Keksikää mulle joku suunta elämässä. Töihin ei pääse ja opiskeluun ei ole rahaa
Yksi korkeakoulututkinto suoritettuna ja opintolainat maksamatta.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Työkkäristä työvoimakoulutus työllistävälle alalle.
Mikä on työllistävä ala?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ei löytänyt oman alan töitä kun valmistui. Hän meni pohjoiseen siivoamaan erään siivousyrityksen listoille loma-asuntoja. Kun henkilöstö alkoi tulla tutuksi, tuli kaikkien tietoon että hänellä on erään alan korkeakoulututkinto. Hänelle tarjottiin omaan alaan liittyen sijaisuutta. Vuotta myöhemmin hän oli yhtiössä alueellaan aluepäällikkö.
Tämä on suhteellisen harvinaista, että siivoojasta pääsee oman alan töihin.
Meidän alalla tekijät otetaan pääsääntöisesti työharjoittelu/kesätyön kautta.
Uskon tämän olevan totta. Ei siivous valmista monenkaan muuhun työhön, mutta pitää hyvin elämän "käynnissä".
Niinhän se pitäisi, mitä nyt nämä siivousfirmat ottavat pääosin ulkomaalaistaustaista halpatyövoimaa. Seuraukset näkyy sitten työpaikalla, että siellä tehdään halpuutetun mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on työllistävä ala?
Hitsareista on pulaa, lyhyen kurssin jälkeen pääsee töihin. Jos ala kiinnostaa enemmän, niin levyseppä-hitsaajan koulutus amiksessa, onnistuu varmaan 2 vuodessa tehdä kun on muu koulutus jo tehtynä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on työllistävä ala?
Hitsareista on pulaa, lyhyen kurssin jälkeen pääsee töihin. Jos ala kiinnostaa enemmän, niin levyseppä-hitsaajan koulutus amiksessa, onnistuu varmaan 2 vuodessa tehdä kun on muu koulutus jo tehtynä.
Onko todella?
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin työttömäksi enkä kertakaikkiaan keksi yhtään ratkaisuja siihen miten enää pääsisin töihin. Tässä iässä en pääse haastatteluihin ja tuntuu, että pää on kokoajan niin jumissa stressistä ja rahahuolista, että pelkkä päivittäinen selviytyminen on vaikeaa. Tietenkin hakemuksissa kehun miten olen nopea oppimaan asioita, mutta todellisuudessa tuntuu, että en tule mitään enää oppimaan. Edellisessäkin työssä oli haasteita pysyä kehityksen mukana.
Missä iässä? Jäin alkuvuodesta työttömäksi, ikää 62 vuotta. En ole saanut kokoaikatyötä mutta olen saanut pätkiä ja keikkoja. Etsin myös vakituista työtä, ja olen ollut tänä syksynä työhaastattelussa 2 kertaa. Enkä tosiaan kehu hakemuksissa miten nopea olen oppimaan asioita. Kerron mitä olen tehnyt aiemmin, mistä olen kiinnostunut tulevaisuudessa ja mitä voin tuoda mukanani jos minut palkataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on työllistävä ala?
Onko todella?
Paikoitellen on, ei joka paikassa. Mutta esim. työvoimakoulutuksena on hitsauskursseja, joista on päässyt hyvin töihin. Aloittaisin sellaisesta. Niissä tehdään yleensä 1-2 tutkinnonosaa, jotka voi myöhemmin lukea hyväksi, jos haluaa tehdä koko tutkinnon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samoin tekniikan alan korkeakoulututkinto ja nyt sitten jäin työttömäksi sillä eroituksella että olen niin vanha etten varmaan enää töihin pääse.
Kai sinulla on jotain muutakin tarjottavaa kuin ikäsi?
Onko joku kiinnostunut, vaikka olisi?
t. 50-v. akateeminen työtön
Minun kokemuksella kukaan ei ole kiinnostunut, kun ikä alkaa vitosella. On pitkä katkeamaton työhistoria ja korkeakoulututkinto. Töitä olen hakenut vaikka mistä, mutta ei natsaa. Ja panostan todella hakemuksiin.
Ikää ei kannata kertoa. Vaikka kyllähän sen voi päätellä esim. lukion käyntivuosista.
autonosturia ajamaan.ajoittain osaavista kuljettajista kova pula.
Jos asenne on tuollainen, ettet koskaan löydä töitä tai kykene opiskelemaan, en oikein tiedä mitä tuohon enää neuvoa. Töitä ulkomailta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samoin tekniikan alan korkeakoulututkinto ja nyt sitten jäin työttömäksi sillä eroituksella että olen niin vanha etten varmaan enää töihin pääse.
Kai sinulla on jotain muutakin tarjottavaa kuin ikäsi?
Onko joku kiinnostunut, vaikka olisi?
t. 50-v. akateeminen työtön
Minun kokemuksella kukaan ei ole kiinnostunut, kun ikä alkaa vitosella. On pitkä katkeamaton työhistoria ja korkeakoulututkinto. Töitä olen hakenut vaikka mistä, mutta ei natsaa. Ja panostan todella hakemuksiin.
Ikää ei kannata kertoa. Vaikka kyllähän sen voi päätellä esim. lukion käyntivuosista.
Jos on korkeakoulututkinto ja pitkä työhistoria, ei lukion käyntivuosia tarvitse kertoa. Eikä kannata kertoa. Voisit hyötyä työkkärin lyhyestä CV-kurssista, siis ihan sellaisesta muutaman tunnin kestävästä valmennuksesta. Minulle oli tosi paljon hyötyä.
Ryhdy sarjavalittajaksi tai mene vaikka Porthanian pyöröoviin pyörimään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä on työllistävä ala?
Kaikkien ammattien harjoittajista on aina muka pulaa. No ei ole. Niin meille sanottiin kampaajakoulutuksessakin pari vuotta sitten että on kuulemma hirveä työvoimapula kampaajista ja että revitään jo koulutuksen aikana töihin. Ja p*skanmarjat, nyt olen valmistunut työttömäksi eikä löydy kampaajan töitä. Enkä ole edes mikään surkea kampaaja, parhaimmat arvosanat koulussa sain. Valehtelivat vain ettei kukaan jätä koulua kesken, kun saavat rahaa valmistuneista opiskelijoista.
Kevytyrittäjänä keikkaa kotisiivouksessa, ja jos saat paljon vakiasiakkaita, niin oma firma pystyyn. Moni olisi kiinnostunut suomalaisesta ja luotettavasta kotisiivoojasta, jos sellaisia olisi saatavilla.
Mene Pieksämäen asemalle myymään nakkisämpylöitä.
Hankit järeän sorkkaraudan, tummat ulkoiluvaatteet, tumman kommandopipon, voimaleikkurit. Noilla välineillä voit aloittaa uuden "harrastuksen" jolla voi tienata hieman ekstraa.
Vierailija kirjoitti:
Hankit järeän sorkkaraudan, tummat ulkoiluvaatteet, tumman kommandopipon, voimaleikkurit. Noilla välineillä voit aloittaa uuden "harrastuksen" jolla voi tienata hieman ekstraa.
Noilla varusteilla voi tehdä kivasti purkuhommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan korkeakoulututkinto sinulla on? Mitä osaat? Minkälainen ihminen olet?
Tekniikan alan. En osaa mitään hyödyllistä ja olen vähän erikoinen ihminen.
Ap
Aika epämääräistä. Minkä tekniikan, mikä taso, mitä osaat, jne...? Ja mikä olisi työssäkäyntialue? Ja miten olet "erikoinen ihminen"?
No, jos et osaa mitään "hyödyllistä" sitten etsi vaikka oppisopimuspaikkoja joissa oppisi työssä ollessa konkreettisia asioita.
Oletko hakenut vuokrafirmojen kautta työpaikkoja, jotain voi löytyä Staffpointista, yms. Ja haku ulkomailta on aina mahdollista.
Kannattaisi miettiä millä alalla haluaa työskennellä ja mitä tehtäviä tehdä. Sitten alkaa tarkentaa hakua siihen. Kenties hankkia lisää osaamista alalta.