Keksikää mulle joku suunta elämässä. Töihin ei pääse ja opiskeluun ei ole rahaa
Yksi korkeakoulututkinto suoritettuna ja opintolainat maksamatta.
Kommentit (185)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei opiskelusta ollut ennenkään varaa maksaa palkkaa. Jotain stipendejä sain, mutta velkaa piti ottaa asumiseen ja elämiseen. Vanhempasi elättävät sinut 18-vuotiaaksi. Ei yhteiskunta ole kenenkään äiti tai isä.
Ei ihme jos tämä maa on persaukinen kun velkarahalla on maksettu monien ihmisten koko elinkaari.
Opintotuesta on lainaa kolme neljännestä. Lainamäärät ovat tänä päivänä valmistuvilla isommat kuin koskaan. Joten ota idioottivajakki selvää edes perusasioista ennen kuin tulet tyhmyyttäsi kertomaan täällä kaikille tai pidä pääsi kiinni. Kerrohan muuten sattuuko se fyysisenä kipuna korvien välissä, jos on noin tyhmä kuin sinä?
Opintotuki sekä asumislisä ovat nyt suuremmat kuin vaikka 5 vuotta sitten. Ai miksi? Koska opiskelija on jälleen yleisen asumislisän pii
KORJAUS: Opiskelija ei ole enää yleisen asumistuen piirissä.
Itse jäin työttömäksi enkä kertakaikkiaan keksi yhtään ratkaisuja siihen miten enää pääsisin töihin. Tässä iässä en pääse haastatteluihin ja tuntuu, että pää on kokoajan niin jumissa stressistä ja rahahuolista, että pelkkä päivittäinen selviytyminen on vaikeaa. Tietenkin hakemuksissa kehun miten olen nopea oppimaan asioita, mutta todellisuudessa tuntuu, että en tule mitään enää oppimaan. Edellisessäkin työssä oli haasteita pysyä kehityksen mukana.
Vierailija kirjoitti:
Itse jäin työttömäksi enkä kertakaikkiaan keksi yhtään ratkaisuja siihen miten enää pääsisin töihin. Tässä iässä en pääse haastatteluihin ja tuntuu, että pää on kokoajan niin jumissa stressistä ja rahahuolista, että pelkkä päivittäinen selviytyminen on vaikeaa. Tietenkin hakemuksissa kehun miten olen nopea oppimaan asioita, mutta todellisuudessa tuntuu, että en tule mitään enää oppimaan. Edellisessäkin työssä oli haasteita pysyä kehityksen mukana.
Kaikki on yhtä digiä vaan....
Vierailija kirjoitti:
No noita Norjan kausityöpaikkoja ja kalatehtaita kannattaa vilkaista. Englannilla pärjää, palkat on hyvät ja asuntojakin varmaan on kun ei ole mitään turistirysiä. Chatgpt auttaa työpaikkojen löytämisessä ja cv:n kirjoittamisessa.
Aika hemmetin vaikeeta lähteä Norjaan, jos on perhe Suomessa.
Etsikää Raamatun Jumalaa joka on totuus. Totuus tekee ihmisen vapaaksi synnistä. Kun ihminen etsii ensin Jumalaa ja Jumalan Kuningaskunnan asioita, hänelle luvataan myös se ajallinen ettei hänen tarvitse kerjätä leipäänsä.
Jumala kutsuu usein hyvällä ja jos se ei riitä, niin sitten koettelemusten ja tiukkojen tilanteiden kautta. Tänään Jumala vielä kutsuu ja Jeesus on tie taivaaseen. Köyhä tai rikas, menestynyt tai kaikkensa menettänyt, kutsu on sama kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä alan korkeakoulututkinto sinulla on? Mitä osaat? Minkälainen ihminen olet?
Tekniikan alan. En osaa mitään hyödyllistä ja olen vähän erikoinen ihminen.
Ap
Ootko kysynyt lentoasemalta turvatarkastajan hommia?
Vierailija kirjoitti:
Köyden jatkoksi vaan.
Käsityönä voisi alkaa tekee näitä silmukoita, oisko kysyntää tarpeeksi...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla samoin tekniikan alan korkeakoulututkinto ja nyt sitten jäin työttömäksi sillä eroituksella että olen niin vanha etten varmaan enää töihin pääse.
Kai sinulla on jotain muutakin tarjottavaa kuin ikäsi?
Onko joku kiinnostunut, vaikka olisi?
t. 50-v. akateeminen työtön
Minun kokemuksella kukaan ei ole kiinnostunut, kun ikä alkaa vitosella. On pitkä katkeamaton työhistoria ja korkeakoulututkinto. Töitä olen hakenut vaikka mistä, mutta ei natsaa. Ja panostan todella hakemuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Mulla taas ei ole tuota ongelmaa, vaan opin ihan mitä vaan hetkessä (esim. Koodaamaan) ja viimeisimmästä avoimen yliopiston kurssista sain 5/5 vaikka mielestäni en tehnyt sen eteen juuri mitään.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Etsikää Raamatun Jumalaa joka on totuus. Totuus tekee ihmisen vapaaksi synnistä. Kun ihminen etsii ensin Jumalaa ja Jumalan Kuningaskunnan asioita, hänelle luvataan myös se ajallinen ettei hänen tarvitse kerjätä leipäänsä.
Jumala kutsuu usein hyvällä ja jos se ei riitä, niin sitten koettelemusten ja tiukkojen tilanteiden kautta. Tänään Jumala vielä kutsuu ja Jeesus on tie taivaaseen. Köyhä tai rikas, menestynyt tai kaikkensa menettänyt, kutsu on sama kaikille.
Oisko Jumalalla töitä tarjota, vaikka sieltä portilta biljettejä jakamaan?
Vierailija kirjoitti:
"Itseäni lähinnä huvittaa nämä "tee mitä tahansa työtä", "asenne ratkaisee" ja "menet vaan ja ostat" -kommentit, jotka on niin irrallaan todellisuudesta kuin olla ja voi."
Ok, ja sinun neuvosi oli mikä?
Kun on pian 50 vuotta elänyt niin on nähnyt niin monenlaista uutta alkua. Yksi työtoveri (yliopistokoulutettu) paloi loppuun ja lähti Lappiin retkioppaaksi. Sinne tielleen on jäänyt. Miksi hän ei löytänyt pelkkiä esteitä tilanteessaan, jossa työ ja ura oli vienyt häneltä mielenterveyden? Häntäkin on haasteteltu jossain iltapäivälehdessä, että jos oikeasti kiinnostaisi etsiä mahdollisuuksia, mitä tahansa mahdollisuuksia, niin on kumma ettei mikää tällainen inspiroiva tarina ole osunut silmään. Yksi poikaporukka lähti armeijan jälkeen Unkariin viinitilalle töihin (vain matkat, majoitus ja ruoka korvattiin) ja heistä yksi löysi sieltä kontaktit, joiden kautta innostui hakeutumaan rahtilaivalle töihin.
Perheellisen on vähän vaikeeta vaan "ottaa ja lähteä" Unkariin viinitilalle tai pohjoiseen eräoppaaksi. Puhumattakaan jostain rahtilaivasta.
Onko tämäkin keskustelu kuvitteellinen niinkuin melkein kaikki vauva av.
Mutöä rakentavaa en oo huomannu, ja heikkouksia ei kenelläkään tunnu olevan. Jotain heikkouksia täytyy olla jos ei mihinkään pääse.
Suomi on käpykylä, joten tämän ymmärtäisinkin. Joka paikkalunnalla ei työllisty.
Vierailija kirjoitti:
Opinrolainalla me muutkin tutkintomme olemme suorittaneet.
Jos on jo tutkinto alla ja käyttänyt opintotukipäivät, ei sitä opintotukea tai opintolainaa enää saa uusiin opintoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oppisopimuksella lähihoitajaksi. Hoitoalan ammatissa on se hyvä puoli, että voi tehdä keikkoja silloin kun itselle sopii, vaikka myöhemmin opiskelisi vielä muuta. Paskaduunihan se on, mutta hyvä olla oikeasti hyödyllinen.
Hoitoalalta pistetään juuri porukkaa pihalle tuhansittain.
Kyllä, mutta keikkatyötä riittää jatkossakin - ainakin osalle.
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ei löytänyt oman alan töitä kun valmistui. Hän meni pohjoiseen siivoamaan erään siivousyrityksen listoille loma-asuntoja. Kun henkilöstö alkoi tulla tutuksi, tuli kaikkien tietoon että hänellä on erään alan korkeakoulututkinto. Hänelle tarjottiin omaan alaan liittyen sijaisuutta. Vuotta myöhemmin hän oli yhtiössä alueellaan aluepäällikkö.
Tämä on suhteellisen harvinaista, että siivoojasta pääsee oman alan töihin.
Meidän alalla tekijät otetaan pääsääntöisesti työharjoittelu/kesätyön kautta.
Osuuskuntaan liittyminen. Tee vaikka joku keksintö jota myyt
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ystäväni ei löytänyt oman alan töitä kun valmistui. Hän meni pohjoiseen siivoamaan erään siivousyrityksen listoille loma-asuntoja. Kun henkilöstö alkoi tulla tutuksi, tuli kaikkien tietoon että hänellä on erään alan korkeakoulututkinto. Hänelle tarjottiin omaan alaan liittyen sijaisuutta. Vuotta myöhemmin hän oli yhtiössä alueellaan aluepäällikkö.
Tämä on suhteellisen harvinaista, että siivoojasta pääsee oman alan töihin.
Meidän alalla tekijät otetaan pääsääntöisesti työharjoittelu/kesätyön kautta.
Uskon tämän olevan totta. Ei siivous valmista monenkaan muuhun työhön, mutta pitää hyvin elämän "käynnissä".
Opintotuki sekä asumislisä ovat nyt suuremmat kuin vaikka 5 vuotta sitten. Ai miksi? Koska opiskelija on jälleen yleisen asumislisän piirissä.
Velkaa ei ensinnäkään ole pakko ottaa (en itsekään ottanut vuosina 2000-2004 kun opiskelin, asuin kämppiksen kanssa). Toiseksi, velkaa on ollut maksettavana opiskelijoilla huomattavasti enemmän, mm silloin kun valmistuivat Suomen historian suurimpaan lamaan.