Jos nyt saisit työpaikan, olisitko ääritilanteessa jopa valmis vastaamaan työnantajan tärkeään puheluun työajan jälkeen?
Vai onko linja edelleen sama että vapaa-ajalla ei saa perään soitella!!
Kommentit (51)
Jos olen tehnyt esim ylityöpyynnön tai lomansiirto toiveen ja soitetaan vapaapäivänä se on ok. Muuten työasioissa soittamisen vapaa-ajalla laskutan kyllä tai sitten en vain vastaa.
Voin vastata, voin olla globaalissa teamsissa illalla, voin liukumien puitteissa venyä. Kunhan se ei ole jatkuvaa ja joustot toimii molempiin suuntiin. 14 vuotta tulee tässä firmassa täyteen, ei valittamista. Mulle voi laittaa lomalla viestiä jos joku homma mua kaipaa, vastaan kun ehdin. Ei niitä montaa kertaa ole ollut, yleensä joku file ollut hukassa tai muuta pientä, joka hoitunut parissa minuutissa.
Aloittajalle vastaan, että jos kyse olisi kansainvälisestä työstä, niin varmaan työaika pitäisi sovittaa. Yleensä kyllä työajat on liukuvia, jos sitä ei pysty tekemään täsmällisesti 8-16. Riippuu tietysti asemasta ja palkkatasosta. Päällikkötasolla voi kirjoittaa sellaisen työsopimuksen, että työt on tehtävä ja työaikaa ei varsinaisesti edes ole paitsi loma-ajat on vapaata. Jos jossain pienipalkkaisessa toimistotyössä pitäisi kovin joustaa ilman palkkaa (kuten omani, ei tarvitse onneksi) niin etsisin sen pienipalkkaisen toimistotyön jostain muualta hyvin äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Jos työhaastattelussa vaaditaan joustavuutta, lähden samantien lätkimään. Olenko ainoa?
Riippuu paljon, miten joustava työnantaja on palkkatarjouksensa kanssa. Itse olen neuvotellut diilin että olen kyllä käytettävissä työajan jälkeen, mutta se on aina 100% palkanlisällä.
Vastaan kyllä jos soitetaan, turhia puheluita ei ole koskaan tullut
Riippuu työnkuvasta ja palkkauksesta. Jos on liukuva työaika, nuo puhelut voidaan laskea työajaksi. Haluaisin kyllä kovasti töihin, mutta en saa edes kutsua haastatteluun.
Riippuu mikä olisi roolini. Omalla alalla on tehtäviä joissa oletetaan olevan tavoitettavissa myös työajan ulkopuolella ja tehtäviä joissa ei tarvitse olla tavoitettavissa.
Minulla ei ole työaikaa, joten kyllä, vastaisin ja vastaankin puheluihin 24/7. Toisaalta palkkani on sellainen, ettei pari puhelua maailmaa kaada.
24 lisää, kerran mulle työnantaja soitti kun olin lomalla. Vastasin kyllä, koska tiesin että hän ei turhasta soita. Tarvitsi vain tunnukset yhteen juttuun, jota hän ei yleensä käytä ja minä käytän, kuitenkin firmakohtaiset tunnukset. Hänellä oli ne, mutta oli unohtanut.
Jaa,pitäs siis tietää etukäteen et sieltä tulee tärkeä puhelu. Muutenhan en tiedä et on tärkeä. No eniveis,en vastaa. Jos kyselee miksen vastannut,sanon et miehen muna suussa vaikea vastata.
Vierailija kirjoitti:
Aloittajalle vastaan, että jos kyse olisi kansainvälisestä työstä, niin varmaan työaika pitäisi sovittaa. Yleensä kyllä työajat on liukuvia, jos sitä ei pysty tekemään täsmällisesti 8-16. Riippuu tietysti asemasta ja palkkatasosta. Päällikkötasolla voi kirjoittaa sellaisen työsopimuksen, että työt on tehtävä ja työaikaa ei varsinaisesti edes ole paitsi loma-ajat on vapaata. Jos jossain pienipalkkaisessa toimistotyössä pitäisi kovin joustaa ilman palkkaa (kuten omani, ei tarvitse onneksi) niin etsisin sen pienipalkkaisen toimistotyön jostain muualta hyvin äkkiä.
Kokeileppa nyt etsiä se uusi työ
Riippuu työpaikasta ja esihenkilöstä.
Koville vastaan mielelläni, mulquille pyrin lyömään punaista luuria työaikanakin...
Olen aina vastannut työnantajan tärkeisiin puheluihin. Kukaan ei ole tosin yrittänyt soittaa, kun olen nukkunut. Työntekijänä aina ollut tunnollinen, tuonut mukanani paljon kehitysideoita ja ratkaissut paikan ongelmia. Silti en kelpaa töihin, joten pitäkää tunkkinne.
Vastaan nytkin. Joskus on kyselty oluelle ja syömään. Joskus töihin. Vastaamalla se selviää
Ei humalassa saa alkaa työasioita hoitamaan, senhän sanoo jo maalaisjärkikin.
Kyllä jos se on sovittu työsopimusta tehtäessa. Silloin saan kivasti lisiä, raha kelpaa, kiitos kiitos. Olen ollut tuollaisessa työssa pitkään joten ei mitään outoa eikä erikoista. Itsepä olen kouluttaunut ja töihin hakenut, ja työni ottanut vastaan.
Tietysti. Mielestäni typerä kysymys.
Riippuu palkasta ja tehtävästä, nykyisellä palkalla en todellakaan vastaa.
Työpuhelin jää töihin.
Jos sopimuksessa on hätätyövelvoite. Silloin on velvollinen vastaamaan. Työkykyinen ei kuitenkaan tarvitse olla 24/7. Ellei ole varalla.
Jos pomo soittaa illalla, sillä täytyy olla niin tärkeää asiaa. Että tulee soittamaan vaikka ovikelloa. Muuten ei soittele kenellekään pikkujutuista.
Ketään ei siellä hautausmaalla kiinnosta, miten menestynyt olet. Jostain syystä ne köyhimmät ovat niitä, jotka hommaavat hienoja hautakiviäkin. Mutta jos korvaamaton ihminen kuolee, aina löytyy joku korvaamaan, ellei kyse ole yksin- tai kaksinyrittäjistä.