Oletteko varautuneet siihen, että lapsenne tulevat asumaan kotona hyvin pitkään?
Enää ei 18 -vuotiaana lähdetä kotoa johonkin vuokrayksiöön asumaan, ellei ole rahaa ja työpaikkaa.
Kommentit (106)
Miksi kaikkien pitäisi muuttaa työttömiksi valtion tukemana asumaan pieniin kopperoihin?
Miten niin? 23- ja 21-vuotiaat ovat asuneet jo monta vuotta omillaan ja 18-vuotias muuttaa ensi kesänä lukion käytyään: niin tekee moni muukin ikätoveri tai on jo tehnyt.
Saavat asua kotona niin kauan kuin tarpeen on. Itse jouduin muuttamaan eron jälkeen omille vanhemmilleni muutamaksi viikoksi kun olin 30v. Helpotti aika paljon tilannetta, kun tiesin että on katto aina pään päälle jos tulee huono tilanne.
Hankkikaa hyvästä paikasta laadukas asunto lapselle. Ei mörskää puutaloa. Ja tukekaa taloudellisesti. Mutta älkää äänestäkö tukileikkureita ja että tuet mini. Jos haluatte itsenäisiä ihmisiä.
Tottakai olen ja ilomielin heidät pidänkin. Heillä on rahastot, perinnöt ja meidän vanhempienkin taloudellinen tuki ja turva. Voivat opiskella ja asua kotona jos haluavat ja jos muuttavat pois niin tuetaan silloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Sitä varten pidin perintönä saamani faijan yksiön, muuttakoon sinne, yhtiövastike 120€.
Erittäin järkevästi ajateltu! Noin pienen vastikkeen maksaa kuka tahansa ja rahaa jää elämiseen.
Tämä pätee vaan jos asuu isommissa kaupungeissa. Pienemmistä kaupungeista ja kylistä on käytännössä pakko muuttaa opintojen perässä.
Mun lapsi on 18v, hänellä on opiskelupaikka, työ ja rahaa, mutta ei ole mikään kiire muuttaa pois kotoa. Me vanhemmat olemme paljon mökillä, joten "lapset" saavat asuttaa isoa omakotitaloa keskenään rauhassa. Miksi muuttaisivat tästä mihinkään yksiöihin?
Kyllä lapseni saa asua luonani niin kauan kuin tarve, ja kokeilla rauhassa yksin asumista ja taas palata kotiin jos se ei jostain syystä onnistu. Itseppä olen lapseni halunnut tähän maailmaan, joten velvollisuuteni ei todellakaan pääty siihen kun täysi-ikäistyvät. Olen kuolemaani saakka heidän tukenaan jos tukeani tarvitsevat. Mielestäni kuuluu vanhemmuuteen. Ja koen iloa siitä, että saan kuulua heidän elämäänsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri. Espanjassa sukulaiset kokonainen perhe,muuttivat anoppilaan kun isä jäi työttömäksi. Etsi töitä,sai hanttihommia ja teki hulluna töitä vuoden ja perhe osti oman asunnon. Toki asuivat ilmaiseksi ja ruokakulut jaettiin. Anoppi huolehti lapsista kun vanhemmat olivat töissä. Kauhistus Suomessa. Eletään mielummin Kelan rahoilla vuokralla köyhinä.
Me eletään mieluummin köyhinä vuokralla joilla on hirviövanhemmat.
Mutta luuletko että nuoret ihan huvikseen haluaa näin jos vaihtoehtona olisi elää ilmaiseksi ja kerätä rahaa tulevaisuuteen opiskelun tai työttömyyden ohella? Se on se vanhempi polvi joka heittää pihalle, eikä joku boo meri todellakaan ala katsomaan lastenlasten perään päiväkodintyöntekijän sijaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapseni saa asua luonani niin kauan kuin tarve, ja kokeilla rauhassa yksin asumista ja taas palata kotiin jos se ei jostain syystä onnistu. Itseppä olen lapseni halunnut tähän maailmaan, joten velvollisuuteni ei todellakaan pääty siihen kun täysi-ikäistyvät. Olen kuolemaani saakka heidän tukenaan jos tukeani tarvitsevat. Mielestäni kuuluu vanhemmuuteen. Ja koen iloa siitä, että saan kuulua heidän elämäänsä.
Minäkin siis voin milloin vaan nyt 46-vuotiaana muuttaa vanhempieni luokse? Koska ovathan he minut halunneet? Ehkä muutamme koko perhe, minä, mies ja neljä aikuista lastani ja heidän poika- ja tyttökaverinsa. Tämä velvollisuushan ei vanhemmiltani koskaan lopu.
Minun puolestani saa asua vaikka koko tutkinnon suorittamisen ajan kotona, mutta kyllä aikuistuva nuori yleensä haluaa itsenäisyyttä, jos se on mahdollista. Itse ainakin muutin ensin itsekseni ja sitten poikaystäväni kanssa yhteiseen asuntoon heti kun mahdollista. Juhlin, harrastin ja nautiskelin vapaudesta. Olisi surullista, jos itsenäistymistä ei lainkaan saisi harjoitella "turvallisesti" opiskelija-asunnossa ilman työelämän paineita. On todella raskas hyppäys muutta omaan asuntoon samalla, kun siirtyy työelämään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minäkin siis voin milloin vaan nyt 46-vuotiaana muuttaa vanhempieni luokse? Koska ovathan he minut halunneet? Ehkä muutamme koko perhe, minä, mies ja neljä aikuista lastani ja heidän poika- ja tyttökaverinsa. Tämä velvollisuushan ei vanhemmiltani koskaan lopu.
Kysy niiltä vanhemmiltasi äläkä netin anonyymiltä joka tekee toisin omassa elämässään. Sekin että heillä olisi moraalinen velvollisuus pitää huolta tänne tuomasta lapsesta, ei tarkoita että heillä olisi laillinen velvollisuus niin tehdä sen jälkeen kun tulit täysi-ikäiseksi. Sen sijaan että pillastut jonkun toisen näkökannasta, mene kiukuttelemaan vanhemmillesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysy niiltä vanhemmiltasi äläkä netin anonyymiltä joka tekee toisin omassa elämässään. Sekin että heillä olisi moraalinen
Ehkä pöyristys johtuukin siitä omatunnon pistoksesta että on itse moraalisessa vastuussa itse tekemistään lapsista? Varsinkin jos kyseessä kylmä vanhempi joka vihaa lapsiaan. Silloin tuollainen väite on kuin henkilökohtainen loukkaus.
Kysy niiltä vanhemmiltasi äläkä netin anonyymiltä joka tekee toisin omassa elämässään. Sekin että heillä olisi moraalinen velvollisuus pitää huolta tänne tuomasta lapsesta, ei tarkoita että heillä olisi laillinen velvollisuus niin tehdä sen jälkeen kun tulit täysi-ikäiseksi. Sen sijaan että pillastut jonkun toisen näkökannasta, mene kiukuttelemaan vanhemmillesi.
Epäilemättä voisinkin muuttaa, ei minulla ole mitään ongelmia vanhempieni kanssa. Sen sijaan pidän outona, jos aikuinen ihminen luuhaa vanhempien nurkissa eikä halua itsenäistyä ja ottaa vastuutta omasta elämästään . Minulla on oma talo ja työ, en tarvitse enää vanhempieni apua asumisen suhteen.
Vierailija kirjoitti:
Epäilemättä voisinkin muuttaa, ei minulla ole mitään ongelmia vanhempieni kanssa. Sen sijaan pidän outona, jos aikuinen ihminen luuhaa vanhempien nurkissa eikä halua itsenäistyä ja ottaa vastuutta omasta elämästään . Minulla on oma talo ja työ, en tarvitse enää vanhempieni apua asumisen suhteen.
Aloituksessa ei olekaan kyse juuri sinusta, vaan nuorista. 🙄 Nuorista jotka kasvavat hyvin erilaisessa maailmassa kuin sinä. Maailmassa jossa oma koti ja töiden saaminen eivät ole itsestäänselvyyksiä.
Aloituksessa ei olekaan kyse juuri sinusta, vaan nuorista. 🙄 Nuorista jotka kasvavat hyvin erilaisessa maailmassa kuin sinä. Maailmassa jossa oma koti ja töiden saaminen eivät ole itsestäänselvyy
Jos sanotaan että vanhemmilla on vastuu lapsestaan koko loppuelämän ajan niin eihän se pelkkiä ruoria koske. Vaan se nimenomaan tarkoittaa sitä, että on ihan ok, että keski-ikäinenkin asuu äidin kanssa. Ei oman kodin ja töiden saaminen ole ollut itsestään selvyys myöskään parikymmentä vuotta sitten, kyllä moni ikäiseni on työtön eikä ole koskaan saanut vakituista työpaikkaa. Vai onko työttömiä mielestäsi vain nuotissa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei lähdetä? Kela maksaa täysi-ikäisen asumisen jos ei ole tuloja.
Meille ei maksa Kela mitään, sillä lapselle avattiin omiin nimiin rahastoja, jonne on kertynyt jo melko iso summa rahaa. Säästötilillä on myös muutama tonni. Tämän takia hän ei koskaan tule saamaan asumistukea eikä toimeentulotukea.
Hänen omillaan asumiseensa tuhlaantuisi muutamassa vuodessa koko tuo potti, kun siitä pitäisi maksaa itse koko törkyvuokra eli noin tonni täällä Helsingissä ja muutenkin koko eläminen pitäisi siitä kustantaa. Ei mitään järkeä, sillä rahat olisi sitten syöty parissa vuodessa. Mieluummin asuu ilmaiseksi kotona niin kauan kun opiskelee.
Säästöt ja omaisuus ei vaikuta asumistukeen ja työttömyystukeen. Toimeentulotukeen vaikuttaa mutta se ei olekaan ensisijainen tuki.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksessa ei olekaan kyse juuri sinusta, vaan nuorista. 🙄 Nuorista jotka kasvavat hyvin erilaisessa maailmassa kuin sinä. Maailmassa jossa oma koti ja töiden saaminen eivät ole itsestäänselvyy
Jos sanotaan että vanhemmilla on vastuu lapsestaan koko loppuelämän ajan niin eihän se pelkkiä ruoria koske. Vaan se nimenomaan tarkoittaa sitä, että on ihan ok, että keski-ikäinenkin asuu äidin kanssa. Ei oman kodin ja töiden saaminen ole ollut itsestään selvyys myöskään parikymmentä vuotta sitten, kyllä moni ikäiseni on työtön eikä ole koskaan saanut vakituista työpaikkaa. Vai onko työttömiä mielestäsi vain nuotissa?
Lue aloitus. Nuoret kasvaa maailmassa jossa kotona pitkään asuminen on tarve ja pakko, ei valinta sen ja oman talon omistuksen väliltä kuten sinulle oli. Ap kysyy vanhemmilta ollaanko tällaiseen kulttuurin muutokseen valmiita. Lasten pihalle potkiminen on ollut niin kauan normi.
Nykyajan työttömyys johtuu entistä vähemmän omista huonoista valinnoista ja entistä enemmän huonosta tuurista, alkaen ihan siitä mihin sosiaaliluokkaan syntyy. Sinun aikana töitä sai jopa lukutaidottomat rasittavat näsäviisaatkin, näköjään. :)
Tämä juuri. Espanjassa sukulaiset kokonainen perhe,muuttivat anoppilaan kun isä jäi työttömäksi. Etsi töitä,sai hanttihommia ja teki hulluna töitä vuoden ja perhe osti oman asunnon. Toki asuivat ilmaiseksi ja ruokakulut jaettiin. Anoppi huolehti lapsista kun vanhemmat olivat töissä. Kauhistus Suomessa. Eletään mielummin Kelan rahoilla vuokralla köyhinä.