Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko varautuneet siihen, että lapsenne tulevat asumaan kotona hyvin pitkään?

Vierailija
29.12.2025 |

Enää ei 18 -vuotiaana lähdetä kotoa johonkin vuokrayksiöön asumaan, ellei ole rahaa ja työpaikkaa.

Kommentit (79)

Vierailija
21/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sehän olisi mukavaa, kyllä tuo ainokainen kotona mahtuu olemaan.

Vierailija
22/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole tarvinnut varautua, koska kaikki kolme ovat lähteneet opiskelmaan. Pojat armeijan jälkeen ja tytär muutti omilleen 18-vuotiaana.  Me vanhemmat tuemme rahallisesti ja verovapaasti voi maksaa hätätilanteessa nuorten laskuja. Jos otain ikävää sattuisi, kaikki ovat aina tervetulleita takaisin kotiin. Muuten olen sitä mieltä, että aikuisten ihmisten on hyvä asua omissa kodeissaan. Mennä elämässä eteenpäin ja elää tyttö-ja poikaystäviensä kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan samall tavalla kuin nytkin. Työt, opintotuki, vanhempien apu. 

Pakkohan on lähteä opiskeleen. 

ja opiskellakko ei voi jos asuu kotona? paljon järkevämpää taloudellisesti asua opiskeluiden ajan kotona. (edellyttää ettei vanhemmat ole ääliöitä). onneksi meillä ei.

Vierailija
24/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostin kummallekin asunnot, kun halusivat muuttaa omilleen. Maksavat vastikkeen + veden + sähkön. Lasten äiti asuu vuokra-asunnossa jossain lähiössä.

M51

Vierailija
25/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos nuori muuttaa kesken opintojen omilleen (yksin) ja samalle paikkakunnalle vanhempien kanssa niin pakko niissä kotioloissa on jotain vikaa olla. 
Ymmärrän opintojen perässä muuttamiset koska se on välttämättömyys. 

Vierailija
26/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Taas joku peräkylän tauno luulee, että saa loisia äidillään loppuikänsä tekemättä mitään. Ja että se on ihan tavallista. 

Ai nytkö vanhempien luona asuminen on sekin loisimista? Eikö se ole parempi, kuin loisia niillä kelarahoilla? Muualla maailmassa yhteisasuminen on yleistä

Vierailija
27/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei lähdetä? Kela maksaa täysi-ikäisen asumisen jos ei ole tuloja.

Meille ei maksa Kela mitään, sillä lapselle avattiin omiin nimiin rahastoja, jonne on kertynyt jo melko iso summa rahaa. Säästötilillä on myös muutama tonni. Tämän takia hän ei koskaan tule saamaan asumistukea eikä toimeentulotukea.

Hänen omillaan asumiseensa tuhlaantuisi muutamassa vuodessa koko tuo potti, kun siitä pitäisi maksaa itse koko törkyvuokra eli noin tonni täällä Helsingissä ja muutenkin koko eläminen pitäisi siitä kustantaa. Ei mitään järkeä, sillä rahat olisi sitten syöty parissa vuodessa. Mieluummin asuu ilmaiseksi kotona niin kauan kun opiskelee.

Tämä on myös tilanne meillä. Ja luulen, että aika monella muullakin pääkaupunkiseudulla. 

Mutta meillä on iso asunto ja rento tunnelma, joten kaikki viihtyy. :)

Vierailija
28/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

>Enää ei 18 -vuotiaana lähdetä kotoa johonkin vuokrayksiöön asumaan, ellei ole rahaa ja työpaikkaa.

Oikein. Yhteiskunta pilattiin sillä, että opiskellessakin pitää olla jo oma hyvinvarusteltu asunto. Tervejärki takaisin ja solut tilalle. Ne jotka haluaa ylellisyyttä, maksakoot sen itse. 

Vierailija
29/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei lähdetä? Kela maksaa täysi-ikäisen asumisen jos ei ole tuloja.

Ainoastaan sillä ehdolla, että kelapummi ei tee yhtään mitään. Monet 18+ -vuotiaat haluavat opiskella.

Suurin osa ei nuorista ei haluaisi opiskella vaan vanhemmat ja yhteiskunta painostaa.

Vierailija
30/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut elättämään kunnes valmistuu ja saa töitä. Yksi lapsi vaan, ja pärjää koulussa ja tykkää opiskella.

Pihapiirissä on myös rakennuksia, johon saa rempattua tarvittaessa lapselle vaikka oman asunnon, mutta epäilen ettei halua jäädä tänne korpeen. Vaikkei ollakaan kuin 70 km Helsingin keskustasta.

Vierailija
31/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan samall tavalla kuin nytkin. Työt, opintotuki, vanhempien apu. 

Pakkohan on lähteä opiskeleen. 

ja opiskellakko ei voi jos asuu kotona? paljon järkevämpää taloudellisesti asua opiskeluiden ajan kotona. (edellyttää ettei vanhemmat ole ääliöitä). onneksi meillä ei.

No ei ainakaan minun lapset voineet opiskella haluamiaan opintoja kotona. Muualle piti lähteä. 

Vierailija
32/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

häädösta aletaan puhuun kun täyttää 16 ja 19 mennessä pakko olla pois nurkista. 

Vierailija
33/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvinnut varautua, koska kaikki kolme ovat lähteneet opiskelmaan. Pojat armeijan jälkeen ja tytär muutti omilleen 18-vuotiaana.  Me vanhemmat tuemme rahallisesti ja verovapaasti voi maksaa hätätilanteessa nuorten laskuja. Jos otain ikävää sattuisi, kaikki ovat aina tervetulleita takaisin kotiin. Muuten olen sitä mieltä, että aikuisten ihmisten on hyvä asua omissa kodeissaan. Mennä elämässä eteenpäin ja elää tyttö-ja poikaystäviensä kanssa.

mää olen sitä mieltä että aikuiset maksaa omat laskunsa

Vierailija
34/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille mahtuu kyllä asumaan. Ei ongelmaa.

Vierailija
35/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ketkä sitten asuvat esim. HOASin ja AYY:n asunnoissa?

Vierailija
36/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vässyköitä kasvattaa. 

Vierailija
37/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas joku peräkylän tauno luulee, että saa loisia äidillään loppuikänsä tekemättä mitään. Ja että se on ihan tavallista. 

Ai nytkö vanhempien luona asuminen on sekin loisimista? Eikö se ole parempi, kuin loisia niillä kelarahoilla? Muualla maailmassa yhteisasuminen on yleistä

on se. ne anto jo aikansa. kelan vastuulle jos ei kasvatus onnistunu. muualla maailmassa ne lapset hoitaa vanhukset meillä ne laitetaan laitokseen piiloon.

Vierailija
38/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

mää olen sitä mieltä että aikuiset maksaa omat laskunsa

Minä olen sitä mieltä, että lapset autetaan omaan elämään heidän opintojensa ajan. 

Vierailija
39/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos nuori muuttaa kesken opintojen omilleen (yksin) ja samalle paikkakunnalle vanhempien kanssa niin pakko niissä kotioloissa on jotain vikaa olla. 
Ymmärrän opintojen perässä muuttamiset koska se on välttämättömyys. 

En tunnista, että kotioloissa olisi ollut isompaa vikaa, koska kaikki kolme lasta ystävineen tulevat mielellään käymään ja syödään usein yhdessä. Omilleen muutto on ollut myös nuorille taloudellinen ratkaisu, kun ovat muuttaneet omaan (myös pankin rahoituksella)  asuntoon nuorena ja alkaneet kerryttää  omaa varallisuutta.  Lisäksi kaikilla kolmella on tyttö-ja poikaystävät ja nuorille on mielekkäämpää asua keskenään ja rakentaa omaa kotia. Asumme kaikki lähekkäin ja on helppo pitää yhteyttä ja/tai autella toisiaan. 

Vierailija
40/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öööh, 

Lienee Kela kuitenkin suurimman osan nuorista "palkanmaksaja" tuossa vaiheessa elämää ellei ihan suoraan yläasteelta ole töihin ponkaissut joku harvinaisuus.

Kermaisetperseet tosin voivat jo asua kokoomusjuppivanhempiensa maksamassa sijoituskämpässä, anteeksi moukkamaisuuteni, LAPSILISISTÄ SIJOITETUILLA VAROILLA jopa maksetussa, asunnossaan. Ehkä sinne pienen opintotuenkin voi saada Kelasta yhtiövastiketta vähentämään? 

Sittenhän se on siinä kun asuu omistusmökissä  joka on maksettu eikä nosta mitään tukia ellei toimi ammatissa niin täydellinen vastikkeettomuus tästä yhteiskunnasta voi olla saavutettavissa myös ilman mitaleita ja hyviä kultakädinpuristuksia urheiluseurojen pukkareissa. Varakkuus maybe not, mutta omavaraisuus yes.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan kuusi