Oletteko varautuneet siihen, että lapsenne tulevat asumaan kotona hyvin pitkään?
Enää ei 18 -vuotiaana lähdetä kotoa johonkin vuokrayksiöön asumaan, ellei ole rahaa ja työpaikkaa.
Kommentit (79)
Ovat lähteneet opiskelemaan. Ei kai ennen sitä töitä tarvitse löytääkään?
Ihan samall tavalla kuin nytkin. Työt, opintotuki, vanhempien apu.
Pakkohan on lähteä opiskeleen.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei lähdetä? Kela maksaa täysi-ikäisen asumisen jos ei ole tuloja.
Maksaako?
Tottakai ne asuvat kotonaan. Missäs muualla? Pääsivät yliopistoon ja muuttivat opiskelupaikkakunnalle.
Joku ke hi tys vam mai nen (ap) saattaa toki asua vanhemmillaan kunnes vanhemmat kuolevat ja kuusikymppinen "lapsi" saa viimein hoitokotipaikan.
Olen. Meillä on talossa erillinen kaksio. Kumpikin on asunut siinä 2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako?
Patistaa opiskelemaan tai työnhakuun. Ei etuudet laiskalle taivaasta tipu. Niitä vastaan pitää tehdäkin jotain, ellei ole todettu syvästi ke hi tys vam mai sek si, kuten sinut varmaankin on.
Vierailija kirjoitti:
Ainoastaan sillä ehdolla, että kelapummi ei tee yhtään mitään. Monet 18+ -vuotiaat haluavat opiskella.
Taas joku peräkylän tauno luulee, että saa loisia äidillään loppuikänsä tekemättä mitään. Ja että se on ihan tavallista.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samall tavalla kuin nytkin. Työt, opintotuki, vanhempien apu.
Pakkohan on lähteä opiskeleen.
Jep, johonkin kimppakämppään tai asuntolaan. Opiskelijat siirrettiin yleisen asumistuen saajista opintotuen asumislisän saajiksi. Indeksikorotukset jäädytettiin. Entäs sitten jos valmistuttua ei saakaan töitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako?
Kyllä minulle ainakin on maksanut jo 9 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako?
Patistaa opiskelemaan tai työnhakuun. Ei etuudet laiskalle taivaasta tipu. Niitä vastaan pitää tehdäkin jotain, ellei ole todettu syvästi ke hi tys vam mai sek si, kuten sinut varmaankin on.
Ei ole kukaan minua patistanut, parikymmentä työhakemusta olen laittanut 9 vuoden aikana ja niiden tekoon on mennyt yhteensä ehkä 10 minuutta.
Olen varautunut siihen, että asuvat kotona ainakin yhden tutkinnon opiskelun verran. Eli mahdollisesti jopa sinne 24 vuotiaaksi asti. Ihmettelen mikä kiire siinä on, heittää muksu pihalle, heti kun täyttää 18v? Itse olen yh, mutta kyllä pärjään taloudellisesti lasten kanssa, myös sen jälkeen, kun lapsilla loppuu lapsilisät ja elatukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako?
Kyllä minulle ainakin on maksanut jo 9 vuotta.
Ilmeisesti et ole tehnyt mitään. Jos tekisit jotain, Kela ei maksaisi.
Vierailija kirjoitti:
Meille ei maksa Kela mitään, sillä lapselle avattiin omiin nimiin rahastoja, jonne on kertynyt jo melko iso summa rahaa. Säästötilillä on myös muutama tonni. Tämän takia hän ei koskaan tule saamaan asumistukea eikä toimeentulotukea.
Hänen omillaan asumiseensa tuhlaantuisi muutamassa vuodessa koko tuo potti, kun siitä pitäisi maksaa itse koko törkyvuokra eli noin tonni täällä Helsingissä ja muutenkin koko eläminen pitäisi siitä kustantaa. Ei mitään järkeä, sillä rahat olisi sitten syöty parissa vuodessa. Mieluummin asuu ilmaiseksi kotona niin kauan kun opiskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksaako?
Ei maksa, jos on omaisuutta, kuten rahastoja, osakkeita tai tilillä rahaa.
Minulle on täysin ok, vaikka asuisivat meidän vanhempien luona 30-vuotiaiksi. Kyllä täällä tilaa riittää.
Sitä varten pidin perintönä saamani faijan yksiön, muuttakoon sinne, yhtiövastike 120€.
Kotona saavat asua niin pitkään kuin haluavat, siksi heille on ne asunnot hankittu, ettei olisi tarvetta kodistaan lähteä. Kun perheellistyvät, joutuvat hankkimaan oman asunnon, me ei isompia asuntoja osteta, mutta ei meillä ole sydäntä heitä kodeistaan häätää ennen sitä.
Emme, koska meillä on velaton sijoitusasunto Helsingissä ja lisäksi mieheni sai juuri perinnön, josta maksaa perintöveroa 90 000€. Nuorin lapsi nyt 6v.