Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oletteko varautuneet siihen, että lapsenne tulevat asumaan kotona hyvin pitkään?

Vierailija
29.12.2025 |

Enää ei 18 -vuotiaana lähdetä kotoa johonkin vuokrayksiöön asumaan, ellei ole rahaa ja työpaikkaa.

Kommentit (79)

Vierailija
41/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuin itsekin muutaman vuoden lapsuudenkodissani nuorena aikuisena. Tein töitä ja hain opiskelemaan. Sain säästettyä hyvin. Totta kai mahdollistan saman omalle lapselleni.

Vierailija
42/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei lähdetä? Kela maksaa täysi-ikäisen asumisen jos ei ole tuloja.

Maksaako? 

Omistusasujan lapsille tuo on hankalaa ja vaatii suurta perehtymistä tuillaelämisen saloihin.

Vuokralaisten lapsilla on helpompaa. Tuillaeläminen on heille tuttu elämäntapa ja vinkit tukien saamiseen periytyvät jo kotoa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyttäret lähtivät 19v:nä ja poika intin jälkeen opiskelemaan ja omillen. Hyvin ovat pärjänneet ja töitä on riittänyt myös 23v kuopukselle

Vierailija
44/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako? 

Kyllä maksaa, oma poika muutti 19 vuotiaana työttömänä pois kotoa ja Kela maksoi vakuuden, muuttorahaa ja 1300€/kk nettona käteen tukia.

Vierailija
45/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 66 ja asunut kotona koko ikäni. En tiedä oliko isä ja äiti varautuneet siihen. Isän kuolemasta on lähes 49 vuotta ja äidin 31.

Vierailija
46/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kaikki ovat jo lähteneet 18-19 vuotiaina

Vierailija
47/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvinnut varautua, koska kaikki kolme ovat lähteneet opiskelmaan. Pojat armeijan jälkeen ja tytär muutti omilleen 18-vuotiaana.  Me vanhemmat tuemme rahallisesti ja verovapaasti voi maksaa hätätilanteessa nuorten laskuja. Jos otain ikävää sattuisi, kaikki ovat aina tervetulleita takaisin kotiin. Muuten olen sitä mieltä, että aikuisten ihmisten on hyvä asua omissa kodeissaan. Mennä elämässä eteenpäin ja elää tyttö-ja poikaystäviensä kanssa.

mää olen sitä mieltä että aikuiset maksaa omat laskunsa

Minä olen sitä mieltä, että lapset autetaan omaan elämään heidän opintojensa ajan. 

kai oot muistanu kertoo niillekkin että vaan opintojen ajan? ei sitten työttymyteen ennen kun saa sen työn tai kun tulee lapsi ja tarvii taas apua. ooks ihan varmasti vetäny ne rajat jo ?

Vierailija
48/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ollut varautunut. Eikä enää tarvi. Kaksi vanhinta muutto toiselle paikkakunnalle opiskelemaan heti peruskoulun jälkeen. Nuorin on vielä lukiossa, mutta asuu omillaan. 

Vierailija
49/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainoastaan sillä ehdolla, että kelapummi ei tee yhtään mitään. Monet 18+ -vuotiaat haluavat opiskella.

Suurin osa ei nuorista ei haluaisi opiskella vaan vanhemmat ja yhteiskunta painostaa.

Opiskelu on turhaa, jos ei ole suhteita. Hyviin töihin pääsee vain suhteilla.

Vierailija
50/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maksaako? 

Kyllä maksaa, oma poika muutti 19 vuotiaana työttömänä pois kotoa ja Kela maksoi vakuuden, muuttorahaa ja 1300€/kk nettona käteen tukia.

Tuo kaikki oli varmaankin ehdollista sille, ettei poika tehnyt mitään.

Vierailija
51/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole tarvinnut varautua, koska kaikki kolme ovat lähteneet opiskelmaan. Pojat armeijan jälkeen ja tytär muutti omilleen 18-vuotiaana.  Me vanhemmat tuemme rahallisesti ja verovapaasti voi maksaa hätätilanteessa nuorten laskuja. Jos otain ikävää sattuisi, kaikki ovat aina tervetulleita takaisin kotiin. Muuten olen sitä mieltä, että aikuisten ihmisten on hyvä asua omissa kodeissaan. Mennä elämässä eteenpäin ja elää tyttö-ja poikaystäviensä kanssa.

mää olen sitä mieltä että aikuiset maksaa omat laskunsa

Minä olen sitä mieltä, että lapset autetaan omaan elämään heidän opintojensa ajan. 

kai oot muistanu kertoo niillekkin että vaan opintojen ajan? ei sitten työttymyteen ennen kun saa sen ty

Kylä olen kertonut, että niin kauan autan, kun opiskelevat. Toinen opiskeleva lapsi tekee osa-aika työtäkin opintojen ohessa, mutta silti autan. 

Vierailija
52/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ovat lähteneet opiskelemaan. Ei kai ennen sitä töitä tarvitse löytääkään? 

Ovat lähteneet joo. Mutta niillä joiden lapset ovat vasta tulossa siihen ikään ei ole niin auvoisa tilanne enää nykyään. Isot säästöt olisi parasta löytyä isipapalta jos meinaavat opiskella jotain kun täyttävät 18v. Ehkä siinäkin valmistaudutaan sotaan ja yhteiskunnan alasajoon kun meinataan ettei keskiluokkaisestakaan perheestä enää tarvitse nuorison mennä turhaan tutkintoja tai kelpoisuuksia opiskelemaan.

Vierailija
53/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkin asun 60 vuotiaana lapsuudenkodissa no kun ei ole varaa vuokraan....koti tosin on nykyisin. Kuolinpesä ja vanha huonokuntoinen. Talo johon päädyin työttömyyden myötä asumaan maaseudulle

Vierailija
54/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on täysin ok, vaikka asuisivat meidän vanhempien luona 30-vuotiaiksi. Kyllä täällä tilaa riittää. 

Läheisriippuvaisuutta luultavasti. 

Vierailija
55/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpikin muutti omilleen 20-vuotiaana armeijan jälkeen. Pakko, koska lähtivät opiskelemaan.

Vanhemman lapsen kavereita oli muuttanut omilleen ennen armeijaa, koska valtio maksoi vuokran. Lapsi oli siitä innoissaan ja ehdotti, että hänkin voisi. Tiesin, että se tulisi kuitenkin kalliiksi, joten tehtiin laskelmat, joten lapsi ymmärsi, että siinä ei ole mitään järkeä.

Vierailija
56/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen varautunut. Tilaa riittää.

Vierailija
57/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kolme lasta. Sitä mukaa kun ovat käyneet lukion ja sen jälkeen armeijan ja saaneet opiskelupaikan ovat muuttaneet pois kotoa, eli n. 20-vuotiaina. Mutta ehkä se on täällä maalla eri juttu, kun opiskelu tapahtuu suuremmassa kaupungissa, ei täältä 2000-hengen kylästä käsin. 

Vierailija
58/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Melkein toivonkin että asuu pitkään täällä, vaikka toki kannustan itsenäistymään. 

Vierailija
59/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä täällä tilaa riittää, mutta luultavasti haluavat kaupunkiin, kun ei täällä maalla mitään ole, lähin kauppakin on 25 kilometrin päässä ja kaupunkiin 50km. Olemme myös valmiita auttamaan heitä rahallisesti, kun lähtevät omilleen.

Vierailija
60/79 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

me ollaan säästetty lapsilisät niille omille tileille niiin saa hyvällä omallatunolla potkia maailmalle. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme yksi