Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä johtuu ettei ihmiset ymmärrä sarkasmia?

Vierailija
29.12.2025 |

Onko se kouluttamattomuus vai joku geenijuttu? Itse ainakin muistan, että tarinankerronnan/huumorin eri muotoja käytiin jo ala-asteella läpi, syvennyttiin lukiossa. Mutta muistan myös sen, että se vaatii älykkyyttä jos haluaa erottaa nämä toisistaan (geeniperimä). Vai onko tässä jotain muutakin mitä en muista tai tiedä?

Kommentit (88)

Vierailija
81/88 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi välittyy yleensä hyvin, jos puhutaan kasvotusten, vaan näin internetissä huonosti. Sitten ihmisiä nimitellään, kun tekstistä ei vastaajalle selvinnytkään millä ajatuksen sävyllä se oli kirjoitettu 🙄

Vierailija
82/88 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tykkää sarkastisesta huumorista koska liian moni käyttää sitä hyväkseen sanoakseen toisille suoraan mitä ajattelee. Silloin se on puhdasta ilkeyttä ja vittuilua eikä huumoria. Älykäs ihminen käyttää sarkasmia vain silloin kun hän on aivan varma että sitä on kuulemassa vain sellaiset ihmiset jotka ymmärtävät sitä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/88 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sarkasmi on vaan keino vittuilla. 

Vierailija
84/88 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en tykkää sarkastisesta huumorista koska liian moni käyttää sitä hyväkseen sanoakseen toisille suoraan mitä ajattelee. Silloin se on puhdasta ilkeyttä ja vittuilua eikä huumoria. Älykäs ihminen käyttää sarkasmia vain silloin kun hän on aivan varma että sitä on kuulemassa vain sellaiset ihmiset jotka ymmärtävät sitä. 

Itse en alkuunkaan ymmärrä ihmisiä jotka vaatii mielistelyä ja valehtelua kun ei kestä totuutta

Vierailija
85/88 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisiko johtua vuorovaikutustaidoista. Nykyäänhän ei oikein ymmärretä muutenkaan mitä toiset sanovat tai löytävät niille kaksoismerkityksen ellei useampia. Jos on sävyjä ja erilaisia painotuksia niin aina varmemmin löytyy niitä jotka ovat ulalla ja alkaa selitysten kierre. Yksinkertaiset asiat muuttuvat mitä ihmeellisemmäksi jargoniaksi.

Vierailija
86/88 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tubessa on kommenttiosastolla paljon näitä sarkasmikyvyttömiä. Kerran heitin sarkastisen kommentin josta nousi kauhea metakka kun sitä ei tajuttu sarkasmiksi ja minulle sitten kerrottiin esimerkkinä oikeanlainen sarkastinen lausahdus ja sehän oli aivan täyttä keharia joka ei ollut edes hauskaa. Siis todella putkiaivolle väännettyä matskua.

Vierailija
87/88 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarkasmi on vaikea laji. Kuulijalla pitää olla riittävä ymmärryksen taso, että hän pystyy tunnistamaan sarkasmiin kätketyn piilomerkityksen. Liian moni ymmärtää sanotun täysin kirjaimellisesti, jolloin sarkasmi menee hukkaan ja syntyy väärinymmärrys. Toimii siis vain tietylle kohderyhmälle, joka voi toki vaihdella tilanteen mukaan. 

Tuossa tuli hyvä vastaus: sarkasmi vaatii monenlaista ymmärrystä erilaisista asioista. Itse käytän sarkasmia usein tahattomasti ja tämä voi synnyttää väärinkäsityksiä. Hyvien ystävieni kanssa meillä on samankaltainen huumorintaju ja on ymmärrystä asioista, niin heidän seurassaan sarkasmi toimii kumpaankin suuntaan.

Vierailija
88/88 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en alkuunkaan ymmärrä ihmisiä jotka vaatii mielistelyä ja valehtelua kun ei kestä totuutta

Olet varmaan kirjolla jos et ymmärrä ettei toisille voi sanoa suoraan mitä ajattelee. Se ei vain kuulu hyviin käytöstapoihin. Sillä ei ole mitään tekemistä mielistelyn kanssa. En usko että sinäkän olet niin valmis kuulemaan totuutta itsestäsi kuin kuvittelet. Sinun ympärillä on vain ihmisiä jotka osaavat käyttäytyä. En usko että sinä olisit valmis esim. siihen että seksikumppanisi kertoisi seksin jälkeen miten huono pano olit tai työkaverisi kertoisi sinulle suoraan miten surkea työsuorituksesi on ja miten ikävää sinun kanssa on tehdä töitä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän seitsemän yksi