Lapsen tililtä nosto
Hei, tietääkö kukaan millaisen rangaistuksen voi saada? Tilanne että exä syyttää kavalluksesta, kun käytin lapsen tililtä rahaa noin 3 tuhatta euroa, vuosina 2016-2018. Olen laittanut lapsilisät säästöön sinne ja niitä käytin vaippoihin, ruokaan yms koska entinen mies ei suostunut ostamaan ja olin itse 412e/kk äp tuella ja jouduin maksamaan 300euron sähkölaskunkin, joten varaa ei ollut enään ostaa lapselle ruokaa ja vaippoja, vaatteita jne. Tilille ei siis ole muut laittaneet rahaa kun minä. Ex ei ole penniäkään säästänyt 10 vuoden aikana lapselle. Tuleeko tästä isokin poliisi asia? En ole nostanut rahaa tililtä vuoden 2018 jälkeen, olen vain laittanut sinne rahaa. En suosittele tekemään lapselle tiliä, kun hädän hetkellä ei saa nostaa ja tulee tämmönen sotku!
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, soita lastenvalvojalle ja kysy sieltä. Tulot ja kuitit mukaan.
Saahan se syytellä, samalla joutuu todistamaan kuinka paljon on antanut elatukseen rahaa!
Ai oikeastiko luulet, että voit tehdä rikoksen ja sitten syyttää siitä muita?
Siis lapsi olisi saanut kulkea nälissään ja paskoissaan, koska isää ei kiinnostanut palaneen puupennin vertaa. Jälkeenpäin alakaa soittaa suutaan!
Miksei tässä tilanteessa ole haettu Kelasta elatustukea? Ei olisi tarvinnut kajota lapsen rahoihin.
Vierailija kirjoitti:
En ole kaikkia laittanut takaisin koska on naurettavaa että yksin minä olen joutunut säästämään sinne pienestä palkasta nytkun työelämässä olen ollut. Ainakin jatkossa en säästä lapsilisiä sinne. Saa nyt isä säästää siihen asti kun lapsi täyttää 18
Mutta eihän 3000 euroa kymmenessä vuodessa ole "kuin" 300 € per vuosi?
Vierailija kirjoitti:
Ai, itse siirsin 6000€ lapsen tililtä lapsen toiselle tilille, jolle minulla on käyttöoikeus. Kukaan ei kysellyt mitään.
Miksi ajattelet että tilisiirtoa varten kukaan edes kyselisi sinulta mitään? Ja jos olet siirtänyt rahaa lapsen tilien välillä niin tällähän ei ole mitään tekemistä ap:n tilanteen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
En ole kaikkia laittanut takaisin koska on naurettavaa että yksin minä olen joutunut säästämään sinne pienestä palkasta nytkun työelämässä olen ollut. Ainakin jatkossa en säästä lapsilisiä sinne. Saa nyt isä säästää siihen asti kun lapsi täyttää 18
Ensinnäkin et ole joutunut säästmään, vaan olet valinnut säästää ja lahjoittaa omia varojasi lapselle, jolloin näiden varojen omistajuus vaihtuu.
Jos annat ystävälle vaikka lahjan, niin kun tarvitset itse rahaa niin onko sinulla oikeus mennä kaveriltasi hakemaan tämä antamasi lahja pois takaisin itselle? No ei ole, lapsi on myös ihan samaan tapaan oikeushenkilö.
Vierailija kirjoitti:
Ai, itse siirsin 6000€ lapsen tililtä lapsen toiselle tilille, jolle minulla on käyttöoikeus. Kukaan ei kysellyt mitään.
No sinä puhut ihan eri asiasta. Siirsit lapsen rahaa lapsen tilille.
Jos olisit siirtänyt lapsen tililtä 6000e omalle tilillesi ja esim. lapsi itse tai toinen huoltaja olisi sen huomannut, olisit jäänyt kiinni kavalluksesta ja saanut siitä rangaistuksen.
Lapsen tilillä olevat rahat on lapsen rahoja riippumatta siitä, miten ne ovat sinne tilille päätyneet.
Vierailija kirjoitti:
Onko tämä vanhentunut rikos? Ap
En osaa sanoa. Elatusrikkeet vanhenevat kuulemma 2 vuodessa jos saajana on huoltaja. Velka valtiolle ei taas vanhene. Epäoikeudenmukaista.
Miksi laitoit lapsilisät lapsen tilille säästöön, jos tarvit ne välttämättömiin menoihin?
Sama oikeus työnantajillekin, että voi ottaa palkan pois työntekijän tililtä, kun firmalla nyt sattuu menemään vähän huonommin. Ei se toimi niin!
Meille Kelasta neuvottiin käyttämään lapsen rahat pakollisiin perheen menoihin aikanaan. Toimeentulotuki evättiin lapsen säästöjen takia kuukaudesta toiseen. Lopulta minun oli pakko turvautua lapsen säästöihin. Tein itseäni varten kuitenkin velkakirjan ja olen myöhemmin palauttanut rahat tilille, kun palasin töihin.
Paljonko exä maksaa elatustukea? Jos ei maksa, ota kelaan yhteyttä ja hae sieltä elatustuki, perivät summan sitten mieheltä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netin mukaan törkeä kavallus vanhenee 10 vuodessa. Exä voi tehdä rikosilmoituksen ja katsoa miten etenee. Oletko laittanut kaikki varastamasi rahat takaisin lapselle?
Ei ne mitään varastettuja rahoja ole, jos kerta ovat lapsilisiä, mitkä on vaan laitettu lapsen tilille. Lapsen elatukseen eli vaikkapa vaippoihin ne kuuluisikin käyttää eikä laittaa lapsen tilille säästöön pesämunaksi tulevaisuutta varten.
Lapsen tilillä olevat rahat ovat lapsen rahoja riippumatta siitä mistä lapsen huoltaja on rahat saanut. Kannattaa tämä ymmärtää.
Ei ole lapsen rahat lapsen kelan mielestä, vaan peheen käytettävissä olevia varoja. Näin omassa Kelan päätöksessäni lukee.
Vierailija kirjoitti:
Ei lapsilisien käyttö ole rikos. Mutta miksi laitoit ne lapsen tilille? Ne on tarkoitettu lapsen elatukseen.
No onpas jos ne on nostettu lapsen tililtä. Lapsen rahoja ei saa käyttää lapsen elatukseen, se on vanhempien vastuulla.
Vierailija kirjoitti:
Oispa kiva jos tänne vastaisi oikea asiantuntija!
Olispa kiva jos kysyisit juristilta.
https://laki24.fi/lakipuhelin/?gad_source=1&gad_campaignid=1735417163&g…
Oho. Meillä aikoinaan meni lapsen nimellä olevalle tilille lapsilisät ja kyllä sieltä sain nostaa ihan tarpeen mukaan. Osuuspankki niminen oli pankki silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netin mukaan törkeä kavallus vanhenee 10 vuodessa. Exä voi tehdä rikosilmoituksen ja katsoa miten etenee. Oletko laittanut kaikki varastamasi rahat takaisin lapselle?
Ei ne mitään varastettuja rahoja ole, jos kerta ovat lapsilisiä, mitkä on vaan laitettu lapsen tilille. Lapsen elatukseen eli vaikkapa vaippoihin ne kuuluisikin käyttää eikä laittaa lapsen tilille säästöön pesämunaksi tulevaisuutta varten.
Väärin.
Se, mistä rahat ovat tulleet, sillä ei ole merkitystä. Lapsen tililtä ei kuitenkaan saa nostaa rahaa talouden omiin menoihin ilman kummankin vanhemman suostumusta. Myöskään lapsen tarpeellisiin menoihin ei saa nostaa ilman kummankin vanhemman suostumusta.
Jos ne rahat olivat lapsilisärahoja ja käytit ne lapsen elatukseen, ei se ole rangaistavaa. Entiseen aikaan oli aivan tavallista, että lapsilisät menivät lapsen nimissä olevalle tilille. Siitä niitä sitten käytettiin tarpeen mukaan joko suoraan lapselle ostettaviin tarvikkeisiin tai muuhun lapsen tarpeisiin.
Se on jonkun muun todistettava, että eivät olleet lapsen elatuksen tarkoitettua lapsilisää vaan perintöä tai jotain muuta lapsen omaa raha ja se, että käytit ne omiin tarkoituksiin, jotta kukaan edes tutkisi asiaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsen tilillä olevat rahat ovat lapsen rahoja riippumatta siitä mistä lapsen huoltaja on rahat saanut. Kannattaa tämä ymmärtää.
Ei ole lapsen rahat lapsen kelan mielestä, vaan peheen käytettävissä olevia varoja. Näin omassa Kelan päätöksessäni lukee.
Kyllä, lapsen varat huomioidaan lapsen tuloksi toimeentulotukia laskettaessa, eli lapsen perusosasta vähennetään tämän varat. Muut perheen jäsenet toki saa perusosansa täysmääräisenä, eli esim äidin tuloikI niitä ei huomioida.
Vierailija kirjoitti:
Meille Kelasta neuvottiin käyttämään lapsen rahat pakollisiin perheen menoihin aikanaan. Toimeentulotuki evättiin lapsen säästöjen takia kuukaudesta toiseen. Lopulta minun oli pakko turvautua lapsen säästöihin. Tein itseäni varten kuitenkin velkakirjan ja olen myöhemmin palauttanut rahat tilille, kun palasin töihin.
No ei kai se niinkään voi mennä, että vanhempi siirtää kaikki rahansa lapsen tilille ja hakee sillä perusteella toimeentulotukea.