Minkälainen tutina sinulla on, että milloin ajattelit ostaa tain vaihtaa omistusasuntoa?
Kommentit (37)
Yritän myydä 2026.
Nyt on ihan hyvä aika vaihtaa asuntoa, jos saa entisen kaupaksi. Säästää varainsiirtoveroissa ja mahdollisessa myyntivoittoverossa. Ne määräytyvät myyntihinnan mukaan. Kun hinnat on pohjassa, verokin on pienimmillään.
Varmaan vasta eläkepäiville, pohjoiseen, lumen perässä. Eli etelästä koti lihoiksi ja pohjoisen kakkosasunnon vaihto isompaan.
Eläkepäiviksi myyn asunnon ja vuokraan kaksion.
2023 rakennutin omakotitalon, arvelen että tämän myyn ehkä joskus 2030-2032 nurkilla, koska asuntomarkkinoiden tilan muuttuminen noususuhdanteeksi ei tapahdu ihan parissa vuodessa. Ja nyt kun uusien talojen rakentaminen on ollut jo toista vuotta ihan jäissä, ei ensi vuosikymmenellä ole juurikaan myytävää (kilpailevia kämppiä myynnissä)
Olen 51v enkä ole koskaan omistanut asuntoa, ja tuskin tulen omistamaankaan tässä elämässä.
Vierailija kirjoitti:
Yritän myydä 2026.
Nyt on ihan hyvä aika vaihtaa asuntoa, jos saa entisen kaupaksi. Säästää varainsiirtoveroissa ja mahdollisessa myyntivoittoverossa. Ne määräytyvät myyntihinnan mukaan. Kun hinnat on pohjassa, verokin on pienimmillään.
Jos haluaa verot minimoida, kannattaa myydä tappiolla.
Sitten, kun olen 58 v ja tarpeeksi säästöjä että voin jättää suomen kus isen työelämän lopullisesti taakseni ja muuttaa paremman ilmaston ja järkevämmän ilmapiirin sivistysmaahan keski-tai eteläeurooppaan. Luultavimmin välimeren rannalle, koska siellä viihdyn parhaiten.
Ei minkäänlainen, mutta tytinää löytyy jääkaapista, hyvettiä on!
Vaikka huomenna, jos välittä soittaa ja sanoo, että tämmöinen tarjous tehty tästä nykyisestä.
Olen yksityisellä lapsettomuushoidoissa ja mitkään muut ostohousut ei ole tällä hetkellä jalassa kun kaikki rahat valuu sinne. Mutta tottakai jos hoidot olisivat tuloksellisia niin ehkä joskus parin vuoden päästä olisi kiva muuttaa kerrostalosta rivariin. Jos taas jäisin lapsettomaksi niin ehkä sitä jotain muutosta kuitenkin haluaisi elämäänsä, ja lapsettomanahan säästää rahaakin sitten kun tajuaa lopettaa ne hoidot, joten lopulta saattaisin muuttaa siinäkin tapauksessa.
Olemme harkinneet myymistä ensi vuoden puolella. Meillä on kerrostalokolmio pk-seudun kehyskunnassa. Meillä olisi käytännössä tässä juuri ne asiat, mitä joku vastaaja tuolla yllä kaipaili, eli lasitettu parveke, ei portaita, kaupat ja juna-asema/bussit alle kilsan päässä, joten mikäs tässä olisi asuessa. Mutta minä en ole tähän asuntoon koskaan sillä mielellä asettunut, että asuisin tässä loppuikäni ja ehkä olisi aika löytää sellainen koti, mistä ei haluaisi luopua missään vaiheessa.
Puhutaan käänteisestä asuntolainasta, mutta pankki varmaan vie siinä suhteettoman paljon itselleen. Omistusasunnon myynti ja asumisoikeusasunnon tai vuokra-asunnon hankkiminen eläkepäiviksi on helpompi ja kannattavampi ratkaisu. Omistajuus ei paljon lämmitä kun tilille tippuu vain eläke ja rahaa tarvitsisi kaikenlaiseen tarpeelliseen ja mukavaankin.
Ei ole tutinoita ainakaan vielä, on vasta nousuhumala.
Vuonna 27 jos mies jää OVElle tai v 30 viimeistään kun jää eläkkeelle.
Jätetään Suomeen vain pieni tukikohta
Vierailija kirjoitti:
Olen etsinyt alle 50 m2 hyväkuntoista, esteetöntä ja saunatonta kerrostaloasuntoa kolmisen vuotta. En ole löytänyt.
-
Et kovin ahkerasti etsinyt, sillä noitahan on tuhansia myytävänä pelkästään Helsingissä. Minäkin sekä ostin että myin sellaiset joulun alla Helsingin kantakaupungissa.
Talo menee myyntiin keväällä, eläkepäivinä eletään niillä rahoilla.
Eräänlaista eläkesäästöä tämäkin.