Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eräs pariskunta ei koskaan kutsu meitä heille, tulevat kuoren mielellään meidän luokse

Vierailija
29.12.2025 |

Mistä voi johtua tuollainen? Hieman alkaa ärsyttää kun vastavuoroisuus puuttuu kokonaan. 

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on todella siistiä ja puhdasta, joten sen puolesta voisimme kutsua illallisvieraita. Ikävä vain, että minä sairastuin, enkä enää oikein ole ihan joka hetki kykenevä illallisia järjestämään. Tuttavat kuitenkin kutsuvat meitä illallisille, ja hyvin vaikea kieltäytyä kutsusta. He kyllä tietävät ja tuntevat tilanteeni, mutta ehkä kuitenkin odottavat jonkinlaista vastavuoroisuutta kutsuihin, koska saatan ulospäin näyttää terveeltä ja toimintakykyiseltä, vaikka en sitä joka hetki ole. 

Sitten vielä sekin, että en pysty etukäteen ennakoimaan millainen vointini on tiettynä hetkenä tai päivänä eli etukäteissuunnittelu ei oikein toimi. Kun ei tiedä koskaan. Ihmisillä saattaa olla erilainen näkemys toimintakyvystäni kuin mitä se todellisuudessa on, mutta en silti halua kovin tuoda sairauttani esille tai puhua siitä. 

Vierailija
42/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtiin aikaa sitten miehen kanssa sopimus, että emme mene kenellekään kylään, jotta ei tarvitse noudattaa mitään keinotekoista vastavuoroisuutta. Jos bileet on muualla kuin kotona tai mökillä, niin OK, mutta kotibileisiin emme lähde. Ihan liikaa draamaa siitä, että koska me syötimme ja juotimme teidät, niin teidän pitää nyt tehdä sama, vaikka ei olisi synttäreitä, tupareita, baby showereita tai mitään muutakaan syytä.

Kaveruudet pysyy terveellä pohjalla, kun ei tarvitse laskea, kuka viimeksi oli kenellä kylässä. Jos haluaa viettää yhteistä aikaa, niin kahviloita riittää kyllä.

Mitä ihmeen väliä sillä on, kuka on viimeksi käynyt ja kenen luona. En jaksa ymmärtää tota nipotusta vai onko syy niinkin yksinkertainen, ettei haluta tarjota muille mitään??? Että tulee kalliiksi. Mä olen tottunut siihen, että yleensä mun kaverit menee sinne minne kutsutaan, kellä milloinkin on jotkut kissanristiäiset. Mielellään tavataan ja usein on mukana kaverin kavereitakin, kaikki on tervetulleita. Jokainen tuo automaattisesti jotain ilman, että mitään on sovittu etukäteen. Aina on ruoat ja juomat riittäneet.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tehtiin aikaa sitten miehen kanssa sopimus, että emme mene kenellekään kylään, jotta ei tarvitse noudattaa mitään keinotekoista vastavuoroisuutta. Jos bileet on muualla kuin kotona tai mökillä, niin OK, mutta kotibileisiin emme lähde. Ihan liikaa draamaa siitä, että koska me syötimme ja juotimme teidät, niin teidän pitää nyt tehdä sama, vaikka ei olisi synttäreitä, tupareita, baby showereita tai mitään muutakaan syytä.

Kaveruudet pysyy terveellä pohjalla, kun ei tarvitse laskea, kuka viimeksi oli kenellä kylässä. Jos haluaa viettää yhteistä aikaa, niin kahviloita riittää kyllä.

Omg.

Vierailija
44/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuovat mukanaan myös kuoren. Ahaa. Jaa. 

Olen kielenope. En myöskään arvaa yhteydestä, mitä tällä kuorella tarkoitetaan. Inhoan muutenkin arvoituksia.

Vierailija
45/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saisiko otsikon suomeksi?

Kumma etteivät viitsi edes otsikon oikeinkirjoitusta tarkistaa! 

Vierailija
46/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on hyviä ystäviä niin ei siinä lasketa mitään vastavuoroisuuksia tai käymiskertoja, elämäntilanteet vaihtelee. On erottu, leskeydytty, jääty yksin ja tavattu uusia ihmisiä jne. Hyvät ystävät on ja pysyy , ihmiset saattaa vaihtua, mutta koskaan en ole laskenut kuka on kutsunut kulloinkin . Minulle on aina olleet tervetulleita hyvät ystävät. Joskus jonkun uuden parisuhteen mukana porukkaan on tullut joku tällainen tuollainen tarkkamarkka,  minun puolestani saavat olla ja mennä, en puutu tuollaiseen, kutsun ystävät silloin kun siltä tuntuu ja elämän tilanne sallii, aina on ollut mukavaa. Tarkkamarkkaset pitäkööt omaa kivaa.

Vierailija
47/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki ei osaa emännöidä eli järjestää juhlia, itse olen samanlainen. Tulen kyllä vieraaksi jos kutsutaan mutta minun puolestani aina voisi nähdä jossain kaupungillakin.

Vierailija
48/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ei yleensä kutsuta ketään. Ollaan vahvasti introvertteja. Meillä on iso, ihana koti juuri siksi, että me viihdytään kotona. Joskus on käynyt vieraita eli perhettä tai läheisiä kavereita. Ne ei lähtisi pois. Haluaisivat yöpyä. Kaikki on täällä sitä mieltä, että hei, laitetaanko sauna päälle. "Mä jo näen itseni tossa terassilla". Ei, meille ei kutsuta enää kuin anoppi jouluna.

Vierailija
49/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pääsee ulos kuorestaan vaan teidän luona <3

Vierailija
50/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkuperäiseen kysymykseen: Veikkaan, että kavereisi on vain laiska. Helpompi mennä kylään valmiiseen kahvipöytään ja ehkäpä vieraita ajattellen siistittyyn kotiin. Ei tarvi alkaa itse siivota ja miettimään tarjoiluja. 

Mitäpä, jos nyt seuraavaksi laitat kaverillesi viestin, että heippa, saadaanko me tulla joku päivä kahville? Ja jos haluat helpottaa kaverisi mahdollista ahdistusta, tarjoudu tuomaan pullat ja sano, että meitä varten ei sitten tarvitse alkaa siivoamaa. Täältä palstalta olen oppinut, että osa häpeää kotiaan sen sotkuisuuden tai muun vastaavan takia. Saattaahan olla niinkin, että kun käyt heillä kerran, vastassasi on jotain sellaista, että et halua käydä enää toista kertaa :D

Vierailija
51/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ihan liikaa draamaa siitä, että koska me syötimme ja juotimme teidät, niin teidän pitää nyt tehdä sama, vaikka ei olisi synttäreitä, tupareita, baby showereita tai mitään muutakaan syytä.

Kaveruudet pysyy terveellä pohjalla, kun ei tarvitse laskea, kuka viimeksi oli kenellä kylässä. Jos haluaa viettää yhteistä aikaa, niin kahviloita riittää..."

Minä tein jo lapsena päätöksen, että minun kotiini ovat vieraat tervetulleita, koska meidän vanhempamme olivat juuri tuollaisia "Ei tänne ketään saa tulla! Tarjoilut maksaa ja sitten kytätään ja arvostellaan!" Lapsenikin saavat tuoda kavereita kylään, ja pidämme vaatimattomia synttäreitä, tai vaikka peli-illan, tarjoiluna kahvia ja nakit sinapilla.  Kamalaa pönöttämistä ja tarjoilujen laskeskelemista teidän piireissä. 

Ihan kiva, jos voisikin olla noin, mutta jos kutsuu meille, tulee vastakutsu ja sitten meidän pitää taas kutsua meille ja siihen tulee vastakutsu, vaikka meille olisi riittänyt se yksi yhteinen peli-ilta ilman vastavuoroisuutta! Kun ongelmana ei ole kyläily vaan ap:n kaltaisten taulukointi siitä, kenen vuoro on kutsua ja minkähintaiset tarjoilut pitää olla.

Vierailija
52/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen väliä sillä on, kuka on viimeksi käynyt ja kenen luona. En jaksa ymmärtää tota nipotusta vai onko syy niinkin yksinkertainen, ettei haluta tarjota muille mitään??? Että tulee kalliiksi. Mä olen tottunut siihen, että yleensä mun kaverit menee sinne minne kuts

Kysy ap:lta! Mitä ihmeen väliä sillä oikeasti on, kuka kutsui ja kuka maksoi tarjoilut. Hänhän nimenomaan valittaa sitä, että ei ole vastavuoroisuutta. Mutta kun joutuu ap:n kaltaisen kynsiin, niin on koko ajan tavalla tai toisella velkaa siitä, että on "ystäväpiireissä".  Siksi on helpompaa tavata kahviloissa, jokainen maksaa itse.

Vierailija
53/71 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä myös olen samantyyppisen pariskunnan ystävä.Itse tarjoan aina runsaasti tarjottavaa. Ottavat myös mukaan ruoan jämät mitä meiltä jää. 

Heillä ei tarjota koskaan mitään. Yleensä kutsu on nyyttäreillä ja vien mukana lihat ja kalat ja juomat. He eivät tarjoa mitään muuta.

Vierailija
54/71 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me pyydetään kylään ihmisiä, joiden kanssa haluamme ystävystyä. Jos emme vastavuoroisesti saa kutsua kylään, oletamme että he eivät halua ystävystyä ja jätämme tuttavuuden sille tasolle kuin se on emmekä yritä syventää suhdetta.

Vierailija
55/71 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pihiys ja laiskuus yleensä syynä. 

Vierailija
56/71 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä tuollaiset putoaa vähitellen pois ystäväpiiristä. Ei tietenkään kukaan oleta että olisi tasan yksi-yhteen koko ajan mutta jos joku ei kutsu koskaan mutta silti tunkee itse jola paikkaan kerta kerran perään niin alkaa se turhauttaa muita. 

Vierailija
57/71 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille ei yleensä kutsuta ketään. Ollaan vahvasti introvertteja. Meillä on iso, ihana koti juuri siksi, että me viihdytään kotona. Joskus on käynyt vieraita eli perhettä tai läheisiä kavereita. Ne ei lähtisi pois. Haluaisivat yöpyä. Kaikki on täällä sitä mieltä, että hei, laitetaanko sauna päälle. "Mä jo näen itseni tossa terassilla". Ei, meille ei kutsuta enää kuin anoppi jouluna.

Toivottavasti viihdytte siellä sitten niin ettette myöskään tunge itse muiden luo. 

Vierailija
58/71 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä ihmeen väliä sillä on, kuka on viimeksi käynyt ja kenen luona. En jaksa ymmärtää tota nipotusta vai onko syy niinkin yksinkertainen, ettei haluta tarjota muille mitään??? Että tulee kalliiksi. Mä olen tottunut siihen, että yleensä mun kaverit menee sinne minne kuts

Tuo teidän toimintanne kuulostaa lapsettomien aikuisten touhulta.

Lapset muuttavat dynamiikkaa jonkin verran. Asioita (päiväunet, ruoat, aktiviteetit) pitää vähän suunnitella. Sellainen oma pullo ja kavereiden kaverit mukaan -touhu ei enää toimi.

Kyse ei ole nipottamisesta. Jos kutsun jonkun ystäväperheen meille, mutta emme saa vastavuoroista kutsua, tulkitsen että he tulivat meille kohteliaisuudesta, koska eivät kehdanneet kieltäytyä kutsusta, mutta eivät oikeasti halua viettää aikaa kanssamme. Jos haluaisivat, tekisivät jotain ystävyyssuhteen rakentamiseksi ja ylläpitämiseksi, esimerkiksi kutsuisivat kylään. Siispä jätämme heidät rauhaan.

Vierailija
59/71 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Me pyydetään kylään ihmisiä, joiden kanssa haluamme ystävystyä. Jos emme vastavuoroisesti saa kutsua kylään, oletamme että he eivät halua ystävystyä ja jätämme tuttavuuden sille tasolle kuin se on emmekä yritä syventää suhdetta.

Juuri näin. Itsekin oletan että tuollaiset ei halua mitään syvempää ystävyyttä. Moikataan sitten vaan joskus kaupan käytävällä tms, en kutsu kotiini enää. 

Vierailija
60/71 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mukavaa istua toisten palveltavana. Eikä tarvi Juhla mokasta maksaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yksi seitsemän