Nykyinen uskonnonopetuskäytäntö on sama kuin jos kokoomuslaisten lapsille olisi oma historian ja yhteiskuntaopin opetus
vasemmistolaisten lapsille oma jne.
Kommentit (84)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropas, mikä taho perusti ensimmäiset koulut ja yliopistot? Mitäs työläisperheen luokkanousua harjoitteleva juntti vastaa? 😊
The University of al-Qarawiyyin (Arabic: , romanized: Jāmiat al-Qarawīyīn), also written Al-Karaouine or Al Quaraouiyine, is a university located in Fez, Morocco. It was founded as a mosque by Fatima al-Fihri in 857859 and subsequently became one of the leading spiritual and educational centers of the Islamic Golden Age.
No niin, moskeija perusti yliopiston. Onko sinun mielestäsi islam jotenkin uskonnotonta? Jäikö peruskoulu kesken?
Mitä oikein sekoilet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropas, mikä taho perusti ensimmäiset koulut ja yliopistot? Mitäs työläisperheen luokkanousua harjoitteleva juntti vastaa? 😊
The University of al-Qarawiyyin (Arabic: , romanized: Jāmiat al-Qarawīyīn), also written Al-Karaouine or Al Quaraouiyine, is a university located in Fez, Morocco. It was founded as a mosque by Fatima al-Fihri in 857859 and subsequently became one of the leading spiritual and educational centers of the Islamic Golden Age.
Muslimit perustivat useita yliopistoja ennen kuin Euroopassa osattiin edes lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No niin, moskeija perusti yliopiston. Onko sinun mielestäsi islam jotenkin uskonnotonta? Jäikö peruskoulu kesken?
Mitä oikein sekoilet?
No niin sinun lainauksessasi lukee. Länsimaisessa kulttuurissa kristinusko, itämaisessa islam. Yliopistojen perustamisen taustalla on aina uskonto, ei koskaan ateismi.
Sivistys ja uskonto liittyvät aina yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen itseasiassa maanomistajaluokkaa, ja jo mun isoisoisän sisaret oli akateemisesti koulutettuja.
Mutta joo.
Sä et siis edes tiennyt, mikä ja milloin oli valistuksen aika Euroopassa, vaan esitit juuri, että 1700-luvulla ollut Kristinuskoa eikä luokkayhteiskuntaa. Luuletko, että sua tuollaisen jälkeen ottaa kukaan tosissaan?
Bonuksena huomautan vielä, ettei sivistynyt ihminen halveksi työväenluokkaa.
Mutta onhan se nykyään kiva kun kaikenlaiset terveydenhoitajien, teknikkojen ym. työläisten lapset voivat opiskella itselleen akateemisen loppututkinnon 😊 Siitä se lähtee - tikkaat kohti keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Ylempään keskiluokkaan ei ole ateistilla asiaa 😊
Ja sivistyneistöön ei ole sun kaltaisella juntilla asiaa.
Kehottaa muita käymään kouluja, eikä itse tiedä edes valistuksen ajan filosofeja 😂.
Ei niitä perustettu varsinaisesti uskontoa varten. Ainakaan islamilaisessa maailmassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kehottaa muita käymään kouluja, eikä itse tiedä edes valistuksen ajan filosofeja 😂.
No olen ollut siellä syntymästäni lähtien 😊. Ei haittaa yhtään itseäni alempaa yhteiskuntaluokkaa edustavan vässykän katkeransuloiset tilitykset 😊. Kiipeä, kiipeä..
Vierailija kirjoitti:
Kyllä ateismi on yleisempää korkeasti koulutetuilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No olen ollut siellä syntymästäni lähtien 😊. Ei haittaa yhtään itseäni alempaa yhteiskuntaluokkaa edustavan vässykän katkeransuloiset tilitykset 😊. Kiipeä, kiipeä..
Joo joo, varmaan joku, joka ei edes tiedä mikä ja milloin oli valistuksen aika, kuuluu mihinkään sivistyneistöön.
Vierailija kirjoitti:
Ei niitä perustettu varsinaisesti uskontoa varten. Ainakaan islamilaisessa maailmassa.
Ei. Uskonnot ovat perustaneet yliopistot. Ensimmäisiä oppiaineita teologia ja lääketiede. Myös filosofia on uskontoon rinnastettava uskomusjärjestelmä 😊
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, varmaan joku, joka ei edes tiedä mikä ja milloin oli valistuksen aika, kuuluu mihinkään sivistyneistöön.
En ole valistuksesta kirjoittanut tänne tavuakaan 😊. Isäni tosiaan väitteli fysiikasta 80-luvulla, äiti kauppatieteitä 90-luvulla. Minua ei valitettavasti saa pois ylemmästä keskiluokasta millään tavalla 🥲
Vierailija kirjoitti:
En sinänsä vastusta kaikille yhteistä tunnustamatonta uskonnon opetusta.
Kysymys mikä minulle nousee on se miten tämän aineen sisältö valitaan, eli miten painotetaan mitä opetetaan?
Suomessa suurin uskonto on ev lut, joten onko aineen sisältö suurelta osin tätä vai painotetaanko suurimmaksi osaksi ei enemmistön uskontoa, esim islamia (n. 3% "suomalaisista").
Ote opetukseen voisi olla täsmälleen sama kuin nykyisessä uskonnonopetuksessa muiden uskontojen käsittely on, nyt sitä vain pitäisi soveltaa myös kristinuskoon. Oppimateriaali voidaan tehdä vaikka siltä pohjalta miten muiden uskontojen oppimateriaalissa käsitellään kristinuskoa ja erityisesti luterilaisuutta.
Mutta jos nyt pitäisi heittää hatusta, niin sanoisin että alimmilla luokilla suomalaisia kulttuuriperinteitä mm. vuodenaikajuhlien osalta, ikätasoisesti hyvän ja pahan erottamista yms. Sen jälkeen muinaisuskonnot erityisesti pohjoismaissa, kristinusko alkaen Jeesuksesta, sitten katolinen kirkko ja sen jakautuminen, protestanttiset liikkeet ja niistä erityisesti evankelisluterilaisuus, sekä islam. Historiallisesti mahdollisimman kronologisessa järjestyksessä. Yläkoulussa sitten muut maailmanuskonnot ja etiikka.
Ei ole vaikeaa jos siitä ei halua tehdä vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei. Uskonnot ovat perustaneet yliopistot. Ensimmäisiä oppiaineita teologia ja lääketiede. Myös filosofia on uskontoon rinnastettava uskomusjärjestelmä 😊
Haluatko nyt kertoa lisää niistä valistusajan filosofien työväenluokkaisista taustoista? 😊
Vierailija kirjoitti:
Mahtavaa! Oletko harkinnut kirkosta eroamista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole valistuksesta kirjoittanut tänne tavuakaan 😊. Isäni tosiaan väitteli fysiikasta 80-luvulla, äiti
Kyllä sä vastasit, kun kysyin valistusfilosofien työväenluokkaisista taustoista, että silloin ei ollut vielä Kristinuskoa eikä luokkayhteiskuntaa.
Sun vanhempien koulutus ei tee susta sivistyneistöä, kun sulta itseltäsi puuttuu sivistys.
Vierailija kirjoitti:
Opettamalla koulussa ateismia luomme käytännössä todella radikaaleille ja vihamielisille uskonnoille entistä paremmat puitteet levitä. Kristinusko on osa kulttuuriperimäämme ja suomalaisuutta ja vaikka siihen ei sisältönä uskokaan niin se on kuitenkin vastavoima jonka oppiminen antaa ymmärrystä siitä mitä uskonto ei ainakaan saa olla. Osa ihmisistä etsii joka tapauksessa elämäänsä sisältöä uskonnoista ja jos pitää valita niin mielummin suht harmiton lutsku kun joku muu.
Miten ateismia opetetaan? Samoin kuin liikunnassa sitä että ei pelata pesäpalloa?
Vierailija kirjoitti:
Minun kouluaikanani uskonnontunneilla opetettiin kaikista uskonnoista tasapuolisesti. Kyseessä oli yleissivistävä opetus, joka ei varmaankaan ole ollut haitaksi kenellekään.
Minun kouluaikanani luokat 1-6 opetettiin luterilaisuutta, 7 muita uskontoja, 8 luterilaisuutta ja 9 etiikkaa. Ei ole kovin tasapuolista.
Aavikon kultit aavikolle. Suomi suomalaisille. Ota Ukko Ylijumala sydämeesi. Kaikki muu on maanpetturuutta ja me tiedämme mitä luopioille käy.