Perunoiden keittäminen
Sitten kun vesi kiehuu, niin luulisi onnistuvan pienemmällä teholla keittäminen ja tehoja vähentämällä. Meillä on liedessä 1-6 asteikolla säädöt luulisi riittävän 4 tasolla kiehuvan perunat. Täydellä teholla taitaisi perunat hajota muusiksi.
Kommentit (43)
Itse en tykkää ihan kovaksikeitetyistä, joku 6 minuuttia on hyvä aika. Säästyy sähköäkin näin lama-aikana.
Mulla on itse tehty aromipesä.
Styroksinen kylmälaukku, alla pyyhkeitä.
Laitan 3 - 4 l kattilan täyteen perunoita ja 1,7 l kiehuvaa vettä. Kansi kiinni, lisää pyyhkeitä ja kansi kiinni. 4 h päästä ruokatunnilla nostan kattilan pois. Perunat ovat kypsät.
Vierailija kirjoitti:
Itse en tykkää ihan kovaksikeitetyistä, joku 6 minuuttia on hyvä aika. Säästyy sähköäkin näin lama-aikana.
Perunat kyllä keitetään sen takia, että ne pehmenee, ei sen takia, että niistä tulee kovia.
HUOH!
Suomalaisille naisille nyt on ihan helvetin turha mistään perunioitten keittämisestä paasata, kun ovat niin töhöjä että osaavat polttaa pelkän vedenkin pohjaan. Joka jo sinällään on aikamoinen saavutus!
Mutta ne pitää muistaa ottaa pois kiehumasta ja kaataa vesi pois ennen kuin ovat valmiit. Sitten lantilla lämmöllä loppu kypsennys niin eivät jää vetisiksi.
Vierailija kirjoitti:
HUOH!
Suomalaisille naisille nyt on ihan helvetin turha mistään perunioitten keittämisestä paasata, kun ovat niin töhöjä että osaavat polttaa pelkän vedenkin pohjaan. Joka jo sinällään on aikamoinen saavutus!
Minä keitän perunoiden keitinveden jo edellisenä päivänä. Seuraavana päivänä sitten vain lämmitän sen ja lisään perunat. Hyvää tulee. Syön voisulan kanssa. Otan voin edellisenä päivänä sulamaan, todella pehmeen herkullista.
Jos haluaa keittää perunat nopeasti, niin mikrossa kypsyvät muutamassa minuutissa. Perunoihin muutama pikku reikä, hieman vettä astian pohjalle ja mikro täydelle teholle 4-6 min.
Vierailija kirjoitti:
Jos haluaa keittää perunat nopeasti, niin mikrossa kypsyvät muutamassa minuutissa. Perunoihin muutama pikku reikä, hieman vettä astian pohjalle ja mikro täydelle teholle 4-6 min.
Tahtoo tulla kumisia
Jos haluaa nopeuttaa perunoiden kypsymistä, laita ne kiehuvaan veteen. Googlatkaa miksi.
Miksi ei saa laittaa kylmään veteen vaan pitää keitellä ensin sitä vettäkin ?
Vierailija kirjoitti:
Miksi ei saa laittaa kylmään veteen vaan pitää keitellä ensin sitä vettäkin ?
Tärkkelys liisteröityy herkemmin kylmään veteen laittaessa. Saattaa myös tulla ns. ikuisuusperuna, eli tuntuu ettei kypsy millään läpi asti. Joku solurakenteen muuttumiseen liittyvä juttu.
Jotku paistaa kauhassa raat perunat, mutta kypsyykö ne oikeasti ja ei ole kokemusta sellaisesta.
Juu, ensin kuumennan veden 6 kiehuvaksi, laitan perunat ja keitän 4 kypsiksi n2O min koosta riippuen.
Halkaisen perunat aina 2-3 osaan ja sitten keitän levy 5 tasolla 10 minuuttia. Hyviä tulee aina. Pitää tarkkailla niitä ettei niitä keitä liikaa kuitenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Perunoiden kiehuttaminen on oikeasti vaikeaa, joutuu säätämään kesken kaiken pienemmälle, tai pitäisi ottaa perunat jääkaapista lämpenemään ensin. Jos alkuun vesi kiehuu täysillä ja pienennät neloselle, niin kotvan kuluttua vain lilluvat siinä.
En ole ikänä löytänyt toimivaa ratkaisua.
Sinun kannattaa hankkia uusi liesi tai keittää niitä paremmalla levyllä, jos nelosella eivät kiehu. Kesken kaiken ei tarvitse säätää mitään vaan silloin, kun kiehuvaan veteen laitetut alkavat kiehua eli hyvin pian.
Liedet ja levyt ovat erilaisia, mutta toimiva ratkaisu löytyy yleensä hyvin pian. Sellainen on kätevä, jossa on ajastin. Kun on säätänyt sopivan keittoajan, ei sitäkään tarvitse vahtia.
Vierailija kirjoitti:
Jotku paistaa kauhassa raat perunat, mutta kypsyykö ne oikeasti ja ei ole kokemusta sellaisesta.
Kypsyy ainakin jauhoiset uudet perunat. Muita en ole kokeillut paistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vitsi?
Vierailija kirjoitti:
HUOH!
Kyllä ne on ukot, joille pitää teevesi illalla keittää, että sitten vaan aamulla lämmittävät.
Vierailija kirjoitti:
Keitinpä perunat aamulla ja hyvin onnistui 4 asteen teholla ja ei tarvinnut säätää isommalle virtaa. Olisi voinut onnistua pienemmälläkin teholla.
+4 ASTETTA
MIKÄ KONE SE ON?
Kai ne perunat voi ottaa pöydälle lämpenemään huoneenlämpöön ennen keittämistä.. ei ne pilalle mene 🙄