Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Skandaali, toteaa Rovaniemen kentälle 48 tunniksi jumiin jäävä ranskalaisperhe" - Ehkä ei kannata lähteä ulkomaanmatkoille, jos

Vierailija
28.12.2025 |

pieni force majeure -viivästys on "skandaali".

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011716930.html

Kommentit (528)

Vierailija
421/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Ranskalaiset ovat kielensä kanssa sen verta ylimielistä porukkaa että niin halutessaan he eivät ymmärrä englanninkielisiä kylttejä."

Antaa ranskalaisten olla ylimielisiä, mutta palvellaan me suomalaiset heidät hyvin ja otetaan rahat pois. Ei se sen monimutkaisempaa ole. 

Heitähän palveltiin niin hyvin kuin se noissa olosuhteissa oli mahdollista. Vapepa ja SPR jopa hoitivat sen homman mikä lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen olisi pitänyt hoitaa. 

Vierailija
422/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai ranskaksi? Eihän he osanneet edes kertoa, että kraanavettä voi juoda. 
Ai se on nyt suomalaisten vika jos tänne tulee ummikkoja jotka ei puhu mitään muuta kuin omaa kieltään mutta ei silti viitsi itse ottaa mistään selvää? Pitääkö sen aspan osata sanoa sama myös japaniksi? Entä koreaksi?

Ahaa, eli nyt tänne ei saa ne turistit tulla jotka puhuu vain omaa kieltään. Suomalaisella narsismilla ei oo kyllä nyt mitään rajaa.

Eli edellytät itse Ranskan matkallasi että paikallinen asiakaspalvelija selittää sinulle kaiken suomeksi? Muuten palvelu on paskaa?

Eikö kukaan osaa käyttää sitä Googlen kääntäjää vai eikö sellanen oo tullu mieleen? Ite oon saanu kaikki käännökset sen kautta hoidettua ja ihan hyvin asia menny perille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai se on nyt suomalaisten vika jos tänne tulee ummikkoja jotka ei puhu mitään muuta kuin omaa kieltään mutta ei silti viitsi itse ottaa mistään selvää? Pitääkö sen aspan osata sanoa sama myös japaniksi? Entä koreaksi?

Ei siitä mitään haittaakaan olisi. Mutta kyltit vesipisteiden vieressä ajaisi saman asian. Myös japaniksi ja koreaksi.

Vierailija
424/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lentoyhtiön olisi pitänyt järjestää majoitus. 

On sitä ennenkin lentokentällä nukuttu.

Vierailija
425/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20.15 lähtee Air Francen suora lento Pariisiin. Toivottavasti nämä skandaalia huutavat kermaperseet ovat tuossa koneessa, kun se nousee Rovaniemen kentältä.

Ai, mutta sehän lähtikin jo.

Vierailija
426/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, eli nyt tänne ei saa ne turistit tulla jotka puhuu vain omaa kieltään. Suomalaisella narsismilla ei oo kyllä nyt mitään rajaa.

Eli edellytät itse Ranskan matkallasi että paikallinen asiakaspalvelija selittää sinulle kaiken suomeksi? Muuten palvelu on paskaa?

Eikö kukaan osaa käyttää sitä Googlen kääntäjää vai eikö sellanen oo tullu mieleen? Ite oon saanu kaikki käännökset sen kautta h

Eli jengi seisoo ulkona jonossa kun henkilökunta kertoo googlekääntäjällä että Suomessa saa juoda kraanavettä sen sijaan että pitäisi jonon liikkeessä.

Vierailija
427/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan vtuiks menny tää koko vuosi Suomella.

Vierailija
428/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siitä mitään haittaakaan olisi. Mutta kyltit vesipisteiden vieressä ajaisi saman asian. Myös japaniksi ja koreaksi.

Se japaninkielisten vesikylttien puuteko nyt on se asiakaspalvelun ongelma jonka vuoksi olet täällä haukkunut työntekijöitä jotka taatusti on joutuneet todella hankalaan tilanteeseen tuolla? 

Vierailija
429/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ranskalaiset ovat kielensä kanssa sen verta ylimielistä porukkaa että niin halutessaan he eivät ymmärrä englanninkielisiä kylttejä."

Antaa ranskalaisten olla ylimielisiä, mutta palvellaan me suomalaiset heidät hyvin ja otetaan rahat pois. Ei se sen monimutkaisempaa ole. 

Heitähän palveltiin niin hyvin kuin se noissa olosuhteissa oli mahdollista. Vapepa ja SPR jopa hoitivat sen homman mikä lentoyhtiöiden ja matkatoimistojen olisi pitänyt hoitaa. 

Rovaniemellä turistien asiakaspalvelukin on ulkoistettu Vapepalle ja SPR:lle. Kas kun ei Auto- tai Marttaliitolle. 

Vierailija
430/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei niitä oikeasti kukaan lue. Täällä turistit eivät edes noudata kansainvälisiä liikennemerkkejä tai sääntöjä. Kävellään moottoritiellä tai kaupungilla keskellä ajoväylää. Kävellään joen jäälle sulan viereen, vaikka on laitettu aidat ja varoituskyltit valehtelematta kymmenillä kielillä.

T: Rovaniemeläinen

Vierailija
431/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Ranskassa olisi tuollainen keli, yksikään lentokone ei nousisi eikä laskeutuisi.

No ei kulkusi mikään kulkuneuvo.

Vierailija
432/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin tieto on sellainen mikä matkanjärjestäjän pitäisi kertoa turistiryhmälle jo heti aluksi eikä lähtöselvityksen työntekijän sitten kotimatkalle lähtiessä.

Ja se on silloin sen ulkomaisen matkanjärjestäjän vika jos se on jäänyt tekemättä, ei lentokentällä työskentelevän matkavirkailijan joita tässä syytetään muka huonosta palvelusta.

Kuinka lentokentän matkavirkailijoita voisi edes syyttää huonosta palvelusta, kun mitään palvelua ei ole käytännössä edes ollut.

Vierailija
433/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kukaan osaa käyttää sitä Googlen kääntäjää vai eikö sellanen oo tullu mieleen? Ite oon saanu kaikki käännökset sen kautta h

Minä olen turistina onnistunut sen kanssa hoitamaan ihan itse kaikki asiani jos en ole osannut paikallista kieltä. En ole odottanut tumput suorana että asiakaspalvelija kääntäisi ne laput minulle sellaisella.

Vierailija
434/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

20.15 lähtee Air Francen suora lento Pariisiin. Toivottavasti nämä skandaalia huutavat kermaperseet ovat tuossa koneessa, kun se nousee Rovaniemen kentältä.

Toivotaan näin. Nythän he ovat seisseet tuntitolkulla pakkasessa. Lentokoneessa on varmasti lämpimämpi. 

Vierailija
435/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rovaniemellä turistien asiakaspalvelukin on ulkoistettu Vapepalle ja SPR:lle. Kas kun ei Auto- tai Marttaliitolle. 

Matkustajista huolehtiminen peruutustilanteessa tai lennon myöhästyessä on lentoyhtiön tai matkatoimiston tehtävä. Mikset rutise esimerkiksi Air Francen asiakaspalvelusta, koska se tässä on pettänyt? Vapepa ja SPR tulivat apuun vapaaehtoisesti tilanteessa missä siitä vastuussa olevat eivät tehneet mitään.

Vierailija
436/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Olisi tärkeä, että on ruokaa ja juotavaa. Moni ei tiedä, että täällä voi juoda kraanavettä", kertoo vapaaehtoinen, joka ei halua nimeään julki.

Eli kukaan ei ole osannut edes tuon vertaa ranskaa, että olisi voinut kertoa, jotta kraanavettä voi Suomessa juoda. Siellähän on ihan pieniä, mutta oleellisia asioita ollut ihan päin seiniä.

Aika säälittävää ettei tätä tietoa ole kerrottu jo matkan alussa.

Ylipäätään on säälittävää, että Suomen ylpeys - puhdas juomavesi - ei ole vuosikymmenien aikana ehtinyt edes Ranskaa tavoittaa. 

Jopa pariisissa juodaan raanavettä ellei putket ole täysruosteessa.

Vierailija
437/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin tieto on sellainen mikä matkanjärjestäjän pitäisi kertoa turistiryhmälle jo heti aluksi eikä lähtöselvityksen työntekijän sitten kotimatkalle lähtiessä.

Ja se on silloin sen ulkomaisen matkanjärjestäjän vika jos se on jäänyt tekemättä, ei lentokentällä työskentelevän matkavirkailijan joita tässä syytetään muka huonosta palvelusta.

Kuinka lentokentän matkavirkailijoita voisi edes syyttää huonosta pal

Mikä palvelu siis jäi puuttumaan?

Vierailija
438/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Loppuuko se edes vai mennäänkö vain kapasiteetin rajoilla?"

Poikkeusolosuhteissa loppuu, koska Rovaniemellä olevat turistit ovat majoittautuneet kaikkiin mahdollisiin paikkoihin. Nyt kun kentälle tulee porukkaa myös muualta Lapista lähteäkseen kotimatkalle, eivätkä koneet päässeetkään lähtemään, syntyy tilanne, että yht'äkkiä kaupungissa on turisteja enemmän kuin majoituskapasiteettia. Tietenkin majoituskapasiteettia sitten laajennetaan hätämajoituksena, kun tarve vaatii, mutta nirppanokille tämä ratkaisu ei kelpaa.

Vierailija
439/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä puhutaan joistakin neuvoja ja ohjeita sisältävien kylttien laittamisesta esille turisteille.

Hah! Kun päivittäin täällä Lapissa ihmettelee, että miten osa turisteista selviää sillä liikennekäytöksellä ja putkinäöllä hengissä, niin ei siinä mitkään kyltit auta.

Oikeasti välillä näyttää siltä, että osalle on joku haaste selvitä Lapin matkastaan hengissä. 

Vieläkö siellä Lapissa on niitä kylttejä paikallisille metsästäjille, että "älä ammu pyöräilijöitä" ?

Vierailija
440/528 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se japaninkielisten vesikylttien puuteko nyt on se asiakaspalvelun ongelma jonka vuoksi olet täällä haukkunut työntekijöitä jotka taatusti on joutuneet todella hankalaan tilanteeseen tuolla? 

Siksi olisi hyvä käydä se asiakaspalvelun ABC niin osaa toimia hankalissakin tilanteissa.