Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kyllä verotukse progressio on järkyttävän kovaa Suomessa

Vierailija
28.12.2025 |

Verokortti vuodelle 2026, ja ansiotulon veroprosentti 40,5. Eli käytännössä saan nettona karvan yli puolet bruttoansioista. Mielestäni on kyllä kohtuuton verotaakka, vaikka onkin melko hyvä ansiotaso.

Kommentit (152)

Vierailija
41/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos veroprosentti hipoo jotain 40 % silloin kuukausiansio on siinä  8 000 euroa. 

Aika paljon yli mediaanitulon. 

Niin? Pitääkö siitä rangaista näin ankarasti, jos on palkkansa eteen tehnyt töitä ja sen ansainnut?

Mikä koulutus sulla on ja mitä työtä teet?

Vierailija
42/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki max 25 % verotuksen jälkeen on puhdasta varkautta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta eipä enää haittaa, kun minä, yritykseni ja sijoitukseni muuttivat muualle. Me, joilla on varaa, menemme sinne missä meitä kohdellaan hyvin ja Suomi ei ikävä kyllä ole sellainen paikka. Veikkaan että meitä on paljon muitakin muuttaneita. Köyhät länkyttää että tervemenoa ymmärtämättä että kun maksajat lähtee niin show loppuu.

Toivottavasti Suomessakin aletaan joskus ymmärtämään että emme enää elä 1960-lukua vaan ihmisten on hyvin helppo muuttaa muualle kun olosuhteet muuttuvat sietämättömiksi.

Hyvä että muualla ymmärretään kapitalismia ja innovaatiota. Suomi on sossupummien koti.

Vierailija
44/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse pidän Suomesta enkä halua muuttaa pois. Joten teenkin ainoan mahdollisen järkevät asian. Olen minimointi kulut, ja sen myötä tehtävän työn määrän. Teen 2-3 päivää viikossa töitä. Tienaan sillä riittävästi rahaa ja viet on melko pienet. Ei mitään järkeä tienata enempää, kun voi laskea, että jokatoinen tunnin tekee työtä pelkästään verojen maksuun.

Vierailija
45/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sais olla vielä kovemmat, ei mitään typeriä veroaleja.

Sitten voi olla maksajista pulaa ja velkaa ei saa loputtomasti, joten sun tuet sitten loppuisi.

No onhan se kumma, että ollaan muka varakkaita muttei olisi varaa maksaa veroja. 

Meillä köyhilläkö sitä varaa veronmaksuun on? 

Vierailija
46/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta jos veroprosentti hipoo jotain 40 % silloin kuukausiansio on siinä  8 000 euroa. 

Entä sitten. Ei se tee siitä verotuksesta YHTÄÄN inhimillisempää. päin vastoin Euroissa se maksettu vero on VIELÄ HUIKEAMPI.  Miksi toiset maksavat IHAN SAMOISTA PALVELUISTA yli 4000 euroa kuussa kun toiset eivät maksa pennin jeniä vaan kinuavat vielä "lisää euroja, kyllä muut voivat maksaa enemmän". 

Vierailija
47/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, mutta eipä enää haittaa, kun minä, yritykseni ja sijoitukseni muuttivat muualle. Me, joilla on varaa, menemme sinne missä meitä kohdellaan hyvin ja Suomi ei ikävä kyllä ole sellainen paikka. Veikkaan että meitä on paljon muitakin muuttaneita. Köyhät länkyttää että tervemenoa ymmärtämättä että kun maksajat lähtee niin show loppuu.

Toivottavasti Suomessakin aletaan joskus ymmärtämään että emme enää elä 1960-lukua vaan ihmisten on hyvin helppo muuttaa muualle kun olosuhteet muuttuvat sietämättömiksi.

Näin yritykset kiittää kun niitä tuettiin korona-aikana. Minä minä minä...

Nyt kun on lama niin yritykset luikkii pakoon vastuutaan.

Vierailija
48/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mitäs tienaat noin paljon. Ja asut kalliissa kunnassa ja kuulut kirkkoon. Omista valinnoista kyse.

Anna kun arvaan: sulla noita ongelmia EI ole isoista tuloista ja kalliista kunnasta? 😂🤣

Ei ole. Asun kunnassa, jossa veroprosentti on suhteellisen alhainen. 

Tiedän myös useita eläkkeelle siirtyjiä, jotka muuttavat ennen sitä edullisempaan kuntaan, koska eläkkeellä ollessa veroprosentti nousee verrattuna palkkaan.

Jotkut osaavat suunnitella, eikä vain valittaa Vauvalla.

Vierailija
49/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä vasemmistolle. Jopa 70% verotus on oikeudenmukaista.

Jostain luin että Ruotsissa oli vuosikymmeniä sitten jopa 90 prosentin marginaalivero palkansaajalla eli lisätyöstä valtio otti 90 prosenttia palkasta. Vielä kovempi verotus oli yrittäjillä ja kirjailija Astrid Lindgren huomasi että hänen marginaaliprosenttinsa oli 102. Siis valtiolle piti maksaa enemmän kuin tienasi. Asiat ovat toki muuttunut noista ajoista. 

Vierailija
50/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No mitäs tienaat noin paljon. Ja asut kalliissa kunnassa ja kuulut kirkkoon. Omista valinnoista kyse.

Asun espoossa eli yhdessä HALVIMMISTA ja en kuulu kirkkoon. SILTI yli puolet palkasta ryöstetään.

Vierailija
51/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä oikein kannustetaan tekemään vähemmän töitä veroilla. Tai makaamaan kotona. SDP alkoi jo julkisesti sanomaan että töitä ei tarvitse tehdä jos ei tykkää. Eli voi aikuisena heittäytyä avuttomaksi lapseksi joka imee peukaloa kyynel silmässä ja sata tekosyytä taskussa.

Vierailija
52/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin? Pitääkö siitä rangaista näin ankarasti, jos on palkkansa eteen tehnyt töitä ja sen ansainnut?

Kuten sanottu, voit muuttaa asumaan edullisempaan kuntaan, voit erota kirkosta. Sillä voi saada kunnasta ja seurakunnasta riippuen n. 7 % verotusta alas. 

Toisaalta jos tienaa 100 000 euroa tuskin on niin paksupäinen, ettei osaisi neuvotella työnantajansa kanssa tai edes maksaa veroneuvonnasta, eli voisi muuntaa tulolajejaan niin että vain osa olisi ansiotuloa, osa pääomatuloa tms.

Ankarasti työtätekevän olettaisi olevan edes jollakin tasolla tuon palkan arvoinen eli jotain pitäisi korvien välistäkin löytyä.

Jaa, kerropa minulle miten normaalisti palkkatyössä käyvä ihminen voisi pyytää osan palkastaan pääomatulona? Itse en keksi muuta kuin perustaa yritys jolta työnantaja ostaa palveluja. Oman yrityksen kautta voisit sitten nostaa osan palkkana ja osan pääomatulona jos ehdot täyttyvät. Oman yrityksen kautta työtä tekevät eivät kuitenkaan ole samalla tavalla työsuhteessa ja siten heillä ei ole työsuhteen turvaa ja etuja kuten irtisanomisturvaa.

Vierailija
53/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

monikulttuuri ei ole ilmaista

Vierailija
54/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu siitä että älyttömän progression vuoksi mediaani ei nouse kun sen työntekijän kannataa muutaa toiseen maahan. Se että valtio ryöstää puolet palkasta vain sitä varten että voi tunkea sen työttömille ja maahanmuuttajille ei oikein kannusta jäämään tähän maahan.

Ymmärrän, se on hirveeeeetä kituutusta elellä jollain viidellä tonnilla kuussa. 

Vierailija
55/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa brassailua. Ilmiannettu ylläpitoon. Ilmiantaja pitää huolen. Ilmiannoista.

Vierailija
56/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep.

Tohon kun laske 8,65% eläkevakuutusmaksun ja ja 0,59% työttömyysvakuutusmaksun, niin se on 50% tasan.

Eläkevakuutusmaksu on kaikilla 7,30% v. 2026. Ei ole enää tuota korotettua.

Vierailija
57/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääomaverollahan ne pohatat yleensä menee.

Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse pidän Suomesta enkä halua muuttaa pois. Joten teenkin ainoan mahdollisen järkevät asian. Olen minimointi kulut, ja sen myötä tehtävän työn määrän. Teen 2-3 päivää viikossa töitä. Tienaan sillä riittävästi rahaa ja viet on melko pienet. Ei mitään järkeä tienata enempää, kun voi laskea, että jokatoinen tunnin tekee työtä pelkästään verojen maksuun.

Mä tein tuon saman alkuvuodesta 2023. Eli aloin tekemään vain 3-päiväistä työviikkoa. Tänä vuonna tein välillä vain 2-päiväistä ja nyt syyskuun alussa lähdin työelämästä kokonaan pois. Tulot tällä hetkellä 0€/kk, mutta niin myös verotkin. 

Vierailija
59/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

monikulttuuri ei ole ilmaista

Piti olla rikkaus mutta olikin raiskaus. Piti olla unelma, mutta olikin painajainen.

Vierailija
60/152 |
28.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Progressio voisi kiristyä yläpäässä kunnolla. Kyllä niillä näyttää rahaa olevan.

Ne rahat siirtyy ulkomaille aika nopeasti jos vielä kiristetään ja uusia maksajia ei tule tilalle. 

oma napa ensin.

Niinhän se teillä tukiloisilla tuppaa olemaan. Kaikki pitää teille maksaa ja lisäksi vingutte jatkuvasti lisää humpparahaa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kahdeksan kaksi