Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Älä osta mitään ei välttämättä niin kauan kuin tämä hallitus on vallassa

Vierailija
27.12.2025 |

Sitten nähdään kuinka porvareiden naamat kalpenevat kun talous sukeltaa. 

Kommentit (277)

Vierailija
241/277 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalla on paha paha ongelma. Hoitoa kaipaa tuollainen kateus ja katkeruus. Pelkää reppana, että talous alkaa nousta. 

Ei edes älyä, että  kaikki tuollainen kosto kostautuu seuraavalle hallitukselle. Eikö se ole silloin Lindtman- reppana pm. Vai eikö sittenkään? 

Seuraava hallitus parantaa sosiaaliturvaa, ja alkaa verottaa hyvätuloisia enemmän. Se on hyvä asia. Sitä kannattaa odottaa, ja tehdä omalta osalta kaikkensa, jotta tämä toteutuisi. 

Odotan seuraavalta hallitukselta ennen kaikkea sitä, että ne korjaisivat tämän hallituksen täysin paskoman työttömyysturvan ansiosidonnaisen sekä sairaspäivärahan kuntoon. Sitä ennen ei minun kulutus tässä maassa nouse.

Tuo ei kyllä tu

Sellaisessa kierteessä.ollaan. orpopurra otti käyttöön sipilän kurjuudet,  jotka marin oli kohentanut. Orpopurra astetta kovempana. Ja antoi eliiitille verohelpotukset.

Seuraava hallitus todellakin parantaa perusturvan, koska ilman sitä talous vajoaa.

Vierailija
242/277 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koko työurani aikana ( 30 vuotta) tarvinnut pelätä onko töitä vai ei (90- luvun laman aikaan tein 6 vuotta pätkätöitä, mutta töitä oli silti koko ajan). Nyt työttömyyttä joutuu pelkäämään vakituisessakin työsuhteessa olevat julkisella sektorilla. En ihmettele yhtään sitä, että ihmiset ei kuluta.

Julkisen sektorin työntekijät olivat hyviä kuluttamaan ja pitämään Suomen taloutta yllä. Purra ja Orpo tuhosivat tämän(KIN). 

Miksi sinä joudut pelkäämään työttömyyttä julkisella sektorilla? Minä en joudu. Eikä tuolle sinun pelollesi ole mitään todellista syytä. Se on vain sinun pelkoasi. Vakituisessa työsuhteessa olet täysin turvassa, joten miksi et kuluttaisi.

Tottakai julkisen sektorin vakituiset työt vähenee. Mistä muualta ne järjettömät säästöt otettaisiin? Kunnat, valtio ja hyvinvointialueet säästää. 

200000 hoitajaa on jo saanut potkut. Samoin muita virkamiehiä kaikkialla. Taitaa poliisi ja vankilat olla ainoa kasvuala, kun se kuuluu äärioikeiston prioriteetteihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole koko työurani aikana ( 30 vuotta) tarvinnut pelätä onko töitä vai ei (90- luvun laman aikaan tein 6 vuotta pätkätöitä, mutta töitä oli silti koko ajan). Nyt työttömyyttä joutuu pelkäämään vakituisessakin työsuhteessa olevat julkisella sektorilla. En ihmettele yhtään sitä, että ihmiset ei kuluta.

Julkisen sektorin työntekijät olivat hyviä kuluttamaan ja pitämään Suomen taloutta yllä. Purra ja Orpo tuhosivat tämän(KIN). 

Miksi sinä joudut pelkäämään työttömyyttä julkisella sektorilla? Minä en joudu. Eikä tuolle sinun pelollesi ole mitään todellista syytä. Se on vain sinun pelkoasi. Vakituisessa työsuhteessa olet täysin turvassa, joten miksi et kuluttaisi.

Tottakai julkisen sektorin vakituiset työt vähenee. Mistä muualta ne järjettömät säästöt

Juuri näin. Kaikki säästötoimet, mitä julkisella sektorilla tehdään, tarkoittaa myös työntekijöiden vähentämistä. os jollain vippaskonstilla saadaan toimintoja tehostettua, se automaattisesti tarkoittaa, että ei tarvita enää niin montaa työntekijää tekemään sitä hommaa. Jos palveluiden saatavuutta leikataan, niin sekin tarkoittaa, että työntekijöitä tarvitaan vähemmän. 

Vierailija
244/277 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun katsoin töllöä ja kokoomus voitti. Tiesin heti että tulee kovat ajat. Päätin säästää 30 000 euroa ja aloitin sijoittamisen. 24 000 jo sijoituksissa ja jatkan siihen asti kunnes tulee syksy 2027 ja päästään oikeistohallituksesta eroon.

Vierailija
245/277 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi enää tiukemmaksi vetää. Rahat menee asumiseen, ruokaan ja lääkkeisiin/hygieniaan. Joululahjarahat sukulaisilta käytin läppäriin, tuli tarpeeseen.

Vierailija
246/277 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan osta. Ajattelen aina kaksi kertaa ja viimeistään kassalla tulee riikan irvistys mieleen. Täältä ei ole tulossa mitään tukea.

Vierailija
247/277 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan normaalisti kulutan. En edusta mitään ideologiaa niin kiihkeästi että ryhtyisin tahallani sabotoimaan taloutta.

N51

Vierailija
248/277 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On vain ajan kysymys, milloin ihmisten on pakko alkaa kuluttamaan, kun ei hankintoja voi loputtomiin lykätä. Ja silloin totuus paljastuu. 

Niitä hankintoja joita ei voi loputtomiin lykätä on oikeasti tosi vähän. Lähes kaikki nykyinen kulutus on enemmän tai vähemmän turhaa. 

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 248: "Niitä hankintoja joita ei voi loputtomiin lykätä on oikeasti tosi vähän. Lähes kaikki nykyinen kulutus on enemmän tai vähemmän turhaa. "

Tämä on ihan totta. Toki, jos on kasvavia lapsia, niin niille on ostettava esimerkiksi uusia vaatteita, kun vanhat käyvät liian pieniksi. Mutta vuokralla asuvan ei tarvitse ostaa edes uutta hellaa tai jääkaappia, vaikka entinen hajoaisikin, koska nuo hankinnat kuuluvat vuokranantajalle. Yksin asuvakin voi miettiä, tarvitseeko oikeasti tiskikonetta vai onnistuisiko tiskaaminen käsinkin. Mä hommasin ekan tiskikoneeni vasta 1990-luvun alussa ja olin siis jo kasarilla pienen lapsen äiti. Ja itseasiassa mulla ei ollut kasarilla pakastintakaan vaan hyvin riitti jääkaappi ja siinä oleva pakastelokero. Ekan pakastimenkin hommasin vasta ysärin alussa. Eka mikroaaltouunikin tuli mulle vasta ysärin alussa eli olin jo kolmekymppinen ja kahden lapsen äiti. Silitysrautaa tarvisee nykyisin oikeastaan aika harvoin...ei edes joka vuosi. On paljon asioita, joita saattaa pitää itsestäänselvyytenä, mutta ovatko ne sittenkään ihan välttämättömiä?

Meillä on jo useita vuosia ollut lähisuvun kesken periaate, että kaikissa huusholleissa ei tarvitse olla kaikkea. Mulla esimerkiksi on höyrypesuri, mutta muilla ei. Jos joku sitä tarvitsee, käy lainaamassa multa. Mulla taas ei ole iskuporakonetta, mutta siskonpojallani on, joten kun sellaista tarvitsen, lainaan häneltä. Joidenkin tarvikkeiden osalta lainaillaan puolin ja toisin ihan naapureidenkin kesken. Mulla esimerkiksi on petkele, naapureillani ei ole, joten kun sitä tarvitsevat, niin ei tartte laittaa kuin viesti ja voivat käydä hakemassa. Ja kun mä taas tarvitsen isoja oksasaksia, käyn lainaamassa naapurilta. Ja ihan tän lähiön nk puskaradio-ryhmässäkin välillä joku kyselee, oisko jollain jotain ja kun jollain on, niin lainaa. Ei tarvitse ostaa omaa.

Näytä aiemmat lainaukset

Tulipa tuossa koiran kanssa iltalenkillä mietittyä sitäkin, että kun nyt halutaan, että ihmiset itse huolehtivat niin itsestään kuin läheisistäänkin eli halutaan yhteisöllisyyden kasvavan, niin mikäli palataan aikaan, jolloin talkootyönä tehtiin kaikenlaista, moni yrityshän menettää sitten asiakkaitaan. On nimittäin paljon yrityksiä, jotka tarjoavat erilaisia palveluita, koska sitä yhteisöllisyyttä ja talkoohenkeä ei enää ole ollut. Mulla on esimerkiksi suvussa nainen, joka on ammatiltaan sairaanhoitaja, mutta joka jo teininä innostui leipomisesta. Tekee oikeasti aivan mielettömän upeita kakkuja. Jos järjestäisin jotkut juhlat, niin munhan olisi järkevintä teettää ne kakut hänellä ja vastavuoroisesti mä voisin sitten vaikka korjata hänen tietokoneensa tai hoitaa hänen koiraansa sen aikaa, kun hän on parin viikon lomareissulla Thaimaassa. Raha ei vaihtaisi omistajaa eikä myöskään valtio saisi verotuloja. Puhumattakaan siitä, että se konditoria, josta olisin ne kakut muussa tapauksessa ostanut, jäisi nyt ilman yhtä asiakasta. Tai jos vaikka tarvitsisin jonkin remppahomman, niin voisin pyytää tutun remppamiehen tekemään sen ja riippuen rempan suuruudesta, en välttämättä maksaisi hänelle mitään palkkaa siitä, mutta voisin maksaa vaikka hänen yhden kuukauden vuokransa. Täysin verovapaatakin vielä. 

Vierailija
251/277 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osta mitään muuta kuin ruokaa, vessapaperia ja pesuaineita yms. kuluvaa tavaraa ja sitten jonkun vetoketjun tms. jos tarvitsee korjata vaatteita ja palveluja tarpeen mukaan. Mutta ei johdu mitenkään hallituksesta. En vain yksinkertaisesti tarvitse mitään.  Miksi ostaa mitään ostamisen vuoksi? Jonkun vaatteet sitten kun tarvitsen, mutta tällä hetkellä näyttää siltä että en tarvitse niitäkään uusia pariin vuoteen. Palvelujakin ostain vain pienyrittäjiltä, vältän ketjuja. Esimerkiksi  kengille olen saanut lisäaikaa korjauttamalla niitä suutarilla. Yhden pusakan vetoketjun uusiutin ompelijalla.  Juu ja ruokaakin paljon suoraan tuottajilta jos voin. 

Vierailija
252/277 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:

Tulipa tuossa koiran kanssa iltalenkillä mietittyä sitäkin, että kun nyt halutaan, että ihmiset itse huolehtivat niin itsestään kuin läheisistäänkin eli halutaan yhteisöllisyyden kasvavan, niin mikäli palataan aikaan, jolloin talkootyönä tehtiin kaikenlaista, moni yrityshän menettää sitten asiakkaitaan. On nimittäin paljon yrityksiä, jotka tarjoavat erilaisia palveluita, koska sitä yhteisöllisyyttä ja talkoohenkeä ei enää ole ollut. Mulla on esimerkiksi suvussa nainen, joka on ammatiltaan sairaanhoitaja, mutta joka jo teininä innostui leipomisesta. Tekee oikeasti aivan mielettömän upeita kakkuja. Jos järjestäisin jotkut juhlat, niin munhan olisi järkevintä teettää ne kakut hänellä ja vastavuoroisesti mä voisin sitten vaikka korjata hänen tietokoneensa tai hoitaa hänen koiraansa sen aikaa, kun hän on parin viikon lomareissulla Thaimaassa. Raha ei vaihtaisi omistajaa eikä myöskään valtio saisi verotuloja. Puhumattakaan siitä, että se konditoria, josta olisin ne kakut muussa tapauksessa ostanut, jäisi nyt ilman yhtä asiakasta. Tai jos vaikka tarvitsisin jonkin remppahomman, niin voisin pyytää tutun remppamiehen tekemään sen ja riippuen rempan suuruudesta, en välttämättä maksaisi hänelle mitään palkkaa siitä, mutta voisin maksaa vaikka hänen yhden kuukauden vuokransa. Täysin verovapaatakin vielä.

Itse asiassa, tämä ei ole TÄYSIN verovapaata, jos lain mukaan mennään.  https://www.vero.fi/syventavat-vero-ohjeet/ohje-hakusivu/48423/talkoo--…

"Tuloverolain mukaan työsuoritusten vaihtaminen toiseen työsuoritukseen on vastikkeellinen tapahtuma, joka aiheuttaa veroseuraamuksia molemmille osapuolille. Vaihtotyöstä voidaan sopia kahdenkeskisesti tai työsuorituksia voidaan vaihtaa monenkeskisesti myös erilaisten vaihtopiirien (esimerkiksi aikapankkien) kautta.

Toisaalta verotuskäytännössä on jo pitkään vakiintuneesti pidetty talkootyön tekemistä ja vähäisten naapuriaputyyppisten työsuoritusten vaihtamista keskenään verovapaana. Naapuriaputyötä tehdään tyypillisesti sukulaisten, ystävien ja lähinaapureiden hyväksi. Selvää on ollut myös se, että henkilön toiselle henkilölle ilman korvausta tekemä työ ei aiheuta veroseuraamuksia kummallekaan."

Vierailija
253/277 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta kiinalaista. Tue venäjää sekä Kiinan hyökkäystä Taiwaniin

Hienosti täällä trollit vetää.  Tekstit suoraan tavallisen rauhan aukiolta 

Vierailija
254/277 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppoja pitää boikotoida niiden ylihinnoiteltujen tuotteiden osalta.  Tän päivä lehdessä oli juttua ett kahvia ostetaan oli hinta mikä hyvänsä. Tämän vuoksi kahvin hinta edelleen pysyy korkeana. Kyllä suomalaiset haluaa maksaa, nautaa kauppias. Sama koskee monia tuotteita. Nääs, ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Vierailija
255/277 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kulutusta heikentää myös se, että niin moni hyvätuloinen on siirtynyt ulkomaille, joko töihin tai eläkkeelle.  Heidän kulutus tapahtuu siellä.  
Ylihinnoiteltu vihamielinen Suomi ei ole ainoa paikka maailmassa.  Hyvätuloinen voi valita, köyhän täytyy jäädä.  

Vierailija
256/277 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomen julkinen sektori on paisunut demarien takia niin valtavaksi, että sillä pyörittäisi kahta huomattavasti Suomea suurempaa valtiota. Harmi, että vähennyksiä tehdään myös hoitajien taholla, kun virastoissa istuu turhia kahvinkeittäjiä, niin että päät yhteen kolisee 

Sektori on niin valtava, että se vaikuttaa jo äänestystulokseen ja totta hemmetissä jokainen julkisen lorvija haluaa pitää pallistaan tiukasti kiinni ja kipeää tekee kun vähennetään 

Vierailija
257/277 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kulutusta heikentää myös se, että niin moni hyvätuloinen on siirtynyt ulkomaille, joko töihin tai eläkkeelle.  Heidän kulutus tapahtuu siellä.  
Ylihinnoiteltu vihamielinen Suomi ei ole ainoa paikka maailmassa.  Hyvätuloinen voi valita, köyhän täytyy jäädä.  

Tämä.

Eikä säätkään houkuttele.  Sosialistinen Suomi on keskittynyt köyhyyttä poistamaan, varakkaampien kustannuksella tietysti.  Varakkaat äänestävät jaloillaan. 

Vierailija
258/277 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun katsoin töllöä ja kokoomus voitti. Tiesin heti että tulee kovat ajat. Päätin säästää 30 000 euroa ja aloitin sijoittamisen. 24 000 jo sijoituksissa ja jatkan siihen asti kunnes tulee syksy 2027 ja päästään oikeistohallituksesta eroon.

Eipä taida meno muuttua vaikka hallitus vaihtuu. Velkaa otetaan niin paljon että sopeutustoimet ovat välttämättömiä vaikka talous lähtisi kasvuun. Työttömyys pysyy korkealla tasolla vielä vuosien ajan kun ei ole taikasauvaa sen parantamiseksi. Verotus on korkealla tasolla eikä siinä ole vara kiristää. Arvonlisäveron nosto ei juuri tuottanut lisää rahaa valtiion laariin.

Kansalaisilla on tileillä rahaa joten talouskasvua on mahdollista saada aikaan jos kulutuskysyntä nousee. Joku ekonomisti ehdotti asuntojen varainsiirtoveron poistoa määräajaksi. Aikoinaan autokauppa lähti nousukiitoon kun autoveroa tiputettiin merkittävästi. Veronalennuksia tarvitaan jotta kauppa käynnistyy.  Jos valtio vaan nostaa veroja niin nykyinen meno jatkuu.

Työpaikkoja alkaa syntyä siinä vaiheesa kun yrittämisen edellytykset ovat kunnossa pienillä ja keskisuurilla yrityksillä. Kovan verotuksen lisäksi työntekijän palkkaamisen sivukulut ovat koko ajan nousseet joten yrittäjät ovat taantuman aikana varoneet palkkamasta lisää henkilökuntaa.

Vierailija
259/277 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauppoja pitää boikotoida niiden ylihinnoiteltujen tuotteiden osalta.  Tän päivä lehdessä oli juttua ett kahvia ostetaan oli hinta mikä hyvänsä. Tämän vuoksi kahvin hinta edelleen pysyy korkeana. Kyllä suomalaiset haluaa maksaa, nautaa kauppias. Sama koskee monia tuotteita. Nääs, ei ne suuret tulot, vaan pienet menot.

Tilasin ruokaa säilykkeinä Amazonista kun ovat edullisia ja maistuvat hyvälle. Kahvi ei ollut sen edulisempaa kuin Suomessa mutta monet käyttötavarat kyllä. Suomestakin löytyy jotain edullista kun tekee hintavertailua.

Vierailija
260/277 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin sitä ostamattomuutta tarvitsee erikseen mainostaa. Tämän hallituksen päätökset ovat pitäneet huolta siitä, että monet ovat ihan ilman kehotustakin tehneet ostamattajättämis-päätökseen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä neljä