Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko sijoitatte kuukausittain?

Vierailija
27.12.2025 |

Itse sijoitan vähintään 2000€/kk rahastoihin pääasiassa

Kommentit (130)

Vierailija
81/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laitan 700 € kuussa indeksirahastoihin eläkepäiviä varten. Karmeaa olisi olla eläkkeellä, jos raha ei riitä elämiseen.

Aika kurjaa elämää tutut eläkeläiset näyttävät viettävän ihan omaisuudesta riippumatta. Mieluummin tekisin vähemmän töitä nyt ja eläisin enemmän, jos noin paljon pystyy sijoittamaan.

Vierailija
82/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

500-1500 euroa. Suuri hintahaarukka selittyy sillä, että tykkään matkustaa. Jos siis reissaan, niin silloin enemmän. 

Rahastoihin sijoitan pääasiassa. Kerran vuodessa ostan vähintään muutamalla tonnilla hopeaa. Sitä löytyy nyt jonkin verran. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan rolexin. Se muistuttaa kuinka ahkera olen ollut.

Vierailija
84/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä hopeaa?! 

Koruja, vai mitä? En ymmärrä. Vai ootko jokin eläkkäällä oleva hamstraaja? 

Vierailija
85/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällä hetkellä sijoitan vain 50-100 euroa kuukaudessa riippuen muusta rahankäytöstä. Yhteensä 50 euroa menee kuukausisäästösopimuksilla kahteen eri rahastoon ja lisäksi ostan satunnaisesti kolmatta rahastoa. Lisäksi säästän ihan rahaa sen minkä pystyn jotta voin sitten markkinoiden dipatessa sijoittaa isomman potin kerralla.

Salkun koko on tällä hetkellä vajaa 100000 euroa, koska sain rahaa vakuutuskorvauksesta isomman potin kerralla. Näillä tuloilla en olisi tuollaista salkkua saanut mitenkään kasaan. Ihan hyvä setti rahastoja, osakkeita, kryptoja, optiot vetämässä ja yksi enkelisijoituskin siellä on. 

Tuloni ovat nettona vain 2000 euroa kuukaudessa ja olen yhden lapsen yhteishuoltajaäiti joka ei kuitenkaan saa elareita koska isä maksaa paljon enemmän lapsen kuluista. Asun tällä hetkellä kolmiossa vuokralla, eli asumiseen menee rahaa kohtuuttoman paljon. Ajatuksena on muuttaa keväällä isoon kaksioon tms., jotta saan jatkossa enemmän rahaa säästöön ja sijoituksiin kuukausitasolla.

Tarkoitus on saada kerättyä rahaa tarpeeksi jotta omat tulevaisuudensuunnitelmat pysyvät omissa käsissä. Olen työkyvyttömyyseläkkeellä ja koska eläkejärjestelmän kestävyydestä ei ole mitään takeita niin hoidella omaehtoinen eläke ennen eläkejärjestelmän mahdollista romahdusta tai uudelleenjärjestelyä. Aikaa tähän lienee maksimissaan 20 vuotta, sitten nykyiset nuoret nousevat päättäviin asemiin ja peli on avoin silloin. 

Vierailija
86/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko enää tyhmempää ihmistä kuin sellainen joka sijoittaa rahansa eikä käytä? Monesti vielä sellaisia 30-50 vuotiaita ihmisiä jotka sijoittavat kaiken. Miksi? Että on sitten eläkkeellä rahaa kun jalat ovat jo haudassa eikä mitään voi tehdä enää. Se rahahan pitäisi olla 20-50 vuotiaana kun on kunnossa ja elämää elettävänä 

Mihin 30-50 vuotiaana pitäisi jatkuvasti syytää rahaa? En keksi sille mitään käyttöä ja säästöjä kertyy, miksei siis sijoittaisi niitä?

Minä ainakin saan tuossa iässä nautintoa matkustelusta, uusi koti, uusi auto jne. Sensijaan että en sellaisista asioista usko saavani nautintoa enää eläkkeellä.

Minä taas haluan ostaa itseni vapaaksi joskus työnteosta, eikä siinä merkkaa mikään uusilla autoilla ajelut nyt, riittää katto pään päälle ja vanhempi liikkuva auto. Kuka hullu edes törsää näinä aikoina kaikki rahansa, kun työpaikan pysyvyys on hyvinkin epävarmaa. Työttömyyteenkin auttaa nykyään oma varallisuus, kun turvaverkkoja ei ole.

Vierailija
87/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sijoitan silloin kun markkinoilta löytyy jotain hyvään hintaan, mutta en milloinkaan rahastoihin.

Pienikuluiset osakeindeksirahastot ovat kyllä erittäin hyvä tapa päästä nauttimaan osakemarkkinoiden keskimääräisestä tuotosta ilman, että tarvitsee itse perehtyä asioihin paljonkaan.

Jep, ja kokonaan kuluttomat vielä parempia. 

Jos käytettävissä on vain kymppejä kuukaudessa, suorien osakeostojen välityspalkkioihin uppoaa liikaa rahaa suhteessa ostettuihin osakkeisiin. 

Paskat uppoa. Se riippuu TÄYSIN käytetystä välittäjästä.  viimeisin ostoni oli 158 USD kokoinen ja välityspalkkioihin meni kokonaista 0,34 USD.  

Vierailija
88/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän sijoittaa säästötille jotain kerran kuussa, aika usein käy niin ettei jää mitään sijoitettavaa.

Sinulla onkin väärä järjestys. 

1) maksa aina ensin itsellesi (sijoita)

2) seuraavaksi maksa muille (maksa laskusi ja välttämättömät menot). 

3) loput, jos jää voit käyttää muuhun kulutukseen. 

Minulla jää joka kuukausi  tuhat euroa tilille tällä tavalla toimien.

Itseasiassa sulla on ykkönen ja kakkonen väärinpäin. Aina ensin katto sen jälkeen itselle.

Ei ole. AINA ensin varmistetaan OMA tulevaisuuden varallisuuden karttuminen, vasta muiden. Ei lentokoneessakaan ole että "laita happinaamari ensin TOISTEN kasvoille, sitten vasta itsellesi. 

Vierailija
89/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yritän sijoittaa säästötille jotain kerran kuussa, aika usein käy niin ettei jää mitään sijoitettavaa.

Eri. Mutta jos kuukaudessa palkka on nettona 2000€ siitä asuntolaina ja laskut vie 1500€ auton tankkiin 300€ käyttörahaa olisi 300€ niin missävaiheessa se sijoitus tehdään että se 1000€ jää tilille?

Vierailija
90/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen yksin asuva keskituloinen ja sijoitan kuukaudessa 300 euroa rahastoihin ja siinä se. Säästötilille menee lähes joka kuukausi jonkin verran rahaa, ehkä jotain 100-300 euroa ja joinain kuukausina enemmän eli periaattessa olisi mahdollista sijoittaa vähän enemmän. Toisaalta haluan pitää myös hieman sellaisia varoja jotka pystyn itse ns helposti ottaa käyttöön jos tilanne niin vaatii. 

Olen miettinyt että voisi koittaa alkaa sijoittaa myös osakkeisiin suoraan, mutta en koe ymmärtäväni niistä tarpeeksi. 

Vierailija
91/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten pörssi romahti. Ei säästöjä  vain sijoituksia eli uhkapeliä. Edessä muutto paperinkeräysastiaan.

Sijoittaminen EI OLE uhkapeliä. 

Sijoitusinstumenteillä VOI myös uhkapelata, mutta silloin kyseessä ei ole sijoittamisesta vaan uhkapelaamisesta. 

Sijoittamisessa on aina riskinsä. Uhkapelissä on aina riskinsä. Molemmissa voi voittaa tai hävitä (kaiken). Ewi ole sijoituksissa rahaa kiinni, eikä rahaa. Ei tarvitse aikoinaan perillisen miettiä, mitä perinnöllä tekee, kun pääsee eroon viemällä  vanhat vaatteet vaatekräykseen.

Mitään tekemättömyydessä on riskinsä. 

Sängyssä makaamisessa on riskinsä. 

syömisessä on riskinsä, 

syömättömyydessä on riskinsä. 

Jatkanko vai tajusitko jo. 

Sanon varalta. IHAN KAIKESSA ON RISKINSÄ. 

Vierailija
92/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan aina ylimääräiset rahat ja osingot sijoituksiin.  Ei minulla mitään kuukausisäästöä ole. 

Vierailija
93/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä hetkellä sijoitan vain 50-100 euroa kuukaudessa riippuen muusta rahankäytöstä. Yhteensä 50 euroa menee kuukausisäästösopimuksilla kahteen eri rahastoon ja lisäksi ostan satunnaisesti kolmatta rahastoa. Lisäksi säästän ihan rahaa sen minkä pystyn jotta voin sitten markkinoiden dipatessa sijoittaa isomman potin kerralla.

Salkun koko on tällä hetkellä vajaa 100000 euroa, koska sain rahaa vakuutuskorvauksesta isomman potin kerralla. Näillä tuloilla en olisi tuollaista salkkua saanut mitenkään kasaan. Ihan hyvä setti rahastoja, osakkeita, kryptoja, optiot vetämässä ja yksi enkelisijoituskin siellä on. 

Tuloni ovat nettona vain 2000 euroa kuukaudessa ja olen yhden lapsen yhteishuoltajaäiti joka ei kuitenkaan saa elareita koska isä maksaa paljon enemmän lapsen kuluista. Asun tällä hetkellä kolmiossa vuokralla, eli asumiseen menee rahaa kohtuuttoman paljon. Ajatuksena on muuttaa keväällä isoon kaksioon tms

Jos olet toistaiseksi voimassaolevalla eläkkeellä, tulee eläkkeesi määrä olemaan sama, kuin nyt indeksillä korotettuna ts kasvaa joka vuosi kuolemaasi saakka.

Vierailija
94/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vähän, miten ja milloin eri yhtiöt jakavat osinkoja. Vaihtelee 1.500 - 12.000 euron välillä. Keskimäärin varmaan reilu 4.000 euroa kuukaudessa menee sijoituksiin ja valtaosa tosiaan pääomatuloista, jotka kokonaisuudessaan palautan sijoituksiin.

Vierailija
95/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itseasiassa sulla on ykkönen ja kakkonen väärinpäin. Aina ensin katto sen jälkeen itselle.

Ei ole. AINA ensin varmistetaan OMA tulevaisuuden varallisuuden karttuminen, vasta muiden. Ei lentokoneessakaan ole että "laita happinaamari ensin TOISTEN kasvoille, sitten vasta its

Vertaus ontuu eikä ole käytettävissä tässä tilanteessa. Jokainen järkevä ihminen varmistaa aina ensin, että katto on pään päällä.

Vierailija
96/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eri. Mutta jos kuukaudessa palkka on nettona 2000€ siitä asuntolaina ja laskut vie 1500€ auton tankkiin 300€ käyttörahaa olisi 300€ niin missävaiheessa se sijoitus tehdään että se 1000€ jää tilille?

No sitten on varmaan syytä katsella nointa LASKUJA, miksi niitä tulee niin helvetisti. 

Minulla menee (sijoitusten ansiosta) asuntolainaan 0, "laskuihin" eli kaikkeen pakolliseen n900 euroa, ruoka mukaan lukien. 

ja jos käyttöraha on 300 niin onhan siinä jo 300 vara sijoittaakin. TUon 300 kun sijoitat voit hyvin saada jo seuraavassa kuussa 1,66 euroa lisää "käyttörahaa", 2 kuukauden päästä se onkin jo yli 3 euroa, 10 kuukauden päästä 16,6 euroa jne. 

Vierailija
97/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yksin asuva keskituloinen ja sijoitan kuukaudessa 300 euroa rahastoihin ja siinä se. Säästötilille menee lähes joka kuukausi jonkin verran rahaa, ehkä jotain 100-300 euroa ja joinain kuukausina enemmän eli periaattessa olisi mahdollista sijoittaa vähän enemmän. Toisaalta haluan pitää myös hieman sellaisia varoja jotka pystyn itse ns helposti ottaa käyttöön jos tilanne niin vaatii. 

Olen miettinyt että voisi koittaa alkaa sijoittaa myös osakkeisiin suoraan, mutta en koe ymmärtäväni niistä tarpeeksi. 

Osakkeethan ovat YKSINKERTAISEMPIA sijoituskohteita kuin esimerkiksi rahastot. 

Vierailija
98/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaihtelee. Vähän vuosibonusten yms mukaan myös. 

Tavoite olisi Kuukausittain n 100e rahastoihin. Vuosittain 2000e säästötilille. Ja noin 1000e suoriin osakkeisiin. Ei noilla mennä kuuhun mutta maksellaan esim 10-20v välein tulevia talon remppoja ja autojen päivityksiä yms.

Olen siis verrattain pienituloinen, joten viime vuonna esim. Ei ihan toteutunut kun tuli par isompaa reippaasti autoihin

Vierailija
99/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on ainoa palsta, jossa 2000 euron bruttotuloilla kaupan kassa Kaisa säästää 2000 euroa kuussa ja silti pystyy elämään normaalia elämää.

Vierailija
100/130 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku sijoitusvastainen aina lyttäämässä näissä keskusteluissa, nuorena pitäisi kai joka palkka tuhlata jokaiseen euroon asti. Entä sitten kun tulee vaikka työkyvyttömyys ja jemmassa ei ole sentin senttiä? Koti myyntiin?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme kuusi