Miksi niin moni köyhä elää jouluna yli varojensa?
Ymmärrän kulutuksen, jos köyhyys on selvästi tilapäistä (esim. kotihoidontuella oleva yh-lääkäri, joka palaa pian hyväpalkkaiseen virkaansa ja töitä löytyy varmasti vaikka nykyinen työpaikka menisikin alta). Mutta miksi niin moni köyhä elää jouluna yli varojensa, vaikka köyhyys on jatkunut jo pitkään eikä näkyvissä ole mitään muutosta parempaan? Onko unelmien joulu todella sen arvoinen, että sitä varten kannattaa kärvistellä monta kuukautta joulun jälkeen saadakseen taloutensa pysymään kasassa?
Kommentit (52)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hassua, kun toisten rahan käyttö kiinnostaa tällä palstalla älyttömän paljon. Mitä se muiden ihmisten arkeen vaikuttaa miten joku toinen käyttää rahansa? Saa kai työtönkin pöättää ostaako tupakkaa vai ruokaa. Jos se lstaa röökiä niin se ei sktten syö.
Se kiinnostaa, kunnes ymmärtää, että ihminen itse kulutti hyvinä aikoina yli varojensa eikä säästänyt yhtään huonoille ajoille, niinkuin sinä.
Säästäkää aina työssä olevat, niin talous kestää myös sairauden tai työttömyyden. Tuttuja aikuisia ei voi pelastaa, eikä tarvitsekaan, mutta pitäkää huolta perheestänne.
Joskus ne säästötkin loppuu. Sairastuin vähän yli 20 vuotta sitten kohtalaisen vakavasti.
Mä tunnistin ne elämän realiteetit jo parikymppisenä, enkä kilpavarustellut korttitaloa, josta kuvittelen kaikkien olevan kateellisia.
- ei velkaa, ei elatusvelvollisuutta
Vierailija kirjoitti:
Minusta on hassua, kun toisten rahan käyttö kiinnostaa tällä palstalla älyttömän paljon. Mitä se muiden ihmisten arkeen vaikuttaa miten joku toinen käyttää rahansa? Saa kai työtönkin pöättää ostaako tupakkaa vai ruokaa. Jos se lstaa röökiä niin se ei sktten syö.
Saa toki päättää, mutta ärsyttää täällä sitten vinkuminen vähistä ruokarahoista ja tyhjästä jääkaapista, kun käyttää ne ruokarahat johonkin joutavaan tai muuten tyhmästi vaikkapa ostamalla elintarvikkeet aina kalliimmasta päästä. Juuri joku kitisi säästettyään 1500 ja "kaikki meni yksityislääkärilaskuun"
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen jonossa kaupan kassalla, kun edessä oleva pikkutyttö ei saanut ostoksia maksettua. Kassa otti ostoksista pois suklaapatukan, jotta rahat riittäisivät. Tarjouduin maksamaan patukan ja näin teinkin. Tyttö ei kiittänyt eikä katsonut edes päin, tunsin itseni idiootiksi.
Tyttöä hävetti ja nolotti. Meni varmaan ihan lukkoon eikä osannut toimia.
Pistäydyin lähikauppaan vielä joukuaattona hakemaan jotain. Ostoksilla oli nuorimies jolla oli einesruoka ja pieni leipä eikä muuta, jouluaattona. Minua jäi vaivaamaan oliko se hänen ainoa jouluruokansa vai oliko menossa esim vanhempiensa runsaaseen joulupöytään tms. Olisin voinut auttaa, mutta eihän sitä uskalla vierasta ihmistä lähestyä näin suomalaisena.
Vierailija kirjoitti:
Olin eilen jonossa kaupan kassalla, kun edessä oleva pikkutyttö ei saanut ostoksia maksettua. Kassa otti ostoksista pois suklaapatukan, jotta rahat riittäisivät. Tarjouduin maksamaan patukan ja näin teinkin. Tyttö ei kiittänyt eikä katsonut edes päin, tunsin itseni idiootiksi.
Lapset voivat hämmentyä tilanteesta, jossa raha ei riitä, joten ei varmasti pystynyt tai osannut reagoida. Ja ehkä ei ihan tajunnut tilannetta, saattoi jopa miettiä, vaaditko häneltä nyt jotain takaisinmaksua eli joutuisiko hän antamaan yhteystietonsa vanhempien kiellon vastaisesti tms. Mutta eipä tuntunut ihan pyytettömältä ja vilpittömältä tuo sinunkaan auttamisesi. Kivasti tehty jne, mutta olisi vielä kivempi teko, jos sinulle riittäisi se, että autoit tuntematonta lasta. Kannattaa ymmärtää, että eivät lapset yleensä tykkää puhua vieraille aikuisille, etenkin kun siitä on erikseen kielletty kotona ja eivät aina osaa vetää linjaa, että missä kohtaa menee raja. Vähän ymmärrystä voisi olla aikuisella osapuolella.
Pitkäaikaisköyhä kituuttaa viikosta, kuukaudesta, vuodesta toiseen. Luonnollisesti joskus tekee mieli jotain ylimääräistä, jotain vähän parempaa.
Joten sitten kun on joulu, tai ehkä saa jostain vähän ylimääräistä rahaa, sen käyttää johonkin tällaiseen ylimääräiseen, "turhaan". Jotta hänelläkin olisi, jotta hänkin voi, edes joskus.
Ei ole missään mielessä kannattavaa, mutta hyvin ymmärrettävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne elää yli varojensa ympäri vuoden. Siksi ne on köyhiä, kun eivät osaa edes taloudenpidon perusasioita.
Juu sairastu itse ja puolisosikin sairastuu vakavasti niin katsotaan sitten. Taitais korttitalosi kaatua, jo pelkästään toiseen.
Vithu näitä kaikkitietäviä neropatteja.
Mukavasti tuo, "ne". Jos mielipiteensä kirjoittanut mitä osaa, niin hän osaa toiseuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se kiinnostaa, kunnes ymmärtää, että ihminen itse kulutti hyvinä aikoina yli varojensa eikä säästänyt yhtään huonoille ajoille, niinkuin sinä.
Säästäkää aina työssä olevat, niin talous kestää myös sairauden tai työttömyyden. Tuttuja aikuisia ei voi pelastaa, eikä tarvitsekaan, mutta pitäkää huolta perheestänne.
Eli onko nyt kuitenkin ok, että ihmisellä on salaista rahaa sukanvarressa jouluja varten, vaikka olisi työtön ja toimeentulotuella? Tilillä oleva rahahan pitäisi lain mukaan käyttää heti työttömyyden alkaessa kun muita tukia ei tule, mutta linjataan nyt tässä että onko siis niin, että jouluja ja muita vastaavia varten on ihan ok pitää rahavastoa kotona?
Miksi palsta on täynnä tätä persukokkare-oksennusta?
Vierailija kirjoitti:
Mistä säkin tiedät köyhien tekemiset. Köyhä ei voi elää edes velaksi, koska ei saa luottoa.
Tällainen provopaska ja toisten haukkuminen joulurauhan aikaan on anteeksiantamatonta.
Olet täysin väärässä. Moni köyhä voi elää velaksi luottokorttien ja osamaksujen avulla. Mullakin on 2 luottokorttia, vaikka olen ollut koko aikuisikäni köyhä. Sain ne silloin kun olin tukien varassa elävä yliopisto-opiskelija, ja Stockmannin luottokortin luottorajaan tarjottiin 4 kertaa 1 000 euron korotustakin niin että siinä on nyt 5 000 euron luottoraja.
Vierailija kirjoitti:
Miksi palsta on täynnä tätä persukokkare-oksennusta?
Vassariko siellä vikisee?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka tämä nyt liittyy mihinkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa toki päättää, mutta ärsyttää täällä sitten vinkuminen vähistä ruokarahoista ja tyhjästä jääkaapista, kun käyttää ne ruokarahat johonkin joutavaan tai muuten tyhmästi vaikkapa ostamalla elintarvikkeet aina kalliimmasta päästä. Juuri joku kitisi säästettyään 1500 ja "kaikki meni yksityislääkärilaskuun"
Onko yksityinen lääkäri siis turhake?
Kun ei julkisella aina saa hoitoa.
Minulla on yksi lapsuudenystävä, jolla ei ole yhtään taloudenpidon taitoja. Kun tuet tulevat, niin heti ostamaan kaikkea kivaa tai ravintolakäynti.
Rakas ystävä hän on ja eläköön miten elää, mutta jaksan aina yllättyä, miten keveä hänen otteensa on oman talouden ylläpitoon. Elämänhallinta on monilla hukassa ja he tarvitsisivat jonkinlaista talouskoulutusta, mutta siihen ei yhteiskunnan varat riittäne.
Joulu on vain kerran vuodessa. Täytyy sitä jotain iloa olla. En toki siltikään jouluna tuhlaa, mutta haluan syödä hieman paremmin.
Kevättalvi kituutellan sitten vanhaan malliin.
Vierailija kirjoitti:
Pistäydyin lähikauppaan vielä joukuaattona hakemaan jotain. Ostoksilla oli nuorimies jolla oli einesruoka ja pieni leipä eikä muuta, jouluaattona. Minua jäi vaivaamaan oliko se hänen ainoa jouluruokansa vai oliko menossa esim vanhempiensa runsaaseen joulupöytään tms. Olisin voinut auttaa, mutta eihän sitä uskalla vierasta ihmistä lähestyä näin suomalaisena.
Miten ajattelit auttaa? Antamalla työpaikan. Kuitenkin äänestät niitäjotka roudaa halpatyövoimaa suomeen niin ettei suomalaisille yksinkeratiasesti enää ole töitä. Tavalliset ihmiset ei kaipaa jonkun hurskastelijan almuja.
Köyhällä pitäisi olla aina ankeaa, ympäri vuoden joka ikinen päivä. Sitten jonain päivänä kuolema armahtaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on yksi lapsuudenystävä, jolla ei ole yhtään taloudenpidon taitoja. Kun tuet tulevat, niin heti ostamaan kaikkea kivaa tai ravintolakäynti.
Rakas ystävä hän on ja eläköön miten elää, mutta jaksan aina yllättyä, miten keveä hänen otteensa on oman talouden ylläpitoon. Elämänhallinta on monilla hukassa ja he tarvitsisivat jonkinlaista talouskoulutusta, mutta siihen ei yhteiskunnan varat riittäne.
Niin, on hänen oma valintansa elää niin, että kerran kuukaudessa ostaa "kaikkea kivaa" ja käy ravintolassa syömässä, ja loppukuun sitten elää niukemmin. Mikä tässä siis on se ongelma? Sinusta olisi parempi elää koko kuukausi niin, että jatkuvasti olisi tasaisesti suunnilleen saman verran rahaa käytössä viikkoa tai päivää kohden - se olisi siis oma valintasi tuossa tilanteessa. Mutta miksi kaikkien pitäisi elää samalla tavalla? Sinä haluaisit nyt jotain "talouskoulutusta" köyhille/pienituloisille, jotta siinä koulutuksessa manipuloitaisiin heidät valitsemaan sinun tapasi toimia. Mutta miksi?
Rehellisesti, koska olen köyhä silti vaikka en tuhlaisi jouluna. Mikään muu kuin lottovoitto ei asiaa korjaa. Ja lapsieni ei tarvitse tuntea itseään rutiköyhäksi jouluna kun muuten jo tietävät että kaikkeen ei ole varaa.
Koska ihminen vertaa itseään aina varakkaampaan ja kun jollain muulla on varaa ostaa kaikenlaista jouluna, niin minullakin pitää olla. Sama lomamatkojen suhteen - osa ostaa nekin velaksi. Mulla ei ole tuttavapiirissä yhtään esim. sairauden takia köyhää, vaan nimenomaan niitä, jotka elää yli varojen, koska kaikkea pitää saada. Joulu tulee joka vuosi ja toisille se tulee yhtä yllättäen kuin liukkaat kelit pakkasten alettua.