Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi niin moni köyhä elää jouluna yli varojensa?

Vierailija
27.12.2025 |

Ymmärrän kulutuksen, jos köyhyys on selvästi tilapäistä (esim. kotihoidontuella oleva yh-lääkäri, joka palaa pian hyväpalkkaiseen virkaansa ja töitä löytyy varmasti vaikka nykyinen työpaikka menisikin alta). Mutta miksi niin moni köyhä elää jouluna yli varojensa, vaikka köyhyys on jatkunut jo pitkään eikä näkyvissä ole mitään muutosta parempaan? Onko unelmien joulu todella sen arvoinen, että sitä varten kannattaa kärvistellä monta kuukautta joulun jälkeen saadakseen taloutensa pysymään kasassa? 

Kommentit (52)

Vierailija
1/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska hän on köyhä, eikä raha riitä mihinkään. Siksi.

Vierailija
2/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin eilen jonossa kaupan kassalla, kun edessä oleva pikkutyttö ei saanut ostoksia maksettua. Kassa otti ostoksista pois suklaapatukan, jotta rahat riittäisivät. Tarjouduin maksamaan patukan ja näin teinkin. Tyttö ei kiittänyt eikä katsonut edes päin, tunsin itseni idiootiksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä säkin tiedät köyhien tekemiset. Köyhä ei voi elää edes velaksi, koska ei saa luottoa.

Tällainen provopaska ja toisten haukkuminen joulurauhan aikaan on anteeksiantamatonta.

Vierailija
4/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen köyhä, en viettänyt joulua. Käykö tämä?

Vierailija
5/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opin vihdoin, että yksi tuttu on köyhä, koska hän kuluttaa hallitsemattomasti yli varojensa. Myönsi itse tämän heikkoutensa. Hänellä olisi ollut helpompi elämä, jos olisi aina ensiksi säästänyt ja vasta sen jälkeen kuluttanut. Kaikki eivät osaa! Ei pysy raha handuissa hänellä!

Vierailija
6/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on hassua, kun toisten rahan käyttö kiinnostaa tällä palstalla älyttömän paljon. Mitä se muiden ihmisten arkeen vaikuttaa miten joku toinen käyttää rahansa? Saa kai työtönkin pöättää ostaako tupakkaa vai ruokaa. Jos se lstaa röökiä niin se ei sktten syö.

Vierailija
7/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin eilen jonossa kaupan kassalla, kun edessä oleva pikkutyttö ei saanut ostoksia maksettua. Kassa otti ostoksista pois suklaapatukan, jotta rahat riittäisivät. Tarjouduin maksamaan patukan ja näin teinkin. Tyttö ei kiittänyt eikä katsonut edes päin, tunsin itseni idiootiksi. 

Ehkä häntä nolotti niin paljon?

Vierailija
8/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähäri voi menettää terveytensä raskaassa työssä, joten ei kannata ylläpitää ajatusta, että maksaa sitten kun jaksaa!  Aina ei jaksa ja pysty! Ei ikinä kulutusluottoja!

Vierailija
9/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne elää yli varojensa ympäri vuoden. Siksi ne on köyhiä, kun eivät osaa edes taloudenpidon perusasioita.

Vierailija
10/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin tosi nuukana joulun, ostin vain pikkukinkun ässästä kotiin , maksoi 8.50e. Aattona kävimme siskollani pojan kanssa aterialla, vein karjalanpiirakat ja munavoita pöytään. kotona söimme makkaraperunoita ja kinkkua leivän päällä koska poika ei syö joululaatikko ruokia. Kinkusta jäi vielä 2/3 jonka annoin pojalle mukaan. Eilen tein jauheliha-makaronilaatikon jota syön 3 påivää.

Vierailija
11/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on hassua, kun toisten rahan käyttö kiinnostaa tällä palstalla älyttömän paljon. Mitä se muiden ihmisten arkeen vaikuttaa miten joku toinen käyttää rahansa? Saa kai työtönkin pöättää ostaako tupakkaa vai ruokaa. Jos se lstaa röökiä niin se ei sktten syö.

Se kiinnostaa, kunnes ymmärtää, että ihminen itse kulutti hyvinä aikoina yli varojensa eikä säästänyt yhtään huonoille ajoille, niinkuin sinä. 

Säästäkää aina työssä olevat, niin talous kestää myös sairauden tai työttömyyden. Tuttuja aikuisia  ei voi pelastaa, eikä tarvitsekaan, mutta pitäkää huolta perheestänne.

Vierailija
12/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne elää yli varojensa ympäri vuoden. Siksi ne on köyhiä, kun eivät osaa edes taloudenpidon perusasioita.

Juu sairastu itse ja puolisosikin sairastuu vakavasti niin katsotaan sitten. Taitais korttitalosi kaatua, jo pelkästään toiseen.

Vithu näitä kaikkitietäviä neropatteja.

Vierailija
13/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se kiinnostaa, kunnes ymmärtää, että ihminen itse kulutti hyvinä aikoina yli varojensa eikä säästänyt yhtään huonoille ajoille, niinkuin sinä. 

Säästäkää aina työssä olevat, niin talous kestää myös sairauden tai työttömyyden. Tuttuja aikuisia  ei voi pelastaa, eikä tarvitsekaan, mutta pitäkää huolta perheestänne.

Joskus ne säästötkin loppuu. Sairastuin vähän yli 20 vuotta sitten kohtalaisen vakavasti.

Vierailija
14/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikinä ei ole eletty yli varojen.

Vierailija
15/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koko Suomi elää yli varojen, paitsi Helsinkiläiset.

Vierailija
16/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elän sillä mitä saan.

Vierailija
17/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli opetit kyllä joku maksaa, kun omat rahat ei riitä. 

Vierailija
18/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootti sinä olitkin. Kassan toiminta oli sitä elävää oppimateriaalia miten menot pitää suhteuttaa tuloihin, jonka sinä nyt ohitit. 

Vierailija
19/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kuvitellaan, että velatkin on saatavia..

Vierailija
20/52 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä häntä nolotti niin paljon?

Niin, ei köyhät halua sääliä ja tulla nolatuksi muiden edessä. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi neljä