Miksi lihavat äidit selittävät lastensa lihavuutta geeneillä?
Eivätkö ne muka oikeasti tajua että mm. hidas aineenvaihdunta EI periydy vaan ne huonot ruokailutottumukset.
Täällä on lihavista lapsista pauhattu jo monta päivää, mutta siltikään en tajua ovatko ylipainoiset naiset oikeasti niin tyhmiä etteivät tajua edes lapsiaan siltä kohtalolta oikealla ruokavaliolla varjella.
Vai haluavatko he laittaa vahingon tarkoituksella kiertämään?
Kommentit (45)
Meitä on kuulkaas paljon, jotka emme harrasta liikunta ja syömme herkkuja joka päivä emmekä silti liho. Ainakaan kovin nopeasti.
Vierailija:
Vierailija:Eli jos en jatkuvasti syö terveellisesti ja harrasta säännöllisesti liikuntaa huomaa pian lihonneeni 5 kiloa,!
Hei, etkö tiennyt että niin se on noin 95 % hoikista ihmisistä?!
Sivujuoneena mainitisin, että tässäkin on mainittu ihmisistä, jotka syövät kauheasti herkkuja, mutta eivät liho. Totta on, että syömällä kilon porkkanoita pysyy piedempään kylläisenä kuin pienellä suklaa määrällä. Mutta jos samat kilojoulet päivässä syö, niin ei sillä laadulla ole lihomisen suhteen niin väliä. Kylläisyyden ja jaksamisen suhteen kyllä on.
Minä syön joka päivä suklaata, jätskiä tai karkkia. Mielen hemmotteluun. Ja rasva% on 19. Tosin olen himoliikkuja. Suklaan syönnin jälkeen jaksaa hyvin treenata :) Mutta lasken mielessäni, että esim. korvaan päivällisen herkuttelulla. Ja syön päivän aikana kaiken kaikkiiaan vain kylläisyyteen asti, niin ettei illalla ole nälkä eikä ähky. Niin kyllä sinne herkut mukaan sopii.
sorkke, ettei suoraan ap:n aloitukseen, mutta sallittakoon sivujuonne?
Mun mies on tosi hoikka, vaikka syö tosi paljon ja ihan mitä vaan. Ei vaan kertakaikkiaan tule lihaa luiden ympärille. Ja sille joka väitti että syömishäiriöistä usein kyse, niin väittäisin kyllä huomanneeni tuollaisen. Saman vaivan on tartuttanut meidän poikaan, jonka paino ei tahdo millään kasvaa tarpeeksi, vaikka syö niin paljon kuin vuoden ikäinen vaan voi syödä. Lisään ruokaan rasvaakin, mutta ei auta. Mitään sairautta ei ole todettu ja kaikki mahdolliset tutkimukset on tehty kun neuvolan täti huolestui. Olen sitä mieltä, että on vaan isäänsä tullut.
Lihavuus ei ole lapsille hyväksi!!!!
Kun lihavuusgeenin vaikutusmekanismi selviää, voidaan kehittää keinoja estää sen aiheuttama rasvan kertyminen ja liikapaino. Mutta vaikka geenit altistavat meidät ylipainolle, vaikuttavat lihomiseen enemmän kuitenkin elämäntavat.
(Radion tiedeuutiset, Science)
Lukekaas mammat tuo VIIMEINEN LAUSE oikein ajatuksella!!!
meillä me vanhemmat olemme suht hoikkia (minä 176 cm, 65 kg ja isä 187 cm ja 80 kg), lapsillamme (5 ja 7) näkyy kylkiluut ja molemmat menevät painokäyrällä vähän nollakäyrän alapuolella.
Meidän ruokailutottumuksemme eivät ole mitenkään erikoisen terveelliset... Tai pyrin kyllä terveellisyyteen: syötän kyllä joka aterialla vihanneksia, laitan vispipuuroon puolet ruisjauhoa, leivässä on aina kaikenmaailman jyviä, pasta on ainoastaan tummaa.
Mutta: leivon usein, munkit ovat herkkuamme, suklaata menee useamman kerran viikossa, maito on kevytmaitoa, vispipuuro syödään kuohukerman kanssa... eli rasvaa meillä kulkee. Silti kylkiluut näkyvät. Eli minä ymmärrän oikein hyvin, että lihavat äidit selittävät lapsen kokoa geeneillä.
että JOS on taipumusta lihomiseen (=lihava äiti tms.), niin lapselle ei anneta ranskalaisia, ei hamppareita välipaloiksi, ei eineksiä, ei munkkeja ja suklaata jne!
Eli lihavat vanhemmat, laittakaa lapsen syömiset kuriin, koska lapsella on TODENNÄKÖISESTI ALTTIUS LIHOMISEEN!
Ei ne geenit lihota vaan se ruoka + liikkumattomuus!
Ja laihoilla päin vastoin: ei kannata kituuttaa lapsen ruuan kanssa ettei tule alipainoiseksi.
Vierailija:
Mutta: leivon usein, munkit ovat herkkuamme, suklaata menee useamman kerran viikossa, maito on kevytmaitoa, vispipuuro syödään kuohukerman kanssa... eli rasvaa meillä kulkee. Silti kylkiluut näkyvät. Eli minä ymmärrän oikein hyvin, että lihavat äidit selittävät lapsen kokoa geeneillä.
Justhan julkaistiin se tutkimus missä apinoille oli syötetty sama määrä energiaa, toiselle ryhmälle pelkkiä hamppareita ym roskaruokaa ja toisille terveellistä sapuskaa. Mutta siis päivittäin saaívat saman määrän kaloreita. Tulos: roskaruualla olevat lihoivat, toiset eivät.
Vierailija:
määrällä. Mutta jos samat kilojoulet päivässä syö, niin ei sillä laadulla ole lihomisen suhteen niin väliä. Kylläisyyden ja jaksamisen suhteen kyllä on.
Niin olen vain muuten onnekas kun voin syödä mitä tahansa, herkkujakin ja epäterveellistä toisinaan, enkä ikinä liho. Ja on kavereita jotka yrittävät syödä niin vähäkalorisesti ja silti tuppaavat pyöristymään. Ihmettelevät minua miksi en liho vaikka napsin herkkujakin..... Selittäkääpäs tämä ????? Kun ei kerran perintötekijät, eikä geenit vaikuta mihinkään.
vaan että ei tule painoa tarpeeksi. Saisi muutaman kilon lihota kevyesti eikä tosiaan vielä ylipaino uhkaisi.
Vierailija:
Lihavuus ei ole lapsille hyväksi!!!!
Toki geenit vaikuttaa: siihen onko alttiutta lihomeiseen! Mutta geenit ei lihota, elämäntavat lihottaa!!
Voin sanoa rehellisesti että minulla ei sitten ole ne terveellisimmät elämäntavat. En harrasta liikuntaa ja ikinä en laske ruuan kaloreita. Ja suklaa on suurin intohimoni. Kun en käytä alkoholia, enkä polta tupakkaa niin suklaa on paheeni ja sitä kuluu. Että minulla jos kellä olisi kyllä edellytyksiä lihoa elämäntapojen perusteella. Mutta onneksi en kuitenkaan liho.
Vierailija:
Toki geenit vaikuttaa: siihen onko alttiutta lihomeiseen! Mutta geenit ei lihota, elämäntavat lihottaa!!
Miten tää asia on niin hankal niin monelle ???
Vierailija:
Voin sanoa rehellisesti että minulla ei sitten ole ne terveellisimmät elämäntavat. En harrasta liikuntaa ja ikinä en laske ruuan kaloreita. Ja suklaa on suurin intohimoni. Kun en käytä alkoholia, enkä polta tupakkaa niin suklaa on paheeni ja sitä kuluu. Että minulla jos kellä olisi kyllä edellytyksiä lihoa elämäntapojen perusteella. Mutta onneksi en kuitenkaan liho.
rasva, herkku määttöä naamaansa ja silti lihoo.. voi kääk. Sitäpaitti tuo lihavuusgeenihän on yltiöharvinainen vai löytyykö niitä mukamas nykyisin joka nurkalta...
t: lihava-äiti kera 6 laihan lapsen.
tuo geeni on suomessa hyvinkin yleinen (taisi olla 45%??), mutta se ei silti lihota, ei vaikka miten päin asiaa kääntää!
Einekset on muuten yksi pahimmista lihottajista, täynnä piilorasvaa ja suolaa.
Vierailija:
rasva, herkku määttöä naamaansa ja silti lihoo.. voi kääk. Sitäpaitti tuo lihavuusgeenihän on yltiöharvinainen vai löytyykö niitä mukamas nykyisin joka nurkalta...t: lihava-äiti kera 6 laihan lapsen.
Ei mullakaan lihavuusgeeniä ole vaikka lihava tälläkin hetkellä olen - en liho kovinkaan helposti.
Ennenkuin tuomitsette kaikki lihavat sipsien karkkien sun muiden suurkuluttajiksi ja ylettömäksi mässäilijöiksi. Osa niistä lihavista saattaa syödä aivan samoin kuin sinä, hän vain lihoo sillä, sinä et.
Niillä äideillä on itsellään väärät ruokailutottumukset. Ehkä lapsena opitut, ja pitävät aivan normaaleina. Ihmettelevät sitten ihan tosissaan miksi lihovat.
Minun äitini on tästä oikein hyvä esimerkki.
Pari vuotta sitten lääkäri määräsi hänet laihikselle diabetesriskin takia. Painoindeksinsä oli silloin yli 35.
Hän on aivan tosissaan minulle selittänyt, että HÄN on sellainen ihminen, että hänen täytyy syödä säännöllisesti pieniä annoksia eikä herkkuja voi joka päivä (tai monta kertaa päivässä) syödä =o Yritin hänelle selittää, että kaikki muutkin on sellaisia ihmisiä eikä kukaan voi syödä pullaa ja viineriä aina kun ottaa kahvia, ainakaan jos kahvia juo yli 5 kuppia päivässä. Ei ymmärtänyt, ei, vetosi vaan omituiseen aineenvaihduntaansa ;)
Minuakin hän on lihottanut :( Sitten kun pistin sille stopin ja laihdutin, sain kuulla hirveää haukkumista ja selittelyä siitä kuinka ylipaino pukee minua :s
ettekä myönnä että syötte vaan liikaa kaikkea skeidaruokaa