Miten se uusi Temu-tulli käytännössä toteutetaan?
Jos jokaisesta tuotteesta joutuu maksamaan kolme euroa tullia, niin avataanko ne Temu-paketit tullissa ja lasketaan tuotteet? Sieltä tulee niin valtava määrä tilauksia päivittäin niin eihän mitkään resurssit riitä, kun muualtakin tulee valtavasti paketteja. En nyt oikein ymmärrä..
Kommentit (65)
Vierailija kirjoitti:
Tekoälypohjainen läpivalaisu ja katsoo montako eri tuotetta. Jokainen tuote se 3€.
Tuollaista ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Hyvä, että Temu-krääsän tuontia halutaan rajoittaa. Tosin onhan siellä ihan kunnon tavaraakin, mutta ihmiset ostavat pääsääntöisesti juurikin krääsää.
*naiset ostavat krääsää, miehet työkaluja
Onko tarkoitus lätkäistä kaikille tuotteille pakettimaksut vai onko jotkut tuotteet vapautettu maksusta? Itse tilaan käytettyjä kirjoja, levyjä ja dvd-elokuvia EU:N ulkopuolelta (en Kiinasta) ja tuntuu kohtuuttomalta joku 3 euron lisämaksu.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko oikeasti tyhmempiä kun Temusta tilattu saapas? Luulette että jokaisesta tuotteesta tulee tuo 3€ maksu vaikka selvästi ilmoitettu että lähetyksestä tulee. Juurikin siksi kun pakettien määrä on riistäytynyt käsistä, käsittelykulu tuo 3€.
En tiedä kuka tässä on tyhmä, mutta laki sanoo näin:
EU:n tullittomuusasetuksen muutoksen mukaan 1.7.2026 alkaen kaikista EU:n ulkopuolelta tulevista enintään 150 euron arvoisista lähetyksistä peritään:
Kiinteä 3 € tullimaksu tavarakohtaisesti
eli jokaisesta erillisestä tuotteesta, ei koko paketista.
Jos siis yhdessä Temupaketissa on 5 erillistä tuotetta, tullimaksu olisi 5 3 € = 15 €.
Kiinasta tulee 50 miljoonaa pakettia vuodessa. Onko mitään järkeä käyttää ihmisten aikaa moiseen touhuun vaikka se kestäisi vain 6 minuuttia kerta. Se tekee 5 miljoonaa tuntia minkä voisi käyttää johonkin hyödylliseen. Sitä paitsi kiinalaiset tuovat tavaransa jo aika usein EU-alueella josta tavara toimitetaan perille.
Vierailija kirjoitti:
Se toimii niin että Romaniaan perustetaan välivarasto, josta temuroina lähetetään.
EU:n kanssa ei Suomen tulla ala kähisemään, koska samalla voi nousta alkoholi ja autot taas pöydälle..
Temulla on jo Euroopassa varasto. Luultavasti kavattavat sen kokoa ja homma jatkuu entiseen malliin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se toimii niin että Romaniaan perustetaan välivarasto, josta temuroina lähetetään.
EU:n kanssa ei Suomen tulla ala kähisemään, koska samalla voi nousta alkoholi ja autot taas pöydälle..
Temulla on jo Euroopassa varasto. Luultavasti kavattavat sen kokoa ja homma jatkuu entiseen malliin.
Tämä. Mun paristakymmenestä paketista vain yksi on lähetetty Kiinasta, ehkä siinä oli jokin tavara, mitä ei ollut Irlannin varastossa. Askartelu-, koru- ja taidetarvikkeita tilaan, sellaisia joita ei Suomesta saa.
Tilasin temusta sellaisen kuparirengas. Tiiviste pakkauksen jossa on 100 kpl rengasta..
Pitääkö jokaisesta maksaa 3 euron Tulli...tulee kallis paketti kun se tuiviste pakkaus kokomaisuutena maksaa 3 euroa
Vierailija kirjoitti:
Tilasin temusta sellaisen kuparirengas. Tiiviste pakkauksen jossa on 100 kpl rengasta..
Pitääkö jokaisesta maksaa 3 euron Tulli...tulee kallis paketti kun se tuiviste pakkaus kokomaisuutena maksaa 3 euroa
juu joudut maksamaan 300 euroa tulleja. Jos et maksa niin lätkähtää 50% kulukorvaus.
Vierailija kirjoitti:
Oletteko oikeasti tyhmempiä kun Temusta tilattu saapas? Luulette että jokaisesta tuotteesta tulee tuo 3€ maksu vaikka selvästi ilmoitettu että lähetyksestä tulee. Juurikin siksi kun pakettien määrä on riistäytynyt käsistä, käsittelykulu tuo 3€.
Ei kun se on tavaraeräkohtainen. Jos tilaat kolme mekkoa, maksat 1 x 3 €. Jos tilaat kolme mekkoa ja kahdet kengät, maksat 2 x 3 € ja jos tilaat kolme mekkoa, kahdet kengät ja neljä mattoa, maksat 3 x 3 €.
Lähettäjä vastaa tullimaksusta. Jos tätä ei ole hoidettu, tulli palauttaa paketin. Käytännössä varmaan näkyy ostajalle pienenä hinnan korotuksena. Tästä oli pari päivää sitten juttua lehdissä.
Tuleeko jatkossa koskemaan myös ulkomailta lähetettyjä ns. "sukulais" paketteja? Eli jos jonkun kaveri lähettää vaikka jotain epämääräisiä mummon kutomia jostain Intiasta täällä asuvalle sukulaiselleen niin kait noistakin sitten Tullit otetaan?
Samoin kuin Kanariailta tuoduista jääkaappimagneeteista (lentomatkustaja saa tuoda muistaakseni jonkun 400e edestä tavaraa tullitta, mutta toi ylittyy aika helpolla)
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko tullilta sitten lasku? Tavaroita ei luovuteta ennen kuin maksaa.
Tulee ja säilyttää pakettia kunnes oot maksanut.
Varastotilaa on🤣
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko jatkossa koskemaan myös ulkomailta lähetettyjä ns. "sukulais" paketteja? Eli jos jonkun kaveri lähettää vaikka jotain epämääräisiä mummon kutomia jostain Intiasta täällä asuvalle sukulaiselleen niin kait noistakin sitten Tullit otetaan?
Samoin kuin Kanariailta tuoduista jääkaappimagneeteista (lentomatkustaja saa tuoda muistaakseni jonkun 400e edestä tavaraa tullitta, mutta toi ylittyy aika helpolla)
Nämä maksut koskevat ainoastaan EU:n ulkopuolelta tulevia lähetyksiä.
Niin että jos tilaat 100 kpl pakkauksen helmiä koruntekoa varten, maksat 300 e tullimaksua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko jatkossa koskemaan myös ulkomailta lähetettyjä ns. "sukulais" paketteja? Eli jos jonkun kaveri lähettää vaikka jotain epämääräisiä mummon kutomia jostain Intiasta täällä asuvalle sukulaiselleen niin kait noistakin sitten Tullit otetaan?
Samoin kuin Kanariailta tuoduista jääkaappimagneeteista (lentomatkustaja saa tuoda muistaakseni jonkun 400e edestä tavaraa tullitta, mutta toi ylittyy aika helpolla)
Nämä maksut koskevat ainoastaan EU:n ulkopuolelta tulevia lähetyksiä.
Kanaria on poikkeusaluetta.. Ei kuulu EUn tullivyöhykkeeseen.
Vierailija kirjoitti:
Niin että jos tilaat 100 kpl pakkauksen helmiä koruntekoa varten, maksat 300 e tullimaksua.
Ei, vaan helmet ovat yksi tavaraerä, josta maksu on 3 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletteko oikeasti tyhmempiä kun Temusta tilattu saapas? Luulette että jokaisesta tuotteesta tulee tuo 3€ maksu vaikka selvästi ilmoitettu että lähetyksestä tulee. Juurikin siksi kun pakettien määrä on riistäytynyt käsistä, käsittelykulu tuo 3€.
Ei kun se on tavaraeräkohtainen. Jos tilaat kolme mekkoa, maksat 1 x 3 €. Jos tilaat kolme mekkoa ja kahdet kengät, maksat 2 x 3 € ja jos tilaat kolme mekkoa, kahdet kengät ja neljä mattoa, maksat 3 x 3 €.
Tarkemmin sanottuna yhdeksi tavaraeräksi luetaan tuotteet, jotka ovat samanlaisia, samalla tullinimikkeellä ja samasta alkuperämaasta.
Ja kaikille jotka kuvittelee että toi tullimaksu tulee olemaan vain 3e..
Tulli tulee perimään jokaisesta tullausilmoituksesta käsittelymaksun, joka muistaakseni oli jotain 3-5e.
Tullissa on töissä 1953 henkilöä. Paketit on tarkoitus ohjata yksityisille tullivarastoille, jotke tekevät tiliä.
https://cargohandling.fi/kuinka-tullivarasto-hyodyttaa-kansainvalista-k…
https://www.neelevat.fi/usein-kysytyt-kysymykset/mita-tullivarastointi-…
https://www.dfds.com/fi-fi/rahtilautat-ja-logistiikka/tullivarastointi
https://splogistics.fi/kuinka-tullivarasto-toimii/
jne. jne.