Kun nyt 2026 syyskuussa tulee se vaatimus että työttömän pitää tehdä profiili Työmarkkinatorille
Jokaikiseen suorittavaan työpaikkaan on nykyään nelinumeroinen määrä epätoivoisia hakijoita.
MILLÄ LOGIIKALLA TYÖNANTAJA ALKAISI POIMIMAAN JOTAIN SATUNNAISIA MARJATTOJA JA ESKOJA TYÖMARKKINATORIN SANKOISTA MASSOISTA JA KYSELEMÄÄN ETTÄ HALUAISITKOS MEILLE TULLA TÖIHIN? :D:D:D:D:D:D
Kommentit (71)
Olen työtön vanhus ja olen tehnyt sen työnhakuprofiilin pari vuotta sitten. Nytkö pitää tehdä se uusiksi anonyymisti, etteivät näe esim. työttömän ikää, vai miten tämä menee.
Ja sitten laitan sinne vanhat tiedot, joista ensimmäinen kuuluu ; 1. kesätyö vuonna 1972.
Pitääkö se profiili siis tehdä, jos työnhakusuunnitelmaa ei oo päivitetty puoleen vuoteen vai sitten kun ovat ottaneet yhteyttä?
Työttömyys on iso Suomessa. Asuntokauppa ei käy. Perintöasuntoja ei saa myytyä.
Tein jo tuon profiilin valmiiksi 2viikkoa sitten.
Eipä kukaan ole ottanut yhteyttä.
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö se profiili siis tehdä, jos työnhakusuunnitelmaa ei oo päivitetty puoleen vuoteen vai sitten kun ovat ottaneet yhteyttä?
Mietin kanssa. Olen tehnyt sen jotain 4 vuotta sitten. Nyt se ei ainakaan aukea missään uudessa tyhjässä muodossa, vaan ne samat vanhat tekemäni jutut näkyy siellä. Mulle soitellaan harvakseltaan, noin puolen vuoden välein. Että kai ne sitten kun ottavat taas yhteyttä, laittavat se silleen, että pääsen tekemään uuden version.
Siitähän infotiin, että jos ei jotenkin pysty tekemään sitä, niin työkkärin "täti" tekee sen sun puolesta. Että mitä turhia murehtimaan.
Tietenkin, jos ne ovat pir...lisia, niin kuin ovatkin, niin voisivat laittaa sellaiset, joille "täti" on sen tehnyt, niin profiilintekokurssille ja karenssin uhalla.
Vierailija kirjoitti:
Siitähän infotiin, että jos ei jotenkin pysty tekemään sitä, niin työkkärin "täti" tekee sen sun puolesta. Että mitä turhia murehtimaan.
Tietenkin, jos ne ovat pir...lisia, niin kuin ovatkin, niin voisivat laittaa sellaiset, joille "täti" on sen tehnyt, niin profiilintekokurssille ja karenssin uhalla.
Tää on juuri se suurin murhe asiassa!
Siis viranomaiselle on annettu valtuudet ottaa sinun henkilökohtaiset tiedot - muuttaa ne haluamaansa muotoon - julkaista ne netissä ILMAN SINUN SUOSTUMUSTASI!
Työtön ei voi kieltäytyä toimenpiteestä tai välttyä siltä. Uskon, että 15päivää raja on automatisitu, ja profiilin luo AI, eikä viranomainen itse.
Tämän on pakko olla laitonta. Se että profiili on anonyymi ei muuta sitä tosiseikkaa, että se on laadittu henkilökohtaisista tiedoista ilman lupaa. Tässä tulee vastaan yksityisyydensuojalaki, dataoikeuslaki (data on peräisin sinusta, ja sinulla vain voi olla valta päättää miten sitä käytetään), tekijänoikeudet ja julkaisulainsäädäntö ym.
Tässä ollaan erittäin vaarallisella tiellä, jos tällaiset oikeudet viranomaiselle annetaan. Aivan varmasti sitä tullaan käyttämään väärin, jonkun kurssin täyttämiseksi ym. Ja jos tällaiset oikeudet on, ei mikään estä etteikö työttömän henkilödatasta voida tehdä vaikka häntä itseään esittävä AI botti sinne työmarkkinoille pyörimään. Tämä varmaan on tarkoituskin, tai joku muu konnuus ja suunnitelma tässä on, koska kukaan työnantaja ei puolla tätä pakotetta. Suunta on todella huolestuttava.
Ainoa keino välttyä tältä, on irtaantua työvoimapalvelujen asiakkuudesta, ja vetää kaikki tietonsa pois heidän järjestelmistä. Teen itse juuri näin.
Ei millään logiikalla siellä TM-torilla työnanatajat käy ketään hakemassa, koska 100 000 työtöntä lähettää 4 hakemusta joka kuukausi muutenkin työnatajien suureksi harmiksi ja riesaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on juuri se suurin murhe asiassa!
Siis viranomaiselle on annettu valtuudet ottaa sinun henkilökohtaiset tiedot - muuttaa ne haluamaansa muotoon - julkaista ne netissä ILMAN SINUN SUOSTUMUSTASI!
Työtön ei voi kieltäytyä toimenpiteestä tai välttyä siltä. Uskon, että 15päivää raja on automatisitu, ja profiilin luo AI, eikä viranomainen itse.
Tämän on pakko olla laitonta. Se että profiili on anonyymi ei muuta sitä tosiseikkaa, että se on laadittu henkilökohtaisista tiedoista ilman lupaa. Tässä tulee vastaan yksityisyydensuojalaki, dataoikeuslaki (data on peräisin sinusta, ja sinulla vain voi olla valta päättää miten sitä käytetään), tekijänoikeudet ja julkaisulainsäädäntö ym.
Tässä ollaan erittäin vaarallisella tiellä, jos tällaiset oikeudet viranomaiselle annetaan. Aivan varmasti sitä tullaan käyttämään väärin, jonkun kurssin täyttämiseksi ym. Ja jos tällaiset oikeudet on, ei mikään estä etteikö työttömän henkilödatasta voida tehdä vaikka häntä itseään esittävä AI botti sinne työmarkkinoille pyörimään. Tämä varmaan on tarkoituskin, tai joku muu konnuus ja suunnitelma tässä on, koska kukaan työnantaja ei puolla tätä pakotetta. Suunta on todella huolestuttava.
Ainoa keino välttyä tältä, on irtaantua työvoimapalvelujen asiakkuudesta, ja vetää kaikki tietonsa pois heidän järjestelmistä. Teen itse juuri näin.
Se että profiili on anonyymi ei muuta sitä tosiseikkaa, että se on laadittu henkilökohtaisista tiedoista ilman lupaa.
Höpötihöpöti. Sinun koulutus- ja työsuhdetietosi on työvoimatoimiston rekisteriin kirjattu silloin, kun olet asiakkaaksi sinne hakenut. Ja sitä samaa reksiteriä hyödynnetään profiilitiedoissa. Ja jos et halua koulutus- tm. tietoja siihen profiiliisi, niin laadi se sitten itse ja jätä ne pois. Itselläni on profiili jo kauan ollut, enkä minä ainakaan ole sellaisia laittanut siihen.
Selaavatko työnantajat muka jotain Työmarkkinatoria?
Eläkeinfo!?
Siis anteeksi kuinka, oletko työttömänä työnhakijana. mutta lähestyt eläkeikää? Ja sinun pitää mennä infoon kuulemaan, että jäät kohta eläkkeelle? Oliko oikein karenssin uhalla?
Voi pyhä jysäys.
Mummo 63, työtön, kohta eläkkeellä.