Kannattaako 7 vuotiaan alkaa kasvissyöjäksi?
Olen itse kasvissyöjä ollut jo 15 vuotta ja toinen 11 vuotias tyttäreni on aloittanut myös hiljattain kasvissyönnin. Emme ole täysvegaaneja vaan syömme maitotuotteita, mutta ei lihaa, kalaa tai kanaa. Tyttäreni ovat pitkään syöneet vain kasvisruokaa kotona, mutta liharuokia koulussa. 11 vuotiaani on nyt vähän aikaa sitten vaihtanut kasvisruokaan myös koulussa. Nyt 7 vuotias on alkanut myös haluamaan syödä pelkkää kasvisruokaa. Sukulaiset ovat puhuneet että 7 vuotias on liian nuori vielä syömään pelkkää kasvisruokaa. Mitä mieltä?
Kommentit (79)
Lasun paikka jos lapselle sallii/pakottaa tuollaiset epäterveet ja puutteelliset ruokailutavat.
Osaatko tehdä sellaista kasvisruokaa että saa kaikki tarvittavat proteiinit ja vitamiinit? Mitä syötte?
Vierailija kirjoitti:
Lasun paikka jos lapselle sallii/pakottaa tuollaiset epäterveet ja puutteelliset ruokailutavat.
Kaikesta sitä tehdään lasu nykyään. Olin minäkin kakarana kasvissyöjä ja ihan normaali minustakin tuli. Ihme pelleilyä.
En todellakaan suosittele.
T. Ravintoterapeutti
Ei kenenkään kannata alkaa kasvissyöjäksi. Kasviksia voi syödä paljon lokeroimatta itseään johonkin ahtaaseen nurkkaan. Ei ole mitään hyötyä asettaa itselleen keinotekoisia rajoituksia.
Kai sinä itsellesi ja isommalle lapselle teet kasvisruokaa, josta saa tarpeeksi proteiinia ja joka on muutenkin täysipainoista? Jos asia on näin, miksei 7- vuotias voisi syödä samma ruokaa kuin te?
Ei. Ruoan laatu on tärkeämpää. K-piikitön luomu. Luomukin pitää tutkia. Tietysti osa painottaa enemmän kalaa ja kanaa tms. Proteiinit.
Ei. Annat lapselle monipuolista sekaruokaa ja hän saa itse myöhemmin, ehkä teini-iän jälkeen, päättää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikesta sitä tehdään lasu nykyään. Olin minäkin kakarana kasvissyöjä ja ihan normaali minustakin tuli. Ihme pelleilyä.
Ei tullut normaalia näköjään.
Vierailija kirjoitti:
Osaatko tehdä sellaista kasvisruokaa että saa kaikki tarvittavat proteiinit ja vitamiinit? Mitä syötte?
Mitähän vitamiinia ei kasvissyönnistä saisi? Syövät myös maitotuotteita.
Aikoinaan koulussa ope sanoi, että "ihminen on sitä, mitä syö" Joten jos haluat lapsestasi vihanneksen, siitä vaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Normaali"
Taas huomaa vastauksista, miten kaavoihin kangistuneita ihmiset ovat.
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan koulussa ope sanoi, että "ihminen on sitä, mitä syö" Joten jos haluat lapsestasi vihanneksen, siitä vaan..
Uskotko kaiken mitä opettajat sanoivat ennen vanhaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä rauta? Saatteko sitä tarpeeksi?
Pelkkä kasvisruokavalio ei sovi naiselle saati tytölle.
Edes osa siitä nyrpitystä ruoasta pitäisi olla ravintorikasta.
Parantakaa sitä maailmaa sitten, kun olette itse terveitä ja jaksavia.
Naurettavaa pelleilyä "alkaa" kasvissyöjäksi. Sen kuin vain syö niitä kasviksia, jos niistä tykkää. Ei siinä mitään ryhtymistä ole. Samoin syö sitten lihaakin jos siltä tuntuu. Ei siitä mitään numeroa tarvitse tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
B-vitamiinia.
Opettelehan nyt sitä yhdysviivaa käyttämään!