Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Oon ihan poikki tästä joulusta

Vierailija
23.12.2025 |

Oon leiponut ja siivonnut viimeisimmät päivät. Selkä huutaa hoosiannaa ja psyyke on hajalla. Vihdoin saatiin kuusi sisään ja koristeltua. Vielä kerran kauppaan ostamaan puuroriisiä ja puuromaitoa. Illalla kinkku uunin. Sitten en tee enää mitään. Nautin vain. 

Kommentit (49)

Vierailija
21/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olis kyllä kamalaa olla kuin ap. 

Tämä. Pilaa muidenkin joulun.

En oo pilannut kenenkään joulua. Oon ihan positiivisella mielellä kuitenkin koko ajan. Nytkin makoilen ja rentoudun. Minusta se joilu ois pilalla jos ei ois kuusta, torttuja tai kinkkua. Tai jos pitäis saunoa likaisessa joulusaunassa. En valita mitään kenellekään. Tänne nyt ekan kerran..

Kyllä kaikki vaistoavat stressisi.

Mitä sitten jos vaistoavat? Se loppuu ihan kohta ja tulee rauha. Elämässä nyt on välillä stressiä milloin mistäkin. Ei ole vaarallista.

Vierailija
22/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt kolmas vuosi "joulutonta joulua" ja nautin olostani. Töistä vapaata 6 päivää ja ihana rauha. Saunon kun huvittaa ja ruokailen kun nälkä tulee. En mene minnekään enkä kutsu ketään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi hajottaa psyykensä joulun takia? Onko se edellytys joulusta nauttimiselle?

En mä oikein tiedä itsekään miksi. Tuntuu, että suorittaminen on edellytys joulusta nauttimiselle. Kun mun täytyy tehdä naisten työt tai ne jää tekemättä. Ja jos niitä ei kukaan tee, ei joulu tule, tai ainakaan tunnu joulusta.

Epäilenpä, että kaikkien muiden perheenjäsentesi mielestä joulu tuntuisi joululta, vaikka tekisit vain kolmasosan niistä valmisteluista, jotka nyt olet tehnyt.

Vierailija
24/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän joulusta, mutta en minä sitä yksin valmistele. Haluan myös vaihdella joulun perinteistä ja kaavoista joka vuosi, niin lähinnä nautin siitä että keksii taas jotakin uutta. Joskus voi olla niinkin, ettei meillä ole joulua nimeksikään. Kuusi on jätetty ajat sitten pois ja vaihdettu oksasommitelmaksi maljakkoon. Mottoni on, että jos hiukankin ärsyttää en tee mitään.  Mutta hyvää joulua ap:lle, jos se hyvä fiilis tulee sitten juuri siitä rehkimisestä. Jouluperinne sekin!

Vierailija
25/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muistan sen oikein hyvin, miten rankkaa se joulun tulo oli . Kiirettä oli kaikki pitkät päivät töissä. Mies ei ole koskaan ollut ns, jouluihminen,, ei halunnut välttämättä edes kuusta, ei osaa hankkia lahjoja ja sitä rataa. En moiti, se on luonnekysymys.

Itse  olen aina halunnut komian kuusen , sopivasti joulukoristeita kotiin, ulkovalot, lahjoja lapsille ,ja nyt lapsenlapsille. Pullia ja valmistaikinatorttuja olen aina tehnyt , valmiit laatikot tuunattuna. 
Meillä on niin siistiä aina ollut ,ettei ihme isoja siivouksia ole tarvinnut tehdä.

MuttA , KYLLÄ SE OLI VÄSYTTÄVÄÄ..

Nyt kasikymppisenä on helppoa, kun on kaiket päivät aikaa. Ihan yhtä tunnelmallisen joulun laitan edelleen samoilla spekseillä 

Kasikymppiset ei kirjoita näin.

Vierailija
26/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs olet joulurutiinien orja. Ja sitten jätät asiat kaiken lisäksi viime tinkaan.

Minusta parasta on joulun odotus ja sen tekeminen, ja aloitankin ajoissa, vimeistään 1. adventtina on joulukoristeet paikallaan. Joulu itsessäänhän ei kauan kestä. Miksi ihmeessä sellaisen ajan takia raataisin itseni uuvuksiin muutaman päivän joulusulkeisilla, kun asiat voi tehdä myös joustavasti ja rennolla otteella, pikkuhiljaa. 

Vierailija
27/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta mietin eilen kaupassa käydessä, että ei se joulustressi oikeasti välttämättä johdu siitä että tekisi jotenkin liikaa. Meillä ei ole joulukuusta, koristeita tai lapsia. Käymme puolison kanssa vanhemmillamme aattona. Äiti on jouluna muuten yksin, joten hänen luo mennessä tuomme hänelle jouluruoat ja laitamme ne, ettei hänen tarvitse.

Kaupassa on ollut aivan järkyttävät ruuhkat jo viime viikosta lähtien. Tällä viikolla eri kaupoissa on jo loppu tavaraa, joten jos tarvitsee jotain tiettyä, joutuu käymään useassa.

Tuo kauppahärdelli on itselle suurin joulustressin aihe.

Ymmärrän apta.

Hyvää joulua kaikille!

Tilaa ostokset! 

Vierailija
28/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joulun taika=äidit

Edelleen suurimmaksi osaksi naiset laittavat joulun. 

Miehet ehkä hakevat kuusen ja sen joulukalan jostain kaupasta tai torilta. Mahdollisesti vääntävät vihdan, lämmittävät saunan ja itselleen totin. Jotkut katoavat illan aikana tyystin jonnekin ja sitten oven takana kuuluukin kolinaa, ja mitäs kummaa, isä hävisi, mutta jouupukki tuli sen sijaan!

Vierailija
29/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tämän joulun jälkeen aio enää viettää joulua ikinä. Karmea stressi ja vouhotus kaikesta.

Vierailija
30/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tämän joulun jälkeen aio enää viettää joulua ikinä. Karmea stressi ja vouhotus kaikesta.

Joo, ei ole sen arvoista jos ei itse nauti järjestelyistä. Eipä siihen ole muilla nokan koputtamista 

Vierailija
31/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on miljardeja ihmisiä, jotka eivät ole ikinä mistään joulusta kuulleetkaan.

Vierailija
32/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jep. Teini kävi kaupassa ja aika vikkelästi tuli poiskin. Kysyi onko huomenna kiellettyä käydä kaupassa kun siellä oli koko kylä. Ei tuu mieleenkään mennä kauppoihin jouluhysterian keskelle. 

Vierailija
33/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota lasi viiniä sen kunniaksi. 

Vierailija
34/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä heittäytyisin täysin tekemättömäksi niin meillä ei olis joulua ollenkaan. Mua ei yhtään haittaisi minimalistinen joulu, mutta jos minä en tee edes sitä minimiä, niin ei tee kukaan muukaan. Olis ruoat vielä kaupassa, kuusi metsässä, kukaan ei olis siivonnut yhtään mitään. Kyllä nää tekee, mutta jonkun pitää sanoa mitä ja milloin.

Vierailija
35/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nyt kolmas vuosi "joulutonta joulua" ja nautin olostani. Töistä vapaata 6 päivää ja ihana rauha. Saunon kun huvittaa ja ruokailen kun nälkä tulee. En mene minnekään enkä kutsu ketään.

Tähän pyrin itsekin tulevaisuudessa. Ei sitä joulua tarvitse edes suorittaa. Monia saattaa stressata pelkästään, kun arkikuviot muuttuvat hetkeksi. 

Itse vihaan ylensyöntiä ja sukulaisia nurkissa. Arkena ihmisten tapaaminen on rajatumpaa, mutta jouluna se seurustelu venyy ja venyy. Joulu on introvertin painajainen. 

Vierailija
36/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulispa taas joku pandemia, niin vois hyvällä verukkeella viettää joulun yksin. Sais rypeä omassa läävässään. 

Vierailija
37/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laita yhtään mitään ja olen tyytyväinen.

Vierailija
38/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin vaikea sanoa EI. Väsyneenä syksyllä taisin kuitata joulusuunnitelmat vain sanomalla joo, joo. Ajattelin, että se on sitten sen ajan murhe, mutta nyt olisi taas se aika. Jos joku enää ikinä sanoo joulu-sanan, huudan varmuuden vuoksi EI. EI KÄY. 

Vierailija
39/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaiken voi tehdä helpomminkin. En tosiaan paista kinkkua uunissa tai leivo yhtään mitään. Jälkkäriksi rahkaa, jäätelöä ja jotain leipomon keksiä. Kalkkunan ostin kypsänä. Meillä on nyyttärimeininki, joten kaikki tuovat vähän jotakin, itselle jää lähinnä perunoiden keitto, salaatin teko ja valmislaatikot uuniin. Imuroinnin ulkoistin robotille, ja pyyhin vain pölyt itse ja pyyhkäisin lattiat. Koristelu on hoidettu jo aiemmin. Saunaakaan en pessyt, kun pesin sen kolmisen viikkoa sitten, eikä kukaan muu sauno kuin minä ja mies.

Vierailija
40/49 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauppastressi hoituu sillä että tilaa kaiken kotiinkuljetuksella kotiin. Sitten selkeä työjako, meillä mies siivoaa ja laittaa kodin joulukuntoon yhdessä lasten kanssa. Minä teen ruuat, mahdollisimman paljon etukäteen. Sillit teen itse ja samoin graavaan kalan, ja laatikot laitan pakastimeen. Kun aloittaa ajoissa ja tekee joka päivä jotakin, ei kasaannu liikaa tietyille päiville. Mies hoitaa kinkun. Aatoksi ei jää paljon tekemistä ja tunnelma on leppoisa koko joulukuun. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi seitsemän