Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

16 vuotias tyttäreni lähettänyt 500 euroa ulkomaalaiselle huijarille!!

Vierailija
22.12.2025 |

Tyttäreni on tavannut netissä "australialaisen poikaystävän" johon oikeasti uskoo ja luulee että tämä mies rakastaa häntä, eikä usko että ihan selvä huijaus! On muutaman kuukauden jutellut miehen kanssa, on kuulemma ollut puhelimessakin, mutta nuohan saa nykyään tekoälyllä feikattua kaikki. Kyllä suututtaa miten tyhmä voi olla!! Sinne meni kesätyörahat. Asia selvisi kun kävin nostamassa automaatilla hänen kortiltaan rahaa, ja näkyi loppusaldo. Ihmettelin että mihin on rahaa noin paljon hävinnyt (tytär ei paljoa käytä tiliään/korttiaan) ja tarkoitus oli säästää kesätyörahat. Kysyin sitten että mihin oli rahat menneet. Tytär alkoi itkeä kun suutuin ja kertoi sitten että lähetti ne "poikaystävälleen" joka asuu toisella puolella maapalloa, ja tarvitsi apua sairaalakuluihin kun on muka syöpä. Joopa joo! Sanoin että ei varmasti ole kuka väittää olevansa, eikä mitään syöpää ole. Tytär ei meinaa uskoa ja väittää kivenkovaa että on muka aito ihminen. Takavarikoin hänen korttinsa ja pankkitunnukset ettei lähetä loppujakin vähiä rahojaan ja käskin estää koko tyypin. Tytär on kai yksinäinen mutta ei niin tyhmä voi olla että lähettää rahansa jollekin tuntemattomalle ulkomaille!

Ja nyt tärkeintä, voiko noita rahoja mitenkään saada takaisin? Esim rikosilmoituksella?? Ja saako lapsen isä tietää jos teemme rikosilmoituksen, kun on alaikäinen vielä?

Kommentit (50)

Vierailija
21/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tyttärelläsi kavereita ja onko muuten kunnossa? Kuulostaa oireilulta jostain.

Vierailija
22/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä olit nostamassa tyttäresi tililtä rahaa?

Tytär on alaikäinen joten ainakin toisella vanhemmalla on silloin myös käyttöoikeus tiliin.

Ja sekö oikeuttaa nostelemaan sieltä rahaa itselleen?

Sinunkin olisi ihan hyvä elää tässä eikä jossain fantasiamaailmassa missä kenelläkään ei ole mitään ongelmia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä olit nostamassa tyttäresi tililtä rahaa?

Tytär on alaikäinen joten ainakin toisella vanhemmalla on silloin myös käyttöoikeus tiliin.

Käyttöoikeuteen ei kuulu toisen kortin käyttö eikä muutenkaan lapsen rahoja saa nostaa. Tili voi olla myös itse avattu, jossa ei ole vanhemman käyttöoikeutta. 

öyh vöyh öyh vöyh

Vierailija
24/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tälläisien asioiden takia alaikäisillä ei pitäisi olla omia pankkitilejä. Ei mene rahat tyhmyyksiin.

Vierailija
25/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä tässä se huijari olet, kun menet tyttären tilille. 

Vierailija
26/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vaikkakin kyseessä on erittäin todennäköisesti huijaus niin noin "pienen" summan takia asiaa ei lähdetä tutkimaan koska se vaatii paljon työtä Suomen ja Australian puolella. Rahoja siis et saa takaisin.

Tässä muuten tuli hyvä muistutus siitä, että nuorille ei pidä antaa liikaa rahaa käyttöön koska se todennäköisesti kuluu johonkin tyhmään.

Meille summa on aika suuri koska raha on muutenkin tiukilla. Ja epäilen että oliko mies edes oikeasti australialainen, nuo huijarithan voi sanoa mitä tahansa ja käyttää feikkikuvia yms. Oikeasti oli varmasti joku afrikkalainen tai intialainen huijari. Ja rahat oli tosiaan kesätöistä tienattuja, ei ollut saanut rahoja lahjana tms. En kyllä ymmärrä miten viitsi tosta noin vaan lähettää vaivalla tienattuja rahoja jollekin tuntemattomalle!

Ap

Kirjoitinkin lainausmerkeissä "pieni" koska tiedän, että 500 euroa on monelle valtava summa, minullekin.

Tiedän, että kyseessä ei todennäköisesti ole australialainen henkilö mutta se taas vaikeuttaa tilannetta entisestään. Viranomaisten pitäisi aluksi selvittää missä päin maailmaa huijari oikeasti majailee ja jo pelkästään se voi olla todella hankalaa vpn:ien ja tor-yhteyksien takia.

Vierailija
27/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä tässä se huijari olet, kun menet tyttären tilille. 

Älä lässytä.

Vierailija
28/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tälläisien asioiden takia alaikäisillä ei pitäisi olla omia pankkitilejä. Ei mene rahat tyhmyyksiin.

Minä päättää omasta tililtä 13-vuotiaasta lähtien. Tein kesätöitä ja säästin rahaa ja vanhempani eivät koskeneet tiliin laisinkaan. Epäreilua, jos kesätyörahani olisi maksettu vanhempien tilille vaikka itse ne tienasin 

Vierailija
29/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella typerintä, mihin kukaan voi koskaan sortua !!!!!!!!!! Kukaan EI KYSELE MITÄÄN OMIA PANKKI TUNNUKSIA !! NE EIVÄT KUULU KENELLEKÄÄN MUULLE !!!!!!!!! Itse en siihen ole ikinä sortunut, enkä tule koskaan sortumaankaan ! Vaik vammainen olenki. Mutten typerä ole ! Monet ei usko, et mäkin oon köyhä, ovat aina vaatimassa rahaa ties mihin huumeisiin yms. Joka näin tekee, ei ole aito se henkilö, mitä väittää olevansa. Kokemusta on. Yks naakka väitti olevansa amerikas asuva suomalainen, eronnut, 1 poika, ja mukamas on nytkin kuussa..........uskokoon, ken haluaa......ja myöhemmin tuli joku tieto, et joku naakka on vaihtanut mun s-sanani Facessa, ja et henkilö oli jostakin vi**n Kangasalta !!!!!!! En oo siel ikinä käyny, en tiiä edes, missä kiinas se on !!!!!! 

Vierailija
30/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rikosilmoitus mistä? Tyttö on itse rahat antanut. 

Jos tarina olisi totta, niin olisihan se ihan selvä petos. Noihin menee oikeassakin elämässä miljoonia suomalaisten rahaa joka vuosi.

Mutta ei niitä rahoja takaisin saa.

Ja petoksen uhrin syyllistäminen, varsinkin alaikäisen, ja varsinkin oman vanhemman tasolta, olisi niin ala-arvoista käytöstä, että sehän tämän koko provon ydin olikin.

Vierailija
31/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos itse tienaa, niin kai saa myös käyttää rahat mihin haluaa. Joku toinen olisi voinut ostaa 500 euron lenkkarit. 

Vierailija
32/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokos  synnytti kun tuli raskaaksi jo paljon aiemmin?   Outoa kyllä että säilyy 16 vuotiaana.

Vierailija
33/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo oli hyvä oppitunti vaan tulevaisuutta varten. Älä nyt kuitenkaan huuda ja meuhkaa sille tyttärellesi. 

Vierailija
34/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä on pieni summa verrattuna kuinka monta suomalaista on tullut nettihuijauksien kohteeksi. Monilta on mennyt omaisuuksia ja rikollisuus entisestään kasvaa ja kehittyy, että huolestuttavaa, kun rikollisuus on se kehittyvin osapuoli.

Vierailija
35/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nigeriassa on nyt paljon onnellista porukkaa. 500 euroa on iso raha Afrikassa.

Vierailija
36/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä syyllistä tytärtäsi - näihin huijauksiin on langennut moni aikuinenkin. Mut keskustelkaa vakavasti asia läpi ja olkaa tosiaan onnellisia siitä, että menetitte lopulta "vain" 500 euroa. Pääsee varmasti samaan kesätyöhön ensi kesänä ja tienaa uudestaan nuo rahat. Miettikää nyt tässä yhteydessä laajemminkin raha-asioita ja avatkaa tili esim Nordnetiin hänelle. Opeta tyttö sijoittamaan edes pieni osuus tienatusta rahasta rahastoon myös - siellä raha tuottaa ajan myötä ja sieltä ei ihan hetken mielijohteesta rahaa saa ulos. Tuosta 500 eurosta olisi voinut vaikkapa satasen laittaa - tai edes 50e. 

Vierailija
37/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos itse tienaa, niin kai saa myös käyttää rahat mihin haluaa. Joku toinen olisi voinut ostaa 500 euron lenkkarit. 

Ei se nyt ihan noin mene. Jos jotakin ei ole erikseen kielletty niin se ei tarkoita automaattisesti sitä, että se olisi sallittuakaan.

Vierailija
38/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä päättää omasta tililtä 13-vuotiaasta lähtien. Tein kesätöitä ja säästin rahaa ja vanhempani eivät koskeneet tiliin laisinkaan. Epäreilua, jos kesätyörahani olisi maksettu vanhempien tilille vaikka itse ne tienasin 

uli uli uli

Vierailija
39/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis tyyppi huijaa 16-vuotiasta petoksella ja sä siitä hyvästä kavallat ne loputkin rahat?

Onpa äiti.

Kyllä varmaan joo, rahat on mahdollista saada takaisin, jos jaksat muutaman vuoden odotella rikosprosessia ja omaakin syytettäs siinä, sä saatat myös joutua maksumieheksi kun koet oikeudeksesi päättää tytön rahoista. Mulla on ollut yli pari vuotta vetämässä syytteet mm muutamasta tapon yrityksestä, ex oli väkivaltainen, niillä ei tosiaan kiire ole.

Ei tossa tarinassa ainakaan se tyttö ole mitään väärää tehnyt muuta kuin ollut nuori ja sinisilmäinen.

Vaikea kuvitella, että oma mutsi olis noin tuomitseva. Se varmaan olis auttanut mua jotenkin keräämään sen rahan taas töillä kasaan.

Vierailija
40/50 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä se lapsen isä ei saisi tietää?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi neljä