Kuinka paljon kävelyä päivässä on liikaa?
Kommentit (7)
Se on liikaa, mikä aiheuttaa rasitusvammoja tai häiritsee muuta elämää liiaksi. Tämä on ihan yksilöllistä, toiselle 2 km voi olla liikaa, toinen kävelee 25 km.
Yksilöllistä ja riippuu mm. kengistä. Kävelin nuorena töissä tuon verran päivittäin, sain molemminpuolisen pahan plantaarifaskiitin ja nyt kymmenen vuotta myöhemminkään en pysty aina edes puoleen tuosta ilman todella kovia kipuja ja jalkapohjien turpoamista.
Joillain ihmisillä voi töissä tulla askelia tuon 10 km verran ja se on ihan tavallista.
Liikaa? Riippuu siitä missä kohtaa paikkasi alkaa hajota. 10km pitäisi selvitä kaikki joilla ei ole nivelrikkoa tai muuta vakavaa liikuntarajoitetta
Kävelen lähes päivittäin 10 km ja olen kävellyt jo vuosien ajan. Minulle se on pikku matka. En hikoile, mihinkään ei satu, jalat ovat lihaksikkaat ja muutenkin olen hyvässä kunnossa. Muutama vuosi sitten kokeilin juoksemista. Se aiheutti minulle ongelmia. Aloin liian nopeasti juoksemaan liian pitkiä matkoja. Sain plantaarifaskiitin, josta paranemiseen meni puolisen vuotta. Palasin kävelemiseen ja se sopii minulle. Voin kävellä noin 15 km kerralla ja sitten huomaan, että on parempi lepuuttaa jalkoja.
Minulle liikaa oli 120km päivässä. Meni viikkoja että palauduin täysin. Tuo 10km tulee töissä päivittäin, noin 15km koko päivän aikana.
Jos se tuntuu hyvältä niin kävele niin paljon kuin haluat.