Kysy konservatiiviuskovalta. Yritän vastailla joulutohinan lomassa.
Toivon, että tätä ei poisteta, vaikka oma ajattelusi olisi ristiriidassa Raamatun kanssa.
Kommentit (83)
Millä tavalla missä asioissa olet konservatiivi?
Miksi uskot, vaikka ei olemitään todisteta mistään helvetistä, tai paratiisista ?
Kannattaako uskoa sellaiseen, joka antaa ihmisten kärsiä. Eikö kaikkivoiva voisi poistaa kärsimykset ?
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Eli yritän noudattaa kaikkea mitä Uusi Testamentti käskee, mutta esim.nykyteknologia on ok, jos se ei ole ristiriidassa Jeesuksen kanssa.
Aika lailla edustan samaa ajattelua kuin KD:n tiukkapiposiipi ja Usa:n rebublikaanit (vaikka ovat joissakin asioissa väärässä). Olen ikäni ollut luterilainen, mutta viihdyn vapaissa suunnissa.
Jos ajattelet että olet hyvä ihminen vain sen pelossa että joudut helvettiin, niin oletko muka oikeasti hyvä ihminen?
Tiedän jo vastauksesi, ap. En kysy.
Hyväksytkö konservatiivisena anaaliyhdynnän?
Vierailija kirjoitti:
Miksi uskot, vaikka ei olemitään todisteta mistään helvetistä, tai paratiisista ?
Kannattaako uskoa sellaiseen, joka antaa ihmisten kärsiä. Eikö kaikkivoiva voisi poistaa kärsimykset ?
Isoja kysymyksiä, yritän kirjottaa lyhyesti.
Ihmisiä on käynyt Taivaassa ja helvetissä, niistä käynneistä on kirjoja ja Youtube-videoita.
Ehkä nyrkkisääntönä sellaisten käyntien totuuspohjasta voi pitää sellaista kuolemanrajakokemusta joka on kestänyt kunnolla, eli ei mitään "häilyin muutaman sekunnin kuoleman rajalla ja joku tunneli oli siellä", vaan esim.5-10 minuuttia kliinisesti, täysin kuolleena olleen horinat alkaa olla jo vakuuttava todistus.
Emme saa koskaan vastausta kärsimykseen, mutta pitää muistaa että Jumala kärsii itsekin kärsimyksissämme. Tuntee tuskaa samanaikaisesti, vaikka ei aina poista sitä heti (ja usein vasta viiveellä). Samoin Jeesus koki 3 vuoden aikana kansan vainoa, joka päättyi hyvin kivuliaaseen kuolemaan. Eli Jumala suostui itse kärsimykseen.
Kärsimys ei kuitenkaan ole se isoin asia. Alkukristityissä oli Jumalan voima niin suuri, että suunnilleen iloitsivat kun heitä kidutettiin. Eli Jumala on suurempi kuin kärsimykset.
Mitä on konservatiiviuskovaisuus? Sitäkö että nainen on sinua alempana ( olettaen että olet mies). Ja vain sinä hyödyt tästä mielikuvitus jumalastasi. Onko mikään muu kuin itsekkyys tässä loppupelissä takana?
Kuinka vietät joulua? Miten konservatiivisuus näkyy siinä?
Miksi sikiätte ja olette juutalaisia, ettekä seuraa jeesuksen esimerkkiä, elä selibaatissa ja luovu omaisuudestanne?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä kysymys. Eli yritän noudattaa kaikkea mitä Uusi Testamentti käskee, mutta esim.nykyteknologia on ok, jos se ei ole ristiriidassa Jeesuksen kanssa.
Aika lailla edustan samaa ajattelua kuin KD:n tiukkapiposiipi ja Usa:n rebublikaanit (vaikka ovat joissakin asioissa väärässä). Olen ikäni ollut luterilainen, mutta viihdyn vapaissa suunnissa.
Missä rebublikaanit on väärässä? Raamatullisesti siis?
Mitä ajattelet muiden uskontokuntien konservatiivisiipien edustajista? Onko vaikka konservatiivibuddhalainen pikemminkin kanssasi samalla aaltopituudella kuin eri?
Itsekin olin uskossa joskus teini-ikäisenä, kunnes vihdoin tajusin mitä hölynpölyä se homma on.
Siis sellainen, joka uskoo johonkin amerikkapaskaan? Rotuerotteluun, orjuuteen, lapsennaintiin jne.?
Vierailija kirjoitti:
Jos ajattelet että olet hyvä ihminen vain sen pelossa että joudut helvettiin, niin oletko muka oikeasti hyvä ihminen?
Ei Jumalaa voi huijata. Siis on hyvä totella Jumalaa velvollisuudentunnosta ja pelostakin kuten pelätään liikenteessä poliisiakin (pelko oli mulla syy tulla uskoon :D), mutta Jumala näkee uskovan motiivit.
Eniten Jumala arvostaa että ihminen rakastaa Jeesusta. Ja se käy siten, että on paljon Jeesuksen seurassa, silloin alkaa itsekin muuttua, ja huomaamattaan olla iloisempi ja rakasravampu.
Enkä ole ihmisenä itsessäni kovin hyvä, pätevä tai edes kovin kärsivällinenkään, olen äkkipikainen ja sotkuinen adhd-mamma, mutta mulla on Jeesus, joka auttaa taapertamaan tässä elämässä <3
Vierailija kirjoitti:
Mitä on konservatiiviuskovaisuus? Sitäkö että nainen on sinua alempana ( olettaen että olet mies). Ja vain sinä hyödyt tästä mielikuvitus jumalastasi. Onko mikään muu kuin itsekkyys tässä loppupelissä takana?
Olen nainen. Uskovan mieheni kanssa olen samalla viivalla ihmisenä ja puolisona. Olen aika räpätäti tai Justiina, mutta jos on joku asia jossa ei ole väliä kuinkapäin tehdään, annan miehen päättää.
Vierailija kirjoitti:
Onhan se parempi olla lyömättä kiellon vuoksi kuin lyödä. Se kiellon totteleminen on usein polku kohti sitä hyvyyden sisäistämistä - vähän niinkuin addiktiostakin pitää ensin fyysisesti vaan opetella eroon, ja sitten se muuttuu osaksi sisintä, identiteettiä, ja sitten ehkä ymmärtää myös miksi tämä oli hyvä asia.
Eli todellakin on parempi noudattaa käskyjä ja ohjeita, kuin olla noudattamatta.
Ok. Tää on koservatiiviPorvoolainen
joopajoo täällä oo mitää muuta ku sanoman trolleja