Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset lapset ärsyttää

Vierailija
22.12.2025 |

Tulivat lauantaina.  Eilen kavereita tapaamassa, tänään osa vielä nukkuu. Taaperon isä haluttomasti heräsi sohvalle nuokkumaan mutta silti 2alle koumuikäistä ja taapero pyörii ympärilläni.  En ole voinut kaikkea valmistaa etukäteen.  Illaksi kumpikin  porukka menee taas kavereitaan tapaamaan, joulupäiväksi on bileet jossain , tapaninpäivänä naapurikaupunkiin.   Kun äiti voit katsoa lapset kun ollaan täällä.  Vanhemmat sit väsyksissä koko ajan , ei kiinnosta juttelu, yhdessä ulkoilu koko porukalla, askareisiin osallistuminen.

Kommentit (98)

Vierailija
21/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö ne ole töissä ollenkaan?

Nyt on joulunpyhät arkipäivinä ja muutamalla lisäpäivällä saa viikon tai jopa kahden viikon loman. 

-ohis

Vierailija
22/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on nii  totta. Moni äiti (60-80vuotias) on odottanut mukavaa joulun aikaa tyyliin- kiva kun lapset perheineen tulevat sinne kotikonnuille. Tottakai on leiponut ja tehnyt ruokia etukäteen. Se on ihan kivaa, kun on sitä aikaa eläkeläisenä.

No ,sitten nämä jälkikasvu tulevat n viikoksi. Eka päivä on ihan ok,MUTTA muut päivät ,,, vieraat tietty heräävät 10- 12 aikaan. Se on ihan ok. Niin minäkin halusin nukkua vapaalla silloin työaikana. Juodaan aamukahvit ,syödään jne. 
Sitten nämä porukat lähtevät joka päivä tapaamaan tuttujaan, tai mäkeen, tullen joko illalla 18-20 aikaan väsyneinä, vähän kireinä tai sitten joskus iltayöstä.

Ei voi kieltää aikuisia ihmisiä, toiveen voi esittää nätisti,mutta ei se auta.

Ei ole hyvä mieli mummolla ja ukilla. Kyllä kone pesee astiat ja paikat laitetaan välillä kuntoon, mutta on siinä muutakin.

Ihan olisi hauskaa olla leppoisasti yhdessäkin. En halua ,että tulevat seuraavina jouluina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun vanhemmat eivät onneksi valita koskaan lastenhoidosta. Asutaan niin kaukana, että näkevät lapsia kesällä kerran ja jouluna ja sen aikaa jaksavat ja haluavat olla heidän seurassaan. Toimii muuten myös toisinpäin, eli omakin elämä helpompaa kun ei ole omat eikä appivanhemmat lähellä ja saa hoitaa omat lapset omalla tavallaan.

Vierailija
24/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äidit ei tajua mimä työ on kaksi lasta ja käydä töissä ja hoitaa koti.  Kun tulee juhlapyhinä vanhemmille käymään toivoisi heidän ymmärtävän sen ja antaa töissäkäyvien levätä.

Vierailija
25/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat eivät onneksi valita koskaan lastenhoidosta. Asutaan niin kaukana, että näkevät lapsia kesällä kerran ja jouluna ja sen aikaa jaksavat ja haluavat olla heidän seurassaan. Toimii muuten myös toisinpäin, eli omakin elämä helpompaa kun ei ole omat eikä appivanhemmat lähellä ja saa hoitaa omat lapset omalla tavallaan.

No oletko kysynyt, haluaako vanhemmat hoitaa sinun lapsia? Eivät he kehtaa valittaa päin naamaa.

Vierailija
26/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äidit ei tajua mimä työ on kaksi lasta ja käydä töissä ja hoitaa koti.  Kun tulee juhlapyhinä vanhemmille käymään toivoisi heidän ymmärtävän sen ja antaa töissäkäyvien levätä.

Kai nyt ne mummotkin ovat olleet aikoinaan töissä, ainakin meillä 40-luvulla syntynyt äitini oli ollut. Ymmärtävätkö nuoret äidit, että omat/puolison vanhemmat vanhenevat, eivätkä jaksa niitä pieniä lapsia samoin kuin näiden omat vanhemmat. Lisänä vielä ruokien suurtalouskokkaus, siivous ja pyykinpesu. 

Vierailija
27/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isovanhemmat ovat jo työnsä tehneet aikanaan ja nyt on heidän vuoronsa levätä.

Vierailija
28/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koetetaan kaikki taas kestää muutamat päivät toisiamme!

Vierailija
29/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsehän sä mahdollistat tuon. Joten turha kitistä.

Vierailija
30/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos asutte kaukana ja, vanhemmat eivät arjessa saa apuja lastenhoitoon, niin ehkä olettavat, että nyt autatte. Pienten lasten hoito on tosi raskasta jos sitä joutuu 24/7 ilman apuja. Ehkä tämä on se vuoden hengähdyshetki vanhemmille ja luulevat, että mielellään olette lastenlasten kanssa. 

Juttele tuntemuksistasi lapsillesi ja selvitä missä mennään.  Velvoita toinen vanhempi jäämään lasten kanssa, jotta saat joulupuuhat tehtyä. 

Vierailija
31/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapaa erikseen kun virkeitä pari tuntia. Ei yhteismajoitusta.

Vierailija
32/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ärsyttää anoppi kun muka tahtoisi olla lasten kanssa ja sitten kuitenkaan ei saisi heitä jättää hetkeksikään ja käydä kotiseudun tuttuja tapaamassa.

Eikö kotiseutusi tutulla ole itsellään lapsia? Meillä oli lapsi mukana, kun piipahdettiin kavereiden luona kahvilla.  Tai miehesi vahdi lasta, kun sinä käyt kavereillesi? 

Vierailija
33/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni on myös aikuisia lapsia ja osalla perheitä.  Mielestäni nämä nuoret vanhemmat ovat myös muutaman vapaaillan ansainneet, kun he tunnollisesti yötä päivää hoitavat työnsä ja perheensä.. Hoidan lapsenlapsia mielelläni, koska se ei ole päivittäistä, vaan pitkän välimatkan vuoksi he vastaavat itsenäisesti lapsistaan. Tämä on minulle harvinaista herkkua.

Vierailija
34/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2alle koumuikäiset ovat pahimpia.

Hick! Jesh juuhh nioo

Vierailija
35/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koetetaan kaikki taas kestää muutamat päivät toisiamme!

Eihän noi kestä, lähtevät kavereilleen ja sysäävät lapsensa vanhemmilleen!

Vierailija
36/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni on myös aikuisia lapsia ja osalla perheitä.  Mielestäni nämä nuoret vanhemmat ovat myös muutaman vapaaillan ansainneet, kun he tunnollisesti yötä päivää hoitavat työnsä ja perheensä.. Hoidan lapsenlapsia mielelläni, koska se ei ole päivittäistä, vaan pitkän välimatkan vuoksi he vastaavat itsenäisesti lapsistaan. Tämä on minulle harvinaista herkkua.

Mitä ikäluokkaa itse olet? 50v, 60v, 70v vai 80 v. 

Vierailija
37/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin itse koen ettei aikuiset lapset tule meitä tapaamaan vaan käyvät täällä kotikunnassaan kavereidensa takia ja pitävät kotiamme vaan maksuttomana täyden palvelun hotellina.  Ja lasten parkkipaikkana.  Olipa joulu tai juhannus tai muu viikonloppu.

Jotenkin tuntuisi kivalta tehdä yhdessä jotain ,  juhannuksena vaikka kokko tai jouluna joulukirkko tms?  Käydä teatterissa,  ulkoilemassa.  

Vierailija
38/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äitini ja anoppini hoitivat aina tämän tapaisissa tilanteissa lapsia ihan ilolla ja aion tehdä myös itse samoin jos minusta tulee joskus mummo. En ajattele nytkään nuorista aikuisista lapsistani, että heidän pitäisi jotenkin varta vasten keskustella minun kanssani ja seurustella minun kanssani. Kiva jos niin tapahtuu, mutta minulle on hyvin selvä että heillä on nyt toisenlainen aika elämässä ja muut prioriteetit. Todellakin nuoret vanhemmat ansaitsevat muutaman vapaaillan ja kivahan se niiden lasten kanssa on olla. Sen ymmärrän, että hankalaa jos on kauheasti jotain juouluruuan tekemistä tai siivoamista, mutta miksi sellaista pitäisi olla. Kaupoista saa hyvää ruokaa, ja siivouksella ei ole edes väliä. Tämä tyyli on toiminut suvussamme aina ja nyt kun äitini on vanha ja tarvitsee apua, autan häntä paljon ja mukisematta.

Vierailija
39/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äitini ja anoppini hoitivat aina tämän tapaisissa tilanteissa lapsia ihan ilolla ja aion tehdä myös itse samoin jos minusta tulee joskus mummo. En ajattele nytkään nuorista aikuisista lapsistani, että heidän pitäisi jotenkin varta vasten keskustella minun kanssani ja seurustella minun kanssani. Kiva jos niin tapahtuu, mutta minulle on hyvin selvä että heillä on nyt toisenlainen aika elämässä ja muut prioriteetit. Todellakin nuoret vanhemmat ansaitsevat muutaman vapaaillan ja kivahan se niiden lasten kanssa on olla. Sen ymmärrän, että hankalaa jos on kauheasti jotain juouluruuan tekemistä tai siivoamista, mutta miksi sellaista pitäisi olla. Kaupoista saa hyvää ruokaa, ja siivouksella ei ole edes väliä. Tämä tyyli on toiminut suvussamme aina ja nyt kun äitini on vanha ja tarvitsee apua, autan häntä paljon ja mukisematta.

Hoidatko siis yhtäaikaa äitiäsi ja lapsenlapsiasi? 

Vierailija
40/98 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä välissä oletat aikuisten lastesi silleen aikuistuvan että voivat perheinä tavata kavereitaan eivätkä rillutellen?  Tai aikuisen tasolla vaihtavan ajatuksia kanssasi?    Minkälainen ikäväli sinulla oli kun et odottanut äitisi huolenpitoa  ennenkuin siirryit hänestä huomehti.aan?

Jos nyt joku luokkakokous tms on , sinnehän ei lapsia,  mutta jäähän yleensä toinen vanhempi lasten kanssa sinne mu.molaankin.