Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Aikuiset lapset ärsyttää

Vierailija
22.12.2025 |

Tulivat lauantaina.  Eilen kavereita tapaamassa, tänään osa vielä nukkuu. Taaperon isä haluttomasti heräsi sohvalle nuokkumaan mutta silti 2alle koumuikäistä ja taapero pyörii ympärilläni.  En ole voinut kaikkea valmistaa etukäteen.  Illaksi kumpikin  porukka menee taas kavereitaan tapaamaan, joulupäiväksi on bileet jossain , tapaninpäivänä naapurikaupunkiin.   Kun äiti voit katsoa lapset kun ollaan täällä.  Vanhemmat sit väsyksissä koko ajan , ei kiinnosta juttelu, yhdessä ulkoilu koko porukalla, askareisiin osallistuminen.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät ymmärrä, etteivät kaikki isovanhemmat jaksa hoitaa pieniä t hieman isompiakaan lapsia. On unohdettu jo tavalliset menettelyt eivätkä tiedä edes mitkä vaatteet ovat minkäkin lapsen.

Olisi kiva nähdä niitä kavereita, mutta ehkä pitäis etsiä lastenvahti muualta?

Onneksi meillä mummo jaksaa. Niin jaksoi aikoinaan minunkin mummoni. Ja mummo ihan itse VAATII saada olla lastenlastensa kanssa. 

Minkä ikäisiä mummoja sinulla oli? Asuitko heidän kodissaan lastesi kanssa? 

Minun mummoni oli aikalailla samaa ikäluokkaa mitä minun äitini tällä hetkellä. Eikä olla asuttu samassa kodissa lasteni kanssa? Mitä ihmettä?

Vierailija
62/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap:n lapset puolisoineen tuntuvat bilettävän ihan huolella useana iltana, kun ovat väsyneitä vielä pitkälle seuraavaan päivään. Menee vähän liian pitkälle, että vanhat vanhemmat pyörittävät koko taloutta ja vielä useampi pieni vahdittavana.

Hauska miten isovanhempia aina pidetään harmaapäisinä könkkäävinä eläkeläisinä. Mun vanhemmat on viisikymppisiä töissäkäyviä ihmisiä ja heillä on viisi lastenlasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuoret eivät ymmärrä, etteivät kaikki isovanhemmat jaksa hoitaa pieniä t hieman isompiakaan lapsia. On unohdettu jo tavalliset menettelyt eivätkä tiedä edes mitkä vaatteet ovat minkäkin lapsen.

Onneksi meillä mummo jaksaa. Niin jaksoi aikoinaan minunkin mummoni. Ja mummo ihan itse VAATII saada olla lastenlastensa kanssa. 

Missäs vaarit ovat? Lepäämässä? Heidänkin ei tarvitse jaksaa? Oli aika pettymys tajuta, että naisen rooli on loputon hoivarooli ja paineet siihen tulevat toisilta naisilta.

Vierailija
64/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap:n lapset puolisoineen tuntuvat bilettävän ihan huolella useana iltana, kun ovat väsyneitä vielä pitkälle seuraavaan päivään. Menee vähän liian pitkälle, että vanhat vanhemmat pyörittävät koko taloutta ja vielä useampi pieni vahdittavana.

Hauska miten isovanhempia aina pidetään harmaapäisinä könkkäävinä eläkeläisinä. Mun vanhemmat on viisikymppisiä töissäkäyviä ihmisiä ja heillä on viisi lastenlasta. 

No just tää. Mun kohta viisikymppisen pitää jaksaa töissä vielä parikymmentä vuotta. Itku tulisi jos tässä olisi vielä viisi lastenlasta vuorotellen hoidettavina.

Vierailija
65/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missäs vaarit ovat? Lepäämässä? Heidänkin ei tarvitse jaksaa? Oli aika pettymys tajuta, että naisen rooli on loputon hoivarooli ja paineet siihen tulevat toisilta naisilta.

Miehen isä on kyllä paljon lasten kanssa :) oma isäni on kuollut. Jostain syystä ne mummot aina on eniten vaatimassa lapsenlapsia luokseen ja ottaa sen hoivaajaroolin... Ihmettelevät jopa sitä miten miehet on nykyään niin paljon lasten kanssa ja pitävät vanhempainvapaitaan. 

Vierailija
66/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, arveletko heidän olevan levon tarpeessa kiireisen työviikon jälkeen?  Moni on. 

Vierailija
67/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mummoni oli aikalailla samaa ikäluokkaa mitä minun äitini tällä hetkellä. Eikä olla asuttu samassa kodissa lasteni kanssa? Mitä ihmettä?

Ap sai kotiinsa lapsensa, lasten puolisot ja lastenlapset. Ja aikuiset lapset puolisoineen tipahtivat johonkin teinimoodiin. Siinä riittää mummolla hommaa ihan liiaksi asti.

Vierailija
68/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, arveletko heidän olevan levon tarpeessa kiireisen työviikon jälkeen?  Moni on. 

Jos saat lähes vuoden kaikki viikonloput levätä ja tehdä mitä haluat työviikon jälkeen, niin onko se iso vaiva olla hetken lastenlasten kanssa? Monesti he itsekin hoidattivat lapsensa vanhemmillaan...

Vierailija
69/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap sai kotiinsa la

Kerran vuodessa näin, hui kamala...

Vierailija
70/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen isä on kyllä paljon lasten kanssa :) oma isäni on kuollut. Jostain syystä ne mummot aina on eniten vaatimassa lapsenlapsia luoks

Miehen isä on kyllä paljon lasten kanssa :) oma isäni on kuollut. Jostain syystä ne mummot aina on eniten vaatimassa lapsenlapsia luokseen ja ottaa sen hoivaajaroolin... Ihmettelevät jopa sitä miten miehet on nykyään niin paljon lasten kanssa ja pitävät vanhempainvapaitaan.

Se varmaan sopii heille. Mä tulen varmastikin tuottamaan samanlaisen pettymyksen mummona kuin luultavasti  tuotin äitinäkin. Ei tule lapsi-ihmistä tekemällä ellei sellainen ole luonnostaan.

Vierailija
71/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ollut ikinä ketään, jolle olisin voinut lykätä lapset, ei edes sairastelun aikana! Ensin sairasteli lapset (3) sitten minä! Ja kyllä, olin kateellinen ja niin hirvittävän uupunut, että itketti välillä. 
Mies aina töissä ja ajatukset muualla kuin perheessä!

Vierailija
72/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ollut ikinä ketään, jolle olisin voinut lykätä lapset, ei edes sairastelun aikana! Ensin sairasteli lapset (3) sitten minä! Ja kyllä, olin kateellinen ja niin hirvittävän uupunut, että itketti välillä. 
Mies aina töissä ja ajatukset muualla kuin perheessä!

No kohta alkaa mummoilukierros, jaksaa jaksaa [/s].  Kukaan ei edelleenkään odota siltä mieheltä mitään, jos on vielä kuvioissa.

Vierailija
73/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos saat lähes vuoden kaikki viikonloput levätä ja tehdä mitä haluat työviikon jälkeen, niin onko se iso vaiva olla hetken lastenlasten kanssa? Monesti he itsekin hoidattivat lapsensa vanhemmillaan...

Ap hoitaa koko shown 24/7 viikon vai kaksi. Ikääkin selkeästi jo on.  Hetki on pari tuntia.

Vierailija
74/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No just tää. Mun kohta viisikymppisen pitää jaksaa töissä vielä parikymmentä vuotta. Itku tulisi jos tässä olisi vielä viisi lastenlasta vuorotellen hoidettavina.

Lisää tuohon vielä se, että teet jouluvalmistelut isolle porukalle yksin puolisosi kanssa lastenhoidon lomassa, sillä aikaa kun lasten vanhemmat viettävät vapaa-aikaa.

Vierailija
75/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen ilmoittanut nuorisolleni jo ennen kuin lapsen lapset syntyivät, että me emme automaattisesti ole lastenhoitajina, ainakaan niin kauan, kun olemme työelämässä. 

Uhriutujat, jotka täällä "takanapäin" valittavat, etteivät jaksaisi hoitaa pieniä lapsia, voisivat katsoa peiliin. Pitää osata keskustella asioista. Ja nuoret voisivat aikuistua, hoitaa pääasiassa itse lapsensa ja pyytää kauniisti apua sitä oikeasti tarvittaessa ja myös kiittää avusta. Hyvät käytöstavat auttavat elämässä tilanteessa kuin tilanteessa ja niitä pitää opettaa lapsille. Ja jos vastaus on joskus -ei kiitos, ei pidä loukkaantua, vaan keskustella.

Jos pitää vanhempiensa apua automaattisena,  se aiheuttaa pidemmän päälle kahnauksia. Osa on lapsirakkaampia ja energisempiä kuin toiset. Ekstrovertit myös jaksavat hälyä paremmin kuin introvertit.

Vierailija
76/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en jaksa tuollaista uhriutumista yhtään. Miksi kutsut kaikki kerta toisensa jälkeen, jos se lähinnä herättää lähinnä ärtymystä? Avaa suusi ja kommunikoi suoraan. Muidenko pitäisi lukea ajatuksesi?

Vierailija
77/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuokin, että pyydetään lastenhoitoapua "hetkeksi". No se hetki venyy ainakin meillä aina vähintään neljäksi tunniksi. 

Itse olen työkyvyttömyyseläkkeellä oleva mummo ja tuollainen vähintään puolipäivätyöksi luokiteltava hoitosessio vie kyllä kaikki voimat. Seuraava päivä menee vain toipuessa. 

Vierailija
78/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi nämä hoitosessiot ajoittuvat liki aina alkuiltaan, iltaan ja iltayöhön. 

Jaksaisin paremmin hoitaa aamulla, aamu- ja keskipäivällä ja alkuiltapäivästä. 

Vierailija
79/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse en jaksa tuollaista uhriutumista yhtään. Miksi kutsut kaikki kerta toisensa jälkeen, jos se lähinnä herättää lähinnä ärtymystä? Avaa suusi ja kommunikoi suoraan. Muidenko pitäisi lukea ajatuksesi?

Eikö uusteineillä ole mitään vastuuta ja suhteellisuuden tajua omasta käytöksestään? 

Vierailija
80/98 |
23.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä uusteinit heitä jotka vielä viiskymppisenä valittavat äiti sitä ja tätä, äiti ei koskaan oikein päin eikä mun mieliksi.  Äidin luo mennään lapsen tasoisena.