Nyt ompelukoneen vinkin kehiin kädettömälle :D. Olen käyttänyt konetta viimeksi 40 vuotta sitten.
Ja kyllä, olen 54-v, jos joku ihmettelee, että miten noin vanha voi palstailla.
Äitini on muistisairas ja minun ON pakko lyhentää hänelle housuja, koska hän on niin lyhyt, jotta ei kompastu lahkeisiin. Olen menossa tänään kirjastoon vetämään siksakit housujen puntteihin ja sitten vielä käännän ja harsin ne, ettei siksakki kutita ihoa.
Miten ihmeessä onnistun? Kertokaa kaikki :D
Kommentit (27)
Ompelukone, Bernina Activa 215. :). ap
Se pitää ensin öljytä. Ajelet sillä muutaman kymmenen kilometriä niin että öljy leviää.
Pyydä kirjaston henkilökunnalta apua, muuten saatat tuhota niin housut kuin ompelukoneenkin.
Lyhentää pitäisi varmaan 10-15 cm. Olen leikannut nuo puntit nyt oikeaan mittaan ja sitten surautan ne siksakit :D. Varmaan menee langat solmuun, kuten kouluaikoina. Ja ei voi olla paljoa kääntövaraa, kun suurimmaksi osaksi on makuulla sängyssä. Ap
Kysy joltain siellä apua. Joko kirjastonhoitajalta tai joltain kävijältä. Ihmiset neuvoo yleensä mielellään noissa asioissa. Youtube on myös täynnä videoita aloittelijoille
katso youtubesta videoita, siellä on pilvinpimein. Jopa sellaisia, joissa ei koko ompelukonetta tarvita lahkeiden lyhentämiseen.
IVierailija kirjoitti:
Se pitää ensin öljytä. Ajelet sillä muutaman kymmenen kilometriä niin että öljy leviää.
Ei varmasti kirjaston konetta tarvitse öljytä.
Olisi riittänyt että olisit kääntänyt lahkert ja ommellyt suoralla kiinni.
Ompelisin käsin. Minulla on kyllä ompelukone kotona käden ulottuvilla, mutta silti toisinaan ompelen käsin. Siinä ei voi epäonnistua. Jos eivät ole varsinaiset juhlahousut, niin se niin tarkkaa ole.
Mikset ole ommellut mitään 40 vuoteen?
Vierailija kirjoitti: Mikset ole ommellut mitään 40 vuoteen?
No siksi, kun käsityön opettaja vihasi meitä kädettömiä. Olin aivan sysihuono ja se johtui siitä, että kaikki energiani meni vielä yläkoulussakin siihen, että pystyin olemaan siellä tunnilla, jännitin muita niin paljon. Joten siis, en ole uskonut, että osaisin. Mutta kun sitten näin aikuisena aloin neulomaan tumppuja tajusin, että osaan kyllä. Nyt ei enää jännitä :). Ap
Mikä tämä kirjastonhoitajaohje on? Missä asioissa kirjastosta saa hoitoa?
Tiiätkö että housun lahkeisiin saa sellaisia tarranauhoja niin ei tartte ommella. Sama koskee verhoja.
Tiedän, mutta en usko, että pysyvät trikookankaassa. Ja kun näitä tullaan pesemään 60 asteessa usein, niin en oikein usko, että tuo tuote toimisi lopulta kuitenkaan. ap
Lanka pitää ensin puolata. Se on ihan ensimmäinen työ. Sitten alalanka pitää saada esille, ja se onkin aika vaikeaa. Tahtoo aina karata. Ois kyllä hyvä olla selkeät ohjeet. Itselläkin tulee pitkiä taukoja ompelussa ja tarvin joka kerta ohjekirjaa.
Siellä kirjaston sivulla luki, että langat on talon puolesta. Ei haittaa, minkä väristä lanka edes on. Mutta katsoin juuri Youtubesta ja todellakaan osaa laittaa niitä lankoja edes, jos eivät ole paikoillaan ja tuskin ovat, kun edellisen tarvii varmaan ns. siivota jälkensä pois. Voi apua. Ap
Saumuri vai ompelukone? Mikä merkki ja malli?