Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Nyt ompelukoneen vinkin kehiin kädettömälle :D. Olen käyttänyt konetta viimeksi 40 vuotta sitten.

Vierailija
22.12.2025 |

Ja kyllä, olen 54-v, jos joku ihmettelee, että miten noin vanha voi palstailla.

Äitini on muistisairas ja minun ON pakko lyhentää hänelle housuja, koska hän on niin lyhyt, jotta ei kompastu lahkeisiin. Olen menossa tänään kirjastoon vetämään siksakit housujen puntteihin ja sitten vielä käännän ja harsin ne, ettei siksakki kutita ihoa.

Miten ihmeessä onnistun? Kertokaa kaikki :D

Kommentit (27)

Vierailija
21/27 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siellä kirjaston sivulla luki, että langat on talon puolesta. Ei haittaa, minkä väristä lanka edes on. Mutta katsoin juuri Youtubesta ja todellakaan osaa laittaa niitä lankoja edes, jos eivät ole paikoillaan ja tuskin ovat, kun edellisen tarvii varmaan ns. siivota jälkensä pois. Voi apua. Ap 

niissä ompelukoneissa on merkitty missä järjestyksessä lanka laitetaan mihinkin kuljettimeen. usein nuolilla tai vaikka nuolella ja numerolla. numero yksi tarkoittaa, että lanka menee ensin sen luona olevaan kuljettimeen ja niin edelleen. alapuolassakin on usein koneeseen laitettu selvä nuoli, josta näkee miten päin langan pitää pyöriä puolassa, seuraa siis nuolia.  uusimissa koneissa (myös halvoissa) alapuolasta tulevaa lankaa ei tarvitse mitenkään erikseen onkia sieltä alta, vaan ylälanka ja ompeluneula nostaa sen automaattisesti, kun aloittaa ompelun. Toki koneissa on eroja ja ihan varmasti kirjaston koneissa on myös ohjekirja, se kannattaa lukea. 

jos et osaa sitä tehdä, niin pyydä kirjastonhoitajaa. 

Vierailija
22/27 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ota mukaan myös jotain lankatilkkuja, joilla ensin harjoittelet ompelua ettei käy niin, että alat suorana ompelemaan lahjetta ja huomaat, että sinulla onkin väärä ommel valittuna tai muuta yleistä mokaa. Ei sitten harmita, kun menikin pilalle vain turha kangastilkku eikä tarvi alkaa purkamaan pieleen mennyttä ommelta

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/27 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tarvii mitään siksakkia jos kerran aiot kääntää lahkeet ja sitten ommella ne,ihan turhaa työtä,käännät heti ja ompelet suoralla vaan umpeen. T: ompelija

Vierailija
24/27 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla joku ystäväsi, joka tulisi mukaan ja osaisi neuvoa? Se lienee olisi helpointa.

Vierailija
25/27 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihania ohjeita, kiitos :)!
Tuon oivalsin itsekin, otin tuota ylimääräistä kangasta mukaan, jotta voin harjoitella. 

Tämä taas ei palvele, vedä suoralla umpeen. Ei todellakaan ole minun tapauksessani suoraa, ikävä kyllä :D. Koulussa kun tehtiin jotain pyjamaa, niin kädet märkinä sain sen tehtyä ja heti kun laitoin päälle, niin housujen kuminauha riksahti :D. AP

Vierailija
26/27 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koitan saada tyttäreni mukaan, hänellä kun on ompelukoneen ajokorttikin ;). En tiedä, mistä hän on käsityölahjansa saanut :D :D. Toivottavasti ei ottanut iltavuoroa tänään. Ap

Vierailija
27/27 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihania ohjeita, kiitos :)!
Tuon oivalsin itsekin, otin tuota ylimääräistä kangasta mukaan, jotta voin harjoitella. 

Tämä taas ei palvele, vedä suoralla umpeen. Ei todellakaan ole minun tapauksessani suoraa, ikävä kyllä :D. Koulussa kun tehtiin jotain pyjamaa, niin kädet märkinä sain sen tehtyä ja heti kun laitoin päälle, niin housujen kuminauha riksahti :D. AP

ompelukone ompelee ana suoraan (ellei ole rikki), joten älä itse kisko kangasta. Se liikkuu itsestään. Ainoastaan, jos on hyvin ohuita kankaita tai yritetään ommella vaikka jotian kuviota, niin ehkä pitää itse ohjailla. älä paina kytkimestä liikaa vauhtia, niin mene todennäköisemmin ihan hyvin. 

älä selittele itsellesi miten tumpelo olet siinä ja siinä, koska joku kässän ope ei pitänyt sinusta. ne ajat on ohi ja ompelukoneetkin on parempia. on aka siirtyä tähän hetkeen ja uskoa, että jokainen onnistuu.