Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Millaista on asua Suomen maakunnassa? Yllätyin miten virkistävää esim. Pohjois-Ruotsissa on ollut

Vierailija
22.12.2025 |

Yllätyin asuessani Pohjois-Norjassa ja Pohjois-Ruotsissa. Oletin, että pikkukylissä ja pienissä kaupungeissa olisi junttimeno ja aivan kuollutta, mutta oikeastaan päinvastoin. Hauskoja ihmisiä, sivistynyttä menoa, monet matkailevat kaukanakin ja tapahtumia riittää. Yleistunnelma on iloinen, kyläläiset moikkaavat toisiaan ja järjestävät vaikka mitä tekemistä kaikille.

Olenko nyt aivan suotta leimannut Suomen maakuntia automaattiseksi junttiloiksi ja kuolleiksi paikoiksi? Toki olen asunut vain muutamassa pikkukaupungissa Ruotsissa ja Norjassa, joten en tiedä koko totuutta. Vastaavasti Suomessa olen asunut vain Helsingissä. Ehkä uutiset näivettyvistä kunnista on muovannut tätä näkemystä. 

Kommentit (24)

Vierailija
21/24 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä  Suomen maakunta sijaitsee?? Kuulostaa ihanalta asuinpaikalta. 

Vierailija
22/24 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minä asun ennemmin täällä maakunnassa kuin Helsingissä.

Sanoo juntti, joka ei ole Helsingissä edes käynyt.

Kyllä se Helsinki on oikein junttiuden multihuipentuma, jos niikseen tulee. Kolkko ja ankea kaupunki, jos kaupungeista tykkää niin on niitä kauniimpiakin Suomessa. 

En koe mielekkäänä asettaa maaseutua ja kaupunkia vastakkain, molemmilla on ominaispiirteensä, mutta kommentoin maaseudun väitettyä junttiutta. Ennen aikaan uudet ajatukset tulivat maaseudulle vasta viiveellä, nykyään tiedonkulussa ollaan samalla viivalla paikasta riippumatta. Ahdasmielisiä ihmisiä on niin maaseutupaikkakunnilla kuin kaupungeissakin, mutta erona on se, että kaupungeissa on enemmän ihmisiä ja siksi helpompi valita oma kuplansa tai siilonsa eikä tarvitse juuri olla tekemisissä eri tavalla ajattelevien kanssa. Maaseudulla taas pyritään ainakin jossain määrin tulemaan juttuun naapuruston kanssa, vaikka heidän kanssaan olisi eri mieltä. Silloin tulee samalla kuulleeksi heidän näkemyksiään asioista. Kaupungissa seinänaapurina voi olla joku jolla on perin pohjin erilaiset mielipiteet yhteiskunnan ongelmista ja siitä miten ne tulisi ratkaista, mutta sitä ei huomaa, koska omat piirit ovat muualla.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/24 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä joka kunnassa on värikkäitä persoonia ja toimintaa pinnan alla. Pitikö helsinkiläisen ihan maan raja taas, ylittää, että tämän voi tajuta. Ei se sun PK-seutu mikään elämän kehto ole, päin vastoin kuoleman kehto paremminkin. Oikea elämä on täällä oikeassa Suomessa. 

Onpa äkäistä kommentointia :D. Sanoinko että PK-seutu on elämän kehto? Minkä minä sille voin että minulla ei ole Suomen maakuntiin mitään yhteyksiä enkä siten käy siellä muuten kuin korkeintaan minireissuilla? Siksi minä KYSYIN. 

Et anna erityisen hyvää kuvaa maakunnista.

Ai minut ylennettiin nyt "kaikkien maakuntien edustajaksi", kiitos vain kunniasta.

Ps. Helsinki on Uudenmaan maakunnassa, arvon kosmopoliitille vinkkinä. 😜

Helsinkiä ei silti käsitetä maakunnaksi arkipuheessa. Tuliko maalaisääliölle yllärinä? ;) Opettele vähän kieltä sen tuhnukotasi ulkopuolelta niin rentoudut sinäkin vähän. 

Annatte kyllä aina todella happaman kuvan MAAKUNNISTA. Helpottiko kun sait oksentaa pahan olosi? 

Vierailija
24/24 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä  Suomen maakunta sijaitsee?? Kuulostaa ihanalta asuinpaikalta. 

Onko sinulla abstraktin ajattelun ongelmia? Puuttuuko maakunnista kokonaan tukiopetus? Suosittelen etsimään apua lukemisen, kirjoittamisen ja abstraktin ajattelun ongelmiin. Ovatko kaikki maalaiset tällaisia tällaisia niuhoja mäkättäjiä? Ei ihme että maineenne on paska.