Millaista on asua Suomen maakunnassa? Yllätyin miten virkistävää esim. Pohjois-Ruotsissa on ollut
Yllätyin asuessani Pohjois-Norjassa ja Pohjois-Ruotsissa. Oletin, että pikkukylissä ja pienissä kaupungeissa olisi junttimeno ja aivan kuollutta, mutta oikeastaan päinvastoin. Hauskoja ihmisiä, sivistynyttä menoa, monet matkailevat kaukanakin ja tapahtumia riittää. Yleistunnelma on iloinen, kyläläiset moikkaavat toisiaan ja järjestävät vaikka mitä tekemistä kaikille.
Olenko nyt aivan suotta leimannut Suomen maakuntia automaattiseksi junttiloiksi ja kuolleiksi paikoiksi? Toki olen asunut vain muutamassa pikkukaupungissa Ruotsissa ja Norjassa, joten en tiedä koko totuutta. Vastaavasti Suomessa olen asunut vain Helsingissä. Ehkä uutiset näivettyvistä kunnista on muovannut tätä näkemystä.
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Kyllä minä asun ennemmin täällä maakunnassa kuin Helsingissä.
Ei aloituksessa puhuttu helsingistä mitään.
Ihan samanlaista on täällä varsinaissuomalaisessa kylässä, jossa asun. Aina moikataan ja jutellaan kun nähdään, ihmiset mielellään auttaa toisiaan, on vilkas kyläyhdistys jonka voimin on tehty ulkoilupolkuja, laavupaikka, järkätään pikkujouluja ja juhannusjuhlia ynnä muuta. Muutin tänne sinkkuna 10 vuotta sitten Helsingistä, ja paljon sosiaalisempaa mun elämä täällä on kuin Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Puhuttiinhan. Aloittaja kertoo asuneensa Suomessa vain Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukutaidoton? Noin huonolla luetunymmärryksellä minä en ilkeäisi edes kommentoida keskusteluun yhtään mitään. Eikö sinua jo hävetä oma tyhmyytesi?
Vierailija kirjoitti:
Sanoo juntti, joka ei ole Helsingissä edes käynyt.
Itse en ymmärrä, miksi yhteisöllisyyttä hehkutetaan.
Ennemmin asun yksin anonyymina ja eristäytyneenä Helsingissä. En pidä ihmisistä, suorastaan vihaan heitä. ja se johtuu lapsuudestani tuollaisessa ihanassa yhteisöllisestä pikkupaskalassa, jossa se yhteisöllisyys oli päälleliimattua. Selän takana sitten puhuttiin paskaa. Uskon tämän olevan ihan yleismaailmallinen ilmiö, ihmisyhteisöt eivät toimi ilman vihaa.
Kun muutin Stadiin niin perhe ja suku pisti välitkin poikki, eivätkä ne oli 20 v jälkeen korjaantuneet. Musta tuli heidän silmissään ylimielinen Helsingin rouva
Elän lähimaaseudulla rauhaisassa sopukassa Kanta-Hämeessä Vanajaveden vieressä. Täällä on virkeä kyläyhdistys joka järjestää pienempiä kesätapahtumia ja noin kerran vuodessa teatterimatkoja. Täällä pysähdytään juttelemaan, kysyttäessä saa neuvoja, suuri osa ihmisistä on mukavia ja jos ei joistain ihmisistä pidetäkään, heidän kanssaan tullaan ainakin juttuun. Lähialueen lapset vievät joulun alla leipomiaan pipareita tonttulakit päässään naapurustolle joulutervehdykseksi, pääsiäisenä käyvät virpomassa. Täällä on ihmisen hyvä olla.
Riippuu paljon paikkakunnasta. Jos hakee yhteisöllisyyttä, kannattaa muuttaa sellaiseen kylään, jossa on aktiivista kylä- ja yhdistystoimintaa, kulttuurihistoriaa ja esim. vuodenkiertoon liittyviä yhdistäviä perinteitä. Kaunis miljöö tuo kesäasukkaita ja niiden myötä eloa, vaihtuvuutta ja asiakkaita kauppoihin. Toimiva koulu on myös tärkeä, myös kunnan talous ja lasten määrä olisi hyvä olla vakaammalla pohjalla, jottei koulua heti lakkauteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monta kertaa on tulkut käytyä. Kyllä siellä viikonlopun voi olla, mutta se kyllä riittää.
Vierailija kirjoitti:
Elän lähimaaseudulla rauhaisassa sopukassa Kanta-Hämeessä Vanajaveden vieressä. Täällä on virkeä kyläyhdistys joka järjestää pienempiä kesätapahtumia ja noin kerran vuodessa teatterimatkoja. Täällä pysähdytään juttelemaan, kysyttäessä saa neuvoja, suuri osa ihmisistä on mukavia ja jos ei joistain ihmisistä pidetäkään, heidän kanssaan tullaan ainakin juttuun. Lähialueen lapset vievät joulun alla leipomiaan pipareita tonttulakit päässään naapurustolle joulutervehdykseksi, pääsiäisenä käyvät virpomassa. Täällä on ihmisen hyvä olla.
Ja Juhannuksena uhrataan neitsyt, jotta pellot olisivat hedelmälliset ja sato runsas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa typerä ja lapsellinen kommentti. En ole koskaan ymmärtänyt ihmisiä jotka solvaa toisia pelkän asuinpaikan perusteella.
En mäkään haluaisi asua Helsingissä ja olen siellä käynyt monesti. Mä en ole kaupunki-ihminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletko lukutaidoton? Noin huonolla luetunymmärryksellä minä en ilkeäisi edes kommentoida keskusteluun yhtään mitään. Eikö sinua jo hävetä oma tyhmyytesi?
"
Miten on mahdollista, että Suomessa on näin sivistymätöntä keskustelua, kuten tämä viesti yllä? Paha olo tulee kun lukee tuollaisia kommentteja.
Kyllä joka kunnassa on värikkäitä persoonia ja toimintaa pinnan alla. Pitikö helsinkiläisen ihan maan raja taas, ylittää, että tämän voi tajuta. Ei se sun PK-seutu mikään elämän kehto ole, päin vastoin kuoleman kehto paremminkin. Oikea elämä on täällä oikeassa Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ymmärrä, miksi yhteisöllisyyttä hehkutetaan.
Ennemmin asun yksin anonyymina ja eristäytyneenä Helsingissä. En pidä ihmisistä, suorastaan vihaan heitä. ja se johtuu lapsuudestani tuollaisessa ihanassa yhteisöllisestä pikkupaskalassa, jossa se yhteisöllisyys oli päälleliimattua. Selän takana sitten puhuttiin paskaa. Uskon tämän olevan ihan yleismaailmallinen ilmiö, ihmisyhteisöt eivät toimi ilman vihaa.Kun muutin Stadiin niin perhe ja suku pisti välitkin poikki, eivätkä ne oli 20 v jälkeen korjaantuneet. Musta tuli heidän silmissään ylimielinen Helsingin rouva
Ei kaikki ihmisyhteisöt ole tuollaisia kuin kuvaat, että kytätään ja puhutaan selän takana pahaa. Ainoa kerta, kun itse olen kuullut täällä puhuttavan negatiivista naapurista on, kun yhden piha alkoi olla kuin romuttamon piha, mistä naapurit ei oikein tykänneet. Ongelma ratkaistiin tarjoamalla sille ihmiselle talkootyönä, että siivotaan piha, ja hän kun suostui niin näin tehtiin. joskus puhetta herätti erään naapurin päätös alkaa vuokrata taloaan viikkovuokrattavaksi lomamökiksi, koska pelättiin häiriöitä, mutta ei sekään ollut mitään pahaa puhetta ihmisestä itsestään vaan huolta asuinalueen rauhasta. Totta kyllä onkin, että välillä kesäisin se mökkivuokraus aiheuttaa aika paljon melua, kun sopiva porukka sattuu vuokraamaan, mutta eipä sille mitään voikaan joten ei siitä kukaan jaksa enää jauhaa, eikä vihaa ko. talon omistajaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä joka kunnassa on värikkäitä persoonia ja toimintaa pinnan alla. Pitikö helsinkiläisen ihan maan raja taas, ylittää, että tämän voi tajuta. Ei se sun PK-seutu mikään elämän kehto ole, päin vastoin kuoleman kehto paremminkin. Oikea elämä on täällä oikeassa Suomessa.
Onpa äkäistä kommentointia :D. Sanoinko että PK-seutu on elämän kehto? Minkä minä sille voin että minulla ei ole Suomen maakuntiin mitään yhteyksiä enkä siten käy siellä muuten kuin korkeintaan minireissuilla? Siksi minä KYSYIN.
Et anna erityisen hyvää kuvaa maakunnista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se Helsinki on oikein junttiuden multihuipentuma, jos niikseen tulee. Kolkko ja ankea kaupunki, jos kaupungeista tykkää niin on niitä kauniimpiakin Suomessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Miten on mahdollista, että Suomessa on näin sivistymätöntä keskustelua, kuten tämä viesti yllä? Paha olo tulee kun lukee tuollaisia kommentteja.
Vastaukset kommentteja myöten, ystävä hyvä. Jos kommentti on kaikkea muuta kuin viisas, täytyy käyttää vastauksessa viisaan vastakohtaa, joka on tyhmä. Etkö sinä tuotakaan ymmärrä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa äkäistä kommentointia :D. Sanoinko että PK-seutu on elämän kehto? Minkä minä sille voin että minulla ei ole Suomen maakuntiin mitään yhteyksiä enkä siten käy siellä muuten kuin korkeintaan minireissuilla? Siksi minä KYSYIN.
Et anna erityisen hyvää kuvaa maakunnista.
Ai minut ylennettiin nyt "kaikkien maakuntien edustajaksi", kiitos vain kunniasta.
Ps. Helsinki on Uudenmaan maakunnassa, arvon kosmopoliitille vinkkinä. 😜