Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajien surkeat palkat, olen järkyttynyt.

Vierailija
22.12.2025 |

https://www.is.fi/menaiset/tyo-ja-raha/art-2000010110605.html

Oikeasti kuka itseään kunniottava opiskelee vuosia (mahdollisesti opintolainalla) maisterin tutkinnon ja saa siitä kuukausittain käteen 2400€ ja bruttokin alle 3000€.  Ihan järjetöntä. Huomaa, ettei kyseistä ammattia arvosteta yhteiskunnassa, kun moni likaista työtä tekevä duunarikin saa enemmän palkkaa. Ja monessa ammattikorkeatutkinnostakin saa työssään sitten paremmin rahaa. 

Ja ennen kuin joku sanoo, ettei raha määritä kaikkea, niin kyllä se vaan nyky-yhteiskunnassa määrittää, siitä ei pääse yli ja ympäri. 

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettaja tekevät!

Vierailija
22/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan tuo aikahyvin siihen nähden kun katsoo millaisia lomia niillä on jos vuodessa on 2.5kk lomia niin vuosi tasolla tuo palkka on suhteellisen hyvä. Ainoastaan poliitikoilla on pidemmät lomat suomen yhteiskunnassa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun teoria on se, miksi kumminkin niin moni haluaa opettajaksi. Koska monelle on se status ja totteli tärkeää, niin on kiva sanoa, että olen maisteri, vaikka luokanopettaja koulutukseen pääsee kuka vaan. Vaka-opeista puhumattakaan,. 

Vierailija
24/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni ammateissa joita voi sijaistaa kuka vaan, niin palkan ei tarvitse olla mitään järjetöntä. Toki on muitakin ammatteja kuin opettaja, jota voi tuurata kuka vaan. Esim: siivoojaa. 

Opettajaa voi tuurata kuka vain, mutta esim vaikkapa roska-autonkuskia ei voi tuurata kuka vain. 

Ja lääkäriä, juristia, framaseuttia, eläinlääkäriä, sähköinsinööriä, prosviisoria, laboranttia ja terveydenhoitajaa EI voi tuurata kuka vain. Niin on sen hyvä olla suhteessa palkkaa tämän ilmiön. 

Olihan meillä valelääkäri "tuuraamassa" aika pitkään. Olisi varmaan vieläkin ellei olisi kuunnellut potilaita liian hyvin. Oikeasti hyvän sijaisen saaminen on vaikeaa. Pelkästään se, että ymmärtää mitä epäoleellisella integraalilla tarkoitetaan, karsii tosi ison osan ihmisistä. Sitten pitäisi vielä osata viestiä sillä tavalla, että muutkin ymmärtävät.

Vierailija
25/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka idiootti tekee korkeakouluopintoja vaativia töitä alle 5000€ kuukausipalkalla?

Suurin osa korkeakoulutetuista. 

Vierailija
26/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun teoria on se, miksi kumminkin niin moni haluaa opettajaksi. Koska monelle on se status ja totteli tärkeää, niin on kiva sanoa, että olen maisteri, vaikka luokanopettaja koulutukseen pääsee kuka vaan. Vaka-opeista puhumattakaan,. 

Mua taas alkoi kovasti kiinnostaa, millaisesta tuppukylästä sä olet kotoisin, jos et keksi parempaa statusammattia kuin opettaja ja vielä varhaiskasvatuksen opettaja!

Vierailija
27/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka idiootti tekee korkeakouluopintoja vaativia töitä alle 5000€ kuukausipalkalla?

Suurin osa korkeakoulutetuista. 

Suomessa ainakin.

Vierailija
28/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan hyvät palkat nuo siihen nähden ovat, että millaisia suojatöitä nekin pitävät sisällään. Peruskoulu voitaisiin koska vaan leikata 1-7 luokkaan ja loppu joko ammattiopiskelussa, sivistävässä tai erityisopetuksessa,

Vierailija
29/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset ne jaksaa aina valittaa kun ei saa mielestään riittävästi rahaa ja jaksaa valittaa kuin mielestään tasa-arvo ei toteudu. Mutta kun katsoo näiden naisopettajien omaa toimintaa niin järjestäen tytöt saa parempia arvosteluita samoista koevastauksista ja järjestäen naisopettajan toimii tyttöjen ehdoilla  toisaalta sen kyllä ymmärtää kun eihän naisilla ole mitään kosketuspintaa poikien elämään niin kuvittelee että pojat toimii samalla tavalla kuin tytöt ja kuvittelee että pojille toimii samat asiat kuin tytöille. 

Eikä naisopettajaet edes yritä ymmärtää poikia vaan yrittää pakottaa pojat toimimaan kuin tytöt ettei itse tarvi muuttaa toimintaansa.  Tästä asiasta on ouhuttu ainakin pari vuosikymmentä mutra samat ongelmat jatkuu kun ei naise opettajat halua eikä suostu muuttamaan omaa ajatusmalliaan ja toimintaansa

Vierailija
30/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa tais pointtina olla se, että statusammatti pitää saada keinolla millä hyvänsä, ja opettajan ammatin saa vaikka ei olisikkaan penaalin terävin kynä.

Vierailija
31/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeat palkat johtuvat siitä, että opettajilla ei ole ollenkaan palkalllista lomaa, niin kuin muilla työntekijöillä. Oppilaiden loma-ajoilta ei makseta palkkaa. On kuitenkin sovittu, että vuosipalkka  jaetaan kahdentoista kuukauden eriin ja maksetaan kuukausittiain. Näin kesälläkin ja joululoman ajalta tulee palkkaa, mutta se on palkkaa jo tehdystä työstä. 

Sijaisopetttajat jäävät usein kesäksi palkatta, vaikka olisivat työskennelleet koko lukuvuoden, kun vakituinen opettaja, joka on esim äitiyslomalla ilmoittaa olevansa kesän "töissä", jolloin palkka menee hänelle. Toinen siis tekee työt ja toinen korjaa palkat. Opettajien palkkausta ei ole saatu uudistettua, kun ne joilla on virka, kannattavat nyky systeemiä. 

Vierailija
32/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettajat väittävät, että saavat kesällä vain peruspalkan? Opettajille maksetaan kesällä myös mm. ylitunnit sekä lomaraha.

Vierailija
33/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis peruskoulun opettajien surkeat palkat. Jo lukiossa ja ammattioppilaitoksissa tulotaso kasvaa.

Ei ihme, ettei monia houkuttele opettajan ammatti, kun laitetaan päälle.vielä sanoinkuvaamattoman heikko ilmapiiri ja olematon työrauha. Peruskoulu kuitenkin vaatii enemmän pedagogisia kuin akateemisia taitoja, joten siinä mielessä ala on toisella tapaa vaativa.

Vierailija
34/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lomaraha kuuluu kaikille työntekijöille. Siitähän on laki. Kummallista vain on, että se maksetaan kesätauon  jälkeen. Muu palkka maksetaan, miten on sovittu.  Opettajilla ei ole varsinaista vuosilomaa, jonka he voisivat siirtää toiseen ajankohtaan tai pitää esim vanhemapainvapaan jälkeen.  

Vierailija
35/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tienaan varastotyöntekijänä suunnilleen saman verran. En pidä työtäni kyllä mitenkään likaisena, ihan siistiä sisätyötä tietokoneen ääressä. Lomat ei kyllä ole niin pitkät kuin opettajilla. 

Eikä työt varastolla stressaa työajan klo 16 jälkeen. 

Vierailija
36/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lomaraha kuuluu kaikille työntekijöille. Siitähän on laki. Kummallista vain on, että se maksetaan kesätauon  jälkeen. Muu palkka maksetaan, miten on sovittu.  Opettajilla ei ole varsinaista vuosilomaa, jonka he voisivat siirtää toiseen ajankohtaan tai pitää esim vanhemapainvapaan jälkeen.  

Lomaraha ei perustu lakiin, vaan työehtosopimuksiin. 

Vierailija
37/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa huomioida, että lomaa on yli tuplat ykistyisen sektorin työntekijään verrattuna. 

Jos  tekisivät 1,5kk enemmän töitä, niin palkkakin olisi 15% isompi.

Jos haluatte nähdä ammattiryhmiä millä sitä lomaa tosiaan on niin katsokaapa esim pelastusalaa missä työpäiviä on vuodessa vain noin 90 ja työajalla saa vuoron aikana useimmiten vain nukkua tai harrastaa urheilua tai pelata pleikka kun ei niitä keikkoja kovin usein tule. Tai armeija, missä myös on pitkiä vapaita leirillä keekoilun tai kassulla päivystyksen päälle ja eläkkeelle pääsee 55 vuotiaana. Nuo pitäisi korjata ensin jolloin verorasituskin kevenisi edes vähän.

Vierailija
38/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tienaan merkonomina taloushallinnossa lähemmäs 3300€ ja käteen jää enemmän kuin luokanopettajalta. Ja ammattikoulun jälkeen olen mennyt suoraan töihin. Menin yläasteen jälkeen suoraan amikseen ja siitä opiskelin 2 1/2 vuodessa ja tein töitä opiskelun ohella, ei opintolainoja. Siistiä sisätyötä. Olen tyytyväinen, siisti sisätyö klo 8-16. Oma  velaton omistusasunto 35-vuotiaana  ja voin matkustella ja vähän myös sijoittaa. Voin ylpeänä sanoa olevani ammattikoulun käynyt. 

Vierailija
39/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen hyvin tyytyväinen palkkaani. Neljä tonnia plus ylitunnit ja sijaistunnit.

Opetustunnit ja deadlinet sitovat, mutta muuten on taas aika paljon vapauttakin.

Nykyisessä koulussa minulla on aina sama luokkatila, joka on iso ja hyvällä paikalla keskeisesti.

Hyvä kirjasarja, josta opettaa.

Rehtorit pitävät hyvin oppilaita kurissa.

Vierailija
40/68 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne opettaa jotka eivät osaa. Ne tekee jotka osaa.