Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat taas pitkällä joululomalla

Vierailija
22.12.2025 |

Vastahan nuo olivat syyslomalla ja kohta sitten tuleekin hiihtoloma ennen päättymätöntä kesälomaa. Näille sitten maksamme palkkaa verorahoista

Kommentit (823)

Vierailija
181/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Korjasin vain väitteesi, että muka opetusta ei olisi kahdeksaa tuntia päivässä. Kyllä on."

Sinullakaan ei ollut jokaisena päivänä ja sinun opetustuntiesi määrä on paljon isompi kuin opettajilla keskimäärin.

"Sen lisäksi tulee sitten se muu, joka vie enemmän aikaa kuin itse opettaminen."

Ei sekään millään tee parin kuukauden ylimääräisen loman verran lisää työtunteja. Se nyt vain on fakta.

Varsinkin kun monessa muussakin työssä tehdään kyllä myös ylitöitä.

Vierailija
182/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katkeraa porukkaa täällä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Aineenopettajan peruspalkka on 3200e/kk. Jotta saisit 4000e/kk palkkaa, sinulla pitäisi olla täydet vuosisidonnaiset lisät eli 20v opetustyötä takanapäin (800e/kk täysillä 20v lisillä) tai vuosisidonnaisia ja ylitunteja tai vain pirusti ylitunteja."

Lukion lehtorina peruspalkka on vähän yli 3400 e/kk. Siihen vielä päälle lukiokerroin, demokorvaukset, ro-korvaus ja yo-korvaukset niin päästään reilusti yli neljän tonnin ilman ensimmäistäkään ikälisää.

Vierailija
184/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taitaa kyllä olla toisinpäin, että opettajat ovat työskennelleet ennen opettajan ammattia opiskellessaan monissa muissa työpaikoissa, mutta harva niissä monissa muissa työpaikoissa olevista  on tehnyt opetustyötä. "

Erilaiset kesätyöt ja opiskeluaikaiset pätkätyöt eivät vielä oikein anna täyttä kuvaa opetusalan ulkopuolisesta työelämästä. Harvoin niissä kokee sellaista painetta ja stressiä kuin sitten "oikeassa" työelämässä ja siksi moni opettaja kuvittelee että muu työelämä on paljon helpompaa ja paineettomampaa kuin heidän oma työnsä.

Vierailija
185/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Aineenopettajan peruspalkka on 3200e/kk. Jotta saisit 4000e/kk palkkaa, sinulla pitäisi olla täydet vuosisidonnaiset lisät eli 20v opetustyötä takanapäin (800e/kk täysillä 20v lisillä) tai vuosisidonnaisia ja ylitunteja tai vain pirusti ylitunteja."

Lukion lehtorina peruspalkka on vähän yli 3400 e/kk. Siihen vielä päälle lukiokerroin, demokorvaukset, ro-korvaus ja yo-korvaukset niin päästään reilusti yli neljän tonnin ilman ensimmäistäkään ikälisää.

Huomaa että se vaatii korkeakoulututkinnon

Vierailija
186/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etenkin ap!

Vierailija
187/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

elämämkoululaisia ja vika on tietenkin opettajissa kun eivät ole näiden neroutta mitenkään nähneet

Vierailija
188/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Tjaa, on se merkillistä. Kun tekee pitkän koulupäivän ja sitten kotona korjaa kokeet ja valmistelee seuraavan päivän tunnit, työpäivästä tulee helposti 12 tuntia. Mutta eihän se sinulle sovi, eihän?"

Mutta teetkö tuota niin usein että siitä kertyy kahden kuukauden työajan verran lisää työtunteja? Tuskin.

Lisäksi unohdat että monissa muissakin ammateissa tehdään ylitöitä eikä niistä saa mitään lisälomaa. Usein ei edes lisää palkkaa.

Kuvitteletko sinä, että opettaja saa palkan kotona tekemästään työstä? Ei se ole mitään ylityötä, se on kotona tehtävää työtä. Siitä ei saa palkkaa. Mitä minulle muiden ammattien työt kuuluvat? Hoidan omani ja hoida sinä omasi niin kuin parhaaksi näet.

Ap unohti repiä riemua siitä, että opettaja saa lomalta palkan. Tämän aiheen hän varmasti esittää keväällä.

Vierailija
189/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Huomaa että se vaatii korkeakoulututkinnon"

Suomessa perusopetuksen opettajilla se kyllä yleensä on.

Vierailija
190/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Sen lisäksi tulee sitten se muu, joka vie enemmän aikaa kuin itse opettaminen."

Ei sekään millään tee parin kuukauden ylimääräisen loman verran lisää työtunteja. Se nyt vain on fakta.

MINKÄ ihmeen parin kuukauden ylimääräisen loman verran????

Vierailija
191/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kuvitteletko sinä, että opettaja saa palkan kotona tekemästään työstä?"

En. Olenko jossain niin sanonut?

" Ei se ole mitään ylityötä, se on kotona tehtävää työtä. Siitä ei saa palkkaa. "

Se on osa sitä kokonaisuutta josta opettaja saa palkkaa. Mutta kuten moneen kertaan olen sanonut, sekään ei nosta vuodessa tehtyjä työtunteja lähellekään samaa mitä muissa ammateissa tehdään. Se nyt vain on fakta.

"Mitä minulle muiden ammattien työt kuuluvat? "

On epäreilua jos yksi ammatti nauttii moninkertaisia lomaetuja ilman hyvää syytä.

Vierailija
192/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

MIKSI et opiskellut saadaksesi tuon YLIMÄÄRÄISEN LOMAN?

Vierailija
193/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MISSÄ SE ON? MIKÄ SE ON?

Vierailija
194/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"MINKÄ ihmeen parin kuukauden ylimääräisen loman verran????"

Opettajien kesäloma 9-10 viikkoa, syysloma 1 viikko, joululoma 2 viikkoa, hiihtoloma 1 viikko = 13-14 viikkoa.

Normityölaisen vuosilomat 5 viikkoa. Eroa 8-9 viikkoa=2 kuukautta.

Vierailija
195/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"MIKSI et opiskellut saadaksesi tuon YLIMÄÄRÄISEN LOMAN?"

Olen opiskellut mutta en opettajaksi. Eikä opettajaksi kannata mennä jos ei ole taipumuksia siihen. Miksi siis opettajan taipumuksista pitää palkita kahdella kuukaudella ylimääräistä lomaa?

Vierailija
196/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

MISSÄ SE ON? MIKÄ SE ON?

En minä vain tiedä. Tuo joku nyt vain on jankkaamassa yhtä ja samaa.

Vierailija
197/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"MIKSI et opiskellut saadaksesi tuon YLIMÄÄRÄISEN LOMAN?"

Olen opiskellut mutta en opettajaksi. Eikä opettajaksi kannata mennä jos ei ole taipumuksia siihen. Miksi siis opettajan taipumuksista pitää palkita kahdella kuukaudella ylimääräistä lomaa?

Miksi sinun "taipumuksistasi" ei makseta tarpeeksi?

Vierailija
198/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajien kesäloma 9-10 viikkoa, syysloma 1 viikko, joululoma 2 viikkoa, hiihtoloma 1 viikko = 13-14 viikkoa.

Normityölaisen vuosilomat 5 viikkoa. Eroa 8-9 viikkoa=2 kuukautta.

Opettajalla ei ole opetusta kesä-heinäkuussa, et siitä saa 10 viikkoa millään. Tyypillisesti siinä kesäkuun alussa on myös luokkahuoneen raivaamista jne. 

Syysloma ei ole kaikilla paikkakunnilla täyttä viikkoa, joululomalla ei todellakaan ole työtöntä aikaa koko 2 viikkoa, eikä muuten ole syyslomilla tai hiihtolomillakaan. Siinä ei ole opetusta, mutta kokeita korjataan ja laaditaan koko ajan.

Ennen joululomaa on useampi viikonloppu ympärivuorokautista työtä kokeiden ja arviointien takia. 

Lukuvuoden aikana on myös lauantaityöpäiviä.

Itse olen pitänyt koko syksynä kaksi täyttä viikonloppua vapaata. Ekan syysloman alussa ja nyt tokan joululoman alussa. 

Mieheni on DI ja hänellä on enemmän vapaata kuin minulla ja entisessä työpaikassani mediatalossa oli 8-9 viikkoa vuosilomia.

Vierailija
199/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miksi sinun "taipumuksistasi" ei makseta tarpeeksi?"

Eihän kyse ole palkasta vaan lomasta. Yksi ammatti saa moninkertaiset lomat.

Vierailija
200/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ole lomaa, vaan opetuksetonta aikaa. 

Olen ollut pari kertaa opettajan sijaisena. Edes viikonloput eivät ole vapaapäiviä, vaikka ovatkin opetuksettomia päiviä.

Opettajan työhän kuuluu paljon muutakin kuin luokan edessä seisomista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme kolme