Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Opettajat taas pitkällä joululomalla

Vierailija
22.12.2025 |

Vastahan nuo olivat syyslomalla ja kohta sitten tuleekin hiihtoloma ennen päättymätöntä kesälomaa. Näille sitten maksamme palkkaa verorahoista

Kommentit (823)

Vierailija
201/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi sinun "taipumuksistasi" ei makseta tarpeeksi?"

Eihän kyse ole palkasta vaan lomasta. Yksi ammatti saa moninkertaiset lomat.

Kyllä, kansanedustajat saavat moninkertaiset lomat ja palkkiot.

Vierailija
202/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"MINKÄ ihmeen parin kuukauden ylimääräisen loman verran????"

Opettajien kesäloma 9-10 viikkoa, syysloma 1 viikko, joululoma 2 viikkoa, hiihtoloma 1 viikko = 13-14 viikkoa.

Normityölaisen vuosilomat 5 viikkoa. Eroa 8-9 viikkoa=2 kuukautta.

Mieheni on kunta-alalla. Hänellä on lomaa 38 päivää ja lomarahat vapaaksi vaihtamalla 19 päivää lisää. Pari viikkoa vähemmän lomaa vuodessa kuin minulla opettajana. Hänen palkkansa alkaa vitosella minun kolmosella. Kuljetaan työmatkat yhdellä autolla eli päivät samanpituiset suunnilleen. Tosin minä teen välillä myös illalla ja viikonloppuna töitä. Hän ei. Työni merkitys on jotain muuta kuin lomat ja palkka. Jos niitä miettisin, ei tässä järkeä olisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Miksi sinun "taipumuksistasi" ei makseta tarpeeksi?"

Eihän kyse ole palkasta vaan lomasta. Yksi ammatti saa moninkertaiset lomat.

Olet sinä kyllä TYHMÄ.

Vierailija
204/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tässä on joutunut syksyn aikana potkituksi, syljetyksi sekä lyödyksi muutamaankin kertaan, voitte olla varmoja, että nautin jokaisesta väkivallattomasta hetkestä lomani aikana.

Esim. vartijat, poliisit, ambulanssimehet, hoitajat jne. jne. ei muka joudu?

Joutuu!

Lomat on vaan näillä lyhyemmät.

Ette te ole yhtään sen enempää ansainneet pitkiä lomia kuin muutkaan!

Olette ansainneet pienemmät lomat paremminkin, jos työ vaarallisuutta mietitään!

-erityis - ja yleisopettajan sijaisuuksia tehnyt-

Vierailija
205/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Häh? Mä ainakin ajattelen niin, että opetuksettomat jaksot kompensoivat palkkaa. Aikanaan opeille maksettiin vain opetuskuukausilta, mutta sitten opetuskuukausien palkka päätettiin jakaa koko vuodelle. Mulle kävis myös korkea palkka kuukausilta, joina opetan ja opetuksettomat jaksot palkattomina. Taitaa kuitenkin olla niin, että kunnat eivät tähän enää suostuisi. Kunnathan usein säästää niin, etteivät maksa määräaikaisille palkkaa opetuksettomina jaksoina.

Vierailija
206/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Opettajalla ei ole opetusta kesä-heinäkuussa, et siitä saa 10 viikkoa millään. "

Sanoin 9-10 viikkoa. Koulu ei koskaan ala ihan elokuun alussa.

"Tyypillisesti siinä kesäkuun alussa on myös luokkahuoneen raivaamista jne."

Ehkä päivä ja sekin niillä jotka vaihtavat luokkaa tms.

"Syysloma ei ole kaikilla paikkakunnilla täyttä viikkoa, joululomalla ei todellakaan ole työtöntä aikaa koko 2 viikkoa, eikä muuten ole syyslomilla tai hiihtolomillakaan. Siinä ei ole opetusta, mutta kokeita korjataan ja laaditaan koko ajan."

Joku ihan uusi nuori opettaja saattaa tehdä enemmän valmistelutyötä lomilla mutta vanha kokenut opettaja kyllä käytännössä lomaillee ainakin 95% siitä ajasta.

"Ennen joululomaa on useampi viikonloppu ympärivuorokautista työtä kokeiden ja arviointien takia. "

Jälleen voi koska uutta nuorta opettajaa jonka pitää keksiä "pyörä uudestaan".

"Lukuvuoden aikana on myös lauantaityöpäiviä."

Yksi tai maksimissaan kaksi. Toisaalta on normaalit pyhät kuten vaput, itsenäisyyspäivät jne.

"Itse olen pitänyt koko syksynä kaksi täyttä viikonloppua vapaata. Ekan syysloman alussa ja nyt tokan joululoman alussa."

Se on ihan sinun valintasi. Ei edusta normiopettajaa. Lähipiirissäni ja suvussani on lähes kymmenkunta opettaa alakoulusta lukioon eikä kukaan tee tuollaisia työmääriä.  

"Mieheni on DI ja hänellä on enemmän vapaata kuin minulla ja entisessä työpaikassani mediatalossa oli 8-9 viikkoa vuosilomia."

Missään ei kerry normaalia vuosilomaa 8-9 viikkoa. Tuossa on pakosti erilaisia ylityövapaita ja lomarahojen vaihtovapaita mukana. Normaali lomakertymä yksityisellä on kyllä 5-6 viikkoa vuodessa. Itse olen tehnyt kohta 30 vuoden työuran yksityisellä ja edelleen lomaa on se 5 viikkoa.

Vierailija
207/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun tässä on joutunut syksyn aikana potkituksi, syljetyksi sekä lyödyksi muutamaankin kertaan, voitte olla varmoja, että nautin jokaisesta väkivallattomasta hetkestä lomani aikana.

Esim. vartijat, poliisit, ambulanssimehet, hoitajat jne. jne. ei muka joudu?

Joutuu!

Lomat on vaan näillä lyhyemmät.

Ette te ole yhtään sen enempää ansainneet pitkiä lomia kuin muutkaan!

Olette ansainneet pienemmät lomat paremminkin, jos työ vaarallisuutta mietitään!

-erityis - ja yleisopettajan sijaisuuksia tehnyt-

Tämä!

Vierailija
208/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mieheni on kunta-alalla. Hänellä on lomaa 38 päivää ja lomarahat vapaaksi vaihtamalla 19 päivää lisää. Pari viikkoa vähemmän lomaa vuodessa kuin minulla opettajana."

Julkisella puolella lomakertymä voi varsinkin pidemmän työuran tehneillä olla enemmän lomaa. Yksityisellä se normi on kyllä edelleen 5 viikkoa.

Lomarahojen vaihtaminen lomaksi taas on vapaaehtoinen palkanalennus ja loman ostaminen rahalla. Sitä ei voi verrata normaalisti saatuun palkalliseen vapaaseen.

Vierailija
209/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valittajienhan kannattaa ehdottomasti kouluttautua opettajiksi kerta opettajilla on niin helppoa. Mitä sitä turhaan kitumaan raskaassa ja vaikeassa työssä. Opettajaksi kouluttautuminenkin on niin helppoa, että paviaanikin selviäisi siitä, eikö vain?

Todellisuudessa iso osa valittajista on trolleja, mutta mukana on runsaasti myös älyllisesti vajaita yksilöitä jotka ovat tosissaan. Näiden kakarat ovat aina niitä raivostuttavia paskiaisia joita kouluissa on nykyään paljon.

- opettaja

Vierailija
210/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se kokenutkaan opettaja voi millään vanhalla pyörällä mennä, vaan kyllä hänen on ihan samalla tavalla mukauduttava uusiin kirjasarjoihin ja muuhun uudistuvaan opetusmateriaaliin, eri luokkien oppilasaineksiin ja erityisoppilaisiin jne.

Hän valmistautuu valtakunnallisiin kokeisiin, haalii ja laatii opetusmateriaalia jne.

Esimerkiksi Yleisradiossa on ihan rutiinisti 8-9 viikon kesälomat - ja työtahti ihan jotain muuta kuin opettajilla.

Vierailija
211/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mieheni on kunta-alalla. Hänellä on lomaa 38 päivää "

Koska täyteen lomaviikkoon kuluu aina 6 lomapäivää niin tuo on käytännössä 6 viikkoa. Aika iso ero opettajien 12-13 viikon lomiin.

Vierailija
212/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska täyteen lomaviikkoon kuluu aina 6 lomapäivää niin tuo on käytännössä 6 viikkoa. Aika iso ero opettajien 12-13 viikon lomiin.

Valheesi se vain kasvaa ja kasvaa...

Vierailija
213/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Esimerkiksi Yleisradiossa on ihan rutiinisti 8-9 viikon kesälomat - ja työtahti ihan jotain muuta kuin opettajilla."

Toki voitte päästänne keksiä kaikenlaisia lomamääriä mutta eivät ne ole mitään todellisuutta.

Yksityisellä puolella normilomat ovat kyllä sen 5 viikkoa ja julkisella puolella ikälisien kanssa 6-7 viikkoa. Edelleen siis ollaan noin puolessa opettajien lomista.

Vierailija
214/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on kunta-alalla. Hänellä on lomaa 38 päivää ja lomarahat vapaaksi vaihtamalla 19 päivää lisää. Pari viikkoa vähemmän lomaa vuodessa kuin minulla opettajana. Hänen palkkansa alkaa vitosella minun kolmosella. Kuljetaan työmatkat yhdellä autolla eli päivät samanpituiset suunnilleen. Tosin minä teen välillä myös illalla ja viikonloppuna töitä. Hän ei. Työni merkitys on jotain muuta kuin lomat ja palkka. Jos niitä miettisin, ei tässä järkeä olisi.

Taitaa nykyään aika harvalla olla vuosilomaa vain 5 viikkoa. Ja jos loman pituus on ainoa peruste ammatinvalinnalle, kannattaa miettiä uudelleen.

Vierailija
215/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valittajienhan kannattaa ehdottomasti kouluttautua opettajiksi kerta opettajilla on niin helppoa. "

Ei kukaan ole sanonut että se olisi helppoa. Mutta se ei ole niin paljon rankempaa kuin muillakaan että se pitäisi palkita kaksinkertaisilla lomilla ihan kaikkiin muihin ammatteihin verrattuna.

Vierailija
216/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Valheesi se vain kasvaa ja kasvaa..."

Kerro toki missä se valhe oli.

Vierailija
217/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"MINKÄ ihmeen parin kuukauden ylimääräisen loman verran????"

Opettajien kesäloma 9-10 viikkoa, syysloma 1 viikko, joululoma 2 viikkoa, hiihtoloma 1 viikko = 13-14 viikkoa.

Normityölaisen vuosilomat 5 viikkoa. Eroa 8-9 viikkoa=2 kuukautta.

Joo, sitä mieltä myös, että tässä ei mietitä palkan kokoa riittävästi. Pakko toisaalta sanoa, että lomarahat tulee opeillekin. Niitä ei vaan voi vaihtaa pois. Mehän ei myöskään päästä esim. aiemmin äitiyslomille käyttämällä kertyneitä lomapäiviä eli meidän ammattia määrittää tosi paljon oppilaiden aikataulu. Välillä tulee vähän enemmän etua, mutta toisaalta myös haittaa on. Palkka on ok, jos saa palkalliset lomat. Mutta ei tää 4000-6000kk ammatti ole ja vaatii kuotenkin pitkälle kouluttautumista.

Vierailija
218/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kunta-alalla lomaviikko on 5 päivää eli lomaa 7 vkoa ja 3 päivää.

Vierailija
219/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Taitaa nykyään aika harvalla olla vuosilomaa vain 5 viikkoa."

Se on ihan normi vuosilomakertymä monissa ysityisen puolen sopimuksissa. Ja jos kertyykin enemmän niin todella harvoin yli 6 viikkoa. Julkisella voi sitten olla 7 viikkoakin jos siellä on ollut pitkään. Mutta edelleen ollaan puolessa opettajien lomista.

Vierailija
220/823 |
22.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Taitaa nykyään aika harvalla olla vuosilomaa vain 5 viikkoa."

Se on ihan normi vuosilomakertymä monissa ysityisen puolen sopimuksissa. Ja jos kertyykin enemmän niin todella harvoin yli 6 viikkoa. Julkisella voi sitten olla 7 viikkoakin jos siellä on ollut pitkään. Mutta edelleen ollaan puolessa opettajien lomista.

Normaalilla työntekijällä on vapaat viikonloput, ei yön yli meneviä työrupeamia jne. kuten opettajilla on.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme seitsemän kolme