Mitä teette, jos aurinkosuojavoiteet eivät vaan sovi?
Vähän hassu aihe keskellä pimeintä talvea :D Mutta kohta tästä saa murehtia taas.
Olen kokeillut erilaisia aurinkosuojavoiteita, ja kaikki ärsyttävät kasvojani eri tavoin. Jotkut kirvelevät iholla. Jotkut ihan vain ärsyttävät ja tekevät ihon helakanpunaiseksi. Jotkut saavat kasvot täyteen finnejä. Ja ne, jotka sopivat "parhaiten" - eli sellaiset, jotka tekevät kasvoista vitivalkoiset - alkoivat lopulta kuivata ihoa ihan julmetusti. Kesällä ihmettelin, mistä ihmeestä johtuu, että kasvoistani katoaa kaikki kosteus. Siis iho ei ollut pelkästään pintakuiva ja hilseilevä, vaan se näytti siltä, kuin en joisi tarpeeksi vettä. Ja tämä kuivuus loppui heti, kun lakkasin käyttämästä aurinkosuojavoidetta. Kokeeksi vielä laitoin sitä vain yhteen poskeen, ja se kuivui heti.
Mitä tässä tekisi? Onko olemassa mitään ihmevoiteita herkälle, kuivalle ja atooppiselle iholle?
Hattua käytän, ja vältän aurinkoa. Mutta olisi silti kiva käydä joskus ulkona lenkilläkin.
Kommentit (43)
Vierailija kirjoitti:
Ostan korealaista. Esimerkiksi Kahilla on hyvä.
Suurin osa Suomessa myytävistä ihonhoitotuotteista on testattu etelä-eurooppalaisilla. Heillä on aika erilainen iho kuin suomalaisilla. Japanilaisten ja korealaisten iho on enemmän sellainen kuin suomalaisilla, vaikkei niilläkään tietenkään samanlainen ole.
Aasian kansoillahan on valtavan paljon paksumpi iho kuin meikäläisillä. Toisaalta itsekin käytän korealaisia aurinkovoiteita varsinkin sellaisia, jotka sisältävät cicaa. Niitten koostumus ja kosteutus on parempi kuin länsimaisill bärndeillä, vaikkakin länsimaiset yrittävät ottaa eroa kiinni.
Vierailija kirjoitti:
Onko olemassa mitään ihmevoiteita herkälle, kuivalle ja atooppiselle iholle?
Fysikaaliset aurinkosuojat muodostavat iholle suojaavan pinnan, joka heijastaa UV-säteet pois luonnollisten mineraalien, kuten sinkki- ja titaanidioksidin, avulla. Ne vaikuttavat heti, eivät imeydy ihoon ja sopivat hyvin herkälle iholle ja lapsille. Monet fysikaaliset suojat ovat hajusteettomia, hypoallergeenisia ja voivat sisältää biohajoavia ainesosia, mikä tekee niistä vastuullisen valinnan.
https://www.sokos.fi/kategoria/kosmetiikka/ihonhoito/aurinkotuotteet/fy…
Eivät sovi nekään herkkä/kuivaihoiselle. Kuivattavat tosi paljon, toki parempi vaihtoehto kuin kemikaalinen suoja, joka ärsyttää ihoa todella paljon. Itse käytän peittäviä vaatteita ja isoja hattuja & olen varjossa mahdollisuuksien mukaan.
Suomessa käytän hattuja ja vaatteita, etelässä uv-vaatteiden lisäksi esim. tää on aika ok, ainakin viikon iho kestää Lavera Sun Lotion Kids SPF50 tarpeeksi öljyä kuivatusta ehkäisemään.
Zinc Oxide (Nano), Dicaprylyl Ether, Caprylic/Capric Triglyceride, Helianthus Annuus Hybrid Oil*, Tridecane, Pongamia Glabra Seed Oil, Undecane, Brassica Campestris/Aleurites Fordi Oil Copolymer, Hydrogenated Vegetable Oil, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Wax, Polyhydroxystearic Acid, Butyrospermum Parkii (Shea) Butter*, Lycium Barbarum Fruit Extract*, Mangifera Indica (Mango) Fruit Extract*, Glycine Soja (Soybean) Oil*, Helianthus Annuus (Sunflower) Seed Oil*, Olea Europaea (Olive) Oil Unsaponifiables, Glyceryl Oleate, Polyglyceryl-3 Polyricinoleate, Tocopherol, Trihydroxystearin, Isostearic Acid
Testaapa Evolvea seuraavaksi.
https://www.houseoforganic.fi/products/evolve-organic-beauty-climate-de…
Sama ongelma, fysikaaliset kuivattavat ihan älyttömästi ja monet kemialliset ärsyttävät. Atopia ja suunympärysihottuma minulla, mahdollisesti myös ruusufinni. Viime kesä meni aika hyvin. Aamulla laitoin ensin kasvoille iholleni sopivan voiteen, jonka annoin hetken imeytyä. Sen jälkeen kasvoille aurinkosuoja. Käytän pääasiassa korealaisia aurinkosuojia, parhaimmaksi olen havainnut Beauty of Joseonin. Se on myös aika kosteuttava. Yksinään tuokin ärsyttäisi, mutta kosteusvoide alla estää. Nyt en kyllä meinaa kiusata ihoani aurinkovoiteilla ennen toukokuuta.
Se voi olla joku yksittäinen ainesosa. Esim butyros parkii butter eli sheavoi on allergeeni.
Joillain luonnon öljyillä, esim. porkkanaöljy, on aurinkoa suojaava vaikutus eli spf-kerroin ilman lisäaineita. Kannattaa googlata.
Mä käytin kesät voimakasta betakarotenia (25mg/pv), niin en palanut enää herkästi vaan rusketuin. Syöminen kannattaa aloittaa jo keväällä
Kuten sanottua, jos altistaa itseään valolle siitä asti kun sitä suomessa luonnollisesti on, ei pala vaikka olisi kalkkilaivan kapteeni. Jos avaa oven ensimmäistä kertaa kesäkuussa suoraan korkean uv-indeksin aikaan ja on auringossa pitkään, esim. tunteja, voi palaa.
Keväällä eli huhti- ja toukokuussa uv-indeksi on matala, tällöin aloitetaan auringolle altistuminen, aivan kuten eläisitte luonnossa.
Se että elätte päin helvettiä ja sekoitatte päätänne pharmakologisella hömpänpömpällä ei tarkoita sitä, että aurinko olisi myrkyllinen. Seuratkaa luontoa ja yrittäkää ymmärtää sitä. Valon määrä alkaa lisääntymään reippaasti keväällä, ja silloin tekee mielikin valoon, auringossa voi olla jopa niin lämmin ettei tarvitse pitkähihaisia vaatteita. Uv-indeksi on tällöin kuitenkin edelleen matala, koska aurinko on matalalla, ja iho saa vain vähän altistusta, vaikka onkin kirkasta. Ihosolut aktivoituvat ja luovat kevyen, suojaavan rusketuksen korkeampaa uv-indeksiä varten.
Luonto on järjestänyt asian täydellisesti, te itse pilaatte sen kun ette noudata luonnon rytmiä.
Vierailija kirjoitti:
Sama ongelma, fysikaaliset kuivattavat ihan älyttömästi ja monet kemialliset ärsyttävät. Atopia ja suunympärysihottuma minulla, mahdollisesti myös ruusufinni. Viime kesä meni aika hyvin. Aamulla laitoin ensin kasvoille iholleni sopivan voiteen, jonka annoin hetken imeytyä. Sen jälkeen kasvoille aurinkosuoja. Käytän pääasiassa korealaisia aurinkosuojia, parhaimmaksi olen havainnut Beauty of Joseonin. Se on myös aika kosteuttava. Yksinään tuokin ärsyttäisi, mutta kosteusvoide alla estää. Nyt en kyllä meinaa kiusata ihoani aurinkovoiteilla ennen toukokuuta.
Ei mikään ihme että iho on sairas jos ei ole saanut vuosiin, ehkä jopa kymmeniin vuosiin aurinkoa. Koitapa nyt tänä kesänä altistaa itseäsi fiksusti keväästä asti ja nauttia auringosta kunnolla. Ihminenkin tarvitsee fotosynteesiä mm. kolesterolin pilkkomista ja d-vitamiinin tuotantoa varten. Lisäksi auringon säteet hoitavat ihon kaikkia kerroksia, jota sitten puuttuessa korvataan jollain hiton punavalohoidoilla. Ilta-aurinko on punavalohoitoa.
Vierailija kirjoitti:
Joillain luonnon öljyillä, esim. porkkanaöljy, on aurinkoa suojaava vaikutus eli spf-kerroin ilman lisäaineita. Kannattaa googlata.
Mä käytin kesät voimakasta betakarotenia (25mg/pv), niin en palanut enää herkästi vaan rusketuin. Syöminen kannattaa aloittaa jo keväällä
Tai sitten voi myös syödä sitä porkkanaa. Se tekee hyvää suolistollekin, on suorastaan huippu kuidun lähde ja auttaa ummetukseen. Pari porkkanaa päivässä vaikkapa joulusta eteenpäin.
Mulla ongelma, että atooppinen ihottuma paranee auringosta, mutta ruusufinni aktivoituu.
Hei kaikki luonnon rytmissä eläjät. Luonnon täydellisesti järjestämänä kuolisimme kaikki nuorena, keskimäärin kauan ennen kuin ihosyöpä kehittyy. D-vitamiin tarpeen kattamiseksi riittää hyvin lyhyt altistus, vaaleaihoisella alle 10 min/päivä. Mikään aurinkosuoja ei torju säteilyä totaalisesti, päivän mittaan aurinkoa saa varmasti riittävästi. Talvellahan joutuu turvautumaan purkkivitamiineihin joka tapauksessa. Iholla ei ole mitään keinoa kehittää mitään aurinkosuojaa. Te ette varmaan käytä muitakaan modernin lääketieteen keksintöjä?
Ja jos ulkonäkö kiinnostaa millään tasolla, tehokkain ikääntymisen merkkejä hidastava tuote on aurinkovoide. Tupakoinnin välttely on kakkosena. Jos nämä ei ole kunnossa, millään muulla ihonhoitotuotteella ei ole käytännössä merkitystä.
Vierailija kirjoitti:
Hei kaikki luonnon rytmissä eläjät. Luonnon täydellisesti järjestämänä kuolisimme kaikki nuorena, keskimäärin kauan ennen kuin ihosyöpä kehittyy. D-vitamiin tarpeen kattamiseksi riittää hyvin lyhyt altistus, vaaleaihoisella alle 10 min/päivä. Mikään aurinkosuoja ei torju säteilyä totaalisesti, päivän mittaan aurinkoa saa varmasti riittävästi. Talvellahan joutuu turvautumaan purkkivitamiineihin joka tapauksessa. Iholla ei ole mitään keinoa kehittää mitään aurinkosuojaa. Te ette varmaan käytä muitakaan modernin lääketieteen keksintöjä?
Ja jos ulkonäkö kiinnostaa millään tasolla, tehokkain ikääntymisen merkkejä hidastava tuote on aurinkovoide. Tupakoinnin välttely on kakkosena. Jos nämä ei ole kunnossa, millään muulla ihonhoitotuotteella ei ole käytännössä merkitystä.
Mieluummin olen ryppyinen kuin kärsin hirveästä mönjätunteesta koko elämäni. Inhoan kaikkea ihollani, varsinkin aurinkovoiteita, tekisi mieli raapia iho irti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mieluummin olen ryppyinen kuin kärsin hirveästä mönjätunteesta koko
Eihän tuo liity mitenkään siihen, että joku välttelee aurinkovoiteita elääkseen luonnollisesti. Voit tehdä valintoja ihan oman mielesi mukaan, kunhan faktat ovat selvillä.
Ei tarvitse edes välttämättä ihon ulkonäöstä ja ikääntymisestä välittää, joillekin meistä ei vaan sovi auringonvalo ja siinä se. Esimerkiksi tuo lupuksen aiheuttama yliherkkyys UV-säteilylle ei ole mitään päänsisäistä höpönhöpöä.
Aurinkovoiteissa on paljon myrkkyjä ja turhaa kemikaalikuormaa. Uv-vaatteet, hatut, varjo. Uimaan aikaisin aamulla tai myöhään illalla.
Ootko ostanut aurinkovoiteen apteekista? Sieltä saa herkälle iholle tarkoitettuja, kosteuttavia ja hajusteettomia aurinkovoiteita
Aurinkovoiteet ympäri vuoden ja vuorokauden on nykyajan hulluutta. Monet meikitkin pilattu tunkemalla niihin ihan turhia (pieniä) suojakertoimia, joista ei ole mitään hyötyä, mutta ärsyttävät ihoa.
Minulla atooppinen iho ja esim. La Roche posay ei sovi, vaan kirvelee ja saa atopian puhkeamaan. P20 sopii tosi hyvin ja iho voi erinomaisesti tämän voiteen kanssa. Löysin tuotteen käyttööni Karkkipäivä-blogin kautta (Sannilla hyvä asiantunteva näkemys ihonhoitotuotteista).