Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Uudessa työssä ei kerkeä pitämään taukoja

Vierailija
18.12.2025 |

Sain kaksi kuukautta sitten uuden työn. Jo ensimmäisenä päivänä sain todeta, että aikaa tauoille ei oikeasti vain ole (suorittavaa työtä, paikalta ei voi poistua ellei ole tuuraajaa ja tuuraajia ei ole) ja jouduin jäämään jo ylitöihin tunniksi. Silti työt jäi kesken ja vakkarit jäi vielä minun jälkeen niitä tekemään.

Myöhemmin, kun olin tehnyt jo 8h ylitöitä viikkojen aikana, selvisi, että kaunopuheista huolimatta ylitöitä ei maksetakaan vaan käsketään lähtemään joskus aikaisemmin, mutta se ei käytännössä onnistu. En halua spesifimmin puhua mistä työstä on kyse, mutta työtehtävät oikeasti vaatii läsnäolon eikä töitä voi jättää silleensä, tai sillä on vaikutusta satoihin ihmisiin. Kahvitauollekaan ei voi mennä samasta syystä, joten kaikki tauot jää pitämättä koko ajan. Näin on kuulema aina ollut eikä muutosta ole tapahtunut?

Minulla on vielä kaksi kuukautta koeaikaa jäljellä ja harkitsen vakavasti, että irtisanoudun koeajalla, sillä voin myöntää, että ei mun pää kestä tällaista työntekoa.

Kommentit (30)

Vierailija
21/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin joskus kahvilassa töissä, jossa toinen työntekijä ei uskaltanut pitää taukoja. Itse menin kahvitauolle. Lähdin tuolta kuitenkin pian pois koska omistajat olivat todella syvältä noin muutoinkin. 

Vierailija
22/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä otin karenssin suosiolla tuollaisen työn jälkeen. Parempi köyhyys kuin että terveys menee lopullisesti. Elämäsi on arvokas. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tauot ovat lakisääteisiä ja ylitöitä ei ole pakko tehdä. En ymmärrä miksi jotkut edes suostuu tuollaiseen. Minä olisin jo ottanut yhteyttä ensin esihenkilöön, ja jos asia ei sieltä.päin onnistu, niin sitten luottamushenkilöön ja työsuojeluvaltuutettuun. Oli sinun työ sitten miten tuore hyvänsä, niin työnantaja on velvollinen noudattamaan työehtosopimusta.

Työpaikalla ei välttämättä ole luottamusmiestä tai työsuojeluvaltuutettua.

Juu. Ei pienissä firmoissa ole moisia hienouksia. Töitä saa kyllä tehdä enemmän kuin tarpeeksi.

Vierailija
24/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa jutella asiasta. Kun jo kerran mietit irtisanoutumista, niin olisi hyvä jutella esihenkilön kanssa ensin. Kysyt vaan, että "oletko ymmärtänyt jotain väärin vai miten on kun näyttää ettei voisi pitää taukoja ollenkaan. En varmaan jaksa pitkään jos tämä on jatkuvaa/normaalia" . 

Vierailija
25/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on hankala, koska olet koeajalla. Jos alat valittamaan, niin työ voi yllättäen päättyä ja tilalle otetaan joku toinen. Vakituisessa työsuhteessa tuollaiselle olisi paljon helpompi panna stoppi ainakin vähänkään isommissa firmoissa. Kai nyt ainakin vessatauot voi pitää? Istu siellä vähän kauemmin ja huilaa samalla. Ylitöistä voi aina kieltäytyä ja voi sanoa, että olisi muutakin tekemistä.

Vierailija
26/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä otin karenssin suosiolla tuollaisen työn jälkeen. Parempi köyhyys kuin että terveys menee lopullisesti. Elämäsi on arvokas. 

Mutta tällaisiahan ovat hyvin monet työpaikat tänä päivänä. 

Vierailija
27/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain työn vanhainkodin keittiöstä. Tämä oli joskus 20 v sitten. Ekana työpäivänä menin sinne sovitusti klo 6. Työkaverini hääri siellä jo täyttä päätä. Kertoi sitten, että hän tulee aina jo viimeistään viideltä, koska muuten työtehtäviä ei ehdi. Iltavuoro loppui klo 19, mutta ainakin tunniksi joutui aina jäämään, kun ei muuten ehdi. Omalla ajalla palkatta tottakai. Ja kiltisti suostuivat tähän systeemiin. Sanoin samantien heipat. 

Vierailija
28/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole koeaika hammasta purren, sen jälkeen alat pitämään oikeuksistasi kiinni, pitämään asiaan kuuluvat tauot ja pitämään nuo tekemäsi ylimääräiset tunnit pois. Ilmeisesti teillä ei ole liukuvaa työaikaa käytössänne, joten kaikki normaali työajan ylittävät tehtävät ovat ylitöitä, joihin voit suostua tai olla suostumatta ellei kyseessä ole ns hätätyöt, miltä ne ei kuvauksestasi päätelleen ole. On työnantajaan velvollisuus huolehtia, että lakisääteiset tauot ehditään pitää. Mikäli olot jatkuvat tuollaisina, ei työnanataja ole edes yrittänyt asioita järjestää mutta koeajan jälkeen pidä reippaasti taukosi välittämättä siitä miten muut työntekijät toimivat.

Vierailija
29/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sain työn vanhainkodin keittiöstä. Tämä oli joskus 20 v sitten. Ekana työpäivänä menin sinne sovitusti klo 6. Työkaverini hääri siellä jo täyttä päätä. Kertoi sitten, että hän tulee aina jo viimeistään viideltä, koska muuten työtehtäviä ei ehdi. Iltavuoro loppui klo 19, mutta ainakin tunniksi joutui aina jäämään, kun ei muuten ehdi. Omalla ajalla palkatta tottakai. Ja kiltisti suostuivat tähän systeemiin. Sanoin samantien heipat. 

Mä oon varmaan samassa työpaikassa.. 20 henkilöä, lähes kaikki tekee tuota samaa. 

Vierailija
30/30 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä ihmeen taukoja? Meillä ei ole koskaan ollut edes ruokataukoa.

- lastenkodin ohjaaja

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän kuusi