Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi käyttäydytään kuin älykkyys olisi ansaittua ja tyhmyys oma vika?

Vierailija
17.12.2025 |

Älykkyys riippuu paljon geeneistä ja jos henkilöllä on tyhmät vanhemmat he eivät ehkä osaa auttaa lasta tulemaan älykkäämmäksi. 

Miksi kuitenkin tyhmiä halveksuntaa ja pilkataan? Miksi se on hyväksyttävää yhteiskunnassa, jossa ei saa käyttää sanaa n**k**i tai väännellä silmiään?

Onko tyhmä vähempiarvoinen

Vaihtoehdot

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harva tyhmä hahmottaa itse olevansa tyhmä. Sitten mennään mukaan kaikenlaiseen hölmöilyyn, jos joku vähän edes fiksumpi käskee tai keksitään tyhmällä porukalla muuten vaan puuhailla ikäviä ja haitallisia juttuja.

Harmittomat ja leppoisat tyhmät on ihan ok. Suurin osa tyhmistä kuitenkin tuntuu huomaavan, että jokin on pielessä, eikä tajua mikä, ja syyttää siitä sitten kanssaihmisiä mitä älyttömimmin kuvioin. 

Vierailija
22/31 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. persuissa yhdistyy usein ilkeys ja tyhmyys. Kaikki pistetään jaskaksi yhden fanaattisen "totuuden" kanssa. Omassa typeryydessä ryvetään kuin sika lätissä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmillä on usein tyhmiä ja vahingollisia asenteita, kuten naisviha ja erilaiset ääriliikkeet ja uskonnollinen fanatismi.

Vierailija
24/31 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista hyväntahtoista tyhmää yleensä halveksuta. Yleensä se on se kusipäinen luonne ja totaalinen välinpitämättömyys muita kohtaan. 

Jos joku ei vaikka ole pystynyt hankkimaan ammattia, koska ei pärjää koulussa ja siksi ei saa töitä ajatellaan, että oma vika eikä sellainen tarvi tukia.

Mun mielestä pitäisi olla hyödyllisiä matalamman tason töitä, joihin riittää perehdytys eikä ammattia tarvita.

Vierailija
25/31 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joillakin ihmisillä vaan ei ole siellä otsan takana muuta kuin sahanpurua tai surkastunutta aivomassaa. Kuinka tyhmyys voi olla vain geeneistä riippuvainen. Älykkäillä vanhemmilla saattaa olla jälkikasvu aika tyhmää tai oikein tyhmää. Tunnenkin sellaisia. Aivojakin pitää treenata kuten kroppaakin. Sinänsä, jos nää tyhmät ovat ahkeria ja hyväluontoisia ihmisiä, tekevät duuninsa ja pysyvät toisten samanlaisten joukossa, niin antaapa heidän elää omaa elämäänsä ihan rauhassa. Ei minua häiritse.

Aika moni tyhmä ei saa töitä

Vierailija
26/31 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellainen maa on arvokkaampi, jonka hallitus on viisaampi ja fiksumpi.

Tyhmästä hallituksesta on jo tähän mennessä ollut uskomattoman paljon haittaa suurimmalle osalle kansaa.

Vierailija
27/31 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten tyhmyys haittaa minua.

Millä tavalla?

Päätön käytös vähän joka elämänalueella. Haittaa työelämässä, liikenteessä, äänestyskäyttäytymisessä. Kouluttautumattomuus yhdistyy usein tyhmyyden lisäksi ilkeyteen. Käyttäydytään kuin teinit. Vaikea kommunikoida ja käydä dialogia.

Olen tyhmä, jolla ei ole työtä eikä ajokorttia. Minun kokemukseni on, että korkeasti koulutetut usein ovat ilkeitä, olevinaan parempia ihmisiä fiksujakin, vaikka eivät kyseenalaista mitään mitä sanotaan ylempää, eivät ajattele omilla aivoillaan kriittisesti vaan lammasmaisesti seuraavat johtajaa. 

Vierailija
28/31 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harva tyhmä hahmottaa itse olevansa tyhmä. Sitten mennään mukaan kaikenlaiseen hölmöilyyn, jos joku vähän edes fiksumpi käskee tai keksitään tyhmällä porukalla muuten vaan puuhailla ikäviä ja haitallisia juttuja.

Harmittomat ja leppoisat tyhmät on ihan ok. Suurin osa tyhmistä kuitenkin tuntuu huomaavan, että jokin on pielessä, eikä tajua mikä, ja syyttää siitä sitten kanssaihmisiä mitä älyttömimmin kuvioin. 

Mä tyhmänä ihmisenä oon tehnyt tyhmiä asioita lähinnä kännissä. 

Vierailija
29/31 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihmisten tyhmyys haittaa minua.

Millä tavalla?

Päätön käytös vähän joka elämänalueella. Haittaa työelämässä, liikenteessä, äänestyskäyttäytymisessä. Kouluttautumattomuus yhdistyy usein tyhmyyden lisäksi ilkeyteen. Käyttäydytään kuin teinit. Vaikea kommunikoida ja käydä dialogia.

Olen tyhmä, jolla ei ole työtä eikä ajokorttia. Minun kokemukseni on, että korkeasti koulutetut usein ovat ilkeitä, olevinaan parempia ihmisiä fiksujakin, vaikka eivät kyseenalaista mitään mitä sanotaan ylempää, eivät ajattele omilla aivoillaan kriittisesti vaan lammasmaisesti seuraavat johtajaa. 

Huomaa, että olet tyhmä. Sori siitä.

Vierailija
30/31 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sellaista hyväntahtoista tyhmää yleensä halveksuta. Yleensä se on se kusipäinen luonne ja totaalinen välinpitämättömyys muita kohtaan. 

Jos joku ei vaikka ole pystynyt hankkimaan ammattia, koska ei pärjää koulussa ja siksi ei saa töitä ajatellaan, että oma vika eikä sellainen tarvi tukia.

Mun mielestä pitäisi olla hyödyllisiä matalamman tason töitä, joihin riittää perehdytys eikä ammattia tarvita.

Näitä hyödyllisiä matalamman tason töitä oli paljon maatalousyhteiskunnassa ja esiteollistumisen aikaan. Tyhmä ja ahkera pärjäsi yleensä oikein hyvin silloin muiden muassa. Nykymaailmassa on lähinnä siivoojaa, hyllyttäjää ja tarhantätiä tarjolla ja talvella käsilumitöitä. Ei riitä kaikille, ja suurtyöttömyyden aikaan fiksutkin usein kilpailevat samoista hanttihommista. 

Vierailija
31/31 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyhmät haittaavat minua. En nyt sanoisi, että se kuitenkaan niiden "arvon" määrittelee. Ehkä sen arvon, mitä voivat antaa minulle vuorovaikutuksessa.

Joo. Esim. vankilat ovat täynnä tyhmiä. Rikollisuudesta on valtavasti haittaa yhteiskunnassa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kaksi