15v teki vaarin syntymäpäivästä painajaisen. Koko suku jakautui kahteen leiriin
Meillä vietettiin viikonloppuna vaarin 75-vuotissyntymäpäiviä. Vaari on sodanjälkeisen sukupolven ihminen. Hiljainen, työteliäs, ei ole koskaan pyytänyt mitään keneltäkään. Leskeksi jäänyt jo vuosia sitten. Asuu yhä omakotitalossa yksin.
Synttäreille oli kutsuttu lapset, lapsenlapset ja muutama vanha ystävä. Kahvit, täytekakku, puheita. Kaikki meni ihan hyvin siihen asti kunnes vaari halusi näyttää yhden asian.
Hän pyysi kaikkia hetkeksi olohuoneeseen ja kaivoi lipaston laatikosta pienen, vanhan kenkälaatikon. Siellä oli valokuvia ja kirjeitä. Kertoi, että ne ovat hänen isänsä rintamalta lähettämiä kirjeitä ja että hän on säästänyt niitä koko elämänsä. Sanoi, että nämä muistot ovat hänelle tärkeämpiä kuin mikään raha tai tavara.
Sitten vaari katsoi meidän 15-vuotiasta poikaa ja sanoi, että hän toivoisi jonkun jatkavan suvun tarinaa. Että poika voisi joskus lukea kirjeitä ja ymmärtää mistä on tullut.
Poika huokaisi äänekkäästi, pyöritteli silmiään ja sanoi kaikkien kuullen:
"Ei ketään kiinnosta jotkut sotapaperit. Elä nyt vaari 2020-luvulla."
Hiljaisuus oli ihan jäätävä. Yksi vaarin ystävistä nousi ylös ja lähti sanomatta sanaakaan. Vaari seisoi hetken paikallaan, laittoi kirjeet takaisin laatikkoon ja sanoi vain: "Selvä." Sen jälkeen hän meni makuuhuoneeseen eikä tullut enää takaisin juhliin.
Poika ei tajunnut tehneensä mitään väärää. Nauroi keittiössä serkkujensa kanssa ja sanoi, että vaari on liian herkkä ja draamaqueen.
Osa suvusta on sitä mieltä, että poika pitää laittaa kunnolla ruotuun ja pakottaa pyytämään anteeksi. Osa taas sanoo, että vika on vaarissa, joka ei ymmärrä nuorten maailmaa eikä saa syyllistää lasta omilla tunteillaan.
Minä näin vaarin myöhemmin illalla yksin makuuhuoneessa. Hän piteli niitä kirjeitä ja kysyi hiljaa, että oliko hän tehnyt virheen yrittäessään välittää jotain eteenpäin.
En tiedä kumpi tässä on pahempi. Teinin suorasukaisuus vai se, että vaari ehkä viimeistä kertaa yritti tulla nähdyksi.
Kommentit (94)
Oliko sinun lapsi kyseessä? Keskustelkaa asiasta ja opeta kohteliaampaa tapoja kieltäytyä lahjasta. Poika olisi varmaan mieluummin nyt eturintamassa Ukrainassa venäjän määräämänä? Ymmärtääkö hän yhtään mitä isoisä teki meidän kaikkien hyväksi.
Miksi olit vaarin kanssa kaksin illalla makuuhuoneessa?
Pojalle vakava puhuttelu. Mistä hän on omaksunut tuollaisen asenteen?
Vierailija kirjoitti:
Niin unohtu mainita! Sukujuhlat pidettiin porvoossa
Ja tarjolla oli 3mea leikkelettä vaarin itkuntuhruisista silmistä huolimatta.
Tekoäly luo näitä tarinoita muutamassa sekunnissa. Ihan minkälaisen vaan haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi olit vaarin kanssa kaksin illalla makuuhuoneessa?
Nusshimassha.
Tulipa paha mieli vaarin puolesta.
Vierailija kirjoitti:
Tekoäly luo näitä tarinoita muutamassa sekunnissa. Ihan minkälaisen vaan haluaa.
Tässä ei kyllä ole käytetty minkäänlaista älyä.
Vierailija kirjoitti:
Satutäti, mitä saat noista ulostuloista?
Miksi oletat, että täti?
Mun isä on muutamaan kertaan näyttänyt meidän nyt kakskymppiselle tyttärelle vanhoja valokuvia, jota on ottanut rintamalla.
Tytär on kohteliaasti katsonut, mutta sanonut mulle, että ne ei oikeasti kiinnosta yhtään.
Meillä on myös sotakirjeitä tallella. 4 paksua mapillista. Olen lukenut kaikki.
Surullista, että tytärtä ei kiinnosta. On ainoa lapsenlapsi. Isoisänsä kuoli viime vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa paha mieli vaarin puolesta.
Onko järkevää pahoittaa mieltään keksityn vaarin puolesta? Sanoisin että ei.
Vierailija kirjoitti:
Pojalle on tehtävä selväksi, miten paljon hän loukkasi vaaria ja kuinka suuri epäkunnioituksen osoitus hänen sanansa olivat. Jos hän ei sitä itse ymmärrä.
Pakotettu anteeksipyyntö ei ole aito.
Aivan näin. Tässä tapauksessa olisi ehkä kohtuullista, että tämä 15-vuotias nulikka saisi velttoa jormaa takalistoonsa, ja lopuksi vaikkapa lapsen eno laskisi sille mällit suuhun.
Sisarukset voisivat kannustuksen vuoksi hässiä keskenään.
Huonosti kasvatetun kakaran äidille laitettava kaulin perseeseen ja isää vedettävä turpaan.
Vaari on sentään ollut sodassa...ihan etulinjassa.
Vierailija kirjoitti:
Mun isä on muutamaan kertaan näyttänyt meidän nyt kakskymppiselle tyttärelle vanhoja valokuvia, jota on ottanut rintamalla.
Tytär on kohteliaasti katsonut, mutta sanonut mulle, että ne ei oikeasti kiinnosta yhtään.
Surullista, että tytärtä ei kiinnosta. On ainoa lapsenlapsi. Isoisänsä kuoli viime vuonna.
Miksi pitäisi kiinnostaa?
Vaari ei nyt ajatellut asiaa loppuun. Ei tuon ikäinen osaa arvostaa historiaa. Olisi kannattanut valita 20-30 vuotias lapsenlapsi
Vaari jäi illalla yksin makuuhuoneeseen. Kyynel vieri poskea pitkin ja tippui kirjeen päälle tahraten sen musteen. Vaarin äidille kirjoitetun viimeisen kirjeen rakkautta tunnustavat sanat sotkeutuivat tunnistamattomiksi.
- Ei kai sen niin väliä. Ei kai se isän tarina ole niin tärkeä. Minä vain ajattelin...
Näin tosiaan tapahtui.
Lähde: luota muhun veli
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi kiinnostaa?
Empatian vuoksi. Empaattinen olisi kiinnostunut isoisänsä ja sukunsa tarinasta.
(Ohis: nykytutkimuksen mukaan suvun aiempien sukupolvien kokemat asiat vaikuttavat vielä seuraaviin sukupolviin. Siis jollain tavalla perimän kautta. En muista, miten mekanismi selitettiin.)
Puppa 👴🏻 taisteli molemmissa maailmansodissa 👍🏻
Kansallisarkisto ei ikävä kyllä ota vastaan mielikuvituksen tuotteita.