Miten keskiluokkaisen ja duunarin kuluttaminen eroaa?
Keskiluokka kuluttaa ainakin kulttuuria. Käydään konserteissa, näyttelyissä, ostetaan kirjoja, taidetta kotiin. Keskiluokka myös istuu kahviloissa, käy kylpylälomilla, työllistää hiihtokeskuksia, ravintoloita. Keskiluokka teettää myös remonttinsa ammattilaisilla ja vaihdattaa autonsa renkaat ammattilaisilla. Mihin työväenluokka kuluttaa?
Kommentit (47)
Vaikka olisi noussut tulojen puolesta keskiluokkaan niin lapsuudenkodista perityt arvot vaikuttaa tosi vahvasti kuluttamiseen ja olemiseen. Tekisi mieli avautua oikein kunnolla! Mutta melkein sanoisin että rehellinen duunari voi tehdä fiksujakin päätöksiä kuluttamisen suhteen, he vaan taitavat olla vähenevä joukko. Moni myös mieltää duunarin tukirotaksi vaikka näin ei todellakaan ole. Mä ainakin olen kuullut valkokaulustyöntekijöiden suusta niin typerää settiä että oksat pois!
Vierailija kirjoitti:
Duunareilla lähtee kaupasta perusmäyrakoira, saarioisten roiskeläppiä, sokerijugurttia, mehuja, energiajuomaa, heviosaston tuotteet loistaa poissaolollaan.
Keskiluokkalaisten ostoskorissa on kauramaitoa, avokadoja, täysviljaleipää, kalaa, paljon hevituotteita ja herkkuna korkeintaan taateleita.
T. Kaupan kassa
Minun keskiluokkaisessa ostoskorissani on pääasiassa kanaa, possua, kalaa (ei lohta), perunaa, bataattia, lanttua, palsternakkaa, porkkanaa, kesäkurpitsaa, munakoisoa, kuivattuja herneitä, selleriä, sipulia, purjoa, valkosipulia, tomaattia, kurkkua, paprikaa, viinirypäleitä, päärynää, mandariineja, salaatteja, yrttejä, kaaleja, riisiä, kaurahiutaleita, kauraleseitä, jauhoja, juustoja, hilloja, öljyjä, maitoa, kermaa, voita, kananmunia, kahvia ja viiliä.
Olen keskiluokkainen duunari. Persut ja kokkarit on persiistä.
Vierailija kirjoitti:
Vaikka olisi noussut tulojen puolesta keskiluokkaan niin lapsuudenkodista perityt arvot vaikuttaa tosi vahvasti kuluttamiseen ja olemiseen. Tekisi mieli avautua oikein kunnolla! Mutta melkein sanoisin että rehellinen duunari voi tehdä fiksujakin päätöksiä kuluttamisen suhteen, he vaan taitavat olla vähenevä joukko. Moni myös mieltää duunarin tukirotaksi vaikka näin ei todellakaan ole. Mä ainakin olen kuullut valkokaulustyöntekijöiden suusta niin typerää settiä että oksat pois!
Avaudu kunnolla nyt sitten, kun kerran aloitit.
Tukirotat kuten minä ei todellakaan olla duunareita. Duunareilla on se duuni ja jos on vakiduuni, niin on kaikenlaisia siihen tulevia etuja, kuten ilta- ja sunnuntailisiä, työterveyttä jne., joista silpputyötä tekevä ja/tai tuilla elävä alaluokka voi vain haaveilla. Samalla duunari voi toimia "tili tuli, tili meni" -hengessä, koska tietävät, että sitä palkkaa tulee taas ens kuussa. Alaluokkainen köyhä joutuu säästämään vähintään sukan varteen, koska pätkätöhin tai kelaan ei voi luottaa. Ei siis uskalla kuluttaakaan kuten duunari.
Ainakin siten että keskiluokkaisena säästän nyt kaikessa. Käytä rahaa vasta kun eduskunta vaihtuu ja puretaan tämmöstä ptkulakeja ym. 😆😆😆😆😆😆
Vierailija kirjoitti:
Ainakin siten että keskiluokkaisena säästän nyt kaikessa. Käytä rahaa vasta kun eduskunta vaihtuu ja puretaan tämmöstä ptkulakeja ym. 😆😆😆😆😆😆
Niin, nyt kun keskiluokka on alkanut elää kuin alaluokan köyhälistö, niin eihän se talous siitä nouse.
Kuluttaminen. No, mä en tiedä tästä mihin luokkaan kukakin nykyään kuuluu... tuo luokkajako kun on vanhentunutta mun mielestä... Ei olla enää niin tarkasti työväenluokkaa, keskiluokkaa ja ylhäisöä ellei peräti aatelia. Siis työväki, porvari, aateli.
Mutta näin ihan ok palkkaa nauttivana ja keskiasteen koulutuksen käyneenä, toisen osapuolen vastaavista jutuist en tiedä, mutta käytös kyllä kieli jotain muuta kuin hienostuneisuutta. Niin yhtenä joulunaluspäivänä tässä joitakn vuosia sitten olin seudun suurimmassa Prismassa lähinnä kahvitarjouksen takia, ja ostin siinä sitten sen perus-kahvin eli JuhlaMokan lisäksi myös ne perinteiset joulun laatikkoruuat, ne mulla oli siinä ostoskorissa kun siihen mun lähelle tuli jostain pariskunta... ja se rouva alkoi siinä vähän ylimieliseen tyyliin ja huvittuneena kovalla äänellä selittää ostoskärryjä työntäneelle miehelleen, että heheh, missäs ne viikunahillot nyt olivatkoaan, ja otetaanko mitä erikoiskahvia nyt sitten seuraavaksi... Siis se tyyppi oli aivan siis vttuilevinaan mun jouluostoksille...
No, mitäpä tuosta... Koin rouvan typeräksi, esitti jotain mitä ei ole, ja sitä paitsi, meillä ei näitä jouluruokia sitten syödä pitkin joulukuuta vaan vasta jouluna... Ne kuuluvat jouluherkkuihin, että meillä ei niitä viikunahilloja ja ranskalaisia muita hienouksia kaivata.... Kiitos. Mut tuo olis sitten olevinaan kai sitä hienoa keskiluokkaa ja minä joku typerä juntti duunari....
Kyllä duunarieukotkin lueskelevat näitä paremman luokan naistenlehtiä... joissa näitä pariisin hienouksia esitellään... että haaveissa ja jäljittelyn kohteina ovat....
Olen sitten työväenluokkaa vaikka on korkeakoulututkinto ja tulot on ylimmässä desiilissä.
En harrasta konsertteja tai näyttelyitä saati kahviloita tai hiihtokeskuksia. Ostotaiteessa ja kirjoissa en osta "hyväksyttyjä" taiteilijoita ja kuratoituja teoksia, vaan sellaisia, joiden tyyli miellyttää itseäni. Remontit (sikäli kun laki sallii) ja renkaanvaihdot teen itse, koska haluan. Lisäksi ostoskorissa on energiajuomaa, satunnainen roiskeläppä ja mehuja. Enkä voi sietää kauramaitoa, kalaa saati taateleita.
Kylpylälomat kyllä tunnustan, joten ehkä sitten melkein keskiluokkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole luokkajakoa.
Karkeasti jakaen on köyhiä ja niitä, jotka eivät ole köyhiä. Duunarit ja valkokaulustyöläiset ovat keskenään samaa porukkaa. Muutamat ylirikkaat ovat vain rikkana rokassa.
Tätä on hoettu vuosikaudet, ei ole luokkajakoa. Mä sanoisin, että pikkuhiljaa alkaa olemaan, kuilu kasvaa koko ajan.
Olen samaa mieltä, että luokkajaon tuloa lietsotaan varsinkin tällä palstalla. Tosin täällä kuvitellut luokkaerot ovat mitä ihmeellisimpiä mielikuvituksen tuotteita. Niillä ei ole todellisuuden kanssa mitään tekemistä.
Avautuminen olisi koskenut näitä "luokkahypyn" tehneitä uuden rahan keskiluokkaisia joiden käytös on tyhmempää kuin vasemman jalan saapas. Ja tämä ihmisryhmä on omiaan leimaamaan pienituloiset tukirotiksi tai muuten vaan saamattomiksi. Ja viimeistään se suun avaaminen tai kulutuskäyttäytyminen paljastaa, ollaan niin rahoissaan että kaikkeen on varaa (lue: kalja, tupakka, huoltoasemakahvit, lottokupongit, kalliit einekset), siis se mitä kukaan järkevä ja vähänkään suunnitelmallinen tyyppi ei osta.
Olen sitä mieltä että yhteiskunnan kuuluu tukea sairastuneita ja työttömiä. Tuen vaan pitäisi olla sellaisessa muodossa että se tukee muutosta kohti parempaa, siinä määrin kun se on mahdollista. Ripsien ja kynsien laitto, tusina lemmikkiä tai jokaiselle lapselle oma huone on sitten niitä juttuja mitkä maksetaan omalla rahalla. T: Aiemmin kommentoinut
Vierailija kirjoitti:
Kuluttaminen. No, mä en tiedä tästä mihin luokkaan kukakin nykyään kuuluu... tuo luokkajako kun on vanhentunutta mun mielestä... Ei olla enää niin tarkasti työväenluokkaa, keskiluokkaa ja ylhäisöä ellei peräti aatelia. Siis työväki, porvari, aateli.
Mutta näin ihan ok palkkaa nauttivana ja keskiasteen koulutuksen käyneenä, toisen osapuolen vastaavista jutuist en tiedä, mutta käytös kyllä kieli jotain muuta kuin hienostuneisuutta. Niin yhtenä joulunaluspäivänä tässä joitakn vuosia sitten olin seudun suurimmassa Prismassa lähinnä kahvitarjouksen takia, ja ostin siinä sitten sen perus-kahvin eli JuhlaMokan lisäksi myös ne perinteiset joulun laatikkoruuat, ne mulla oli siinä ostoskorissa kun siihen mun lähelle tuli jostain pariskunta... ja se rouva alkoi siinä vähän ylimieliseen tyyliin ja huvittuneena kovalla äänellä selittää ostoskärryjä työntäneelle miehelleen, että heheh, missäs ne viikunahillot nyt olivatkoaan, ja otetaanko m
Todennäköisesti se ei kommentoinut sun ostoksia tai edes huomannut sua, vaan ihan oman elämänsä lähtökohdista noita ostoksiaan pohti. Voi toki olla, että oli vähän epävarmalla alueella, halusi ehkä tehdä johonkuhun vaikutuksen.
En tajua, miksi joku jaksaa miettiä jatkuvasti tuota aihetta. Suomesta löytyy varmasti hyvin paljon ylempää keskiluokkaa olevia insinöörejä, joille taide, konsertit ja teatteri eivät ole se oma juttu. Tosin heidät saatetaan raahata osallistumaan niihin.
Tämä "keskiluokka" hellyhansen takeissaan pyörii prismassa ja on korviaan myöten veloissa että näyttää keskiluokkaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Mutta näin ihan ok palkkaa nauttivana ja keskiasteen koulutuksen käyneenä, toisen osapuolen vastaavista jutuist en tiedä, mutta käytös kyllä kieli jotain muuta kuin hienostuneisuutta. Niin yhtenä joulunaluspäivänä tässä joitakn vuosia sitten olin seudun suurimmassa Prismassa lähinnä kahvitarjouksen takia, ja ostin siinä sitten sen perus-kahvin eli JuhlaMokan lisäksi myös ne perinteiset joulun laatikkoruuat, ne mulla oli siinä ostoskorissa kun siihen mun lähelle tuli jostain pariskunta... ja se rouva alkoi siinä vähän ylimieliseen tyyliin ja huvittuneena kovalla äänellä selittää ostoskärryjä työntäneelle miehelleen, että heheh, missäs ne viikunahillot nyt olivatkoaan, ja otetaanko m
Nyt taisit ottaa turhaan itseesi. Minäkin ostan joskus viikunahilloa, enkä seuraile, mitä muilla asiakailla on ostoskoreissaan. Viimeksi ostin sitä itsenäisyyspäiväksi, sillä Manchego, viikunahillo, ja timjaminoksa yhdessä on oiva herkku juhlistamaan iltaa.
Itse en ole kahvifriikki, mutta tiedän useita sellaisia. Heille ei yleensä edes kelpaa marketin kahvit, vaan kahvi haetaan erikoisliikkeestä. Kun tällainen kahvifriikki tulee kylään, tarjoan heille kahvinkeittimessä keitettynä sellaista kahvia, mitä kaapissa sattuu olemaan. En juokse erikoiskauppaan ostamaan kahvipapuja, jauha niitä itse myllyssä, enkä käytä espressokeitintä, eikä kukaan ole toistaiseksi valittanut kahvin laadusta.
Vierailija kirjoitti:
Tämä "keskiluokka" hellyhansen takeissaan pyörii prismassa ja on korviaan myöten veloissa että näyttää keskiluokkaiselta.
Miksi asia merkitsee sinulle noin paljon, että käytät aikaasi miettimällä tuollaista? Mitä kiinnostavaa siinä on, että mihin luokkaan kuuluu?
Nämä luokkakeskustelut menee aina samalla tavalla. Ensin sanotaan että luokka ei ole merkki mistään paremmuudesta ja ollaan kaikki saman arvoisia, sitten aletaan luettelemaan. Keskiluokka on sivistynyttä, syö terveellisesti, urheilullisia, seuraa ajankohtaisia tapahtumia, harrastaa kulttuuria, ostaa kirjoja, jne. Duunarit ostaa kaljaa eikä ymmärrä mistään mitään. Mut hei ei millään pahalla, ei luokka kerro mitään paremmuudesta! Lopuksi muistetaan tietysti mainita kuinka ollaan itse ihan keskiluokkaisia, ettei kukaan vaan erehdy luulemaan huonommaksi ihmiseksi.
Ihmisillä menee ajattelu aivan ääripäihin. Luullaan että tyypillinen keskiluokan edustaja on joku miljoonan kuussa tienaava kirurgijuristitutkija jonka suku on viimeiset tuhat vuotta opiskellut Oxfordissa ja tyypillinen duunarin edustaja on puolityötön Make joka ei osaa lukea eikä kirjoittaa, menettää luottotiedot menee kerta toisensa jälkeen ja päivän ainoa ateria on kalja ja makkara. Nämähän ovat aivan ääripäitä eivätkä itse asiassa ainakaan omasta mielestäni edes edusta keskiluokkaa ja duunaria, ensimmäinen henkilö kuuluu ylempään keskiluokkaan ellei jopa yläluokkaan, ja jälkimmäinen selkeästi ns. alaluokkaan, jos näin haluaa ajatella.
Suurin osa suomalaisista kuuluu samanlaiseen massaan, työstä riippumatta. Jostain syystä joku haluaa lietsoa tänne samanlaista luokkajakoa kuin briteissä.
"Todennäköisesti se ei kommentoinut sun ostoksia tai edes huomannut sua, vaan ihan oman elämänsä lähtökohdista noita ostoksiaan pohti. Voi toki olla, että oli vähän epävarmalla alueella, halusi ehkä tehdä johonkuhun vaikutuksen. " Tuollainen kommentti kirjoitettu ylempänä olevaan kommenttiin: ja tuota kommentin kommenttia ei pysty kommentoimaan. Numero 32/37.
Joten: Kyllä se oli tarkoitettu ihan minulle, sillä tuo nainen katsoi virnuillen minuun päin ylimielistä puhettaan syytäessään.
Se siitä!
Mutte kuten sanoin, koin rouvan puheet ja käytöksen typeräksi, enkä siitä sen enempiä ottanut itseeni. Sen vuoksi kerroin tilanteensta, että se on oiva esimerkki siitä, että yritystä keskiluokkaisuuden ylimpään hienouteen toki on olemassa, mutta onko se aitoa luokkakäytöstä vai jotain muuta, se on sitten eri asia.... Se joka on, sen ei tarvitse esittää tai yrittää olla olevinaan... Hyacinth....
Harrastukset: sienestys, marjastus, moottoripyöräily, kirjallisuus, veneily, musiikki sekä itse soitettuna että kuunneltuna, urheilusta hiihtäminen, punttisalitreeni, taiji.
Tausta: maaseudulta kotoisin, aika pienestä talosta, monilapsisesta perheestä.
Koulutus ja työ: yliopistotasoinen koulutus, koko työurani koulutustani vastaavissa töissä. Toki opiskeluaikana kesätöissä tuli tehtyä kaikenlaista muutakin, metsätöistä lähtien. Nykyään asiantuntijahommissa virkamiehenä. Työuraa jäljellä kymmenisen vuotta.
Luokitelkaa miten haluatte. Itseäni se ei kiinnosta. Elän niin kuin elän, omien arvojeni mukaan.
Suomi ei ole luokkayhteiskunta. Ihmisillä voi kyllä olla halua samaistua johonkin elämäntapaan. Suomessa se yleensä ei ole suvusta ja perhetaustasta kiinni.
Olen sitä mieltä että elämäntapa on vahvasti suvusta ja perhetaustasta kiinni. Jos se ei miellytä niin täytyy tehdä valtavasti töitä muutoksen eteen. Usein sen huomaa viimeistään silloin kun omia lapsia tai tutustuu puolison sukuun. Onnekkaita ovat he jotka tulevat tasapainoisista perheistä. Sori pieni ohis.
Tatuointeja, karaokea yms.