Miten keskiluokkaisen ja duunarin kuluttaminen eroaa?
Keskiluokka kuluttaa ainakin kulttuuria. Käydään konserteissa, näyttelyissä, ostetaan kirjoja, taidetta kotiin. Keskiluokka myös istuu kahviloissa, käy kylpylälomilla, työllistää hiihtokeskuksia, ravintoloita. Keskiluokka teettää myös remonttinsa ammattilaisilla ja vaihdattaa autonsa renkaat ammattilaisilla. Mihin työväenluokka kuluttaa?
Kommentit (29)
Duunareilla lähtee kaupasta perusmäyrakoira, saarioisten roiskeläppiä, sokerijugurttia, mehuja, energiajuomaa, heviosaston tuotteet loistaa poissaolollaan.
Keskiluokkalaisten ostoskorissa on kauramaitoa, avokadoja, täysviljaleipää, kalaa, paljon hevituotteita ja herkkuna korkeintaan taateleita.
T. Kaupan kassa
Suomessa ei ole luokkajakoa.
Karkeasti jakaen on köyhiä ja niitä, jotka eivät ole köyhiä. Duunarit ja valkokaulustyöläiset ovat keskenään samaa porukkaa. Muutamat ylirikkaat ovat vain rikkana rokassa.
Vierailija kirjoitti:
Karkeasti jakaen on köyhiä ja niitä, jotka eivät ole köyhiä. Duunarit ja valkokaulustyöläiset ovat keskenään samaa porukkaa. Muutamat ylirikkaat ovat vain rikkana rokassa.
On meillä. Nyt ei puhuta pelkästä rahasta, vaan asenteista, harrastuksista ja koulutuksesta.
Vierailija kirjoitti:
Lehmät lentää ja taivaasta sataa mannaa. Sullakin varmaan neitseät odottaa taivaassa.
Eiköhän tuo riipu ennenkaikkea ihmisestä eikä pelkästään yhteiskuntaluokasta. Konserteissa käyn silloin tällöin, lähinnä joulukonserteissa, samoin teatterissa. Kirjoja ostan nykyään aika harvoin, enemmän käyn kirjastossa ja ostan kirjoja käytettynä toisinaan. Taide mitä meillä on, on ihan vaan perittyä, itse en ole koskaan ostanut. Kahviloissa ja ravintoloissa istuminen tai oleskelu ei vaan kiinnosta, joten niihin en kuluta. Hiihtokeskuksissa käyn toisinaan, kylpylöissä olen käynyt lähinnä lapsena ja nuorena. Tehdään ulkomaanmatkoja, mitä tehtiin myös omassa lapsuudessani.
Vierailija kirjoitti:
Tätä on hoettu vuosikaudet, ei ole luokkajakoa. Mä sanoisin, että pikkuhiljaa alkaa olemaan, kuilu kasvaa koko ajan.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkakin hajautuu tässä, sillä kaikki keskiluokkaiset eivät kuluta kulttuuria. Minä olen taustaltani työväenluokkaa, nykyisin koulutuksen ja tulojeni perusteella keskiluokkaa. Minä en osaa käydä kylpylöissä, laskettelemassa tai ravintolassa, mutta kulutan kulttuuria. Tässä mielessä olen ainakin omassa työyhteisössäni poikkeus, sillä suurin osa keskiluokkaisista työkavereistani ei kulttuuririentoja harrasta.
Tässä menee sekaisin taas keskiluokka ja keskituloinen. Ja sinä et nimenomaan ole keskiluokkaa, vaikka tulojen puolesta keskituloinen olisitkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokkakin hajautuu tässä, sillä kaikki keskiluokkaiset eivät kuluta kulttuuria. Minä olen taustaltani työväenluokkaa, nykyisin koulutuksen ja tulojeni perusteella keskiluokkaa. Minä en osaa käydä kylpylöissä, laskettelemassa tai ravintolassa, mutta kulutan kulttuuria. Tässä mielessä olen ainakin omassa työyhteisössäni poikkeus, sillä suurin osa keskiluokkaisista työkavereistani ei kulttuuririentoja harrasta.
Tässä menee sekaisin taas keskiluokka ja keskituloinen. Ja sinä et nimenomaan ole keskiluokkaa, vaikka tulojen puolesta keskituloinen olisitkin.
Haluaisin kuulla perustelun tähän. Jos minulla on sama koulutustaso ja tulotaso kuin työkavereillani, niin olenko ikuisesti työväenluokkaa, kun siihen satuin syntymään?
Entäpä lapseni, jos hekin aikanaan valmistuvat yliopistosta ja työskentelvät keskiluokkaisessa ammatissa, ovatko hekin yhä työväenluokkaa? Tuleeko heistä keskiluokkaa vain, jos he alkavat käydä kylpylässä ja laskettelemassa?
Jännä että Suomessa teatteri koetaan jotenkin paremman väen asiaksi, vaikka meillä on hyvin vahva työväen teatterin historia. Myös erilaiset harrastelijateatterit ja kesäteatterit ovat yleisiä ja suosittuja.
Omasta mielestäni olen kyllä keskiluokkainen tavallinen työläinen eli duunari. On kaksi yliopistotutkintoa ja oman alani työpaikka.
Itse näen asian niin että on parempituloisia ja köyhiä. Ei luokkaeroja. Parempituloisten ei tarvi miettiä hintoja ostaessaan mitä tahansa.
Keskiluokka...
Nyt on kyllä niin, että duunaripalkatkin ovat nykyään useimmiten sitä luokkaa, että duunarikin kuuluu keskiluokkaan eli keskituloisiin.
Siinä mielessä keskiluokka-sana on minun mielestäni väärä tässä asiayhteydessä jota aloittaja kysyy...
Korkeakoulutettu ja ammattikoulutettu... siinä se ero voi olla, että korkeakoulutettu käyttää vähän erilaisiin kohteisiin, tai näin ainakin ajatellaan... Kyllä kai duunarikin voi käydä teatterissa, konserteissa, ravintoloissa syömässä jne. Onko sun mielestä sairaanhoitaja duunari vai keskiluokkaa siinä mielessä kuin sinä aloittaja tarkoitat!
Duunari-ammateissa olevia on mukana esim. harrastajateattereissa ja kuoroissa ja niin edelleen...
Että sillä lailla...
Vierailija kirjoitti:
Duunareilla lähtee kaupasta perusmäyrakoira, saarioisten roiskeläppiä, sokerijugurttia, mehuja, energiajuomaa, heviosaston tuotteet loistaa poissaolollaan.
Keskiluokkalaisten ostoskorissa on kauramaitoa, avokadoja, täysviljaleipää, kalaa, paljon hevituotteita ja herkkuna korkeintaan taateleita.
T. Kaupan kassa
Näinkö on? Olen köyhä, omaisuudeton, jonka ostoskorissa on kauramaitoa, täysjyväleipää, hevituotteita ja herkkuna taateleita. Että voiko sitä luokkaa sitten kumminkaan ostoskorin perusteella tietää?
Vai onko luokka se ostoskori, ei omaisuus tai asema työmarkkinoilla?
Olemme miehen kanssa näköjään työväenluokkaa, mistä olemme lähtöisinkin. Minulla on yliopistotutkinto ja miehellä kaksi. Mie kuuluu parhaiten tienaavaan 15% ja minä parhaiten tienaavaan 30%. Emme vaihdata auton renkaita vaan vaihdamme itse. Kaikki mahdolliset remontit tehdään itse, sijoitamme materiaaleihin ja työn jälkeen. Emme kuluta kulttuuria, ei teatteria tai oopperaa - ehkä metallikeikka tai kaksi vuodessa. Emme istu kahviloissa, ravintoloissa emmekä käy hotelli / kylpylälomilla. Kirjoja lainaaminen kirjastosta, emme osta kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisko joku asiasta paremmin tietävä selittää tämän, että mitä se luokka on asenteissa ja arvomaailmassa, mikä ei liity tuloihin? Voiko osa-aikatöissä oleva köyhä olla keskiluokkaa, jos kulutttaa/ajattelee keskiluokan tavoin? Miten hän silloin toimii?
t. omasta puolesta kysyn
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni olen kyllä keskiluokkainen tavallinen työläinen eli duunari. On kaksi yliopistotutkintoa ja oman alani työpaikka.
Itse taas olen olen keskituloinen toimihenkilö ja koen kyllä, etten ole keskiluokkaa varsinaisesti.
Eikö duunarit ole juuri keskiluokkaa. Minä esim duunarina teetin talon avaimet käteen, käytän auton huollossa ja renkaanvaihdossa, käydään mieluusti lomailemassa hiihtokeskuksissa ja vähän ulkomaillakin. Joululahjoja ei osteta kuin kolme per lapsi, mutta niihin käytetään rahaa ja laatu edellä. Iskäx3 ja työ tehtaassa
"Keskiluokka kuluttaa ainakin kulttuuria. Käydään konserteissa, näyttelyissä, ostetaan kirjoja, taidetta kotiin. Keskiluokka myös istuu kahviloissa, käy kylpylälomilla, työllistää hiihtokeskuksia, ravintoloita. Keskiluokka teettää myös remonttinsa ammattilaisilla ja vaihdattaa autonsa renkaat ammattilaisilla. Mihin työväenluokka kuluttaa?"
En tunnista itseäni tästä. En käy konserteissa, istu kahviloissa tai ravintoloissa, ja remontit sekä renkaiden vaihdot teen itse.
Käyn joskus näyttelyissä ja laskettelemassa ja taidettakin ostan, vaikka se meneekin varastoon, sillä seinät ovat täynnä. Muutaman kirjankin saatan ostaa, mutta ne ovat pääasiassa elämänkertoja tai tietokirjallisuutta.
Kivijalkakirppareilta ja netin huutokauppapaikoilta etsin "aarteita" viikoittain, ja ystävien kanssa istun iltaa joko kahvien tai päivällisten merkeissä.
Kokkaus, siivous, puutarhanhoito ja kadun kunnossapito vievät myös aikaani. Lisäksi salkunhoito ja vuokraustoiminta kuuluvat jokapäiväiseen elämääni.