Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko estää ettei omalle tilille siirretä rahaa tietyltä tililtä?

Vierailija
17.12.2025 |

halua ex-mieheltäni elatusmaksuja. Voiko tietyltä tililtä tulleet rahat estää siirtymästä omalle tilille? Vai onko aino keino vaihtaa tilinnumeroa (mikä todella työlästä muun rahaliikenteen vuoksi) En halua häneltä mitään, mielestäni voisi maksaa lapsille/lasten tileille suoraa mitä haluaa mutta maksaa minun tililleni. En siis tarvitse elareita edes, tuloni ovat hyvät ja menot taloudessa huomattavasti pienentyneet kun ei ole mies kuluttamassa ruokakaappia.

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoita hänelle lasten tilinumerot ja sano ettei oma tilinumerosi ole enää käytössä eli vaihdoit pankkia.

Vierailija
2/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nehän on sen teidän lapsenne varoja, ettet voi päättää siitä, mutta voitte avata lapselle tilin, siihen myös toisen huoltajan suostumus. 

Vierailija
4/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies siirtää sille tilille mikä on sopparissa määrätty. 

Vierailija
5/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla kenties edunvalvoja tai älyllinen kehitysvamma? Miehelle tulee lakisääteisiä seuraamuksia (jopa rikosoikeudellisia?

Rikoslaki 361 a

Rikoslaki 31 luku 3

"Joka tahallaan jättää täyttämättä lainmukaisen elatusvelvollisuutensa, on tuomittava elatusvelvollisuuden laiminlyönnistä sakkoon tai vankeuteen enintään yhdeksi vuodeksi."

Ei hän voi vain valita olla siirtämättä niitä tilille jos on yhteinen lapsi, halusit maksuja tai et.

Vierailija
6/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmoita hänelle lasten tilinumerot ja sano ettei oma tilinumerosi ole enää käytössä eli vaihdoit pankkia.

sulla ei taida olla lapsia. tässä ei ole kyse äidin haluista tai rahoista vaan LAPSEN.

Vierailija
7/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole suostunut maksamaan lapsien säästötileille tai käyttötileille vaan nimenomaa laittaa minun tililleni minne hänen rahojaan en halua ja etenkään en edes tarvitse niitä lasten hyvinvointiin. Ennen eroakin maksoin kaikki lasten menot ja koko perheen ruokalaskut.

Vierailija
8/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten vaikea on itse siirtää ne lapsen tilille?

Vierailija
9/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi ex-miehesi pääsi sinusta eroon. 

Vierailija
10/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistä ne elarit säästöön lapsen tulevaisuutta varten. Tai maksa sitten itse lapselle sama summa, mitä elareista olisit saanut.

Vierailija
11/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siinä taas käytetään lasta kiistakapulana omassa aikuisten välisessä suhteessa. Niin tavallista. 

Vierailija
12/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siirrät itse automaattisella tilisiirrolla ne rahat lapsen/lasten tileille. Ei oo kovin vaikeeta. Älä kiellä lapsiltasi tuota rahapottia, vaikka sinua ärsyttäisikin.

Vierailija
13/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin teenkin mutta miksi ex ei voisi maksaa suoraa lasten tilille? Sopimuksessakin oli tilinnumeroina lasten tilit minkä takia en ottanut edes puheeksi tätä että minä en halua/tarvitse elatusmaksuja. Mutta ärsyttääkseen maksaa kuitenkin minun tililleni.

Kysymys on siis  että haluaisin estää rahaliikenteen häneltä tälle minun tililleni ja että tietääkö joku onko se mahdollista?

Se on tietenkin ok että maksaa lapsilleen rahaa vaikka antaisi enemmänkin elareiden lisäksi, eihän se minulle kuulu.  En vaan koe että rahan pitäisi kiertää minun kauttani koska lasten elättämiseen mihin se on tarkoitettu en sitä tarvitse. 

Vierailija
14/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole suostunut maksamaan lapsien säästötileille tai käyttötileille vaan nimenomaa laittaa minun tililleni minne hänen rahojaan en halua ja etenkään en edes tarvitse niitä lasten hyvinvointiin. Ennen eroakin maksoin kaikki lasten menot ja koko perheen ruokalaskut.

Voi elämä. Hän ei voi valita maksamatta jättämistä. Hänelle tulee siitä seurauksia kuten yllä sanottu.

Vierailija
15/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se tilinumero joka elarisopimuksessa on vahvistettu, on se minne miehen pitää niitä maksella. Sulkemalla tilin aiheutat vain itsellesi ongelmia ja lisäselvityspyyntöjä käräjäoikeudesta. Mies ei voi sooloilla ja muuttaa tiliä jonne niitä makselee yhtäkkiä.

Vierailija
16/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se tilinumero joka elarisopimuksessa on vahvistettu, on se minne miehen pitää niitä maksella. Sulkemalla tilin aiheutat vain itsellesi ongelmia ja lisäselvityspyyntöjä käräjäoikeudesta. Mies ei voi sooloilla ja muuttaa tiliä jonne niitä makselee yhtäkkiä.

Nimenomaa maksaa väärälle tilille mikä on vain minun. Sopimuksessa oli muuta  kaksi muuta eri tiliä mitkä lasten, toki  minä olen myös tilin haltija niissäkin koska alaikäisiä. Eli hän tekee siis väärin ja minun tarvitsee vaan ottaa yhteyttä viranomaiseen että makselee väärälle tilille pyynöisyä huolimatta? 

Vierailija
17/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi mistään elareista on sovittu, jollet niitä halua ja tarvitse?

Piilottelet nyt jotain tietoa tai valehtelet avauksessa jostain asiasta.

Vierailija
18/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit kieltäytyä elatusmaksuista,
tällöin tehdään sopimus, jossa ilmoitat kieltäytyvänsä elatustuesta, etkä myöskään peri sitä takautuvasti, etkä hae kunnalta. Helpotti kummasti kun ei tarvinnut kuulla valitusta elareiden maksamisesta. Sitä en tiedä jos epävirallisesti sen jälkeen vielä makselee niin miten sen voi estää.

Vierailija
19/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuohonkin sopimukseen tarvitaan elatusvelvollisen suostumus ts. jos hän jääräpäisesti haluaa maksaa niin ne määrätään.

Vierailija
20/25 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän tätä aloituksen äitiä hyvin. Tämä on varmasti niitä isiä, joka ei ole ikinä osallistunut mihinkään lapsia koskeviin kustannuksiin, ja nyt kun virallisesti joutuu, niin retostelee sillä ja uhkuu vihaa piireissään tyyliin, että joutuu "rahanahneelle akalle maksamaan luksuskäsilaukut" tms. Ymmärrän sen, ettei tuollaiselta ihmiseltä halua yhtään  mitään omalle tililleen. En minäkään haluaisi tuollaiselta vastaanottaa mitään. Ja jokaisella pitäisi olla oikeus olla ottamatta vastaan mitään ihmiseltä, jolta ei halua ottaa vastaan mitään. Ongelman tässä tekee se, että kyse on lapsen elatukseen tarkoitetuista rahoista, siis viime kädessä lapsen rahoista.

Mutta voisiko lapsille avata tilin ja ilmoittaa suoraan lasten tilin?  Tilin avaaminen yleensä tosin vaatii molemmat vanhemmat paikalle tai ainakin valtakirjan toiselta. Mutta jos saisi sen valtakirjan, niin ongelma olisi sillä hoidettu. Yleensä tuollainen isä kyllä haluaa tahallaan hankaloittaa myös tilin avaamista, passiasioita yms.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi yhdeksän