Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Psykiatriselle osastolle mars, kokemuksia?

Vierailija
16.12.2025 |

Onko kellään kokemuksia Iisalmen aikuisten psykiatrisen osaston hoidosta / siellä olosta? Millainen paikka? Kaikki info tervetullutta...

Joudun lähtemään tai lähden kai sit vapaaehtoisena painostettuna sinne syömishäiriön takia ;(

Mietin vielä et kieltäydynkö kuitenkin, ei varmaan täyty kriteerit vielä pakottamiselle.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kieltäytyisit?

Vierailija
2/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opetetaanko siellä sulle miten syödään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä mee Siellä on tylsää ja hoitajat tyrkyttää mömmöjä

Vierailija
4/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

+ pääosin ihan mukavat hoitajat

+ hoitajien kanssa saa hyvin juttuaikaa jos haluaa

+ ruoka ihan hyvää omasta mielestäni

+ ulkoiluluvat saa helposti eli voi käydä kaupassa, kävelyllä tai jopa nähdä ihmisiä (jos tuntee ketään Iisalmessa)

+ potilaat keskimäärin skarpimpia kuin toisessa sairaalassa, jossa olen ollut (Laine)

+ psykologia ja sairaalapappia voi nähdä

+ ihan kiva piha tosin ei talvella varmaan huvita siellä täristä

+ korttia, palapelejä, tv, kirjoja, lehtiä ym. voi harrrastaa

+- jotain ohjattua toimintaa, riippuu tykkääkö vai ei

+- pakko osallistua joihinkin keskustelu/musiikkiryhmiin, riippuu tykkääkö vai ei

+- pakko osallistua aamu/iltahetkissä äänessä (en itse tykännyt, koska olen todella ujo ja piti n. 15 ihmisen edessä puhua)

+- lähes pakko sosialisoitua muiden kanssa

- osasto on luultavasti täynnä joten voi joutua 2 hlö huoneeseen

- lääkäriä näkee harvoin

- osasto on osasto eli ei siellä hauskaa ole

Olin n. 3 viikkoa. Jos olet syömishäiriön takia (en itse ollut mutta näin toimintaa sivusta), niin siellä todellakin kytätään ihan huolella mitä syöt hoitajan vahtimana. Potilaat ja hoitajat oli tuolla pätkällä ihan mukavia, mutta arpapeliä vähän se on, että ketä on samaan aikaan potilaina.

Vierailija
5/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

+ pääosin ihan mukavat hoitajat

+ hoitajien kanssa saa hyvin juttuaikaa jos haluaa

+ ruoka ihan hyvää omasta mielestäni

+ ulkoiluluvat saa helposti eli voi käydä kaupassa, kävelyllä tai jopa nähdä ihmisiä (jos tuntee ketään Iisalmessa)

+ potilaat keskimäärin skarpimpia kuin toisessa sairaalassa, jossa olen ollut (Laine)

+ psykologia ja sairaalapappia voi nähdä

+ ihan kiva piha tosin ei talvella varmaan huvita siellä täristä

+ korttia, palapelejä, tv, kirjoja, lehtiä ym. voi harrrastaa

+- jotain ohjattua toimintaa, riippuu tykkääkö vai ei

+- pakko osallistua joihinkin keskustelu/musiikkiryhmiin, riippuu tykkääkö vai ei

+- pakko osallistua aamu/iltahetkissä äänessä (en itse tykännyt, koska olen todella ujo ja piti n. 15 ihmisen edessä puhua)

+- lähes pakko sosialisoitua muiden kanssa

- osasto on luultavasti täynnä joten voi joutu...

Kiitos sinulle antoisasta ja asiallisesta vastauksesta! Juuri näitä asioita pohdinkin, sillä en oo ollut koskaan aikaisemmin psyk. osastohoidossa, tosin somatiikan puolella pidempiäkin aikoja, mut se on varmaan aika erilaista kuin psyk. Toi muiden kaa sosialisoituminen tulis olemaan kyl haaste mullekin, koska oon kans ujo ja tommoset tilanteet isolla porukalla on kyl ahdistavia, eikä sairaus sitä kyllä yhtään ainakaan helpota. 

Koitko saavasi oikeesti apua tuolta? Onhan kaikki siis yksilöitä joo, mut toivottavasti sait.

Vierailija
6/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koin saavani apua, mutta lähinnä sen takia, että minun (masennus)lääkitys, unirytmi ja ateriarytmi sekä koko elämä oli pielessä sinne mentäessä (olin ehkä jopa psykoosissa tosin ei diagnoosia, en käytännössä tehnyt muuta kuin makasin kotona ja söin) ja kunnossa sieltä tullessa, kun sai rutiineja. En ehkä keskusteluista niinkään. Vasta avohoidossa sain keskusteluavusta mielestäni kunnolla hyötyä. Eikä se todellakaan auttanut mitenkään taikaiskusta, mutta akuuteimpaan masennukseen auttoi paljon ja itsetuhoiset ajatukset väistyivät.

Vierailija
7/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi kieltäytyisit?

Koska oon vapaudenkaipuinen ja tarviin omaa tilaa ympärilleni. Haluan opiskella, harrastaa ja tehdä kivoja asioita, enkä olla muiden määrättävissä. Enkä edes koe olevani niin sairas et tarviisin jotain osastohoitoa. Enkä myöskään usko, et tommonen osastolla olo varsinaisesti auttaa, koska juurisyyt sairastumiselle on olemassa yhä jossain syvemmällä.

Vierailija
8/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koin saavani apua, mutta lähinnä sen takia, että minun (masennus)lääkitys, unirytmi ja ateriarytmi sekä koko elämä oli pielessä sinne mentäessä (olin ehkä jopa psykoosissa tosin ei diagnoosia, en käytännössä tehnyt muuta kuin makasin kotona ja söin) ja kunnossa sieltä tullessa, kun sai rutiineja. En ehkä keskusteluista niinkään. Vasta avohoidossa sain keskusteluavusta mielestäni kunnolla hyötyä. Eikä se todellakaan auttanut mitenkään taikaiskusta, mutta akuuteimpaan masennukseen auttoi paljon ja itsetuhoiset ajatukset väistyivät.

Okei no joo, tossa tilanteessa ollut varmasti sit konkreettista hyötyä, hyvä kuulla että voit paremmin sieltä päästyäsi! 

Mäkin oon ollut avohoidossa jo melko pitkään, mutta mulla ei ehkä keskustelut oo sit auttaneet tai on vaan tullut taas sit vähän vaikeampi vaihe ja masennusta taustalla lisäksi. Pystyn kuitenkin toimimaan arjessa, lukuunottamatta välillä tosi huonoja päiviä, mutta en siltikään koe tarvitsevani vielä osastohoitoa :/

Vierailija
9/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä mee Siellä on tylsää ja hoitajat tyrkyttää mömmöjä

Joo en haluu mitää mömmöjä ;0

Vierailija
10/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yritän päästä jollekin syömishäiriöterapeutille.

Ei varmaan kannata olla ilman mitään hoitoa.

Vierailija
11/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy syömishäiriöliitosta neuvoja.

Vierailija
12/12 |
16.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iisalmessa ihan todella on kaikki mahdollinen, mitä ei ole muissa pikkukaupungeissa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kolme yhdeksän