Mentiinkö ennen oikeasti pankkiin maksamaan laskuja tiskille?
Kommentit (199)
Joskus (ei vielä kovinkaan kauan aikaa sitten) pankkien eteisessä oli maksuautomaatit, joissa esimerkiksi vahnukset joilla ei ollut älypuhelinta/tietokonetta kävivät maksamassa laskut.
Ei tarvinnut virkailijaa avuksi.
Vierailija kirjoitti:
...
Raivostuttavampi ongelma oli säästöpankkien kanssa aina 1980-luvun loppupuolelle - niitähän oli silloin vielä ainakin kymmeniä ja maksupalvelukuoret liikkuivat vain oma alueellisen säästöpankin sisällä. En tiedä menivätkö väärään säästöpankkiin laitetut kuoret suoraan mappi-Ööhön vai mitä - ei tullut koskaan kokeiltua.
Niinpä sitä sitten toiselle paikkakunnalle muuttaneena opiskelijana jonotti kaikkien duunareiden yms. kanssa säästöpankin konttorissa,
En oikein usko tuota säästöpankkijuttua. Kyllä mulla meni jo 1984 Otaniemen KOPin luukkuun maksupalvelukuoressa jätetyt laskut ihan sujuvasti Seinäjoen Säästöpankkiin maksettaviksi. Olisitkohan saanut jostain väärinkäsityksen ja siksi jonottanut laskujen kanssa turhaan?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotkut kalkkeutuneimmat mummot ja vaarit yrittävät vielä vuonna 2025 maksaa käteisellä rahalla 😂🤦
Sitä käyttävät myös mm. työelämässä olevat akavalaiset ihmiset. On kuulemma myös pop monessa Euroopan sivistysmaassa. Eikö sinunkin olisi mukava olla sivistyneempi kuin mitä olet nyt?
Vielä kun voisi siirtyä täysin käteiseen, niin että palkan saisi käteisellä, laskut (asumista myöten) voisi maksaa käteisellä, eikä tarvitsisi pankkeja mihinkään. Sitten tosin pitäisi unohtaa säästötilit tosin, mutta eiväthän ne korot kummoiset olleetkaan...
Mutta onhan se helppoa kun palkkatiedot on samantien verottajalla, kaikki hoituu helpommin. Käytän itse paljon käteistä. Tänään viimeksi nostin rahaa kun kävin joulumarkkinoilla ja loppuviikolla pitäisi joulukuusi ostaa, ottavat mielummin käteistä.
Minulla oli Pankkikirja vielä pitkälle 2000 lukua Nyt on palvelukortti. Kai joskus on otettava sähköpankkitunnukset. Apua löytyy kaikilla läheisillä ne on . Vielä pystyn pankkiin kävelemään. Kiirettä ei ole mihikään. Samalla voi ukon kanssa k onäydä kahvilla Liikuntaa tulee mukavasti
Ennen oli paremmin ja sai olla kännissä töissä ja tyhminkin mummataipuppa sai palkallaan ostettua talon ja auton ja paljon muuta.
Ja monessa kaupassa ja Alkossa oli tiski vielä 80 luvun lopulla. Myyjältä pyydettiin pullo Koskenkorvaa, minttusuklaata tai porvoon lankkua, pulloja ei saanut itse hipelöidä.
Minä käyn ja ikää vasta 63 vuotta. Kaiken maailman digi ja dägi ei kiinnosta.
Ärrällä pystyi vuosi sitten maksamaan laskut, nyt vietiin Ärräkin. Pari vuotta sitten vietiin viimeiset maksuautomaatit/ nordea.Syksyllä nyt hsl lippuautomaatit ilmaisella latausmahdollisuudella vietiin. Hain kanta-asiakaskorttia parista liikkeestä, meillä on on nykyään itsepalvelu netissä pankkitunnuksilla sanottiin. S pankin asiakkaaksi pääsee kätevästi jonkun muun pankin tunnuksilla. Telia: ilmaisen mobiilitunnuksen saat liittymään, kun haet sen itse jälkikäteen pankkitunnuksilla. Jne. Kyllä on kätevää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan muista shekkejä?
Joo,kysyin penskana äidiltä miksei kansalaiset kirjoita shekkejä jos ei ole rahaa 😄😄
Meidän lähikaupalla ei ollut pankkiautomaattia 90-luvulla. Kun äiti sanoi, ettei voida mennä kauppaan, kun pitäisi käydä ensin nostamassa rahaa, minä totesin: "eihän sitä tarvitsekaan, kun kassa antaa rahaa". Silloin opin vasta, mitä on vaihtoraha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kukaan muista shekkejä?
Joo,kysyin penskana äidiltä miksei kansalaiset kirjoita shekkejä jos ei ole rahaa 😄😄
Meidän lähikaupalla ei ollut pankkiautomaattia 90-luvulla. Kun äiti sanoi, ettei voida mennä kauppaan, kun pitäisi käydä ensin nostamassa rahaa, minä totesin: "eihän sitä tarvitsekaan, kun kassa antaa rahaa". Silloin opin vasta, mitä on vaihtoraha.
Niin, ja olin muutaman vuoden ikäinen.
Itiksessä oli se yksi paikka, missä vähän kun pääte näppis ja penkki. Usein varattu.
Minä muistan pankkien tuulikaapissa olleet maksuautomaatit. Usein olivat varattuja nekin ja saattoi vielä joku olla jonossa odottelemassa. Laskuja pyrittiin tietysti maksamaan aina useampi samaan aikaan ja siinä sitten kului jokaisella hetki naputellessa.
Maksuautomaatteja oli 80-luvulla. En muista tarkaan milloin tuli, mutta muutimme ensiasuntoomme 80-luvulla ja muistan selvästi kun kävin maksamassa laskuja automaatilla. Olin yhtä aikaa koulussa ja töissä eikä minulla ollut aikaa jonotella.
Monessa paikassa oli myös omat kassat. Olin eräässä kaupungin laitoksessa töissä ja sinne tultiin usein tiskille maksamaan. Oli kaksi henkilöä asiakaspalvelussa silloin joiden päätehtäviin kuului ottaa asiakkaalta maksut.
Olin myös autolähettinä eräässä isossa firmassa. Sielläkin oli kassa. Siellä myytiin aika isoja koneita, joita sitten ostajat saattoivat maksaa käteisellä. Pari kertaa kuukaudessa minulla oli salkussa jopa miljoona tai ylikin markkaa, joita vein pankkiin ennen tilipäivää, niin että firman rahat riittivät palkkoihin. Itse en ole saanut koskaan palkkaa käteiseinä, mutta muistan hämärästi lapsuudesta, että isäni sai.
Vierailija kirjoitti:
Joskus (ei vielä kovinkaan kauan aikaa sitten) pankkien eteisessä oli maksuautomaatit, joissa esimerkiksi vahnukset joilla ei ollut älypuhelinta/tietokonetta kävivät maksamassa laskut.
Ei tarvinnut virkailijaa avuksi.
niitä maksuautomaatteja oli kauppojen auloissa myöskin, me maksoimme aina prisman automaatilla, tästä on kylläkin aikaa jo parivuosikymmentä. Mutta ei siitä kovin kauaa ole kun poistui siitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Maksuautomaatteja oli 90 - luvulla, mutta 80- luvulla maksettiin tiskillä ja muutenkin asiointiin pankissa kuukausittain nostamassa rahaa.
Pankkikirjaan merkittiin tilille saapunut palkka. Sekin piti käydä hoitamassa pankin tiskillä
Hyvin monessa pienessä työpaikassa palkan sai tilipäivänä kirjekuoressa. Vielä 80-luvun alussa sain palkan näin.🙂
Eli kukaan ei tainnut tehdä verokortille? Olisipa tuo mahdollisuus nykyäänkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Maksuautomaatteja oli 90 - luvulla, mutta 80- luvulla maksettiin tiskillä ja muutenkin asiointiin pankissa kuukausittain nostamassa rahaa.
Pankkikirjaan merkittiin tilille saapunut palkka. Sekin piti käydä hoitamassa pankin tiskillä
Hyvin monessa pienessä työpaikassa palkan sai tilipäivänä kirjekuoressa. Vielä 80-luvun alussa sain palkan näin.🙂
Eli kukaan ei tainnut tehdä verokortille? Olisipa tuo mahdollisuus nykyäänkin.
Kyllä palkka voidaan maksaa käteisenä, vaikka verot maksettaisiinkin täysimääräisenä. Olen itsekin saanut valtion virastossa pari kertaa palkan käteisenä kirjekuoressa pankkilakon aikana. Ihan normaalit verot siitä oli pidätetty.
1970-luvun alussa verojen ennakonpidätykset hoidettiin liimaamalla veromerkkejä (joita työnantaja osti) työntekijän verokorttiin.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hoidettiin tiskillä, ja kaikki merkittiin joko käsin tai kirjoituskoneella paperillle.Tiliä varten oli pankkikirja, johon merkittiin paljonko tilillä on rahaa, se oli välttämättömyys. Laskut sai maksaa oman pankin tiskillä tai käymällä esim sähkölaitoksella maksamassa laskun. Laskujen maksu oli ilmaista ja pankkitileillä oli korkemapi korko kuin nykyään.
Mutta niin oli myös asuntolainassa. Mulla semmoset rapiat 15%.
Vierailija kirjoitti:
Ja ennen vanhaan myös irtokarkit ostettiin kappalehinnalla, ei kilohinnalla. Oli ainkain 10, 20 ja 50 pennin karkkeja. Kioskin myyjä siirsi lusikalla laarista asiakkaan valitsemat karamellit yksitellen pikkuruiseen pussiin. Kerroin kuitenkin, vaikka tätähän ei kysytty
Olen lapsuudessani ostanut pennin nallekarkkeja
Oli hyviä aikoja.