"Yleispäteviä" terveys/paionhallinta/elintapaohjeita, jotka eivät sopineet sinulle ollenkaan?
Tuli mieleen kun näin taas jonkun "mene joka ilta samaan aikaan nukkumaan, äläkä missään tapauksessa syö mitään klo 18 jälkeen"-vinkin. Näin 10 vuotta kolmivuorotyötä tehneenä vähän olisi vaikea tuon mukaan elää.
Onko muilla samanlaisia, ettei ikinä tulisi toimimaan omassa elämässä, tai ehkö jopa kokeilit jotain ruokavaliota tai elämäntapaa, ja huonommaksi vaan meni?
Kommentit (30)
Aamupala on päivän tärkein ateria, ja pitää syödä monta pientä ateriaa päivässä.
Minulle ei maistu mikään aamuisin, ja mitä useammin syön, sitä enemmän ajattelen ruokaa ja sitä enemmän haluan syödä. Voin paremmin ja paino pysyy kurissa, kun syön harvemmin. Aamupala lounasaikaan ja vain yksi lämmin ruoka alkuillasta, ja kevyt iltapala.
Haksahdin itse pätkäpaastoon ja olin syömättä aamupalaa jonkin aikaa. Tuloksena oli että kilpirauhanen teki lopullisen stopin.
Riippuu dieetin kalorimäärästä ja rasvan laadusta. Jos syö liikaa ja paljon eläinrasvaa, niin rasvamaksa pahenee.
Puolet päivän kaloreista pitää syödä ennen klo 12 ja illalla kevyemmin. Olen luonnostani iltarytminen, ja tämä oli minulla täysin toimimaton neuvo. Oksetusta vasten väänsin tukevaa aamupalaa klo 7:30 naamaan ja 11:30 tukevaa lounasta, illalla oli silti nälkä.
Aloin onnistua, kun siirryn Välimeren maiden tyyppiseen ateriarytmiin: aamulla pelkkä kahvi, kevyt lounas, illalla klo 20-21 päivän tukevin ateria. Ei välipaloja, paitsi kuntosalipäivinä tunti ennen treeniä jotain proteiinipitoista kevyttä tyyliin raejuustoa ja hedelmä.
Vierailija kirjoitti:
Aamupala on päivän tärkein ateria, ja pitää syödä monta pientä ateriaa päivässä.
Minulle ei maistu mikään aamuisin, ja mitä useammin syön, sitä enemmän ajattelen ruokaa ja sitä enemmän haluan syödä. Voin paremmin ja paino pysyy kurissa, kun syön harvemmin. Aamupala lounasaikaan ja vain yksi lämmin ruoka alkuillasta, ja kevyt iltapala.
Samaistun tuohon, että mitä useammin syön, sitä useammin on ruoka mielessä! Jos on muuta tekemistä, niin helposti menee vaikka 8 tunnin työpäivä syömättä mitään tai ottamalla väliin vain kupillisen teetä. Ja työkaverit järkyttyy vieressä miten selviän hengissä kun en syö. No syön ennen töihin lähtöä ja töiden jälkeen normaalit ateriat.
Luulin, että välipalat on jotenkin olennaisia. Näistähän tuli sitten lisäkaloreita roppakaupalla, vaikka kuinka yritti rahkalinjalla. Jätin välipalat pois ja kas, voin syödä ihan normisti kolme kertaa päivässä. Verensokeritkin taisi tykätä, koskapa olen pirteämpi, eikä ruuan jälkeen väsytä.
Vähähiilihydraattinen syöminen laihdutuskeinona. Ei mulla vähentänyt nälkää tai ahmintahimoja yhtään, päinvastoin, kun ei mun kohtuuttomat syömishimot ole ikinä hiilareihin kohdistuneet, vaan esim. rasvaisiin juustoihin ja leikkeleisiin.
Vierailija kirjoitti:
Luulin, että välipalat on jotenkin olennaisia. Näistähän tuli sitten lisäkaloreita roppakaupalla, vaikka kuinka yritti rahkalinjalla. Jätin välipalat pois ja kas, voin syödä ihan normisti kolme kertaa päivässä. Verensokeritkin taisi tykätä, koskapa olen pirteämpi, eikä ruuan jälkeen väsytä.
Minun salaliittoteoriani on, että välipalat on pelkkää markkinointihuuhaata. Ei ennen nykyisiä rahkoja ja patukoita ollut mitään säännöllisiä välipaloja, vaan ruuat syötiin ruoka-aikaan, ja kummasti ihmiset jaksoivat silti vaikka raskaat peltotyötkin pökertymättä.
Vierailija kirjoitti:
Jossain välissä kun carnivore-dieettiä hypetettiin hirveästi, niin lähdin kokeilemaan. Vatsa jumahti ihan täysin kun eläinperäisissä tuotteissa tuppaa olemaan kuidut aika vähissä. Pitkään ei pystynyt jatkamaan.
Ei sitä nyt missään ole hypetetty hirveästi ellet elä jossian Peter Jordan kaninkolossa, etkä koskaan tapaa oikeita ihmisiä.
Youtuben inspiroivissa laihdutusvideoissa on aina joku rutkasti ylipainoinen salilla vemputtamassa niitä köysiä ja taustalla soi dramaattinen musiikki. Sitten, vips vaan, on sata kiloa lähtenyt. Minäkin raukka luulin, että liikunnalla ne kilot lähtee. No, ei lähde. Ne alkoi lähtemään kun söin vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun salaliittoteoriani on, että välipalat on pelkkää markkinointihuuhaata. Ei ennen nykyisiä rahkoja ja patukoita ollut mitään säännöllisiä välipaloja, vaan ruuat syötiin ruoka-aikaan, ja kummasti ihmiset jaksoivat silti vaikka raskaat peltotyötkin pökertymättä.
Sama epäilys minulla. Kyllähän välipalaruuat antaa elintarviketeollisuudelle loputtomat mahdollisuudet, varsinkin kun siihen yhdistetään vielä tämä länsimainen jatkuva proteiininpuutos : )
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä aina yhtä hassua, että nämä raskaat peltotyöt on aina jokin mittatikku ja jokainen kommentoija tietää tarkaan, miten silloin syötiin.
Tonen on se, että on aina jotku ihmeen kiinteät ruoka-ajat ja sitten ajat, jolloin ei syödä. Nämä tyypit eivät esim. ole koskaan kuulleet iltapäiväkahveista tms., mitä vanhakansa harjoitit. Mutta hei, jos vedät pullaa kahvin kanssa se ei ole välpala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama epäilys minulla. Kyllähän välipalaruuat antaa elintarviketeollisuudelle loputtomat mahdollisuudet, varsinkin kun siihen yhdistetään vielä tämä länsimainen jatkuva proteiininpuutos : )
Länsimainen proteiininpuutos? Ei juma.
Toinen yhtä hauska on tämä "välipalaruuat" eli siis mitkä? Leipä keksititiin about 10 000 vuotta sitten, kun maanvlijelys alkoi. Tosi kieroa. Jogurtit samaan aikaan kun karjankasvastus alkoi, koska maito säilyy vain hapatettuna. Hedelmiä poimi puista jo meidän apinaesi-isät. Tosi kiero tuo elintarviketeollisuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toisinpäin. Ruokailuhetket lautaset täynnä mättöä ovat turhia. Olisi tehokkaampaa syödä koko päivän ajan pikkuhiljaa napostellen. Lounaat ja päivälliset siis pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on kyllä aina yhtä hassua, että nämä raskaat peltotyöt on aina jokin mittatikku ja jokainen kommentoija tietää tarkaan, miten silloin syötiin.
Tonen on se, että on aina jotku ihmeen kiinteät ruoka-ajat ja sitten a
No mä olen niin vanha, että olin siellä peltotöissä mukana kahvilikkana. Joo, sinne vietiin kahvit termarissa ja pullapitko. Aikuiset otti yhden siivun ja joi kupin sumppia ja olivat siellä pellolla hemmetin raskaissa töissä.
Tämmönen toimistoeläjä ei tarvi mitään pullakahveja ollenkaan.
Vähärasvaisuus. Voin hirveän huonosti ja oli koko ajan nälkä. Muistaako joku muu ne rasvattomat makeutusaineella makeutetut jugurtit joissa ei ollut oikeastaan kaloreitakaan? Ihan järjetöntä ruokaa, kun nyt ajattelen.
Mulle on sopinut hämmentävän hyvin yleiset ruokasuositukset, kun todella luin ja sisäistin ne. Esimerkiksi kasviksia syödään reilusti, leipää ei niissäkään puputeta koko ajan, ei pelätä oliiviöljyä, syödään pähkinöitä yms. Välipalankin syön jos on tarvetta.
Vierailija kirjoitti:
Vähärasvaisuus. Voin hirveän huonosti ja oli koko ajan nälkä. Muistaako joku muu ne rasvattomat makeutusaineella makeutetut jugurtit joissa ei ollut oikeastaan kaloreitakaan? Ihan järjetöntä ruokaa, kun nyt ajattelen.
Mulle on sopinut hämmentävän hyvin yleiset ruokasuositukset, kun todella luin ja sisäistin ne. Esimerkiksi kasviksia syödään reilusti, leipää ei niissäkään puputeta koko ajan, ei pelätä oliiviöljyä, syödään pähkinöitä yms. Välipalankin syön jos on tarvetta.
Mun mielestä myös ennen oli tosi tiukkoja ruokavalioita terveyssuosituksina, silloin jos piti laihduttaa, 1200 kcal ja näin. Ei mitään herkkuja, ruokana vaikka kolme lihapullaa, vähän keitettyä perunaa ja iso kasa kukkakaalia esimerkiksi, ei rasvaa, ei sokeria.
Joistakin noista jugurteista kyllä pidinkin, oli semmoista rasvatonta sitrusjugurttia pikku pikarissa esimerkiksi, olikohan joku Kevyt Linja -merkkinen.
Nykyään linja tuntuisi olevan vähän sallivampi ja maltillisempi, jota on helpompi noudattaa pitempään. Itselleni liian tiukka ruokavalio saa aikaan kaikenlaisia mielitekoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonen on se, että on aina jotku ihmeen kiinteät ruoka-ajat ja sitten a
Kyllä ne oli kiinteät ne ruoka-ajat. Joku tietty ihminen teki ruuat, tiettyyn kellonaikaan, myös ne kahvit, ja muina aikoina ei syöty. Ei jossain maalaistalossa tehty vähän voikkuleipää omin luvin, milloin huvittaa.
Vierailija kirjoitti:
Riippuu dieetin kalorimäärästä ja rasvan laadusta. Jos syö liikaa ja paljon eläinrasvaa, niin rasvamaksa pahenee.
Minä (ja tiedän että moni muukin tehnyt saman) paransin rasvamaksani rajoittamalla hiilarit vähiin ja ottamalla tarvittavat kilokalorit maaeläinrasvasta. Tässä pitää sitten olla todella tarkka niiden hiilarien suhteen, että mitä syö ja mitä ei todellakaan syö. Vaatii myös pätkäpaaston.
Jossain välissä kun carnivore-dieettiä hypetettiin hirveästi, niin lähdin kokeilemaan. Vatsa jumahti ihan täysin kun eläinperäisissä tuotteissa tuppaa olemaan kuidut aika vähissä. Pitkään ei pystynyt jatkamaan.