Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Välilevytyrän leikkaus & töihinpaluu päiväkotiin - milloin ja missä määrin?

Vierailija
15.12.2025 |

Hei!

Välilevytyrän leikkaus tulossa jossain vaiheessa, olen jonossa. Työskentelen päiväkodissa pienten lasten ryhmässä. Onko täällä muita vakan tyyppejä (etenkin alle 3v ryhmässä olevia), jotka ovat olleet samaisessa leikkauksessa? Kuinka pitkä sairasloma oli kaikkinensa? Siirryittekö sairaslomalta osasairaslomalle vai suoraan täydeltä saikulta töihin? Onko jotain muuta mitä haluat kertoa kuntoutuksesta/ töihin paluusta leikkauksen jälkeen?

Kiitos vastauksista!

Kommentit (23)

Vierailija
21/23 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisää kokemuksia? Kuinka kipeitä olitte, kun saitte leikkauspäätöksen? Omat kipuni ovat jo lieventyneet, mutta normaalisti en edelleenkään pysty elää, liikkua jne. Silti jotenkin tuntuu, että ei kai tämä niin paha voi olla, että leikata täytyy. Ennen sairaslomalle jäämistä oli hirveät kivut ja sen jälkeen alkoi myös puutumista, sähkärit jne. Kävellä pystyi joitain satoja metrejä. Nyt onnistuu  parisen kilometriä. Normisti käynyt 5-15 km lenkkejä päivittäin.

Olin ollut puoli vuotta sairauslomalla selkäkivun vuoksi, ennen kuin päätettiin leikata. En muista paljonko lääkkeitä siinä kohtaa jo käytin, mutta ennen leikkausta annostus oli päivästä riippuen 12-15 kolmiolääkettä päivässä. Ja kyllä, määrä tuli aivan oikein, tuolla määrällä pärjäsin kotona, tekemättä juuri mitään. Pystyin tekemään hyvin rauhallisia noin 300-500 kilometrin kävelyjä, välillä vesi valui silmistä kävellessä. Pääasiassa vain makasin toisella kyljellä sohvalla tai sängyllä, siinä ne päivät kului.

Onko sinulla riittävä kipulääkitys?

Vierailija
22/23 |
17.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en muista nostorajoituksia, mutta kyllä mä välttelin kaiken painavan nostoa. Ja en suostu siis nostaa mitään painavaa, vetoan selkääni, en kumartele.

Kauppakassit ovat nykyään ainoat painavimmat, mitä kannan. Yhä menen kyykkyyn, en kumartele ikinä.

Ainakin menen sujuvasti kyykkyyn ja ylös ja perse on kiinteä.

Leikkauksesta on nyt 4 vuotta.

Oli kaksi jätti-iso prolapsia L5-S1 välissä ja paha hermopinne. Jalkaan jäi pysyvä hermovaurio sen pinteen takia.

Minulla jäi pysyvä vaurio leikkauksesta, toinen sivureisi jäi tunnottomaksi. Se ei ole paha, kaverilla kävi huonompi tuuri ja leikkauksen ongelmien vuoksi jäi pysyvä hermokipu ja toiminnan rajoite jalkaan. Tätä ei siis ennen leikkausta hänellä ollut.

Riskittömiähän nämä leikkaukset ei ole. Sen kävi minullekin leikkausaamuina lääkäri vielä toistamassa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/23 |
18.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kolme neljä