Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

MOT: Työnhaun suuri sumutus

Vierailija
15.12.2025 |

Oikeisto ja elinkeinoelämä yhdessä tekevät tätä sumutusta el työpaikkojen monistusta, jotta voivat kurkku suorana huutaa työvoimapulaa, ulkomaista työvoimatarvetta, kun muka työntekijöitä ei löydy Suomesta, ja lisää leikkauksia työttömille, joita voidaan näin haukkua laiskoiksi sekä työhaluttomiksi. Voidaan puhua EKokoomusmafian saunasalaliitosta.

Työnhaun suuri sumutus

https://yle.fi/a/74-20196206

Ylen MOT analysoi puoli miljoonaa työpaikkailmoitusta. Tilastoihin päätyi tuhansia ylimääräisiä työpaikkoja joka kuukausi. Myös ilmoitusten valvonta paljastui riittämättömäksi.

Olimme yhteydessä kymmeniin muihinkin työnhakijoihin, jotka vastasivat MOT:n kyselyyn työnhaun ongelmista. He kertoivat havainneensa, että samat työpaikat ilmaantuvat vähän väliä uudelleen hakuun. Niitä julkaistaan eri työnhakufoorumeilla, joista virallinen Työmarkkinatori on ilmoittajille ilmainen.

Ylen MOT päätti tutkia, kuinka paljon alustalta löytyy sarjailmoittajia ja toistuvia hakuja. Analysoimme puoli miljoonaa ilmoitusta, jotka oli julkaistu Työmarkkinatorilla parin vuoden aikana.

Kokosimme tähän artikkeliin viisi löydöstä, jotka selittävät Työmarkkinatorin sekamelskaa. Löysimme muun muassa työpaikan, johon oli haettu tekijää samalla ilmoituksella 46 kertaa. Työmarkkinatorilta kerättävässä työnvälitystilastossa se laskettiin 46 avoimeksi työpaikaksi.

Kommentit (280)

Vierailija
261/280 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan koska MOT tekee jutun niistä tuhansista, jotka kieltäytyy tarjotusta työpaikasta.

Näytä mulle yksikin, joka kieltäytyy "tarjotusta" työpaikasta

Näyttäkää yksikin työtön jolle edes tarjotaan työpaikkaa nyky-Suomessa. 

Vierailija
262/280 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Odotan koska MOT tekee jutun niistä tuhansista, jotka kieltäytyy tarjotusta työpaikasta.

Sait takuulla orgasmin tuota kirjoittaessasi. Työtä ei ole pakko tehdä jos ei halua missään päin maailmaa. Sitä paitsi elät menneisyydessä. Työkkäristä ei tule nykyään enää työtarjouksia muuta kuin hyvin harvoille.

Mä pyysin työkkärintätiä laittamaan mulle työtarjouksen kun oli se muodollinen puhelu tyylin mikset ole töissä. Se vaan nauroi hyvälle vitsille. Ei ole mitään töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/280 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Eduskunta hyväksyi potkulain. Tulee voimaan tammikuussa."

https://yle.fi/a/74-20200730

Tästä oli aiemmin juttua kun Purra yritti saada potkulakiin kohdan että "alisuoriutuminen" ei ole hyväksyttävä "asiallinen" potkujen syy? Siis mitä ihmettä?  Riikan koko ideologiahan perustuu kotona pershomeessa makoilevien laiskojen työnvieroksujien kehittämiseen ja rankaisuun, mihin kastiin pääsee ihan vain menettämällä työpaikkansa. Niin nyt niitä työpaikalla velttoilevia, leipääntyneitä työnvieroksujia pitäisi suojella, ei saisi antaa potkuja ja ottaa tilalle reipasta, motivoitunutta ja ahkeraa työtöntä. Saat lusmuilla ja kartella töitä niin paljon kun haluat kunhan olet ensiksi saanut jalkasi työpaikan oven väliin.

Yritti pelastaa potkulailta 700 000 virkarälssin nimellisesti etätöissä kotona tuhnuttelevaa mm 400 000 maakuntien konttoristia. Eduskuntahan kuuluu itsekin siihen.

Vierailija
264/280 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan innolla mitä uusi työkkärintäti aikoo ehdottaa minulle. Oman alan töitä on hyvin vähän tarjolla eikä terveys riitä mihinkään fyysiseen. 

Vierailija
265/280 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sait takuulla orgasmin tuota kirjoittaessasi. Työtä ei ole pakko tehdä jos ei halua missään päin maailmaa. Sitä paitsi elät menneisyydessä. Työkkäristä ei tule nykyään enää työtarjouksia muuta kuin hyvin harvoille.

Mä pyysin työkkärintätiä laittamaan mulle työtarjouksen kun oli se muodollinen puhelu tyylin mikset ole töissä. Se vaan nauroi hyvälle vitsille. Ei ole mitään töitä.

Paras oli kun viime tapaamisella sanoin suoraan, että "minusta kuntouttava työtoiminta on paskaa", niin työkkäritäti nauroi heleästi ja sanoin "niin on!" :D  Olen ollut monta kertaa kuntouttavassa, olen jo iäkäs, siksi kommentoin jo aika suoraan. 

Vierailija
266/280 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö joku kannattaako enää olla työkkärin kirjoilla kun Toukuussa poistuu 590 eur työttömyyskorvaus?

Vierailija
267/280 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on tosi, mutta täysin erilainen ja koskettaa aivan eri instanssia kuin mitä MOT antaa ymmärtää. Joo on täysin totta, että tuplailmoitukset ja haamutyöpaikat aiheuttavat tilastovääristymää. Tämä on vallan ikävää tahoille, jotka näitä tilastoja tarvitsevat. MUTTA sillä ei ole juuri mitään merkitystä varsinaisesti työttömiin itseensä. Turha olematon vaiva siitä olemattomasta hausta, muttei siinä nyt kovin merkittävästä ongelmasta siinä mielessä puhuta. Työttömällä on tähän sen verran aikaa, että sen valmiiksi tehdyn hakemuksensa klikkailee vaikka sata kertaa sinne olemattomaan hakuun.

Työtön toki saa tästä vipuvartta ja tukea omalle paskan jauhamiselleen. Eli että "älkää minua syyttäkö työttömyydestäni - ne kaikki ilmoitukset on valetyöpaikkoja ja oikeita ei ole olemassakaan". Tuo on se mitä työtön haluaisi tulkita tästä. Fakta kuitenkin on, että tuolla on ihan vitullisen paljon aivan oikeita ja aitoja työpaikkoja, sekä samaan aikaan työttömiä työnhakijoita. Siellä on aivan aito kohtaanto-ongelma, että "paskaduunit" ei kelpaa kermaperseille. Vaikka se niin helevetin kivaa olisikin laittaa kaikki noiden haamutyöpaikkojen syyksi, niin se ei siitä huolimatta kuitenkaan ole totta. Valitan.

Vierailija
268/280 |
27.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma on tosi, mutta täysin erilainen ja koskettaa aivan eri instanssia kuin mitä MOT antaa ymmärtää. Joo on täysin totta, että tuplailmoitukset ja haamutyöpaikat aiheuttavat tilastovääristymää. Tämä on vallan ikävää tahoille, jotka näitä tilastoja tarvitsevat. MUTTA sillä ei ole juuri mitään merkitystä varsinaisesti työttömiin itseensä. Turha olematon vaiva siitä olemattomasta hausta, muttei siinä nyt kovin merkittävästä ongelmasta siinä mielessä puhuta. Työttömällä on tähän sen verran aikaa, että sen valmiiksi tehdyn hakemuksensa klikkailee vaikka sata kertaa sinne olemattomaan hakuun.

Työtön toki saa tästä vipuvartta ja tukea omalle paskan jauhamiselleen. Eli että "älkää minua syyttäkö työttömyydestäni - ne kaikki ilmoitukset on valetyöpaikkoja ja oikeita ei ole olemassakaan". Tuo on se mitä työtön haluaisi tulkita tästä. Fakta kuitenkin on, että tuolla on ihan vitullisen paljon aivan oi

Ai miten nautin kun työttömiä haukkuvat ja sortavat työlliset saa itse fudut potkulain mahdollistamana. Enjoy. Voivat sitten jatkaa uhoaan leipäjonossa kehumiensa vieraskielisten kiilaillessa.

Vierailija
269/280 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
270/280 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauheaa

Vierailija
271/280 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä maassa on  700.000 virkarälssi? Ihan mielenkiinnosta kysyn koska Suomessa ei ole ainakaan, valtiolla esim. noin 83.000 virkahenkilöä .

Vierailija
272/280 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
273/280 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Vierailija
274/280 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten tässä maassa sumutetaan kelaa.

Vierailija
275/280 |
29.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikös koko eduskunta persuja lukuunottamatta jankuta tuota suurta työvoimapulaa islamisoidakseen Suomen?

Kuka siitä hyötyy, etä maa täytetään tänne kuulumattomilla rintamakarkureilla?

Vierailija
276/280 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hemmetti

Vierailija
277/280 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on harvinaisen tyhmiä päättäjiä, ihan kun tilanne paranisi sillä että tänne rahdataan tuhansia ihmisiä muualta.Totuus on myös se että 95% päättäjistä kiinnostaa vain ja ainoastaan oma etu, lisää liksaa ja etuja mulle, ei ketään kiinnosta vaikka meillä olisi 2 miljoonaa työtöntä, eikä se kuinka monta yritystä menee konkurssiin vuonna 2026, pääasia että saa itse palkkaa ja lisää etuja, ilmaisia festarilippuja ynnä muuta.

Vierailija
278/280 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietääkö joku kannattaako enää olla työkkärin kirjoilla kun Toukuussa poistuu 590 eur työttömyyskorvaus?

Ei se mihinkään poistu, nimi vain muuttuu.

Vierailija
279/280 |
07.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Marttinen lupasi toimia, mutta on syytä palata puolen jälkeen asiaan - ja luultavasti todeta, että mitään ei ole tehty, koska tarvitaan tuo tilastoharha, jotta työttömiä voidaan syyllistää. 

Vierailija
280/280 |
23.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

up

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän yhdeksän