MOT: Työnhaun suuri sumutus
Oikeisto ja elinkeinoelämä yhdessä tekevät tätä sumutusta el työpaikkojen monistusta, jotta voivat kurkku suorana huutaa työvoimapulaa, ulkomaista työvoimatarvetta, kun muka työntekijöitä ei löydy Suomesta, ja lisää leikkauksia työttömille, joita voidaan näin haukkua laiskoiksi sekä työhaluttomiksi. Voidaan puhua EKokoomusmafian saunasalaliitosta.
Työnhaun suuri sumutus
https://yle.fi/a/74-20196206
Ylen MOT analysoi puoli miljoonaa työpaikkailmoitusta. Tilastoihin päätyi tuhansia ylimääräisiä työpaikkoja joka kuukausi. Myös ilmoitusten valvonta paljastui riittämättömäksi.
Olimme yhteydessä kymmeniin muihinkin työnhakijoihin, jotka vastasivat MOT:n kyselyyn työnhaun ongelmista. He kertoivat havainneensa, että samat työpaikat ilmaantuvat vähän väliä uudelleen hakuun. Niitä julkaistaan eri työnhakufoorumeilla, joista virallinen Työmarkkinatori on ilmoittajille ilmainen.
Ylen MOT päätti tutkia, kuinka paljon alustalta löytyy sarjailmoittajia ja toistuvia hakuja. Analysoimme puoli miljoonaa ilmoitusta, jotka oli julkaistu Työmarkkinatorilla parin vuoden aikana.
Kokosimme tähän artikkeliin viisi löydöstä, jotka selittävät Työmarkkinatorin sekamelskaa. Löysimme muun muassa työpaikan, johon oli haettu tekijää samalla ilmoituksella 46 kertaa. Työmarkkinatorilta kerättävässä työnvälitystilastossa se laskettiin 46 avoimeksi työpaikaksi.
Kommentit (280)
Vierailija kirjoitti:
Osa työpaikoista on provisiopalkkaista puhelinmyyntiä, joissakin saa peräti 3 euron takuupalkan tunnilta.
MOT:n mukaan "avoimiin työpaikkoihin" tilastoissa lasketaan myös nämä "työn kesto on yksi päivä". Sitten kunnilla on usein samasta työtehtävästä kaksi eri ilmoitusta, toinen Suomen ja toinen Ruotsin kielellä. Sitten on näitä: "tule myynti hommiin meillä on loistava tuote, pääset mukaan vain pienellä alkupääomalla"
Itselle tuli yllätyksenä että kukaan ei valvo tätä. Tuonne voi siis kuka tahansa tehtailla ihan mitä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa työpaikoista on provisiopalkkaista puhelinmyyntiä, joissakin saa peräti 3 euron takuupalkan tunnilta.
MOT:n mukaan "avoimiin työpaikkoihin" tilastoissa lasketaan myös nämä "työn kesto on yksi päivä". Sitten kunnilla on usein samasta työtehtävästä kaksi eri ilmoitusta, toinen Suomen ja toinen Ruotsin kielellä. Sitten on näitä: "tule myynti hommiin meillä on loistava tuote, pääset mukaan vain pienellä alkupääomalla"
Itselle tuli yllätyksenä että kukaan ei valvo tätä. Tuonne voi siis kuka tahansa tehtailla ihan mitä vaan.
Julkaisee sinne itse 4 paikkaa kuussa ja hakee niitä itse julkaisemiaan paikkoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töitä on jokaiselle.. T: Petteri urpo
Kohta taas vaaditaan YLEn lakkauttamista.
Yle voidaan lakkauttaa, on aivan turha iso mätäpaise tuhansine suojatyöpaikkoineen.
Joo, on meidän kaikkien etu, että kaikki tiedotus on yksityisten yritysten ja puoluetoimistojen yms käsissä? Se se vasta on luotettavaa.
Pidätkö Yleä luotettavana 500 000 000 euron vuotuisine budjetteineen ja uutisointeineen? Älä viitsi. Valtava suojatyöpaikka ja propagandapaja.
Mitä medioita itse seuraat? Mikä niistä tekee luotettavia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkaisee sinne itse 4 paikkaa kuussa ja hakee niitä itse julkaisemiaan paikkoja.
Tai perustaa itse rekryfirman, ja liittyy kerman kuorijoihin. Varmaan hallituksella ei ole erityinen kiire torpata itselleen varsin edullista porsaanreikää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jaa niinku että mä julkaisen sinne ilmoituksia mun kuvitteellisista unelma työpaikoista ja sitten mä vastaan itselleni kauniisti että valitettavasti valinta ei tällä kertaa osunut juuri sinun mutta vaikutat mahtavalta ja pätevältä tyypiltä. niitä paikkoja hakee tosin sitten sata muutakin tyyppiä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nyt on hyvä sanoa työmarkkinatorin virkailijalle, kun hän soittaa, että katso MOT.
Joo, se on huippuhyvä idea sen sijaan, että äänestäisi seuraavalla kerralla fiksummin. Muutenkin seminaseva kuittailu eri viranomaisten ruohonjuuritasolle kyllä korjaa asian kuin asian.
Olen osittain eri mieltä. Katsos kun niin kauan kun vain työttömät valittivat, että pakkohaku on turhaa, kukaan ei kuunnellut. Sitten kun yritykset älähtivät, että he eivät kestä valtavien hakumäärien keskellä, asiasta alettiin puhua.
Työttömien pitää siis valittaa ihan kaikille, myös viattomille viranomaisille (ei tarvitse olla törkeä, vaan asian voi esittää nätisti), koska sitä kautta tietoisuus kuitenkin leviää. Jos virkailijat joutuvat jatkuvasti keskustelemaan MOTin ohjelmasta, vaikka haluaisivat ehdottaa pupukursseja, niin lopulta siitä voi olla hyötyä.
Täyttyykö työnhakuvelvoite, jos JULKAISEE 4 haamupaikkaa kuussa?
Onks työkkärintätejä linjoilla..?
Vierailija kirjoitti:
Marttinen aikoo selvittää haamutyöongelmaa,jooppajoo...
Marttinen tod.äk. luulee, että se liittyy Hulluihin päiviin.
Vierailija kirjoitti:
Täyttyykö työnhakuvelvoite, jos JULKAISEE 4 haamupaikkaa kuussa?
Onks työkkärintätejä linjoilla..?
Haamu työpaikkamme hakee uusia haamutyöntekijöitä. Etsimme hyviä tyyppejä
Media on etsinyt nyt varmaan jokaisen Suomen aasialaistaustaisen antamaan kommenttia telkkariin ja lehtiin jonkun hömppämissijulkimon silmienvenytyskohusta mutta ei yhtäkään suomalaista työtöntä ole nähty haastateltavan tästä haamutyöpaikka-kohusta.
Ei ole ihan helppo mennä julkisuuteen puhumaan työttömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Media on etsinyt nyt varmaan jokaisen Suomen aasialaistaustaisen antamaan kommenttia telkkariin ja lehtiin jonkun hömppämissijulkimon silmienvenytyskohusta mutta ei yhtäkään suomalaista työtöntä ole nähty haastateltavan tästä haamutyöpaikka-kohusta.
Ei ole ihan helppo mennä julkisuuteen puhumaan työttömyydestä.
Eikä kiinnosta, kun on kiire öyhöttää rasistisia juttuja netissa ja uskoa hyvään hallitusohjelmaan. Aika moni työtön myös tukee sokeasti kaikkea hallituksen toimintaa ja hurraa hölmöilylle ja heikennyksille. Ei silloin sovi mennä julkisesti kritisoimaan.
Mutta se on totta, että yhä harvempi fiksu ihminen suostuu mihinkään haastatteluun enää. Meno on mennyt sellaiseksi, että Ulilaudalla pilkataan ulkonäkö, muualla jokainen sana analysoidaan ja haukutaan ja lopuksi ollaan selvittämässä jo kotiosoitetta.
Vierailija kirjoitti:
Marttiselle heti tieto tästä!
Se kyllä on tiennyt asian alusta asti. Kuuluu vähän niin kuin työnkuvaan. Mutta jostain se 100 000 uutta työpaikkaa pitää yrittää saada näkyviin.
"Irtisanomisten helpottamista kaavaillaan myös virkasuhteisiin."
https://www.suomenmaa.fi/uutiset/irtisanomisten-helpottamista-kaavailla…
Pienille kunnille työttömyydestä on nyt tullut taloudellinen taakka sakkomaksujen takia. Jotkut ovat nyt siitä syystä jopa lopettaneet työhakunsa. Eli tilastot vääristyvät myös tämän takia tulevaisuudessa. On tämä aika sekasotku tämä Marinin uudistus kuten sotekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Todennäköisesti epäilevät yrittäjäksi, jos jää kiinni ja karenssia tulee selvityksen ajaksi.
Suomi on kuin venezuela, aina sumutetaan ja vedetään viikseen eikä kenelläkään ole vastuuta mistään, virat on jaettu poliitisin perustein ! !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Marttiselle heti tieto tästä!
Se kyllä on tiennyt asian alusta asti. Kuuluu vähän niin kuin työnkuvaan. Mutta jostain se 100 000 uutta työpaikkaa pitää yrittää saada näkyviin.
Mutku Sanna.
"Mitä täällä oikein tapahtuu?!" (Petteri Orpo)
Onko tämä nyt yllättävää? Nepo-suomi, jolle on valtionvallan tuki, koska se hyödyttää omiaan.