Haluaisin tänä vuonna laittaa jotain uutta joulupöytään, mitä te syötte jouluna
Kommentit (57)
Mulla on vaan savustettua lohta, perunaa ja silliä + kirjolohikiusausta. Jätän laatikot ja kinkun kauppaan. Syön kevyesti koska laihdutan.
Aattona meillä aika perinteinen jouluillallinen, johon kuuluvat lanttu-, porkkana- ja perulaaatikko, monenlaista joulukalaa, mätiä, rosollia, kalkkunaa ja joskus kinkkua. Jälkkärinä useimmiten piparirahka. Viime vuonna tein eka kerran punajuuri-aurajuustopaistosta ja se maistui kaikille, joten nyt teen sitä joulupäivänä. Eli aika perinteisillä jouluruuilla mennään.
Vierailija kirjoitti:
Charcuterie-lautasen voi tehdä jouluisella teemalla, sekä suhteellisen pienellä vaivalla ja maistuu monille.
Leikkelelautastako tarkoitat? Sanaa charcuterie ei käytetä Suomessa mitenkään yleisesti edes fiineimmissä kotitalouksissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen joulun töissä ja syön todennnäköisesti ihan vaan nuudeleita ja kalapuikkoja.
Keksi parempi provo
En ole se, jolle vastasit. Meitä on monta joiden työvuoro on jouluna. Ainakin viime jouluna hoivakodissa oli pienin mahdollinen miehitys eikä edes kunnon taukoja voinut pitää. Iltavuoroon piti tulla toinen henkilö, mutta ketään ei kuulunut, joten vedin kaksi vuoroa yhteen kyytiin. Kotiin tultua olin rättiväsynyt, enkä todellakaan olisi jaksanut yömyöhään lämmittää jouluruokia.
Tulipa kuitenkin reilut pyhäpäivä lisät ja uuden vuoden jälkeen olin viikon lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Charcuterie-lautasen voi tehdä jouluisella teemalla, sekä suhteellisen pienellä vaivalla ja maistuu monille.
Tämän ajattelin tehdä ekan kerran, ihan itselleni pienemmässä mittakaavassa.
Alkuun graavia ja kylmäsavukalaa, mätejä.
Lämpimään laatikot, tonnikalapihvit, tämä uutta osalle syöjistä, uunijuurekset, perunakroketit ja jos vielä jotakin mikä kävisi kaikille, tulee mieleen, sitä lisäksi.
Jälkiruokana puolukka-piparkakku juustokakku.
Ruokalista haastava, on vege ja vaativat allergiat omaavat muuten nirsojen lisäksi pöydässä.
Laitan itselleni vain alkupalat, ne riittävät. Pari sillilajiketta, kylmäsavulohirulla, mätiä.
Aika lailla perinteisillä mennään. Vinkkini on omatekoinen italiansalaatti, eikä missään nimessä majoneesia vaan creme fraichea ja/tai kermaviiliä kastikkeeksi. Paljon parempaa. Meillä on myös sillikaviaari tehnyt hyvin kauppansa, resepti löytyy helposti netistä.
Vuosia sitten tein lohimoussea tai hyydykettä kuivakakkuvuokaan ja toisen punajuuriversion. Olivat suosittuja. Juustokakkua olen tehnyt usein. Tänä jouluna aion kokeilla lämmintä rosollia smetanalla, uunissa paistettuna. Lisäksi valmiita kinkkusiivuja ja perunoita ehkä. Herkuiksi leivon sacher joulutortut. Suolakeksejä eri juustoilla. Karkkia vain vähän, ei konvehteja, olen ollut 8 kk ilman sokeriherkkuja.
Paloittele valkokaali (ja punakaali jos tykkäät. )
Sekoita revityt porkkanat ja omenat ja tee kastike .Majoneesia , kermaviiliä , sinappia , suola pippuri.
Kaikki rakastaa tätä
Omenat voi myös vaihtaa ananasviipaleisiin tai luumujen palasiin.
Jos raskit vispikermaa joukkoon vispattuna.
Viime vuonna tein alkupaloiksi mm. suolaisia minitorttuja, joissa oli savuporotäyte. Oli ihan hyvää. Tänä vuonna jälkkärinä on piparikupit, joissa sisällä puolukkarahkaa ja kinuskikastiketta. Leivon lisäksi vihreäkuula-juustokakun jota syödään kahvin kanssa
Salaatiksi teen päärynä-vuohenjuusto-pekaanipähkinäsalaatin, joka asetellaan kranssin muotoon. Kinkun kanssa on mm. saaristolaista juuresmuusia. Porkkanalaatikon ostan valmiina, mutta tuunaan sitä voilla ja kermalla.
Vierailija kirjoitti:
hmghjgyjgfgh
Pitsaa ja lihapullia
Minulle aattona pieni sisäfilepihvi, miehelle marmorifilettä. Herneitä ja valkosipuliperunoita. Joulupäivänä kalaa, todennäköisesti siikaa. sienikastiketta ja broccoliinoja. Tapaninpäivänä sienipasta suppilovahveroista. Miehen graavaamaa lohta ja joitain kovehteja syödään varmaan lisäksi joka päivä. Näillä mennään tänä vuonna. Helppoa, kun on vain kaksi syöjää.
Vierailija kirjoitti:
Vuosia sitten tein lohimoussea tai hyydykettä kuivakakkuvuokaan ja toisen punajuuriversion. Olivat suosittuja.
Hyydekakku is back?
Vierailija kirjoitti:
Skippaan perhejoulun (en mee sukuloimaan) ja kokkailen kotonani lasangee ja korkkaan viinipullon. Ei tu iänikusia paistettuja soseita eikä kinkkuja.
Jokainen tyylillään, mutta itselle lasagne on niin arkiruoka, ettei sitä viitsisi jouluna syödä. Laatikoita ja kinkkua syön vain jouluna, mikä tekee niistä itselle erityistä juhlaruokaa.
Ap:aa en osaa auttaa, kun pähkäilen samaa itsekin. Meillä on jouluna se perinteinen kattaus: kinkku, laatikot, savukala ja paria eri kylmää kalaa, riistaa jossain muodossa, rosolli, pastasalaatti ja vihreä salaatti plus kinkulle kastike, juustoja ja jotain muuta "tilpehööriä". Jälkkäri vaihtelee, joskus on hedelmäsalaatti, joskus suklaamousse, jäädyke tms.
Sushia